onderdelen van de voorvork

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

sleutelaar

3e Versnelling
17 aug 2015
101
36
28
46
Amersfoort
Type motor
ST1100
#1
hallo Pan leden
wanneer en/of waarom zou je de onderdelen van een voorvork vervangen?
bijv: de kopere bussen
ik begrijp bij slijtage ,maar dan vraag ik me af wanneer zijn ze versleten

deze vraag komt bij mij naar boven omdat ik bezig ben met de voorvork poten
om ze nieuwe olie te geven en opnieuw te spuiten
daarom heb ik ze compleet uit mekaar gehaald
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.498
254
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#2
Ik heb het voor je opgezocht.. In werkelijkheid zal dat zijn wanneer de demping niet meer goed is.
Wanneer je gaat zwalken in bochten, of wanneer je een wobbel merkt. Olie in de poten verversen,
Nieuwe keerringen er in en als je dan toch weer bezig bent, HyperPro's er in, dichtmaken en rijden...
Rijden is altijd lekker... Succes met sleutelen, veel plezier met rijden... Hieronder de definities....
Ik voldoe er gelukkig nog lang niet aan... (Behalve het synoniem “kaal” maar dat is vrijwillig..)



versleten

bijv. naamw.
Uitspraak: [vərˈsletə(n)]


stukgegaan door ouderdom of veelvuldig gebruik
Voorbeelden: `versleten schoenen`,
`een versleten heup`
Synoniem: sleets


Synoniemen
afgedragen afgeleefd afgetrapt afgezaagd kaal oud sleets vervallen

Spreekwoorden en zegswijzen
• tot op de draad
versleten
(=helemaal versleten)

Intensiveringen
Hoe kun je versleten krachtiger uitdrukken?

tot op de draad versleten;

1 definitie op Encyclo
  1. 1) Afgedaan 2) Afgedraaid 3) Afgedragen 4) Afgeleefd 5) Afgereden 6) Afgetakeld 7) Afgetobd 8) Afgetrapt 9) Afgezaagd 10) Aftands 11) Armoedig 12) Beschadigd door ouderdom
Hoe bekend is het woord?
Uit onderzoek van het
Centrum voor Leesonderzoek blijkt dat alle Nederlanders en Vlamingen het woord `versleten` kennen.
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.181
232
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#3
Ik heb ze ook vervangen ......ook die zijn net zo oud als de fiets ,waneer versleten als ze er slecht uitzien maar dit is een onderdeeel dat heel langzaam slijt en je pas merkt na vervanging. Dus waarom niet gelijk meenemen als je alles vernieuwd.
 

Guardian

4e Versnelling
7 mei 2018
229
86
28
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
#5
Het verversen van de voorvork olie en de onderdelen daarin reinigen doet wonderen, (Thanks Dennis). Bij mij, die is van 1999, bleek zwaar achterstallig onderhoud. Totaal futloos tijdens het rijden en in het bijzonder bij het bochtenwerk. Nu rijdt en stuurt de motor perfect
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.358
180
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#6
Als je Pan de 100000 voorbij is zou ik het zeker doen, is eigenlijk de kost niet.
Kan er alleen maar beter van worden, Qua trillingen die je soms niet kan vinden.
Dit bij een hoge of zelfs bij lage snelheden, dat soms gezocht word naar, dat het de voorband of balhoofdlager enz..., zouden kunnen zijn.
Deze geleiders worden meestal beschadigt door het terug monteren van de vorkpoten, ik heb er een speciaal een hulptooltje voor gemaakt.
Meestal worden ze er gewoon in geramd vanwege het niet beschikken van het juiste gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

sleutelaar

3e Versnelling
17 aug 2015
101
36
28
46
Amersfoort
Type motor
ST1100
#7
hoi marc
je had toch geen speciaal gereedschap meer ,en zou het ook niet meer maken of heb ik het verkeerd
 

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
825
92
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
#8
Als je Pan de 100000 voorbij is zou ik het zeker doen, is eigenlijk de kost niet.
Kan er alleen maar beter van worden, Qua trillingen die je soms niet kan vinden.
Dit bij een hoge of zelfs bij lage snelheden, dat soms gezocht word naar, dat het de voorband of balhoofdlager enz..., zouden kunnen zijn.
Deze geleiders worden meestal beschadigt door het terug monteren van de vorkpoten, ik heb er een speciaal een hulptooltje voor gemaakt.
Meestal worden ze er gewoon in geramd vanwege het niet beschikken van het juiste gereedschap.
Ik heb al 252.00 km weg..

Martin.
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.036
120
83
overveen
Type motor
ST1300
#9
bij mij keerringen vervangen,de eerste ,bij 330000 km tip neem goede geen chinese meuk.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.015
185
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#10
En nu een echt onderbouwd antwoord:vroem:



n de voorvork poot zitten 2 teflon coated glijbussen(bushing) en volgens het werkplaats handboek moet je deze vervangen als 30 % van de coating eraf gesleten is (het koper is dan goed te zien.
ze kosten niet de hoofd prijs
en op de demperstang zit ook een soort van ringetje van kunststof maar deze geeft zelden problemen.

inspecteer je chroomlaag goed maar ook de binnenzijde van je onderpoot op krasjes
krasjes vergroten de kans op lekken en opnieuw verchromen is dan een goede optie maar

alvorens je de boel weer monteert polijst je de binnenpoot een beetje ruw om deze daarna goed schoon te maken
keerringen/stofkappen worden gangbaar vernieuwd als je de voorvork poot hebt gedemonteerd.

Het is misschien niet mooi maar voorvorkhoezen verlengen aanzienlijk de levensduur van je voorvering
De meeste veringspecialisten adviseren je voorvorkolie om de 20000 km te vervangen
je zult zonder meer verbetering voelen


1549884785633.png


1549884813357.png
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.358
180
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#11
hoi marc
je had toch geen speciaal gereedschap meer ,en zou het ook niet meer maken of heb ik het verkeerd
Het speciaal gereedschap heb ik nog wel, dat voor mij zelf is.
Ik ben er wel mee gestopt, mocht er terug interesse zijn wil ik het terug bezorgen.
Maar dan wel minimum met de 10stuks. zoals de keerring driver en het balhoofdpersje.



IMG_0224.JPG IMG_0300.JPG

Maar om terug te komen, hoe het best is om de geleiders te plaatsen met ook een zelf gemaakte tool.
IMG_1489.JPG
De geleider past strak in de tool, zodat ie zonder moeite in de vorkpoten past, die de geleider overneemt vanwege die nog een klein beetje strakker word bij het overnemen van de geleider
IMG_1491.JPG
Zo word die precies op zijn plaats gemonteerd zonder beschadegingen.


IMG_1494.JPG
Zo als je kan zien zit ie mooi op zijn plaats.
IMG_1499.JPG
En zo kan je met deze tool de keerring gelijkmatig en zachtjes op zijn plaats monteren

IMG_1501.JPG
 

Bijlagen