Helm/Vizier Op zoek naar nieuwe helm

RogerNosurrender

4e Versnelling
Nou gister maar eens op zoek gegaan naar een nieuw helm, dus op naar Duitsland (Louis) , was op zoek naar een systeem helm heb div merken geprobeerd en geen een die me beviel, zelfs de Nolan 100-5 plus niet (druk punten) , de Shark evo was ook echt niet te doen met die dunne Opklapbare kin stuk. ... Caberg wilde zelfs niet eens met gesloten kin stuk over me hoofd... nog even de C4 gepast en de C 3 was het ook niet

ben uiteindelijk toch uitgekomen op een andere helm de AGV AX9 integraal helm Ipv systeemhelm, na mijn mening een veel betere all rounder Shell in Carbon-Aramidic-glasvezel ontworpen in 3 maten van shell met 4-dichtheid EPS-structuur ontwikkeld in 4 maten, en wat een mooi breed zichtveld.


deze helm is echt voor de lange reizen die in de planning liggen voor volgend jaar. Dus ik denk dat ik er goed aan gedaan heb om een nieuw aan te schaffen , mijn oude was al weer 6 jaar oud en was al een keer op de grond gevallen.

nu nog nieuwe kleding Gore Tex en klaar.

Zal een linkje over mijn nieuwe helm erbij plaatsen voor diegene die intresse hebben in wat meer info .AX9- AGV review

zijn er nog meer mensen die met dit soort helmen rijden op hun Pan European?
 

PandaBlack

4e Versnelling
Voor iedere smaak wel een leuke helm te vinden. Ben zelf ook niet erg van "adventure" of off-road modellen op een sport touring fiets. Op de Pan draag ik een LS2 FFS325 strobe.

Systeem helmen zet je eigenlijk altijd op met het kinstuk opengeklapt. Dat je een met een dichte kin niet op krijgt is dus geheel logisch.
 

RogerNosurrender

4e Versnelling
Systeem helmen zet je eigenlijk altijd op met het kinstuk opengeklapt. Dat je een met een dichte kin niet op krijgt is dus geheel logisch.
[/QUOTE]

Daar ben ik het niet mee eens, de meeste systeem helmen zet je net dicht op als een integraal helm , tenminste mijn ervaring met systeem Helmen. Denk eerder dat dit merk afhankelijk is. De meeste merken kon ik in ieder geval dicht opzetten behalve de Caberg dan.
 

TuinfluiterPan

5e Versnelling
Herkenbaar...ik heb uiteindelijk de Schuberth E1 helm gekozen. Ik heb wel de enduro klep uiteindelijk def eraf...te veel turbulentie..het is niet veel maar boven de 100 km..lichte vibratie in scherm...kreeg koppijn van...
Tip als er drukpunten komen...met bolle kant van een lepel dat vlak strijken...
Veel plezier met jouw botsmuts
 

Tiesemans

Kilometervreter
But one of the cool things about AX helmets is their ability to morph from road helmets into full on dirt helmets and back again with just a tiny bit of fiddling to remove the peak, visor and shove on some goggles. And the new AX9 is no different.

Dus met weinig moeite ziet ie eruit als een toer integraalhelm :good:
 

RogerNosurrender

4e Versnelling
Ja klopt er zit een hele geschiedenis achter deze helm , ontworpen in eerste instantie voor de motorcross rijders, toen bleek dat er veel offroad gebruikers mee gingen rijden en daarna zelfs road gebruikers, en de vraag naar deze helm meer aan te passen werd groter en groter , dus heeft AGV er 2 gaten in geboord en er een visor op gezet.

Deze helm de ax9 is er al sinds 2014 en Na vele opvolgers En vele vragen van Dual trail motorrijders is er nu een ax9 versie verschenen met Pinlock super vents (uit de motor cross wereld) en super licht.. een helm die je makkelijk 10 uur achter elkaar kan dragen.

Voor mij was het gewicht en blik veld doorslaggevend.Panoramisch zicht, met een 190 graden horizontaal en 110 graden verticaal gezichtsveld Zeker als je de Alpen tour rijd of Italië of waar dan ook.
 

tManneke

3e Versnelling
Mijn helm is ook aan vervanging toe en zit serieus te denken aan zo'n modulaire helm waar je het kinstuk kan afnemen en zodoende een jethelm creëert. Kwam in Noorwegen een Duitser tegen die er mee reed, hij was er zeer tevreden over. Zit aan de Nolan N70 of iets dergelijks te denken. Iemand daar ervaring mee? Of bedenkingen?
 

RogerNosurrender

4e Versnelling
@tManneke Ik heb geen ervaring met dit soort helmen ken ze wel. Ik zou wel kijken naar de veiligheid van zo een helm , een helm moet voor mij bv niet alleen veelzijdig zijn maar zeker een goede certificering hebben en een goede score en zo te zien bij https://billyscrashhelmets.co.uk/nolan-n70-2-gt-and-n70-2-x-full-face-and-adventure-helmet-reviews/ .... zit dat wel goed bij deze helm waar je interesse in hebt .....

Sowieso altijd naar een helm shop gaan voor de helm te kunnen passen en te zien... dan kan je hem alsnog online bestellen!!! :good:
dan heb je meteen de site waar je de rest van je helm info kan halen .Suc6 met speuren naar de juiste helm
 

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Ik heb nu een AGV K-5 Jethelm en ik ben er zeer blij mee. Een stuk stiller dan mijn Shark instap-systeemhelm (die ook fijn was), uitstekende ventilatie, een groot vrij zicht alsof je een potje op hebt en volledig sluitend vizier door een magneetsluiting voor de hogere snelheden.

IMG_20200914_150933.jpg
 

RogerNosurrender

4e Versnelling
Ziet er idd strak uit ! Ja AGV is altijd een goede helm geweest heb sowieso een ovaal hoofd oftewel een AGV hoofd :gek: haha maar Ik hou ook van veel zicht , ......

wilde eigenlijk voor systeem helm gaan, maar ja qua gewicht en de lange ritten die ik nog ga doen , toch maar voor de AGV gekozen zag dat de AGV ax8 ook nu bij fc moto voor € 232-, die was erg populair bij de adventure bike riders .... maar de helm is ideaal voor de lange tour ritten ..... je merkt bijna niet dat je hem op hebt .
 

tManneke

3e Versnelling
Ik heb nu een AGV K-5 Jethelm en ik ben er zeer blij mee. Een stuk stiller dan mijn Shark instap-systeemhelm (die ook fijn was), uitstekende ventilatie, een groot vrij zicht alsof je een potje op hebt en volledig sluitend vizier door een magneetsluiting voor de hogere snelheden.

En hoe doet ie het bij regen? Ik rij zomer en winter, tot nog toe nooit jethelm gehad. Koude kan ik wel buitenhouden, maar water????
 

tManneke

3e Versnelling
@DuinPan En ventilatie in de zomer? Dat is persoonlijk het belangrijkste voor mij. Op koude kan je je kleden/voorzien, maar hitte is een ander verhaal. Dus liever een doorwaaihelm waaronder ik s winters nog een muts kan dragen dan een intergaal/systeemhelm waarin ik 's zomers smelt. Heb nu een Neotec II, en zelfs in Scandinavie had ik het daar dit jaar erg warm in.
 

tManneke

3e Versnelling
@DuinPan : Oeps, sorry, ik lees net dat je al schreef dat de ventilatie goed is.
Maar ik zie op een foto die je onlangs plaatste van je reis in Oostenrijk (in topic Keimpe Hogeveen) dat je met je vizier open rijdt. Dus toch mindere ventilatie?
 
Laatst bewerkt:

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Ik heb de AGV K-5 Jethelm juist gekozen omdat de ventilatie uitstekend is: drie te openen schuifjes aan de voorkant en één aan de achterkant. Op mijn eerste foto, met de helm op mijn hoofd, staan alle klepjes open. Je voelt dan gewoon de koele wind door je haar! Op de tweede foto, alleen de helm, zijn de klepjes dicht. Wat betreft met open vizier rijden: ik rij altijd het liefst met open vizier (en neergeklapte zonneklep). Pas als door de snelheid de wind op mijn ogen te veel wordt (ik draag lenzen), doe ik het vizier 3/4 dicht of helemaal dicht.
 
Laatst bewerkt:

RogerNosurrender

4e Versnelling
Nou de ax8 en ax9 van AGV zijn ook zeer goed geventileerd. Nadeel van de AX8 is dat er geen pinlock voor te krijgen is... zou graag willen weten hoe je dat oplost ! Mijn vrouw draagt deze AGV ax8 en ja super tevreden behalve dat hij snel bij nat weer beslaat !!!! ..........Tips welkom !
 

tManneke

3e Versnelling
Helm is gekocht, en dit is hem, AGV K-5. Met dank aan meneer @DuinPan . :cool:
Eerste indrukken: iets luidruchtiger dan mijn Shoei Neotec II, maar prima te doen met oordoppen. Heerlijke koeling en goed regelbare airflow (nog
maals: danku meneer @DuinPan ). En wat een zicht ! Dat was een openbaring. Enig minpuntje: rechtsonder dampt het scherm aan. Zal wel aan de aerodynamica van mijn neus liggen denk ik . Het stoort niet, maar het is er wel. En kleur: wit, ivm hitte in de zomer.

helm.jpg
 

tManneke

3e Versnelling
Aangezien er in motormiddens vaak discussie is over het al dan niet vervangen van een helm na een impact, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn oude helm na een val eens te ontleden en te documenteren. Doe er uw voordeel mee. De helm in kwestie is een Shoei Neotec II, 2019.

Tijdje geleden in een bocht uitgeschoven en met mijn hoofd op het asfalt gekletst. Motor en berijder, buiten wat gras tussen de valbeugels, verder helemaal ok. Ik moet met mijn helm op een puntig steentje terecht gekomen zijn. Impact zie je op deze foto:
Buitenkant impact.jpeg

Geen gat te zien, ook niet na wegkrabben van de lak. Zo ziet het er aan de binnenkant uit:
Binnenkant impact.jpeg

Er lijkt niet veel aan de hand, tot je een bureaulamp achterzet (geen al te sterke lamp).
binnenkant licht.jpeg

Het heldere stuk zal wel ontbrekende lak zijn, maar mij viel vooral het gebied errond op (komt niet zo goed tot uiting op deze foto).

Op de binnenschaal zie je ook de impact. Gelukkig heeft het allemaal gedaan wat het moest doen en is mijn hoofd nog heel. :cool:
Binnenschaal impact 1.jpgBinnenschaal impact 2.jpg


Bonusje: Afgelopen zomer werd in Zweden mijn helm van mijn stuur gereden door een camper. Toevallig stond mijn camera nog aan, zo kwam ik er s avonds achter trouwens. Ondanks de redelijk harde klap, vond ik nu, twee maanden later, buiten wat krasjes, geen zichtbare schade, niet aan de buiten- en niet aan de binnenkant. (En tussen ()'s: de verzekering van de meneer in kwestie heeft binnen 2 dagen alles netjes betaald, waarvoor mijn dank).
Bekijk bijlage CampAlt.mov
 
Laatst bewerkt:

RogerNosurrender

4e Versnelling
Nou een update over me agv ax-8 dual evo wild frontier helm na een tig kilometers de ax 9 had ik terug geruild ivm een aktie op de ax8 en dat scheelde me gauw €180,-

Ben erg tevreden ermee tot nu toe , het zichtveld is waanzinnig van deze helm , Het over de schouder kijken is minder intensief,

wat ik er prettig vind is als ikde visor open zet in halve stand of drie kwart , dus bijna dicht, ik totaal geen last heb van wind op de ogen !! En toch voldoende en niet te veel wind binnenkomt, Dit komt denk ik door de vorm van het vizier ,

de doorluchting is meer dan voldoende en je voelt ook echt de koude stroom aan de bovenkant langs komen,

wat betreft het de peak, die doet zijn werk prima , ik gebruik hem veel zo valt me op tegen de zon, als deze zoals nu ,laag staat ,! Kwestie van hoofd buigen en geen zon in de ogen! Ik rij dan ook zonder zonnen bril met helder vizier.

wat binnenvoering betreft zitten de wang stukken er strak, is dit prettig? Mmm ja en nee , denk dat het nog even duurt voordat deze wat minder strak gaan zitten .

windruis vind ik zelf bij de Pan 1100 96 met origineel Kuip ruit zowiso te hard, dus oordoppen verplicht voor mij. Vind dat de peak zelf ook nog wat bijdraagt aan wat extra ruis .

overall een geweldige tour helm voor de langere ritten , nadeel tot nu toe even onder het rijden een blikje drinken , of een heis aan me damp e sigaret onmogelijk/ daar is een systeem helm ideaal voor , geld ook voor tanken bij de pomp, helm afzetten hahaha , maar goed de Pan doet vrij lang met een volle tank , dus dat is wel te doen !
 

Bijlagen

  • 53CD6CF8-8938-4E8C-981D-A96ABDA49FFE.jpeg
    53CD6CF8-8938-4E8C-981D-A96ABDA49FFE.jpeg
    90,2 KB · Weergaven: 24

FransE

1e Versnelling
Ik heb nog een goed passende helm mar als ik een nieuwe zou kopen zou ik deze zeker willen passen.
  • Flip-up helm met geïntegreerde Bluetooth intercom systeem
  • Thermoplastisch omhulsel
  • duidelijk, pinlock-Ready Visor
  • geïntegreerde zonneklep
  • Afneembare en wasbaar voering
  • optimated Air ventilatiesysteem
 

Bijlagen

  • Helm met bleutooth.JPG
    Helm met bleutooth.JPG
    36,3 KB · Weergaven: 18

RogerNosurrender

4e Versnelling
Boggotto levert zo te zien een breed scala aan helmen voor wat mij betreft een goede complete helm / zeker de systeem helm met Bluetooth.... en voor die prijs :good: , ben benieuwd waarop ze besparen bij productie van deze helm! ik vermoed schaalmaten dat er maar 1 te krijgen is bij bv agv die ik heb 3 schaal maten . Kort gezegd:

De fabrikant levert 3 schaal maten terwijl de helmAan de buitenkant er niet groter op word !

Voor mij is Zowiso maar een site die ik raadpleeg als het om helmen gaat en dat is deze :

 

Bijlagen

  • E21D0DFA-DBE8-4F12-BEE8-3AB5C8BDEAB8.jpeg
    E21D0DFA-DBE8-4F12-BEE8-3AB5C8BDEAB8.jpeg
    87 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
Schuberth C4 nadat hij zijn werk heeft gedaan, dit exemplaar was nog geen half jaar oud....
Bovenop is hij behoorlijk afgeschaafd maar de meeste bescherming heeft hij aan de zijkant geboden, is bijna niet te zien maar de schaal is daar gebroken en dit is gebeurd bij een snelheid van 69Km/u, de bereider heeft het er aardig goed afgebracht, gebroken rib, beschadigde zenuw in een arm en een hele berg kneuzingen. (dit ongeval gebeurde door een gat in de weg, net in een flauwe bocht.)IMG_20200319_173740206[1].jpg
 

RogerNosurrender

4e Versnelling
@Lucky Luc:eek: dat ziet er idd heftig uit ! Zo zie je maar weer dat je in een goede helm moet Investeren !!!! Minimaal voldoet aan de Norm (keuring)... nooit in China kopen en gaan rondrijden als de predator hahaha ziet er vet uit maaris super onveilig , kan me ook niet voorstellen dat je er veel mee ziet!

maar een nek draaier zal het beslist zijn !!
 

Bijlagen

  • 073E6954-C5D7-4362-BA62-ECE3331AE8DE.jpeg
    073E6954-C5D7-4362-BA62-ECE3331AE8DE.jpeg
    103,5 KB · Weergaven: 6

TuinfluiterPan

5e Versnelling
Laatste bericht geeft maar aan dat een goede helm goud waard is...en de prijs.

Zelf heb ik een Schuberth E1 helm...die zat direct goed....mmmm moet wel opmerken dat na paar weken ineens 2 drukpunten had.
Simpel met bolle kant lepel wegwrijven...
 

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
Tja, daarom is het ook handig er een op te zetten.
En daarbij ook handig om GOEIE beschermende motorkleding te dragen.
Degenen die er ook wel eens een paar van straat heeft geplukt met alleen een short aan weten genoeg...
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
Yep, bijna 34 jaar bij de brandweer gezeten Jan, verschillende keren tegen gekomen, dus ik heb ALTIJD een leren pak aan, een dicht voor de koude tijd en een doorwaai voor de zomer. En geloof me, asfalt is verschrikkelijk grof schuurpapier en dat stopt écht niet bij je botten hoor, die slijten mooi mee af met het vlees.
 

RogerNosurrender

4e Versnelling
Yep men noemt het ook wel krijtstrepen trekken ( als je bot over de straat schuurt zie je letterlijk strepen wit !!

maar goed , mijn Agv ax8 doet het ook in de regen heel erg goed moet ik zeggen ! Na terecht zijn gekomen in een flinke plens bui heb ik een droog hoofd gehouden!
 
Bovenaan Onderaan