Pan op z'n kant

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Dirk

1e Versnelling
10 mrt 2017
37
23
8
52
Type motor
ST1300
#1
Je wilt niet dat dit je overkomt.
Vorige week maakte ik een tochtje op de Pan van 500 km.
Af en toe stop je even om te rusten, zo ook deze keer.
Ik zag een picknickbankje links van de weg en denk even stoppen.
Maar op het moment dat ik bijna stilstond maakte ik met de motor nog net een klein bochtje naar rechts en kneep iets te hard in de rem. Daar ging het gewicht dus naar rechts en werd de motor zwaarder en zwaarder en moest ik hem zolangzaam mogelijk op zn rechterzij laten liggen. Je denkt dan wat is er nou gebeurt,dit verwacht je niet.
Het goede nieuws is dat de valonderbrekingsschakelaar het deed. Na 2 seconden nadat hij was gaan liggen ging de motor vanzelf uit. Dus dat werkte.
Maar dan wil je hem zo snel mogelijk weer overeind hebben want je schaamt je innerlijk dood dat dit je overkomen is. Ik had al eens op youtube een filmpje gezien hoe je hem het beste weer op zn wielen moest krijgen maar pas bij de derde poging gelukte dit. Meteen op de zijstaandaard zetten en afgestapt op links.
Ik durfde de eerste 2 minuten niet naar rechts te lopen om de schade te overzien, eerst maar eens bij zinnen komen.
Toch maar voorzichtig om de motor heen gelopen en tot de conclusie gekomen dat de schade mij toch nog mee viel: Het kunststof van de koffer iets beschadigd en de rechter val beugel hadden de val op gevangen.
Het viel mij nog mee. In het vervolg toch iets beter uitkijken op wat voor manier ik ga stoppen om vooral de motor met de wielen beneden te houden.
 

Bijlagen

E.R.

Motorrijles
9 jul 2017
6
6
3
Type motor
ST1300
#2
Zonde , maar t valt mij dan inderdaad wel mee. En hoe krijg je m weer t makkelijkst overeind?
 

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
577
187
43
Dalen
Type motor
ST1300
#4
Als het niet al te hard gaat, vangen de valbeugels het meeste wel op. Veel Pans hebben overigens schade aan de onderkant van de valbeugelkapjes. Krassen eruit schuren en beetje zwarte verf erover en klaar (of 35 Euro voor een nieuwe uitgeven). Hoor het de verkoper van m'n eerste Pan nog zeggen: 'de meeste ongelukken met een Pan gebeuren niet tijdens het rijden, maar als ze bijna stilstaan of tijdens het maneuvreren in de garage.' Mooi dat je er zelf ongedeerd vanaf bent gekomen.
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.270
464
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#5
Glimmende kant boven Dirk!
Gelukkig heb je zelf alleen een deuk in je ego en je fiets bijna niks..
Zoals de Carvan Cevitam reclame al zegt: 't komt wel goed schatje. :)
 

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.466
597
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
#6
Je moet ook nooit met je voor rem remmen als je langzaam rijd ;) maar anders een keertje een motogymkhana mee pakken dit is heel erg goed voor de voertuig beheersing :good:
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
415
368
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#7
Je hebt nu wel de oppak truuk kunnen oefenen en je weet dat het je lukt. Ik heb hem ooit op grind laten uitglijden in een bochtje op een parkeerplaats. Ach, en die krasjes zten er al, toch, van de vorige eigenaar, toch ;)
 

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.097
1.365
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
#8
Zonde van de fiets @Dirk. En wat @Dennis zegt is helemaal waar! Zo op de foto te zien kan je de koffer nog gebruiken en is het cosmetisch. Jammer, maar het geeft je fiets wel karakter.
@E.R. zo:
View: https://www.youtube.com/watch?v=nrEu3qURwV0

Het is een Harley maar die ligt wel heel wat horizontaler dan onze Pan. En ja, ook ik kan de fiets weer op deze manier weer op de bandjes krijgen in mijn uppie (proefondervindelijk ondervonden laat maar zeggen).
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.118
536
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#10
Het zijn zware machines en eens ze over een bepaald punt zijn wordt het moeilijk om ze te houden.
Rustig neerleggen als dat mogelijk is.
 

Dirk

1e Versnelling
10 mrt 2017
37
23
8
52
Type motor
ST1300
#11
Ik moest wel denken aan het filmpje hierboven gepost op het moment dat mijn motor er lag.
Maar ik heb hem gewoon naar voren gericht op kunnen tillen.
Zoals DennisMe ook al zei dat die krassen er al van de vorige eigenaar er op zaten, dat was in mijn geval ook echt zo, want de vorige eigenaar had er niet zo zachtzinnig mee omgegaan en waren de valbeugelkapjes al een stukje aangevreten.
 

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.152
1.290
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
#12
Dirk dat zijn geen krassen of beschadigingen maar Pleasantry 'ervarings sporen' Wink:
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.884
4.592
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#14
‘Nu hoor je er officieel bij.’
Er zijn immers motorrijders die zijn gevallen en zij die nog moeten vallen.
 

RORICK

5e Versnelling
23 mrt 2017
768
149
43
55
Rotterdam, Ommoord
Type motor
ST1100
#16
Hoe herkenbaar....;). gelukkig dat het mee is gevallen. Een deuk in je ego en wat krasjes. Eind goed al goedRolleyes
 

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
392
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#18
Is mij ook overkomen, even de aandacht er niet bij en met andere dingen bezig. Zelf een keer bij stoppen vergeten been uit te steken.... dan lig je ook... en een keer in haarspeldbocht (nr 49 Stelvio) Camper neemt binnenbocht... dus ik stop op tijd....maar de weg is heel schuin.... dus bij stil staan kapseis je gewoon.. de hoek is dan te stijl en dan houd je been het echt niet... met vrouw achterop....
dus ook krassen op de ego en op de koffers
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
415
368
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#19
Nou ja Tuinfluiter, dat is toch niks om je voor te schamen. Je hebt erger weten te voorkomen, veel erger. En volgens mij moet de eerste nog geboren worden die hem vanuit stilstand kan houden in een steile haarspeld.
 

ruudb

5e Versnelling
10 feb 2017
779
177
43
52
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
#22
Ik heb tot nu toe enkel de lesmotor een keer neergelegd, wil ik graag zo houden dan hoor ik er maar niet bij :)
 

Navigator

4e Versnelling
10 aug 2014
250
329
63
55
Groene Hart
www.iroquois.nl
Type motor
ST1300
#24
Ik heb de Pan tot nu toe 1 x 'gecontroleerd' neergelegd: een laars die wegglijdt op gravel en de Pan volgt keurig. Meer schade aan mijn ego dan aan de Pan :vroem:.
 

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
811
304
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
#25
In 170k een keertje of 5 op zn kant.
Meeste in de eerste 2 jaar (70k).

Martin.
 

Gerardus

3e Versnelling
13 sep 2017
146
67
28
66
Zaandam
Type motor
ST1300
#26
Ik heb vorige week ook mijn Pan op zijn kant gelegd met het optillen van zijn jiffi gleed mijn linker been uit over een schuine stoep met wat zand het stuur stond nog op het stuurslot naar rechts de Niger reed zichzelf onderuit geen houden aan . Netjes geland maar de moter lag op de schuine kant met het zwaartepunt naar beneden. Ik heb geprobeerd de motor omhoog te lopen maar kreeg er geen beweging in. De benzine was natuurlijk ook naar de bovenkant gestroomd of ik moet naar de sportschool.
Ik stond voor een bejaarden flat dus het duurde even voor er een sportschooljongen stopte om mij te helpen samen de motor overeind te zetten. Alleen was het nooit gelukt. Die 1300 is toch flink zwaar.Pleasantry Dank aan de onbekende helper.
 

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.872
715
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
#28
1x m'n FJR1300 laten glijden, stond stil voor m'n werk en voet gleed weg, daar lag ie.....was best lullig.

1x m'n Pan1300 toen ik ermee liep en rem inkneep terwijl stuur nog niet recht stond, heel zachtjes op de valbeugelkap.

En natuurlijk m'n RT....
 

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.152
1.290
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
#31
Ach weet je wat het is, als je hem op zijn zij legt is dat enorm balen over de krasjes in de lak, andere schade, en de deuk in je ego.
Bij mij is het dan zo dat als ik erover heen ben, en mijn ego weer op pijl is, er bovenin een knopje omgaat en ik het minder erg vind als er nog een krasje bijkomt. 'Het mooie is er toch al af ' .
Daardoor ga ik minder gestresst rijden en wordt het alleen maar leuker omdat ik niet meer bang ben dat het fout gaat.
Zo heeft elk nadeel zijn voordeel.
 

Edi

5e Versnelling
18 jul 2017
499
203
43
44
Alblasserwaard
www.edistuut.nl
Type motor
ST1300
#32
@Pannos, je vergeet er 1 [emoji48]

De mijne, filmpje zal ik morgen eens gaan editen [emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
415
368
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#33
Sorry, niet motor gerelateerd, maar toch. Het doet me denken aan die keer dat mijn ex en ik een (voor ons) nieuwe auto hadden gekocht en zij bang was om er een kras of deuk in te rijden.
Ik ben naar het portier gelopen en heb er een bescheiden deukje in getrapt. Gaf wel even herrie, maar het probleem was toch echt opgelost...
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#34
@Gerardus

Probeer de tiltechniek met je rug naar de motor werkt echt perfect en dan is de Pan niet zwaar meer (gevoelsmatig ).
En niet te snel tillen anders mag je naar de andere kant lopen;):D
 
Laatst bewerkt:

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#35
Zo doe ik het altijd met de Pan.
Als het even kan jiffy uit, maar het is geen must.
Als je de motor horizontaal hebt weegt hij niets.
( Dat is ook waar veel mensen de mist mee in gaan als ze met de motor lopen, houden hem te schuin naar zich toe omdat ze bang zijn dat hij omvalt en gaan dan tegen dat leun gewicht staan vechten. )

Belangrijkste is dat hij in de versnelling staat anders kan hij er tijdens het tillen vandoor rollen.

View: https://www.youtube.com/watch?v=STZ5D6zAPXE
 

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
392
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#36
In de versnelling..
Dat vergeet ik nooit meer .

Op de helling van de Stelvio pas..

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
 

beesaa65

3e Versnelling
10 feb 2015
119
63
28
58
Maastricht
Type motor
ST1300
#37
Dat optillen met de rug naar de motor werkt perfect kan ik na vandaag ook zeggen. De uitrit van mn garage loopt ongevver een halve meter omhoog. Bovenaan is een klein randje om het water tegen te houden. Normaal neem ik een aanloopje en duw de motor met de hand naar boven. Ben bijna boven en voel ineens weerstand. Ja hoor, de zijstandaard stond uit en die liep zich vast tegen het richeltje en vervolgens ging de motor op de rechterzij:Banghead::Banghead::Banghead::Banghead::Banghead: Leerpuntje voor de volgende keer.
 

tbo

3e Versnelling
18 sep 2013
100
21
18
60
st michielsgestel
Type motor
ST1100
#39
Ach ieder jaar ga ik met een groep rijden naar bv de vogezen. Heb al enkele jaren standaard duk-tape bij me. Diverse keren dat ding laten liggen. Enne wat betreft dat opbeuren daarna, is niet makkelijk als je zo'n buikje hebt al ik hahahah
 

PanLimbo

5e Versnelling
8 apr 2017
585
155
43
Weert
Type motor
ST1300
#40
Mag bij ook bij de groep voegen...
Zeer scherpe U-bocht stijl naar boven in de Eifel. Nam deze uit ervaring in zijn eerste versnelling omdat ik wist, dat ik anders moeite zou hebben om die bocht te pakken.
In het bijna stilstaan schakelen naar zijn tweede versnelling, zag ik het groene lampje niet branden en gaf gas..... toen kwam die dus stil te staan met stuur scherp naar rechts staan. Tja, probeerde hem recht te houden maar de 1300 en de zwaartekracht wonnen :Biggrin.

Omvalbeveiliging werkt en beschermkapje heeft zijn werk ook gedaan. Pijn in de rug van het proberen tegen te houden maar na vijf minuten weer lekker de rest van de bochtjes afgemaakt.

Tnx aan de motorrijder die stopte en zag dat ik de st1300 niet zelf op zijn bandjes kreeg.
 

Tante Anita

Kilometervreter
7 okt 2016
1.500
872
113
35
Den Haag
Type motor
Geen
#44
Je bent niet de enige... dat wil ik wel zien: 2 grote mannen die het verliezen van een Pan :Biggrin
 

panpatje

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.098
603
413
50
Schiedam
Type motor
ST1300
#45
Ik hoor inmiddels ook tot de groep van de gevallenden. Blush
Vorige week met mn 1300 flink onderuit in een bocht. In de berm terecht gekomen, beetje uit kunnen rijden overvolgens in een greppel over de kop te slaan. :Thumbdown:
Mn 1300 gaat naar "de cave" van Rex om te zien of deze nog "recht" is.
Ik mag morgen het ziekenhuis van cochem verlaten.
Ff langs deze weg toch nogmaals de groep bedanken voor alle (medische) support. Echt super!!!Friends