Offroad-je kopen....

PVB

5e Versnelling
2 sep 2018
445
244
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Zot zijn doet geen pijn zeggen ze hier.... :)

Zit al een tijdje met de idee een tweede motorfiets bij aan te schaffen om wat offroad te gaan rijden, alleen zie ik de bomen door het bos niet meer...

Zijn er hier mede-Pan-rijders die wat ervaring hebben met dit soort motorfietsen, welke en zo ja graag wat advies en waarom.

Thanks!!

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.065
1.058
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Zoals je in mijn geschiedenis bij media kunt zien, alsmede in het levenservaring draadje, heb ik veel op Off-roads gereden.
Met name (nagenoeg) de (Gehele) XT-serie van Yamaha. Deze fietsen bevielen mij zeer goed. Probleemloos en prijstechnisch zeer gunstig! De XT500 is zelfs een regelrechte klassieker, is geld waard! Let wel, dit is MIJN ervaring, MIJN mening en MIJN volgende fiets: de XT1200 SuperTenere. Natuurlijk zijn er andere merken. Daar zijn anderen weer lyrisch van. Als je echter een betaalbare, weinig kostende, probleemloze, betrouwbare en ALTIJD lopende fiets wilt kan ik die van harte aanbevelen. (En dan bedoel ik niet specifiek de XT1200 SuperTenere... (Al is tie wel eindeloos mooi!!!)

64B6BAF0-6420-4B22-B50A-053371FD4B2C.jpeg

magnamaniac

3e Versnelling
12 mei 2019
180
141
43
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Ik weet niet hoe de regelgeving in belgica is, maar hier in NL kun je wettig nog amper off-road/onverhard rijden.
Wat wil je precies? Zo nu en dan een bospaadje/landweggetje opzoeken of serieuzer werk? Zelf heb ik het meeste plezier beleefd met m'n NX250. Lekker licht als je m een keer neerlegt, goedkoop, robuust motorblokje en ook in de stad/binneweggetjes dikke fun. Nadelen heeft ie ook: niet veel vermogen natruurlijk, aangezien het maar een 250 is, maar voldoende als je van de snelweg weg blijft en een 16"achterwiel wat je (offroad) bandenkeuze nogal beperkt.

pmponer

4e Versnelling
3 mrt 2015
364
202
43
43
Type motor
ST1100
Eens met magnamaniac, er kan van alles maar wat is je doel.
Ik heb offroad gereden met een 1100 gs, een transalp 650 en een yamaha enduro ik kom even niet op het type (niet heel gangbaar)
Als ik zou moeten kiezen van die denk ik dat ik voor de lichtste zou gaan, die kan je makkelijker optillen :)

Mocht ik weer in de verleiding komen zou ik gaan voor een crf 400 ofzo of een 600 xt

• Informatief
Reactions: Tiesemans

Andre st1300

3e Versnelling
5 sep 2019
190
168
43
52
Raalte
Type motor
ST1300
Ktm maakt leuke enduro,s, en ook de XT versie van Yamaha, of de XR versie van Honda zijn erg goed. Gezien de huidige milieu-eisen zou ik wel voor 4-takt gaan. Verder zijn er offroad met of zonder kenteken, net wat je ermee wilt. Op marktplaats zijn modellen, merken en types zat. Kan je een beetjen orienteren wat je wilt en wat ze kosten...... succes.

• Like
  • Informatief
Reactions: Cabby en Tiesemans

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.138
377
83
overveen
Type motor
ST1300
Ik had een xtz 750 st Yamaha pracht
Motor veel of r gereden ook in het buitenland en voor hen die zeggen in Nederland niet ga eens naar de Tet site.

Robmo

3e Versnelling
28 apr 2016
87
39
18
59
Driebergen-Rijsenburg
Type motor
ST1300
Tet is een afspiegeling van wat in Amerika ooit is ontstaan.
TET staat voor Trans European Track en zijn dus off-road wegen.
Elk land heeft zijn beheerder van deze tracks
De TET site wordt door vrijwilligers bijgehouden en heeft hele mooie routes gemaakt door heel Europa, kleine 34000 km.
Daarnaast zijn er diverse organisatie die specifiek in de doel landen off-road routes uitzetten.
Te denken valt aan BMW (diverse trainingsroutes in zuid-Duitsland), cocoricodando (diverse fantastische tochten in Frankrijk gemiddeld 700 km lang en 7 tochten per jaar) Zelf heb ik dit jaar Paris - Dancour - Dunkerque gereden, in een woord een fantastische 3 daagse tocht.
Daarnaast zijn er locale partijen in o.a. Italie, Balkan en Oost-blok.
In Sachen (Oost -Duitsland zijn er over het jaar tochten van 900 km

Ik heb zelf een Husqvarna TR650 Terra off-road (gebouwd onder BMW)
Beetje aan de zware kant met zijn 175 kg, veel zie je 250 tot 450 cc motoren.
Lekker licht als je onderuit gaat in de blubber, mul zand of kiezels. Dat laatste is niet fijn, kleding en lichaam zijn dan best gehavend.
En reken maar dat het gebeurt.

Een goede off-road motor is degene waar je jezelf het prettigst op voelt.
Je eigen gewicht, houding en reactie vermogen zijn bepalender, daar moet je de juiste motor met het specifieke gewicht en tractie vermogen bij zoeken
Mijn maatjes rijden op een yamaha 600 (hij is licht en klein) en een bww GS 1200 ( zij is een gezonde NL vrouw)
Zij op de GS heeft haar knieën vernield, motor was te zwaar voor haar lichaam in combi met het off-road werk.
Ook het Brabantse zand was in bepaalde weersomstandigheden te zwaar.

• Like
Reactions: Cabby

PVB

5e Versnelling
2 sep 2018
445
244
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Allemaal leuk om te lezen/weten!

De bedoeling is idd om eens af en toe een onverharde rit te maken. In België hebben we ook een organisatie die zich inzet voor Enduro, namelijk endurofun.be . Deze organiseren met regelmaat wel heel leuke dingen, van basis enduro tot the real stuff en zelfs enduro reizen! Ik zie ook dat er veel gebruik is gemaakt van de Honda CRF250 en CRF450, iemand daar ervaring mee, voornamelijk dan de CRF450? Andere tips en adviezen nog steeds welkom!

Robmo

3e Versnelling
28 apr 2016
87
39
18
59
Driebergen-Rijsenburg
Type motor
ST1300
@PVB en @Fred-A veel plezier met het uitproberen.

Off-road maatjes die een Afrika Twin hebben, zijn er dik tevreden over.
De zwarte uitvoering is echt een beauty, maar dat zijn gelukkig persoonlijke voorkeuren.

Voor de hele kleine manoeuvreer kunsten is die een beetje aan de zware kant, tenminste dat is wat ik van hen hoor.
Voor het idee, wij gebruiken onofficieel regelmatig door de weeks ATB paden en dan is de Twin ietsje aan de grote kant.
Op de tochten in Frankrijk is het een favoriete machine.

Het is sowieso geen miskoop een Twin:)

• Like
Reactions: PVB

PVB

5e Versnelling
2 sep 2018
445
244
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Een schitterende namiddag gehad met het testen van de twee nieuwelingen uit het Honda park, zijnde de Africa Twin MT met zijn zeer speels en licht karakter, handelbaarheid en fantastische vermogensafgifte naast een ongelooflijk stukje digitaal gebeuren op het scherm met veel instellingen die het rijden alleen maar aangenamer maken. Dan de DCT ADV versie, dat is wennen ja en niets voor mij omdat ik graag full control heb over het gebeuren. De Adventure ligt mij veel beter, voelt meer motorfiets aan en is ook iets zwaarder met een bredere tank en look alsook meer brandstof mogelijkheid, ja naast een Pan is dat welkom. Voor mij een minpuntje, windbescherming..... maar ja dat hoef ik hier niet uit te leggen. Kortom, de concurrentie zal moeten opletten want met deze twee Honda giganten zullen velen opkijken van wat men hier te bieden heeft. De laatste technische snufjes zijn er alom aanwezig inclusief alle mogelijke opties. Honda heeft een keertje geluisterd naar de verlanglijst en opmerkingen van hun klanten met deze nieuwe Africa Twin, CONGRATS Honda en ja, ik ben zo goed als verkocht!

Afica Twin 2020 MT en DCT Testrit - Jan.2020 - 1.JPGAfica Twin 2020 MT en DCT Testrit - Jan.2020 - 2.JPGAfica Twin 2020 MT en DCT Testrit - Jan.2020 - 9.JPGAfica Twin 2020 MT en DCT Testrit - Jan.2020 - 12.JPGAfica Twin 2020 MT en DCT Testrit - Jan.2020 - 10.JPGAfica Twin 2020 MT en DCT Testrit - Jan.2020 - 7.JPGAfica Twin 2020 MT en DCT Testrit - Jan.2020 - 8.JPG

Laatst bewerkt:

pmponer

4e Versnelling
3 mrt 2015
364
202
43
43
Type motor
ST1100
Gefeliciteerd, erg mooie fietsen zijn dat. Maar dat Dct ben je zo aan gewend, lekker een stand kiezen en waar nodig even met de flippers handmatig ingrijpen.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.196
1.052
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
:angel: Hier begon het mee "om wat offroad te gaan rijden " en vervolgens is de zoek tocht geëvolueerd tot waarschijnlijk een Honda crf 1000 adventure sports 2020
goede keus..!
echter een beetje off roader gaat natuurlijk wel voor de opties zoals nodig voor een beetje kwalitatief hoogstaand avontuur
maar dan tikken we bijna 23.000 euri af.
en dan nog voor erbij
die kan ik nog niet plaatsen... met de gedachte om wat off road te rijden en de keus voor een volbloed
even een indruk van wat vrienden van me en ik bedoel onder recreatief off road rijden

View: https://www.youtube.com/watch?v=KA-_nfpvRwg&list=PLpvSboMjOJdNUrYqqL_iHReV0miw6aUNq

als dit ook het level is wat jij bedoelt ?
ik wil je niet ontmoedigen en gun je van harte het plezier
maar je loopt vast op het gewicht van die machine
Iedereen moet beslist zijn dromen achter na rennen maar ik zou het jammer vinden als je er in gaat verzuipen.

:vroem:

PVB

5e Versnelling
2 sep 2018
445
244
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
"om wat offroad te gaan rijden" zoals het er ook staat, dus geen echte offroad toestanden want dan had ik wel eerder voor een CRF250 gaan kijken omdat je dan meer dan genoeg power hebt, voor wat jij bedoeld @waffie . Ik overweeg mogelijk eerder voor een "Allroader" te gaan zoals de CRF1000ADV, die heeft de toer eigenschappen en je kan er nog eens mee de "Gravel" induiken. Tijd om even nuchter na te denken, hou ik de Pan naast een mogelijk nieuwe CRF1000ADV, of zal deze plaats moeten maken voor deze allrounder? Damned, wat maakt een mens het zich toch moeilijk...

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.196
1.052
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Je gaat jezelf inderdaad wel in een spagaat leggen.

maar mocht je inderdaad aan een hoogpoter als de crf zitten denken.
mijn advies .. ga beslist ook eens rijden op een ander merk/model
In je geschiedenis zie ik namelijk enkel 4 cylinders genoemd met de vtr als uitzondering.
En ondanks dat de vtr een zuiplap was zat er wel karakter in
dat zelfde karakter vond je bijv ook al terug bij een Honda varadero terwijl je bij de crf kunt gaan twijfelen waar ze die 100 paarden weg verstopt hebben zodra je vergelijkbaars hebt geprobeerd

En als het enkel bedoelt is voor dat sporadische niet van asfalt voorziende weggetje
Tja dan kan een goed afgeveerde hoogpoter erg prettig vertoeven zijn.

maar dat noem ik ook bijv de onderstaande modellen expleciet

kawasaki versys 1000
ktm 1290 super adventure
of mischien wel de Honda vfr 1200 X ( cardan !)
zeker omdat je ook al diverse v tec modellen hebt gehad

Bijlagen

• Like

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.679
2.021
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
2 Leden van onze motortouring club hebben zo'n mooie Africa Twin en zijn er zeer tevreden over.
Maar gebruiken hem enkel op de weg.
Al die motoren hebben het avontuurlijke uiterlijk en ik vind ze ook best neig maar zijn toch meer gericht op weg gebruik.
Als ik plaats had stond er bij mij ook een off road model a la Transalp of zo.

Cabby

3e Versnelling
26 aug 2019
155
248
43
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Hoi @PVB,
lijkt wel een scherm van een Ipad voor je neus, op foto 2.
Is dat echt zo groot en druk, of vertekent beeld van je foto?

Dit soort keuzes maken is moeilijk, maar de prioriteit bepaalt! Ik heb naast mijn 1300 Pan óók een oude Transalp bij de hand. Mijn tip en van meerdere hier: houd je Pan en pak er een oudere, goedkopere offroad bij!
Scheelt je een héle investering én ga je eens plat tijdens het 'off-roaden', doet het financieel ook niet zo'n pijn.
En weet je, ik woon midden im een bosrijk gebied en in het begin liet ik de Pan steeds staan en nam super vaak de Transalp. Nu, inmiddels 2 jaar later, is het 'avontuurlijke' er al wat meer van af en gebruik ik de Transalp alleen om stokbrood te gaan halen in het dorp en ben weer veel meer met de Pan onderweg.

Maar goed, dit is míjn ervaring! SUCCES met je keuze! :good:

Laatst bewerkt:
  • Like

PVB

5e Versnelling
2 sep 2018
445
244
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
@Cabby , dat is idd de werkelijke grootte maar wel zeer duidelijk met talrijke informatie en instelmogelijkheden. Als je in het bezit bent van een iPhone, kan je zelfs gewoon de apple kaarten app gebruiken op het grote scherm van de Africa Twin! Super duidelijk EN, je hoeft geen aparte GPS meer aan te schaffen! Voor je echt weet wat er allemaal op het scherm staat en welke mogelijke instellingen je kan aanpassen, ben je al een paar dagen, weken verder vrees ik.

De nieuwe Africa Twin ADV heeft standaard ook handvatverwarming en cruise-control, de DCT versie zelfs een handrem! Beiden hebben ze ook een manueel in de hoogte verstelbaar zadel, wat echt wel nodig is. Zoals ik al zei, maar dat komt omdat ik natuurlijk de windbescherming van de Pan gewoon ben, is dit bij de Africa Twin een minpunt, nu ja... jullie snappen wel waarom een Pan rijder dat zegt natuurlijk.

@waffie, het vermogen is werkelijk goed te noemen, perfect doseerbaar en niet zoals bij de Multistrada die met hakken en stoten door het dorp moet worden gereden. De 100pk is zeker voldoende met deze dikke twee-cilinder onderin. En nog vergeten te melden, het geluid dat uit de dikken pijp komt is super! Ik vraag mij zelfs af hoe ze dit hebben gekeurd gekregen, redelijke luid bij het aan de gashendel draaien maar zeer mooie sound! Je hoeft echt geen aftermarket te plaatsen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cabby

Robmo

3e Versnelling
28 apr 2016
87
39
18
59
Driebergen-Rijsenburg
Type motor
ST1300
@PVB veel all-road plezier met je twin, ..... vergeet je Pan af en toe niet.
Is verslavend, wanneer je rijgebied breder wordt en ... dat schermpje daar merk je dan in de praktijk weinig van.

• Like
Reactions: Cabby en PVB

PVB

5e Versnelling
2 sep 2018
445
244
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
@PanEuRoel ... Het kan bij mij lang duren vooraleer ik de knoop doorhak, soms wel een jaar! Het is dan ook geen brood dat men koopt hé? Als jij impulsief kan kopen als je al weet dat er centen zijn, dan ben jij een straf man ze :cool: Ik moet toch eerst wel wat vergelijkingen doen en testen, wat normaal is denk ik.

PVB

5e Versnelling
2 sep 2018
445
244
43
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
Damned, wat doet een mens zichzelf toch aan... :)

Testritje met de Ténéré Raid Edition is meer dan bevallen moet ik zeggen. Zit goed, rijdt goed, echt nog het motorfiets gevoel, goede windbescherming waar ik van versteld stond, zeer handelbaar, sterke motor met heel wat koppel, stille cardanas, vinnig en zeer goed doseerbaar gashendel, niet nukkig maar soepel in alle toerental gebieden, beetje lawaaierige koppeling als hij in zijn vrij staat maar zou eigen zijn aan deze Ténéré modellen (@Jan KoekePan), goed ingericht display maar mist een lichtere achtergrond (zwarte txt op grijze achtergrond is namelijk niet zo duidelijk), zithouding was voor mij TOP, mooi maar niet overdreven uitlaat sound, full Option deze Raid Edition wat mooi is meegenomen!

De motorfiets waar ik de testrit mee heb gemaakt was gelijk een tweedehands met 3800Km komende van de Yamaha invoerder en dus ook te koop. Prijsverschil met een volledig nieuwe ligt op 3100,-euro (13999 tov 17099 nu met het salon, anders rond de 18000).

Zie hier wat fotootjes van de Bike!

82E1E1E2-940E-4091-BB68-2AABFF4DAAAC.jpegE69E8286-5E5C-4BB1-84F0-1B63A0426A1C.jpeg3CD33EEC-45CA-404C-8F47-644494538861.jpeg0B604730-D1FC-47A8-8672-90FDD85BA46E.jpeg