Onderhoudsbeurtje ST1300

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#1
Aangezien ik graag zelf dingen doe, de Pan-European (Das Boot) maar eens nagekeken. Alle zaken die in het WPH wil ik controleren, zodat ik weet dat alles goed zit.

Eerst het ding maar eens op de brug zitten, zodat ik lekker kan werken:



We beginnen met de makkelijke dingen, cardan olie. De olie die eruit kwam was nog als nieuw, was dus niet nodig. Maar nu weet ik zeker dat het goed zit. Oude olie dus aflaten, nieuwe vullen:



Een van de belangrijkste zaken is natuurlijk de motorolie. Uiteraard is er nieuwe olie + oliefilter ingekomen. Altijd leuk klusje de olie verversen :)



Aangezien de meeste mensen de olie van de motor nog wel verversen, maar niet van de vering ook maar gelijk de poten er even uitgehaald om daarvan de olie te verwisselen. Het chrome heb ik hierna nog gepoetst met goed poetsspul om de kleine putjes eruit te halen. Dit om straks lekke keerringen te voorkomen. Tevens zet ik er voor de zekerheid nieuwe keeringen in, heb het er nu toch uit.



Nu op naar de wat lastigere klus. Kleppen controleren. Kleppendeksel er dus vanaf


Helaas bleef het niet alleen bij controleren, maar ook bij stellen. De uitlaatkleppen van cilinder 1,2 en 4 stonden te strak. Dus de nokkenas eruit, zodat ik bij de shims kan



Nu kan ik bij de shims en ze opmeten



Enige waar ik nu tegenaanloop is dat de ketting te strak is om beide nokkenassen weer te monteren. Heb de kettingspanner reeds op de meest losse stand gezet, maar lukt helaas nog niet. Even kijken hoe we dat gaan oplossen.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#2

Guardian

3e Versnelling
7 mei 2018
176
58
28
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
#3
Onderhoudsbeurtje ? Dit lijkt wel een complete revisie ! Wel mooi dat je deze foto's geplaatst heb, kan je gelijk zien hoe de 1300 in elkaar zit. :good:
 

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
#4
Zo! Dat ziet er indrukwekkend uit.

Mooi dat je de foto's plaatst, is handig.
 

Horspan

5e Versnelling
4 nov 2012
782
259
63
54
Katwijk
Type motor
Anders
#5
Blijkt toch maar weer dat de kleppen regelmatig gecheckt moeten worden ondanks dat ik regelmatig lees dat het niet nodig is. Wat is de km stand?
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#6
Kettingspanner heb ik al reeds helemaal ontspannen, maar toch lukt het niet met de nokkenas. Was er over aan het denken om het deksel aan de voorkant van het blok los te halen, maar weet niet of daar olie komt dat zou ik moeten nakijken.

Het is inderdaad een behoorlijke ingreep, maar als je het doet moet je het goed doen. Meeste garage's beginnen hier niet aan omdat het veel werk is. Daarom doe ik het liever zelf.

Kilometerstand is 125000. Kleppen hoeven vaak ook niet gesteld te worden, maar het is natuurlijk altijd beter om het toch te controleren. Weet je zeker dat het goed zit.
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#8
Gisteren shims gehaald, en de kleppen goed gezet. Opbouwen kan bijna weer beginnen





To do:
- Kleppendeksels e.d. erop
- Carbtune kopen en opnieuw syncen omdat de kleppen zijn gesteld
- Nieuwe olie in vering
- Bougies
- Nieuwe remvloeistof remmen
- Nieuwe olie koppeling
 

Tukkerpanman

5e Versnelling
27 feb 2013
757
777
93
Type motor
Geen
#15
om het werk helemaal af te maken nog ff de koelvloeistof vernieuwen voor G12+
(bij de action carex G12+)
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#16
Ik had al het vermoeden dat ik een foto vergeten was. Koelvloeistof is uiteraard al vervangen. Echter niet door Action spul, maar door Kroon koelvloeistof.

Bewijsje:

 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#19
Er zit toch wel degelijk verschil in. In het verleden vaker de KVS van de action gekocht, en die kwam vaak als roestwater eruit. Sinds een paar jaar gebruik ik de wat duurdere, en die is er nooit meer als roestwater uitgekomen.

Maar als jij goede ervaringen hebt met de action KVS, koop je die :)

Geldt hetzelfde voor olie en benzine. Geloofde er vroeger niet zo erg in, maar na verschillende documentaires gezien te hebben waarin feiten lieten zien dat je op bepaalde dingen niet moet besparen ben ik wat meer ervoor uit gaan geven.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.523
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#20
Olie ben ik het helemaal mee eens. Daar zitten nogal wat verschillen tussen. Ik ga altijd voor Castrol. (Ook voor in de wagen)
Ook benzine kan ik mij geheel in vinden.
Echter mis ik de onderbouwing wat het verschil is tussen kroon g12+ en action g12+.









Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#23
Heb de ketting uiteindelijk ontspannen gekregen, door beide ontspanners los te draaien. Daarna was het een fluitje van een cent om de ketting erop te krijgen.

Gisteren weer bezig geweest met de motor. Als eerste de kleppendeksels erop gezet om te kijken of de motor nog liep. De motor startte direct, dat geeft dan toch weer een voldaan gevoel :Balloons:

Daarna begonnen aan de voorpoten. Hierin moet nieuwe olie komen. Eerst de oude smurrie eruit laten lopen:



De spulletjes eruit halen, en alles schoonmaken:



Daarna bezig gehouden met de koppeling. Hiervan wilde ik de vloeistof vernieuwen. Dus eerst de oude vloeistof eruit gepompt, en weer nieuwe erin



Tenslotte begonnen om de trekhaak eraf te halen. Bleek de halve achterkant uit elkaar te moeten. Nu weet ik dus écht hoe een Pan European in elkaar zit :Biggrin



Helaas kwam ik daar aan elkaar gesoldeerde kabels tegen. Ben zelf meer fan van stekkers, i.p.v. kabels aan elkaar solderen:



Dus indien iemand interesse heeft in een trekhaak hoor ik het graag Friends

https://link.marktplaats.nl/m1299476590
 

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.884
733
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
#25
Heb je de olie ververst voordat je de boel ging demonteren/stellen? (ik las iets over voordeksel waar dan mogelijk olie uitloopt)

Beter eerst aflaten, dan alles afstellen en dan vullen.

Maar knap gedaan en leuk in beeld gebracht!!
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#26
Thanks Dennis, deze garage gaat echter volgend jaar voor de vlakte, maar mijn droomgarage moet er voor terugkomen..

Ik kan je verzekeren dat er geen olie uit de kapjes komt om de timing te controleren. Heb namelijk vooraf de olie ververst, en kwam geen olie uit.
 

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.884
733
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
#27
Nee, dat weet ik....ik dacht dat je het over het voordeksel van het blok had, als je die eraf haalt komt er wel olie uit.

Maar het is sowieso het beste om na het gedane werk de olie pas te doen.
 

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
906
376
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
#28
Heb de ketting uiteindelijk ontspannen gekregen, door beide ontspanners los te draaien. Daarna was het een fluitje van een cent om de ketting erop te krijgen.

Gisteren weer bezig geweest met de motor. Als eerste de kleppendeksels erop gezet om te kijken of de motor nog liep. De motor startte direct, dat geeft dan toch weer een voldaan gevoel :Balloons:

Daarna begonnen aan de voorpoten. Hierin moet nieuwe olie komen. Eerst de oude smurrie eruit laten lopen:



De spulletjes eruit halen, en alles schoonmaken:



Daarna bezig gehouden met de koppeling. Hiervan wilde ik de vloeistof vernieuwen. Dus eerst de oude vloeistof eruit gepompt, en weer nieuwe erin



Tenslotte begonnen om de trekhaak eraf te halen. Bleek de halve achterkant uit elkaar te moeten. Nu weet ik dus écht hoe een Pan European in elkaar zit :Biggrin



Helaas kwam ik daar aan elkaar gesoldeerde kabels tegen. Ben zelf meer fan van stekkers, i.p.v. kabels aan elkaar solderen:



Dus indien iemand interesse heeft in een trekhaak hoor ik het graag Friends

https://link.marktplaats.nl/m1299476590
Solderen is wel 100 % beter dan van die stekkers die ik op de foto zie
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#30
@marccc Solderen is erg stevig, maar als ze gewoon stekkers hadden gemaakt, dan hoefde niet in de kabelboom geknipt te worden en kon alles gewoon los gehaald worden.
 

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
906
376
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
#34
@marccc Solderen is erg stevig, maar als ze gewoon stekkers hadden gemaakt, dan hoefde niet in de kabelboom geknipt te worden en kon alles gewoon los gehaald worden.
akkoord met stekkers is het op sommige plaatsen beter , maar niet met de stekkers die ik op de foto zie
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#36
Aangezien afgelopen weekend de TT was, weinig aan de motor kunnen doen. Had mij wel een nieuw speeltje gekocht:

IMG_5576.jpg

Voor de mensen die het niet kennen:

IMG_5575.jpg

Gisteravond nog even wat aan de bekabeling gedaan, vanavond nog isolerenen en dan is het weer allemaal goed. Hopelijk vanavond weer verder, en de throttlebodies synchroniseren.
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#37
Gisteren de remmen volledig doorgespoeld en opnieuw onlucht. Zijn flink wat stappen wat je daarvoor moet doen.

Helaas zag ik dat er ergens wat olie lekt, vreende is dat het bij de waterpomp lijkt te komen, maar daar zit natuurlijk water. De olie zag ik als volgt lopen (rode lijn). Vreemdste is ook dat daar niks van los is geweest.



Morgen staat op de planning om de carbtune uit te voeren en de motor verder in elkaar te zetten. Doel is om hem zondag in de Eifel te kunnen testen.
 

Bijlagen

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.884
733
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
#38
Uit dat verklikkergaatje kan olie komen maar ook water.
Afhankelijk van aan welke kant de seal lekt, bij jou dus aan de olie kant.
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#39
Welk verklikkergaatje bedoel je? Waar de rode streep begint? Had daar gisteren de bout al een beetje vaster gezet aangezien die niet heel vast zat, maar daarna lekte hij nog steeds.
 

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.884
733
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
#40
Onderaan de waterpomp zit een sleufje, hoort droog te zijn.

Komt er olie uit lekt de seal aan de blokkant, komt er water uit dan lekt ie aan de pompkant.

M.a.w. je mechanical seal lekt en die zit achter de waterpomp.
 

Tukkerpanman

5e Versnelling
27 feb 2013
757
777
93
Type motor
Geen
#41
hoeft niet altijd dat deze lekt...kan ook van de bovenste slangen klemmen komen
deze zitten onder het luchtfilter...als deze lekken dan gaat de koelvloeistof via
het zelfde gootje naar beneden..het lijkt net of de waterpomp defect is
zou eerst hier naar kijken

 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#42
Het is juist de olie die lekt, en niet de koelvloeistof
 

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#44
Gisteren maar gelijk begonnen om de waterpomp te demonteren. Hier zie je hoe de olie lekte:

IMG_5609.jpg

Eerst de radiator demonteren:

IMG_5607.jpg

Nu is er al wat meer plaats
IMG_5608.jpg

Kap van de waterpomp gehaald, zo te zien is dit al een keer los geweest, want er zit vloeibare pakking tussen:
IMG_5610.jpg
Hallo waterpomp:
IMG_5611.jpg
Tenslotte ook de deksel waar de ketting en koppeling achterzitten verwijdert

IMG_5613.jpg

Gekeken of ik iets kon vinden waar die lekt, maar hij lijkt erop dat hij bij de waterpomp dicht is:

IMG_5614.jpg

Heb eerder het vermoeden dat hij langs de groene pakking lekt.

IMG_5615.jpg

Heb nu alleen geen idee waar exact de lekkage vandaan komt. Indien hij achter de waterpomp zou lekken, zou er olie in de KVS moeten zitten, dit was niet het geval. Maar als hij langs de groene pakking lekt, zou de olie lekkage meer van blokkant moeten komen. Iemand suggesties?
 

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.884
733
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
#45
Nee, de mechanical seal dicht aan 2 kanten af, de olie kant en de waterkant, zo kan er nooit olie bij het water en andersom.

Die is ws einde, ding slijt ook gewoon en zit volgens mij achter de waaier. (correct me if i'm wrong)

s-l300.jpg
 
Laatst bewerkt:

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#46
Klopt, hij zit achter het schoepenwieltje. Zojuist nieuwe pakkingen, lager e.d. besteld. Kost wat, maar dan is het wel gelijk goed!
 
Laatst bewerkt:

Thoit

2e Versnelling
1 jun 2018
44
25
18
31
Type motor
ST1300
#50
Gisteren de volgende onderdelen ontvangen:

- Waterpomp lager
- Keering
- Pakking waterpomp
- Pakking deksel voorkant blok

IMG_5665.jpg

Het nieuwe waterpomp wieltje had ik al binnen met de mechanise dichtring, ook hier zat wat roest in wat waarschijnlijk de lekkage veroorzaakt

IMG_5664.jpg

Vanavond de nieuwe spullen in de deksel persen en hopelijk morgen de boel in elkaar zetten. Doel is om zaterdag / zondag de motor te testen.