• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Onderhoud vastleggen, ideeën welkom

Lenpen

Beginnend Bestuurder
8 apr 2017
16
7
3
24
Type motor
ST1100
Hi Forumleden,

Ik zat wat te kijken om het onderhoud van de motor op een goede manier vast te leggen, en aangezien ik programmeur ben het liefst natuurlijk digitaal en betrouwbaar, maar kon eigenlijk weinig vinden hiervoor/hierover. Ik heb hier wat op bedacht, en zou het leuk vinden als jullie eens meedenken hierover en alle input (ook kritisch) is welkom!

Probleem
Veel oudere motoren en auto’s worden niet meer door garage’s onderhouden. Omwille van kosten vaak, en omdat niet-bedrijfsmatige sleutelaars er vaak net zoveel liefde, kennis en aandacht aan kunnen geven voor een veel scherpere prijs.

Maar hoe leg je dit onderhoud vast? Vaak gebeurt dit niet, in je eigen kop of op een briefje.a Garage’s doen dit met een onderhoudsboekje, soms digitaal, waarom sleutelaars niet?

Oplossing?

Via een app, naam nog te bedenken, kunnen sleutelaars en motoreigenaren het onderhoud van hun motor bijhouden. Dit heeft twee mogelijkheden:
  1. Zelf vastleggen
    Je vult de km-stand in en vinkt de vervangen onderdelen aan. Doormiddel van de km-stand vast te leggen en met gebruik van foto’s kun je een betrouwbaar beeld bewaren van het uitgevoerde onderhoud, wat bij de verkoop van de motor weer helpt in de waarde.
  2. Samen vastleggen
    De sleutelaar die je heeft geholpen kan de werkzaamheden bevestigen als die ook is geregistreerd op het platform als sleutelaar. Zo waarborg je dat de kans op fraude verkleind wordt ten opzichte van het zelf vastleggen. Een sleutelaar moet geverifieerd worden op het platform voordat hij onderhoudswerkzaamheden kan bevestigen.

Extra maatregelen tegen fraude:

Er bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid dat er mensen en vertekend beeld willen schetsen van het onderhoud van hun motor of auto. Om dit tegen te gaan worden alle data’s en kmstanden nauwkeurig vergeleken om te kijken of het beeld logisch is, dit kan voor auto’s met rdwdata vergeleken worden. Daarnaast waarborgen de gemaakte afbeeldingen dat onderdelen die vervangen zouden zijn, ook daadwerkelijk vervangen zijn.

Fase 1. Vastleggen onderhoud
Deze fase is alleen voor het documenteren van onderhoudswerkzaamheden en het creëren van een zuiver beeld.

Fase 2. Voorspellen onderhoud
Door de huidige km-stand te vergelijken met de door gebruiker opgegeven kilometrage per jaar kan er voorspeld worden welke kosten eraan zitten te komen, en wanneer bijvoorbeeld een distributieriem of een filter vervangen moet worden

Fase 3. Samenbrengen sleutelaars en eigenaren
Met een interactieve kaart sleutelaars en auto- of motoreigenaren samenbrengen. Versterkt met reviews van andere eigenaren kun je snel de juiste sleutelaar in de buurt vinden.

Alvast bedankt!
postings automatisch samengevoegd:

En niet te vergeten, kennen jullie soortgelijke tools of bestaat dit al?

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
688
602
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
Ik gebruik bij elke tankbeurt het appje "Road Trip" op de iPhone, dit berekend o.a. hoeveel je op 1 liter benzine rijdt.

Tevens kun je invullen bij welke kilometerstand je het onderhoud doet, wat... En wat de kosten zijn.
Als je alles trouw invult heb je uiteindelijk een mooi overzicht, ik zal eens wat printscreens neerzetten.

Het stukje sleutelaar ontbreekt uiteraard.

Leuk initiatief, maar waarom alles vastleggen als je de motor toch nooit meer kwijt wilt? :Biggrin
En graag wilt behouden en telkens iets wil verbeteren...

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
317
154
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Ik koop voor elke motor die ik heb een A5-schriftje met 5 mm ruitjespapier en documenteer daar al het door mij uitgevoerde onderhoud in.
Ook maak ik in dat boekje notities over zaken die me opvallen aan de motor zodat ik in geval van later gedoe kan nagaan wanneer ik er voor het eerst iets van merkte.
Daarnaast maak ik foto's van belangrijke zaken.
Verder houd ik in een Excel sheet alle financiën bij van de motor.
En ik stop alle facturen van door mij aangeschafte onderdelen in een map.

Ik heb bewust gekozen voor een schriftje waarin ik met de hand alles vastleg.
Enerzijds omdat dat in een werkplaats of waar dan ook veel makkelijker toegankelijk is en anderzijds omdat ik een handgeschreven log betrouwbaarder vind dan iets dat uit een computer komt. Iemand kan in één avondje kloppen op een toetsenbord een compleet log faken maar een setje handgeschreven schriftjes met vlekken, verschillende kleuren balpen enzovoorts is moeilijker na te maken.

Overigens is mijn primaire doel van mijn logbestanden om voor mezelf goed vast te leggen wat ik heb gedaan en wanneer, niet zozeer om anderen te bewijzen wat ik heb gedaan. Alhoewel ik al wel bij de verkoop van twee vorige motoren heb gemerkt dat de kopers behoorlijk wat vertrouwen kregen in de motor toen ze mijn logboek en bijbehorende uitleg zagen.

sven.magnus

Kilometervreter
29 okt 2016
1.142
324
83
50
Muizen
Type motor
ST1100
Ja voor een verkoop is dat zeker een meerwaarde. Je weet maar nooit of je ooit afscheid moet nemen van je lieveling.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.953
1.068
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik houd alle werkzaamheden, toekomstig onderhoud , vervangen onderdelen bij op de pc met kladblok.
Ik veronderstel dat de meesten leden op het forum het onderhoud zelf uitvoeren om allerlei redenen.
Is een ingevuld onderhoudsboekje door de garage een meerwaarde voor de motorfiets bij verkoop ?
Maar wie zegt dat zo'n ingevuld boekje wel correct is ingevuld ?

Laatst bewerkt:

Guyke

Kilometervreter
18 nov 2015
938
587
93
Heindonk
Type motor
ST1300
Ik houd het onderhoud bij in een exel bestandje op de PC en op de Garmin.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
478
195
43
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
Bewondering als je het bijhoud zoals hierboven. Ik hecht er persoonlijk niet zo'n waarde aan.
Mijn motor is onder goede omstandigheden technisch waard € 2500. Voor de verzekering waarschijnlijk € 1000.
Persoonlijke waarde € 10.000 (als ze elke dag blijft rijden zoals ze nu doet). Dus elk jaar een beurtje, al dan niet met hulp van forumleden en wij zijn tevreden :biker:

• Leuk
Reactions: Guyke

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
871
842
93
57
Eenhoornstraat 1, 2024 RW Haarlem
Type motor
ST1100
Ik heb 2 bestanden. Een Excel-bestand waarin ik het onderhoudsvoorschrift van de ST1100 heb gekopieerd en daarin hou ik exact bij wanneer ik het voorgeschreven onderhoud heb uitgevoerd (= groen). Een Word-bestand waarin ik alle wetenswaardigheden over de motor bij hou, niet alleen bandenwissels en onderhoudsbeurten, maar ook mijlpalen zoals de aanschaf, mijn aanrijding in de file, mijn reizen naar het buitenland, hoeveel heb ik dit jaar gereden.

Onderhoudsvoorschrift.jpg

Onderhoudsdossier.jpg

Laatst bewerkt:

W. Boom

3e Versnelling
23 mei 2018
91
59
18
39
Rotterdam
Type motor
ST1100
Wat doen jullie dat allemaal keurig.
Ik heb gewoon een stapel facturen van onderdelen en de plaatselijke motorzaak tussen mijn werkplaatshandboek met daarop de datum en de tellerstand waarbij het overhoud is uitgevoerd.. Goed genoeg voor mij.

Andreas

4e Versnelling
3 aug 2016
248
141
43
46
STADTLOHN
Type motor
ST1300
Heb het orginele onderhoudsboekje erbij,en afgestempeld alle 6000 km tot de laatste beurt 72000 km de 78000 km die heb ik zelf gedaan.
Vind je niet zo vaak met komplete onderhoud hystorie.

j.kuijper

4e Versnelling
21 feb 2014
319
152
43
66
Heerhugowaard
Type motor
ST1300
Ik breng m gewoon elk jr voor de winterstop weg naar de dealer. Het enigste wat ik bewaar zijn de facturen van de garage.

Bovenaan Onderaan