1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ST1100 Nu een goede accu

Discussie in 'Onderdelen' gestart door securitydogs, 10 apr 2017.

1. securitydogs

securitydogs Beginnend Bestuurder

Ik ben op zoek naar een goede accu voor mijn ST1100 (1994).
    Heb nu 2 gehad, VMF CTX14-BS (12 ampere) en een Yuasa YTX14-BS (12 ampere).
    De VMF is overleden en geeft nog 6,5 volt aan, de Yuasa geeft nog maximaal 12,8 volt aan.

Wat is een goede accu en kan ik beter een accu nemen met meer ampere dan 12 (en een ander type misschien).
    Las dat de Yuasa ook een High Performance accu 14 ampere heeft, zou ik deze beter kunnen nemen dan de standaard van 12 volt !!.
    Beide accu's waren droog met een losse zuurpakket.
    Heb niet veel accesoires op de motor, enkel 2 sigaretteaansteker-aansluitingen, maar de Garmin Zūmo 660 wel rechtstreeks aangesloten op de accu.

Laatst bewerkt: 10 apr 2017
  2. Ozzy

Ozzy Administrator Medewerker

In welk tijdsbestek??
    En hoe laad je dynamo bij ??

Hier gebruiken we beide types wel die je noemt. En voor die paar euro hoeven ze voor mij ook geen 5 jaar mee te gaan hoor.

Stuur @Ad2002pan eens een berichtje.

3. securitydogs

Ozzy, bedankt voor de info.
    Heb de dynamo nog niet doorgemeten.
    Heb de accu al langere tijd (paar weken) aan de druppellader staan, maximaal geeft hij nog 12,8 volt aan.

4. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

Geeft die 12,8 volt aan bij een draaiende motor (5000 toeren) of bij stilstand?
    Laadspanning ligt tussen de 12.6 - 15.0 volt BJ tot 1995 en vanaf 1996 14.2 - 14.8 volt

5. Honda

Honda Kilometervreter

• Leuk Leuk x 1
  6. Ozzy

Na hoeveel uren/dagen/weken/maanden/jaren is je accu nu stuk?

7. securitydogs

Heb net gemeten: bij een draaiende motor zonderverlichting aan en 5000 toeren = 14,22.
    bij een draaiende motor met verlichting aan en 5000 toren = 12,79.

8. securitydogs

Ozzy, heb de accu ongeveer 2 a 3 jaar. Afgelopen jaar de motor weinig gebruikt.
    Accu niet verwijderd omdat het plan was om bij goed weer ook in de winter te blijven rijden.

9. Ozzy

Wel aan de druppel lader gehad in de tijd dat ie stil stond?

Zo niet dan is het niet vreemd dat ie nu niet best meer is.

10. securitydogs

Onnodige quote verwijderd

Lange tijd in de schuur gehad, maar niet aan de lader, dus nu maar een ander erop en op het eind van het jaar van de motor af.

11. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Ik vrees dat je accu helaas is overleden......

12. Ozzy

Mijn vmf zit er nu denk ik drie jaar in. Altijd buiten en aan de lader.

13. D.bouwhuis

D.bouwhuis 5e Versnelling

Rare dingen die accu's, de mijne staat nu ondertussen bij wijze van test s'winters niet aan de druppellader, is zeker meer dan 8 jaar oud (exide accu).
    Tot nu toe absoluut geen problemen gehad met starten, laadspanning wel netjes 14,4v.

Het kan dus ook zeker lang goed gaan met een accu

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

14. PanST1100Black

PanST1100Black 4e Versnelling

image.jpeg @securitydogs , heb zelf gekozen voor een accu van Motobatt;

motobatt mbtx12u

Afgezien van je mogelijke laadproblemen etc. Waar techneuten van ons forum vast een idee en oplossing voor hebben, is de Motobatt accu mij tot nu heel goed bevallen. Vooral de hoge start kracht is voor mij een extra positieve optie die mij deed besluiten tot aankoop, heb deze accu nu circa ruim twee jaar en met Optimate hulp als de mijn Pannetje zwart wat langer stil staat. Rij inprincipe het gehele jaar door ... succes bij jouw keuze securitydogs ...

15. Honda

Honda Kilometervreter

Voor de Honda CBX zes cilinder gebruik ik de Motobatt 24 amp, om ZES zuigers op en neer te krijgen en dat werkt perfect.

Weet je waar de meeste accu's kapot van gaan......................dat is aan de druppellader leggen en niet naar het accuwater niveau te kijken, zodat de accu droog staat te koken. Dus af en toe bij vullen met Gedemineraliseerd water.

16. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Er zijn diverse mogelijkheden en ook diverse goed accu's.
    De VMF van Ad is een prima accu. Enig nadeel... je moet niet verwachten dat je er tien jaar mee doet, maar hee daar is de prijs ook naar.
    Koop dan een Yuasa of weet ik veel wat waar je dan vijf jaar mee doet.
    De leeftijd van een accu is mede bepalend door het onderhoud...
    Vloeistofniveau, Schone accupolen enzovoort

17. cees pan euro

cees pan euro 4e Versnelling

niet naar het accuwater niveau te kijken, zodat de accu droog staat te koken
    we hebben toch onderhoudsvrije accu's ?

ik heb in de afgelopen pakweg 8 een paar Yuasa YTX14-BS versleten/misbruikt.......
    nu een gel-accu, maar ook die trok het niet de afgelopen winter door..... te laat aan de druppellader ( stom van mij.... maar die was te re-animeren ! )

dus een echt goede accu : bestaat die wel ? NEE, gewoon een lader gebruiken als je je brommerd een tietje niet gebruukt ( tip van Cees )

18. cees pan euro

cees pan euro 4e Versnelling

in de afgelopen 8 JAAR....

19. Portupan

Portupan 5e Versnelling

Als je de motor niet gebruikt de druppellader 1 dag per week aansluiten is voldoende.
    Een accu van Ad kost evenveel als 1 tank benzine. Dus waar praat je over.
    Gewoon in geval van twijfel vervangen.
    Als ik na 2 jaar twijfel aan de accu, dan gaat er een verse in. Druppellader gebruik ik niet. Motor staat max 2-3 dagen stil. (Ik heb in minder dan 4 jaar meer dan 140k weg....)
    Gebruik m dagelijks voor ww verkeer dus ben gebaat bij betrouwbaarheid. DUS Honda.
    Martin

20. fred

fred 5e Versnelling

druppellader niet langer dan 24 uur- aan het infuus (accu) dat moet de accu dit zeker 6 weken kunnen volhouden maar pas op het klokje gebruikt wel stroom. (Honda) en soms ook het ABS, en dan weer 24 uur. enz
    Ik doe dit al jaren en het gaat goed. Maar elke accu wordt met de jaren minder , ik vervang hem zo rond 4 a 6 jaar.

Honda Zoals al gezegd is druppelladers maken de boel stuk, dat is ook mijn ervaring.

21. Jan European

Jan European 3e Versnelling

Ik heb mijn ST1100 in juli 2008 gebruikt gekocht. Ik weet niet hoe lang de accu er toen al in zat. Diezelfde accu zit er nu (minimaal 9 jaar) nog steeds in en werkt nog steeds prima. Mijn motor staat gaat thuis altijd (dag en nacht, zomer en winter) aan de druppellader (Optimate 4) zo gauw ik hem in de garage zet. Hetzelfde geldt voor de CBF 600 van mijn vrouw. Ook die staat al sinds 2008 altijd aan de druppellader en die accu is ook nog perfect. Het verhaal dat druppelladers de boel stuk maken lijkt mij dus niet (altijd) correct.

• Mee eens Mee eens x 3
  22. panpeter

panpeter 4e Versnelling

De optimate 4 maakt geen accu's stuk sterker nog hij maakt slechte accu's beter

• Mee eens Mee eens x 3
    • Handig Handig x 1
  23. Honda

Honda Kilometervreter

@Jan European en @panpeter.

Een droge batterij (of accu) is volledig gesloten en onderhoudsvrij. Of je de batterij nu recht of ondersteboven houdt, zij levert altijd energie. Een natte batterij (of accu) daarentegen bevat een vloeistof (elektrolyt) die uitloopt als je de batterij niet in een kaarsrechte positie houdt. Vaak zijn deze batterijen niet volledig gesloten en niet geheel onderhoudsvrij. Als je dus een NATTE accu constant onder een acculader zet, dan moet je op zijn tijd Gedemineraliseerd water bij vullen.

• Mee eens Mee eens x 2
  24. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

De 1300 heeft vanuit de fabriek een gesloten Accu YTZ14S (gel)Kun je ook niet bij vullen met gedemineraliseerd.

25. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

26. Honda

Honda Kilometervreter

OK Piet dat is mij wel bekend, maar als je een oudere motor hebt (oldtimer) met een "natte "accu zal je het vloeistof niveau in de gaten moeten houden.

• Mee eens Mee eens x 2
  27. ijskonijn

ijskonijn 3e Versnelling

Zelf neem ik geen risico en vernieuw de accu na een aantal jaren de kosten over een aan tal jaren zijn het niet.
    Als de accu overlijd gebeurd het vaak op vacantie en dan kost het meer.
    gr ijskonijn

• Mee eens Mee eens x 1
  28. tsw

tsw Kilometervreter

Ik heb een druppellader van de Lidl. Deze werkt fantastisch en de 1100 staat de hele winter er op aangesloten. Na de winter starten en lopen. Na het laden gaat hij in een soort controlestand. Druppelladen en zonodig ontladen en weer laden. Hij heeft ook een revitaliseringstand maar die heb ik nooit nodig gehad. En dat voor nog geen 2 tientjes.

29. securitydogs

TSW, heb denk ik dezelfde lader. Werkt bij mij ook goed.

Deel Deze Pagina