1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoudsbeurtje ST1300

Discussie in 'ST1300' gestart door Thoit, 25 jun 2018.

1. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Aangezien ik graag zelf dingen doe, de Pan-European (Das Boot) maar eens nagekeken. Alle zaken die in het WPH wil ik controleren, zodat ik weet dat alles goed zit.

Eerst het ding maar eens op de brug zitten, zodat ik lekker kan werken:

We beginnen met de makkelijke dingen, cardan olie. De olie die eruit kwam was nog als nieuw, was dus niet nodig. Maar nu weet ik zeker dat het goed zit. Oude olie dus aflaten, nieuwe vullen:

Een van de belangrijkste zaken is natuurlijk de motorolie. Uiteraard is er nieuwe olie + oliefilter ingekomen. Altijd leuk klusje de olie verversen :)

Aangezien de meeste mensen de olie van de motor nog wel verversen, maar niet van de vering ook maar gelijk de poten er even uitgehaald om daarvan de olie te verwisselen. Het chrome heb ik hierna nog gepoetst met goed poetsspul om de kleine putjes eruit te halen. Dit om straks lekke keerringen te voorkomen. Tevens zet ik er voor de zekerheid nieuwe keeringen in, heb het er nu toch uit.

Nu op naar de wat lastigere klus. Kleppen controleren. Kleppendeksel er dus vanaf

Helaas bleef het niet alleen bij controleren, maar ook bij stellen. De uitlaatkleppen van cilinder 1,2 en 4 stonden te strak. Dus de nokkenas eruit, zodat ik bij de shims kan

Nu kan ik bij de shims en ze opmeten

Enige waar ik nu tegenaanloop is dat de ketting te strak is om beide nokkenassen weer te monteren. Heb de kettingspanner reeds op de meest losse stand gezet, maar lukt helaas nog niet. Even kijken hoe we dat gaan oplossen.

• Leuk Leuk x 7
    • Informatief Informatief x 3
  2. Mister Vogezen

Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

3. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Onderhoudsbeurtje ? Dit lijkt wel een complete revisie ! Wel mooi dat je deze foto's geplaatst heb, kan je gelijk zien hoe de 1300 in elkaar zit. :good:

• Leuk Leuk x 1
  4. Rimconator

Rimconator Klokje Rondrijder

Zo! Dat ziet er indrukwekkend uit.

Mooi dat je de foto's plaatst, is handig.

5. Horspan

Horspan 5e Versnelling

Blijkt toch maar weer dat de kleppen regelmatig gecheckt moeten worden ondanks dat ik regelmatig lees dat het niet nodig is. Wat is de km stand?

• Mee eens Mee eens x 1
  6. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Kettingspanner heb ik al reeds helemaal ontspannen, maar toch lukt het niet met de nokkenas. Was er over aan het denken om het deksel aan de voorkant van het blok los te halen, maar weet niet of daar olie komt dat zou ik moeten nakijken.

Het is inderdaad een behoorlijke ingreep, maar als je het doet moet je het goed doen. Meeste garage's beginnen hier niet aan omdat het veel werk is. Daarom doe ik het liever zelf.

Kilometerstand is 125000. Kleppen hoeven vaak ook niet gesteld te worden, maar het is natuurlijk altijd beter om het toch te controleren. Weet je zeker dat het goed zit.

• Mee eens Mee eens x 2
  7. Mister Vogezen

Kettingspanner ( s ) verwijderen ?

8. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Gisteren shims gehaald, en de kleppen goed gezet. Opbouwen kan bijna weer beginnen

To do:
    - Kleppendeksels e.d. erop
    - Carbtune kopen en opnieuw syncen omdat de kleppen zijn gesteld
    - Nieuwe olie in vering
    - Bougies
    - Nieuwe remvloeistof remmen
    - Nieuwe olie koppeling

• Top Top x 2
    • Leuk Leuk x 1
  9. Rimconator

Rimconator Klokje Rondrijder

Ik zeg: goed bezig! :good:

• Mee eens Mee eens x 1
  10. TuinfluiterPan

TuinfluiterPan 4e Versnelling

Chapeau mooi leer momentje

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

11. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Inderdaad goed werk.

12. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

13. Wim Bakker

Wim Bakker Beginnend Bestuurder

Pfff...zeker knap..

14. fred

fred Kilometervreter

Knap werk man:bravo::bravo: topper

15. Tukkerpanman

Tukkerpanman 5e Versnelling

om het werk helemaal af te maken nog ff de koelvloeistof vernieuwen voor G12+
    (bij de action carex G12+)

16. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Ik had al het vermoeden dat ik een foto vergeten was. Koelvloeistof is uiteraard al vervangen. Echter niet door Action spul, maar door Kroon koelvloeistof.

Bewijsje:

• Leuk Leuk x 1
  17. fred

fred Kilometervreter

Kroon top spul :bravo:

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  18. Dennis

Dennis The Preacher

G12+ is g12+. Waarom dure kopen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

19. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Er zit toch wel degelijk verschil in. In het verleden vaker de KVS van de action gekocht, en die kwam vaak als roestwater eruit. Sinds een paar jaar gebruik ik de wat duurdere, en die is er nooit meer als roestwater uitgekomen.

Maar als jij goede ervaringen hebt met de action KVS, koop je die :)

Geldt hetzelfde voor olie en benzine. Geloofde er vroeger niet zo erg in, maar na verschillende documentaires gezien te hebben waarin feiten lieten zien dat je op bepaalde dingen niet moet besparen ben ik wat meer ervoor uit gaan geven.

• Mee eens Mee eens x 4
    • Leuk Leuk x 1
  20. Dennis

Dennis The Preacher

Olie ben ik het helemaal mee eens. Daar zitten nogal wat verschillen tussen. Ik ga altijd voor Castrol. (Ook voor in de wagen)
    Ook benzine kan ik mij geheel in vinden.
    Echter mis ik de onderbouwing wat het verschil is tussen kroon g12+ en action g12+.

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  21. Tukkerpanman

de prijs Dennis, de G12+ van action gebruikte ik jaren voor mijn Pan
    helemaal geen roest water klinkklare onzin....gewoon verversen volgens
    de richtlijnen van het onderhoudsboekje
    de fabrikant zie de link https://www.burggroep.com/burg-groep/

• Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  22. Mister Vogezen

@Thoit , hoe heb je dat nu met die nokkenas/ketting opgelost ?

23. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Heb de ketting uiteindelijk ontspannen gekregen, door beide ontspanners los te draaien. Daarna was het een fluitje van een cent om de ketting erop te krijgen.

Gisteren weer bezig geweest met de motor. Als eerste de kleppendeksels erop gezet om te kijken of de motor nog liep. De motor startte direct, dat geeft dan toch weer een voldaan gevoel :Balloons:

Daarna begonnen aan de voorpoten. Hierin moet nieuwe olie komen. Eerst de oude smurrie eruit laten lopen:

De spulletjes eruit halen, en alles schoonmaken:

Daarna bezig gehouden met de koppeling. Hiervan wilde ik de vloeistof vernieuwen. Dus eerst de oude vloeistof eruit gepompt, en weer nieuwe erin

Tenslotte begonnen om de trekhaak eraf te halen. Bleek de halve achterkant uit elkaar te moeten. Nu weet ik dus écht hoe een Pan European in elkaar zit :Biggrin

Helaas kwam ik daar aan elkaar gesoldeerde kabels tegen. Ben zelf meer fan van stekkers, i.p.v. kabels aan elkaar solderen:

Dus indien iemand interesse heeft in een trekhaak hoor ik het graag Friends

https://link.marktplaats.nl/m1299476590

• Leuk Leuk x 1
    • Niet Leuk Niet Leuk x 1
    • Top Top x 1
  24. Dennis

Dennis The Preacher

Mooie werkplaats trouwens

25. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Heb je de olie ververst voordat je de boel ging demonteren/stellen? (ik las iets over voordeksel waar dan mogelijk olie uitloopt)

Beter eerst aflaten, dan alles afstellen en dan vullen.

Maar knap gedaan en leuk in beeld gebracht!!

26. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Thanks Dennis, deze garage gaat echter volgend jaar voor de vlakte, maar mijn droomgarage moet er voor terugkomen..

Ik kan je verzekeren dat er geen olie uit de kapjes komt om de timing te controleren. Heb namelijk vooraf de olie ververst, en kwam geen olie uit.

27. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Nee, dat weet ik....ik dacht dat je het over het voordeksel van het blok had, als je die eraf haalt komt er wel olie uit.

Maar het is sowieso het beste om na het gedane werk de olie pas te doen.

• Creatief Creatief x 1
  28. marccc

marccc Kilometervreter

Solderen is wel 100 % beter dan van die stekkers die ik op de foto zie

• Mee eens Mee eens x 3
  29. Fred-A

Fred-A Kilometervreter

leuk al die notities aan de muur

• Leuk Leuk x 2
  30. Thoit

Thoit 2e Versnelling

@marccc Solderen is erg stevig, maar als ze gewoon stekkers hadden gemaakt, dan hoefde niet in de kabelboom geknipt te worden en kon alles gewoon los gehaald worden.

• Mee eens Mee eens x 1
  31. Tukkerpanman

ga je de Pan ook nog isoleren ,deze wordt al warm genoeg van zichzelf

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  32. Manus

Manus 5e Versnelling

En als afsluiter van het project natuurlijk een (kusje) spatlapje dr op.:Biggrin:Biggrin:Biggrin

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  33. fred

fred Kilometervreter

top werk toch :bravo::bravo::bravo:

34. marccc

marccc Kilometervreter

akkoord met stekkers is het op sommige plaatsen beter , maar niet met de stekkers die ik op de foto zie

35. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Mooi en knap werk Thoit. :good:

36. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Aangezien afgelopen weekend de TT was, weinig aan de motor kunnen doen. Had mij wel een nieuw speeltje gekocht:

IMG_5576.jpg

Voor de mensen die het niet kennen:

IMG_5575.jpg

Gisteravond nog even wat aan de bekabeling gedaan, vanavond nog isolerenen en dan is het weer allemaal goed. Hopelijk vanavond weer verder, en de throttlebodies synchroniseren.

• Leuk Leuk x 2
  37. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Gisteren de remmen volledig doorgespoeld en opnieuw onlucht. Zijn flink wat stappen wat je daarvoor moet doen.

Helaas zag ik dat er ergens wat olie lekt, vreende is dat het bij de waterpomp lijkt te komen, maar daar zit natuurlijk water. De olie zag ik als volgt lopen (rode lijn). Vreemdste is ook dat daar niks van los is geweest.

Morgen staat op de planning om de carbtune uit te voeren en de motor verder in elkaar te zetten. Doel is om hem zondag in de Eifel te kunnen testen.

Bijgevoegde bestanden:

38. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Uit dat verklikkergaatje kan olie komen maar ook water.
    Afhankelijk van aan welke kant de seal lekt, bij jou dus aan de olie kant.

39. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Welk verklikkergaatje bedoel je? Waar de rode streep begint? Had daar gisteren de bout al een beetje vaster gezet aangezien die niet heel vast zat, maar daarna lekte hij nog steeds.

40. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Onderaan de waterpomp zit een sleufje, hoort droog te zijn.

Komt er olie uit lekt de seal aan de blokkant, komt er water uit dan lekt ie aan de pompkant.

M.a.w. je mechanical seal lekt en die zit achter de waterpomp.

• Leuk Leuk x 1
  41. Tukkerpanman

hoeft niet altijd dat deze lekt...kan ook van de bovenste slangen klemmen komen
    deze zitten onder het luchtfilter...als deze lekken dan gaat de koelvloeistof via
    het zelfde gootje naar beneden..het lijkt net of de waterpomp defect is
    zou eerst hier naar kijken

42. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Het is juist de olie die lekt, en niet de koelvloeistof

43. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Daar komt dan idd geen olie uit.

44. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Gisteren maar gelijk begonnen om de waterpomp te demonteren. Hier zie je hoe de olie lekte:

IMG_5609.jpg

Eerst de radiator demonteren:

IMG_5607.jpg

Nu is er al wat meer plaats
    IMG_5608.jpg

Kap van de waterpomp gehaald, zo te zien is dit al een keer los geweest, want er zit vloeibare pakking tussen:
    IMG_5610.jpg
    Hallo waterpomp:
    IMG_5611.jpg
    Tenslotte ook de deksel waar de ketting en koppeling achterzitten verwijdert

IMG_5613.jpg

Gekeken of ik iets kon vinden waar die lekt, maar hij lijkt erop dat hij bij de waterpomp dicht is:

IMG_5614.jpg

Heb eerder het vermoeden dat hij langs de groene pakking lekt.

IMG_5615.jpg

Heb nu alleen geen idee waar exact de lekkage vandaan komt. Indien hij achter de waterpomp zou lekken, zou er olie in de KVS moeten zitten, dit was niet het geval. Maar als hij langs de groene pakking lekt, zou de olie lekkage meer van blokkant moeten komen. Iemand suggesties?

• Leuk Leuk x 2
  45. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Nee, de mechanical seal dicht aan 2 kanten af, de olie kant en de waterkant, zo kan er nooit olie bij het water en andersom.

Die is ws einde, ding slijt ook gewoon en zit volgens mij achter de waaier. (correct me if i'm wrong)

s-l300.jpg

• Winnaar Winnaar x 1
    Laatst bewerkt: 5 jul 2018
  46. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Klopt, hij zit achter het schoepenwieltje. Zojuist nieuwe pakkingen, lager e.d. besteld. Kost wat, maar dan is het wel gelijk goed!

• Mee eens Mee eens x 2
    Laatst bewerkt: 5 jul 2018
  47. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Zou ik sowieso doen, ook lager meenemen als alles dan toch open ligt.

• Winnaar Winnaar x 1
  48. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Leuk verslag dit.

Duidelijke foto's :)

• Mee eens Mee eens x 5
    • Leuk Leuk x 1
  49. fred

fred Kilometervreter

En wat een operatie zeg :bravo: en een goed verslag top.

50. Thoit

Thoit 2e Versnelling

Gisteren de volgende onderdelen ontvangen:

- Waterpomp lager
    - Keering
    - Pakking waterpomp
    - Pakking deksel voorkant blok

IMG_5665.jpg

Het nieuwe waterpomp wieltje had ik al binnen met de mechanise dichtring, ook hier zat wat roest in wat waarschijnlijk de lekkage veroorzaakt

IMG_5664.jpg

Vanavond de nieuwe spullen in de deksel persen en hopelijk morgen de boel in elkaar zetten. Doel is om zaterdag / zondag de motor te testen.

• Leuk Leuk x 2
    • Top Top x 1

Deel Deze Pagina