Op zoek naar nieuwe helm

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Nou gister maar eens op zoek gegaan naar een nieuw helm, dus op naar Duitsland (Louis) , was op zoek naar een systeem helm heb div merken geprobeerd en geen een die me beviel, zelfs de Nolan 100-5 plus niet (druk punten) , de Shark evo was ook echt niet te doen met die dunne Opklapbare kin stuk. ... Caberg wilde zelfs niet eens met gesloten kin stuk over me hoofd... nog even de C4 gepast en de C 3 was het ook niet

ben uiteindelijk toch uitgekomen op een andere helm de AGV AX9 integraal helm Ipv systeemhelm, na mijn mening een veel betere all rounder Shell in Carbon-Aramidic-glasvezel ontworpen in 3 maten van shell met 4-dichtheid EPS-structuur ontwikkeld in 4 maten, en wat een mooi breed zichtveld.

deze helm is echt voor de lange reizen die in de planning liggen voor volgend jaar. Dus ik denk dat ik er goed aan gedaan heb om een nieuw aan te schaffen , mijn oude was al weer 6 jaar oud en was al een keer op de grond gevallen.

nu nog nieuwe kleding Gore Tex en klaar.

Zal een linkje over mijn nieuwe helm erbij plaatsen voor diegene die intresse hebben in wat meer info .AX9- AGV review

zijn er nog meer mensen die met dit soort helmen rijden op hun Pan European?

PandaBlack

4e Versnelling
7 mrt 2020
234
335
63
Wieringen
Type motor
ST1100
Voor iedere smaak wel een leuke helm te vinden. Ben zelf ook niet erg van "adventure" of off-road modellen op een sport touring fiets. Op de Pan draag ik een LS2 FFS325 strobe.

Systeem helmen zet je eigenlijk altijd op met het kinstuk opengeklapt. Dat je een met een dichte kin niet op krijgt is dus geheel logisch.

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Systeem helmen zet je eigenlijk altijd op met het kinstuk opengeklapt. Dat je een met een dichte kin niet op krijgt is dus geheel logisch.
[/QUOTE]

Daar ben ik het niet mee eens, de meeste systeem helmen zet je net dicht op als een integraal helm , tenminste mijn ervaring met systeem Helmen. Denk eerder dat dit merk afhankelijk is. De meeste merken kon ik in ieder geval dicht opzetten behalve de Caberg dan.

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
681
480
63
61
Flevoland
Type motor
Anders
Herkenbaar...ik heb uiteindelijk de Schuberth E1 helm gekozen. Ik heb wel de enduro klep uiteindelijk def eraf...te veel turbulentie..het is niet veel maar boven de 100 km..lichte vibratie in scherm...kreeg koppijn van...
Tip als er drukpunten komen...met bolleke 't lepel dat vlak strijken met de lepel...
Veel plezier met jouw botsmuts

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.424
932
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
But one of the cool things about AX helmets is their ability to morph from road helmets into full on dirt helmets and back again with just a tiny bit of fiddling to remove the peak, visor and shove on some goggles. And the new AX9 is no different.
Dus met weinig moeite ziet ie eruit als een toer integraalhelm :good:

• Leuk
Reactions: RogerNosurrender

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Ja klopt er zit een hele geschiedenis achter deze helm , ontworpen in eerste instantie voor de motorcross rijders, toen bleek dat er veel offroad gebruikers mee gingen rijden en daarna zelfs in road gebruikers, en de vraag naar deze helm meer aan te passen werd groter en groter , dus heeft AGV er 2 gaten in geboord en er een visor op gezet.

Deze helm de ax9 is er al sinds 2014 en Na vele opvolgers En vele vragen van Dual trail motorrijders is er nu een ax9 versie verschenen met Pinlock super vents (uit de motor cross wereld) en super licht.. een helm die je makkelijk 10 uur achter elkaar kan dragen.

Voor mij was het gewicht en blik veld doorslaggevend.Panoramisch zicht, met een 190 graden horizontaal en 110 graden verticaal gezichtsveld Zeker als je de Alpen tour rijd of Italië of waar dan ook.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

Horspan

Kilometervreter
4 nov 2012
823
261
63
56
Katwijk
Type motor
Anders
Als jij er gelukkig mee bent is dat het belangrijkste!. Ik had om veel moeite om een goed passende systeem helm te vinden. Uiteindelijk zeer tevreden met de Shoei Neotec 2.

• Leuk

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Mijn helm is ook aan vervanging toe en zit serieus te denken aan zo'n modulaire helm waar je het kinstuk kan afnemen en zodoende een jethelm creëert. Kwam in Noorwegen een Duitser tegen die er mee reed, hij was er zeer tevreden over. Zit aan de Nolan N70 of iets dergelijks te denken. Iemand daar ervaring mee? Of bedenkingen?

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
@tManneke Ik heb geen ervaring met dit soort helmen ken ze wel. Ik zou wel kijken naar de veiligheid van zoeen helm , een helm moet voor mij bv niet alleen veelzijdig zijn maar zeker een goede certificering hebben en een goede score en zo te zien bij https://billyscrashhelmets.co.uk/nolan-n70-2-gt-and-n70-2-x-full-face-and-adventure-helmet-reviews/ .... zit dat wel goed bij deze helm waar je intresse in hebt .....

Zowiso altijd naar een helm shop gaan voor de helm te kunnen passen en te zien... dan kan je hem alsnog online bestellen!!! :good:
dan heb je meteen de site waar je de rest van je helm info kan halen .Suc6 met speuren naar de juiste helm

DuinPan

Mega Mijlenmaker
10 dec 2017
1.673
1.886
113
59
Haarlem
Type motor
ST1100
Ik heb nu een AGV K-5 Jethelm en ik ben er zeer blij mee. Een stuk stiller dan mijn Shark instap-systeemhelm (die ook fijn was), uitstekende ventilatie, een groot vrij zicht alsof je een potje op hebt en volledig sluitend vizier door een magneetsluiting voor de hogere snelheden.

IMG_20200914_150933.jpg

• Like

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Ziet er idd strak uit ! Ja AGV is altijd een goede helm geweest heb zowiso een ovaal hoofd oftewel een AGV hoofd :gek: haha maar Ik hou ook van veel zicht , ......

wilde eigenlijk voor systeem helm gaan, maar ja Kwa gewicht en de lange ritten die ik nog ga doen , toch maar voor de AGV gekozen zat dat de AGV ax8 ook nu bij fc moto voor € 232-, die was erg populair bij de adventure bike riders .... maar de helm is ideaal voor de lange tour ritten ..... je merkt bijna niet dat je hem op hebt .

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Ik heb nu een AGV K-5 Jethelm en ik ben er zeer blij mee. Een stuk stiller dan mijn Shark instap-systeemhelm (die ook fijn was), uitstekende ventilatie, een groot vrij zicht alsof je een potje op hebt en volledig sluitend vizier door een magneetsluiting voor de hogere snelheden.
En hoe doet ie het bij regen? Ik rij zomer en winter, tot nog toe nooit jethelm gehad. Koude kan ik wel buitenhouden, maar water????

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
@DuinPan En ventilatie in de zomer? Dat is persoonlijk het belangrijkste voor mij. Op koude kan je je kleden/voorzien, maar hitte is een ander verhaal. Dus liever een doorwaaihelm waaronder ik s winters nog een muts kan dragen dan een intergaal/systeemhelm waarin ik 's zomers smelt. Heb nu een Neotec II, en zelfs in Scandinavie had ik het daar dit jaar erg warm in.

• Mee eens

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
@DuinPan : Oeps, sorry, ik lees net dat je al schreef dat de ventilatie goed is.
Maar ik zie op een foto die je onlangs plaatste van je reis in Oostenrijk (in topic Keimpe Hogeveen) dat je met je vizier open rijdt. Dus toch mindere ventilatie?

Laatst bewerkt:
  • Leuk

DuinPan

Mega Mijlenmaker
10 dec 2017
1.673
1.886
113
59
Haarlem
Type motor
ST1100
Ik heb de AGV K-5 Jethelm juist gekozen omdat de ventilatie uitstekend is: drie te openen schuifjes aan de voorkant en één aan de achterkant. Op mijn eerste foto, met de helm op mijn hoofd, staan alle klepjes open. Je voelt dan gewoon de koele wind door je haar! Op de tweede foto, alleen de helm, zijn de klepjes dicht. Wat betreft met open vizier rijden: ik rij altijd het liefst met open vizier (en neergeklapte zonneklep). Pas als door de snelheid de wind op mijn ogen te veel wordt (ik draag lenzen), doe ik het vizier 3/4 dicht of helemaal dicht.

Laatst bewerkt:
  • Like

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Nou de ax8 en ax9 van AGV zijn ook zeer goed geventileerd. Nadeel van de AX8 is dat er geen pinlock voor te krijgen is... zou graag willen weten hoe je dat oplost ! Mijn vrouw draagt deze AGV ax8 en ja super tevreden behalve dat hij snel bij nat weer beslaat !!!! ..........Tips welkom !

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Helm is gekocht, en dit is hem, AGV K-5. Met dank aan meneer @DuinPan . :cool:
Eerste indrukken: iets luidruchtiger dan mijn Shoei Neotec II, maar prima te doen met oordoppen. Heerlijke koeling en goed regelbare airflow (nog
maals: danku meneer @DuinPan ). En wat een zicht ! Dat was een openbaring. Enig minpuntje: rechtsonder dampt het scherm aan. Zal wel aan de aerodynamica van mijn neus liggen denk ik . Het stoort niet, maar het is er wel. En kleur: wit, ivm hitte in de zomer.

helm.jpg

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Aangezien er in motormiddens vaak discussie is over het al dan niet vervangen van een helm na een impact, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn oude helm na een val eens te ontleden en te documenteren. Doe er uw voordeel mee. De helm in kwestie is een Shoei Neotec II, 2019.

Tijdje geleden in een bocht uitgeschoven en met mijn hoofd op het asfalt gekletst. Motor en berijder, buiten wat gras tussen de valbeugels, verder helemaal ok. Ik moet met mijn helm op een puntig steentje terecht gekomen zijn. Impact zie je op deze foto:
Buitenkant impact.jpeg

Geen gat te zien, ook niet na wegkrabben van de lak. Zo ziet het er aan de binnenkant uit:
Binnenkant impact.jpeg

Er lijkt niet veel aan de hand, tot je een bureaulamp achterzet (geen al te sterke lamp).
binnenkant licht.jpeg

Het heldere stuk zal wel ontbrekende lak zijn, maar mij viel vooral het gebied errond op (komt niet zo goed tot uiting op deze foto).

Op de binnenschaal zie je ook de impact. Gelukkig heeft het allemaal gedaan wat het moest doen en is mijn hoofd nog heel. :cool:
Binnenschaal impact 1.jpgBinnenschaal impact 2.jpg

Bonusje: Afgelopen zomer werd in Zweden mijn helm van mijn stuur gereden door een camper. Toevallig stond mijn camera nog aan, zo kwam ik er s avonds achter trouwens. Ondanks de redelijk harde klap, vond ik nu, twee maanden later, buiten wat krasjes, geen zichtbare schade, niet aan de buiten- en niet aan de binnenkant. (En tussen ()'s: de verzekering van de meneer in kwestie heeft binnen 2 dagen alles netjes betaald, waarvoor mijn dank).
Bekijk bijlage CampAlt.mov

Laatst bewerkt:

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
798
442
63
Type motor
Geen
Zo zie je maar. Iedereen tevreden met zijn eigen ding. Veel plezier met de nieuwe aankoop.