Olielek cardan

frankie

4e Versnelling
20 okt 2019
366
237
43
45
huldenberg (België)
Type motor
ST1100
Hallo iedereen

gisteren zag ik dat mijn achterste velg bespat is met olie afkomstig van de cardan veronderstel ik. Is dat makkelijk te herstellen 1x het achterwiel eruit is of moet daarvoor de cardan gedemonteerd worden?

Grts

frankie

sleutelaar

3e Versnelling
17 aug 2015
188
215
43
48
Amersfoort
Type motor
ST1100
om goed te achter halen waar het precies vandaan komt ,zou ik inderdaad het wiel verwijderen en dan verder onder zoeken waar het precies vandaan komt

PandaBlack

3e Versnelling
7 mrt 2020
145
196
43
Wieringen
Type motor
ST1100
Lastig te zeggen hoeveel werk het probleem oplossen is. Kan een scheve vuldop zijn of een scheur in de behuizing en alles er tussen in. Het ene is in 30 seconden opgelost het ander vraagt om een complete demontage en vervanging.

Traceren waar het vandaan komt. Zeer goed schoonmaken en een klein stukje rijden en dan inspecteren kan helpen.

• Leuk
  • Like
Reactions: Hans60 en Guardian

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
949
606
93
Dalen
Type motor
ST1300
Heb je misschien onlangs de cardanolie ververst en zo ja, er niet teveel olie in gedaan? Heb meerdere cardans gezien waarbij de (vorige) eigenaar de bovenste dop van de beluchting 'verwijderd' hadden en de cardan tot aan de nok met olie hadden gevuld. In dat geval gooit 'ie de overtollige olie eruit. Bij mijn motor ontbreek ook het zilverkleurige dopje op de ontluchting en zit er een zwarte kunststof dop op om 'm af te sluiten.

• Like
Reactions: Hans60

frankie

4e Versnelling
20 okt 2019
366
237
43
45
huldenberg (België)
Type motor
ST1100
Ik heb zelf de olie vervangen. Vullen tot het aan de zijkantdop eruit loopt zoals het hoort. Gaat niet veel in he. Hij zwiert er redelijk veel uit want er hangt zelf olie aan de achterband!

• Niet Leuk
Reactions: Guardian

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
97
68
18
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Dus opgelost! Toppie , gelukkig was het niks ernstigs. Moet er dan nu een slotje op ? Geen idee eigenlijk hoe dat werkt

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
3.003
3.143
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Slotjes worden geplaatst door moderators wanneer een draadje zijn levenseinde heeft bereikt. Dat kan zijn omdat het gesprek uit de klauw loopt (hier gelukkig zeer incidenteel, maar de oudgedienden weten van de vorige fora wel dat het daar schering en inslag was), of als het heel duidelijk is om andere redenen dat verder reageren erop zinloos is (bijvoorbeeld een artikel dat inmiddels is verkocht).

Dit draadje doen we niet dicht; op enige termijn komt er iemand met dezelfde vraag en die zou dan hiermee verder kunnen gaan, aanvullende vragen stellen of nieuwe inzichten bijdragen.