Pan voorkant omhoog zetten !

RogerNosurrender

5e Versnelling
Nou ga vandaag toch werken aan me Pan ga hem iets omhoog zetten voren , ik moet de voorkant echt iets omhoog zetten, hij valt me echt te veel naar en te zwaar naar binnen toe , Bij Rotondes tegensturen omdat hij te veel naar binnen wilt vallen ............en ligt zeker niet aan me banden, dus vandaag de krik eronder en hem voren eens hoger zetten kan niet anders dat ik te veel gewicht op me wiel voren heb ! ........ want me 2 man erop word het nog erger !!!

zelfde ooit gehad met een thunderace, voren wat omhoog gehaald en opgelost! ......

(RIJHOOGTE
Sommige motoren hebben achter een rijhoogteverstelling. Dat wil zeggen dat je de motor omhoog kunt zetten zonder de afstelling van de vering (de veervoorspanning) te wijzigen. Je kunt dan de gewenste statische inzakking instellen met de veervoorspanning en vervolgens de gewenste rijhoogte met de rijhoogteverstelling. Bij de voorvork is het meestal wel mogelijk om de vorkpoten te verschuiven in de kroonplaten; ook dit is een rijhoogteverstelling. Het is soms wel zo dat de vorkpoten in standaardpositie vlak liggen met de kroonplaat; dan kun je de voorzijde op deze manier niet meer hoger zetten, alleen lager.)))

Laatst bewerkt:

Oooosterling

1e Versnelling
Wát wil je dan hoger zetten? Vvork staat gelijk met kroonplaat, dus verhogen gaat niet, enkel verlagen... (Conische) balhoofdlagers erin gedaan onlangs? Check anders eerst je balhoofdlager eens. Naar binnen vallen kan ook door een té losse balhoofdlager komen, naast uiteraard banden als eerste verdachte. Overigens lager niet ongelimiteerd aandraaien, krijg je weer een ander probleem mee.. ;)
Ander alternatief is vervangende voorveren erin en met de luchtkamer van de vvork experimenteren, naast de dikte van de vvork olie..

RogerNosurrender

5e Versnelling
Ga me balhoofd lager eens checken dan maar , ja de voorvork idd , maar
Voordat ik daar aan begin zal ik hulp nodig hebben, voorvork wel ooit vervangen maar uit elkaar gehaald en bijgevuld nog niet zelf gedaan! En bij Hayes staan er 3 sleutels bij ;)

achter lager zetten misschien een optie ???

dus zou mooi zijn als ik dat met iemand samen kon doen die dit al vaker bij de Pan heeft gedaan ! Liefs iemand uit de buurt van Limburg !?

Ik voel een leermoment aankomen.

Laatst bewerkt:

W. Boom

3e Versnelling
Ik denk dat, als je de banden als 1e verdachte al geëlimineerd hebt, het balhoofdlagers je nieuwe hoofdverdachte is. Direct gevolgd door de (olie in de) voorvering.
Ik heb bij mijn ST1100 bij het vervangen van de achterschokbreker deze perongeluk te hoog afgesteld. Dat heeft hetzelfde effect op de rijeigenschappen als een te laag afgestelde voorvork.
Het gevolg hiervan was een Pan die juist heel licht en messcherp stuurde. Van de bocht invallen was zeker geen sprake. De motor werd wel wat "zenuwachtiger" in het stuur op hogere snelheid. En, niet onbelangrijk, m'n voorband sleet harder.
Inmiddels staat de achterkant weer op de juiste hoogte en de Pan voelt weer ouderwets log met de bocht in drukken. En is moeilijker op te bokken..

Laatst bewerkt:

RogerNosurrender

5e Versnelling
@W. Boom dan ga ik eens op zoek hoe ik die lager zet !? Zal wel in me hayes boek staan ! Mmm kan ik niks van vinden over de hoogte afstelling achter

Laatst bewerkt:

Oooosterling

1e Versnelling
Staat er niet in.. hoogteverstelling van de originele monoschokbreker bestaat (bij mij weten) niet. Enkel een (complete) aftermarket uitvoering (hyperpro, wilbers e.d.) hebben dit als optie, bij de iets duurdere variant.
Dit is overigens niet te verwarren met de veervoorspanning en de uitgaande demping, die kun je idd (achter) wel verstellen. Check anders eens de site van hyperpro of HKsuspension, daar staan wel documenten op over een goede instelling, met eveneens de veelvoorkomende problemen en oplossingen bij verkeerde instellingen..

Tukkerpanman

Kilometervreter
Vaak is de combinatie balhoofd lager met de vering die dit probleem veroorzaakt...neem eens contact op met Math die woont vlak bij jou... misschien wil/kan hij jou helpen hiermee...zijn Nick name is mpandera

RogerNosurrender

5e Versnelling
@Jan Pan goeie vraag ! Geen idee ! Dus zal het maar eens inplannen voor na de Corona! Heb 91.000 op de klok staan! Heb net gekeken zit geen speling op het balhoofd !

Laatst bewerkt:

JanDK

3e Versnelling
Roger, na montage van roadsmart banden was ik al verheugd...maar nadat ik voor en achter nieuwe veren heb laten monteren stond ik versteld.
Bizar welk verschil.
Zou zeker eens beginnen met nieuwe olie in die voorvork, en als je dan al iets van verbetering voelt.....Hyperpro progresief opbouwend.

RogerNosurrender

5e Versnelling
@JanDK ja ik wil dat graag zelf doen voorvork maar onder een waakzaam oog ;) . Dit omdat ik een voorvork nog nooit uit elkaar heb gehaald , als het ik me entingen heb gehad (lijk wel een hond)......... hahaha voor Corna en het beleid wat versoepeld ga ik eens kijken of iemand hier me helpen wil ermee , dan rij ik tot bij die gene....... denk dat het MKT me daar wel mee verder kan helpen in de toekomst...

Silverwingrider

Beginnend Bestuurder
(Vertaald met google. let niet op slechte grammatica of bewoordingen.)

Ik heb Wilbers veren geplaatst om de oude te vervangen. De oude waren gewoon versleten en in mijn geval legt het zijspan extra gewicht op de voorkant. De voorkant kwam minstens 30 mm omhoog.
Maar na het verwijderen van het zijspan voelde het ook best goed met de nieuwe veren. Ik dacht ook om een extra lucht toe te voegen. Maar niet meer nodig.
Het is dus zeker het proberen waard:
controleer hoofdlager
controleer de vorkolie
controleer veer onbelaste lengte
De meeste ideeën om het ontwerp van onderdelen te veranderen, zijn verdwenen nadat ze weer in nieuwstaat zijn gebracht.

vele groeten
Sascha

waffie

Kilometervreter
beste roger Noserrender,

ik begin bij het begin,

Niet iedere band is even rond of beter gezegd of meer of minder spits en gezien jij nu al vindt dat ze te veel de bocht in valt... tja dan staat ze inderdaad te veel op de neus.

het kan dus toch aan de band keuze liggen

je kunt dan wel de balhoofdhoek wat wijzigen door oa er voor te zorgen dat inzakken zonder belasting minder wordt
een service beurt aan de voorvork is zeker een goed begin en zoals kees al melde
Je bent van harte welkom,
De afstand moet zeker geen belemmering zijn.

Oooosterling

1e Versnelling
@Tiesemans ;
Het verdraaien van de “stelschroef” (lijkt wel wat op het reliëf van een berg) op de schokbreker heeft enkel het doel om meer veervoorspanning te creëren. Het langer maken van de gehele schokbreker (h.o.h. Afstand van de ogen vergroten) is alleen te verstellen bij aftermarket schokbrekers, niet bij de OEM. Indien je effectief de schokbreker verlengt, gaat die “op de kop/neus staan” door de veranderende balhoofdhoek, en dat is hetgeen @waffie hierboven ook beschrijft/bedoeld (nerveuzer stuurgedrag, veelal wel directer en instabieler rechtuit)
Veervoorspanning is aan te passen, omdat niet iedereen 75kg weegt. Bij Zwaardere lasten (hoger gewicht van de bereider en eventueel passagier) moet de veer meer weerstand bieden om in te veren. (En niet te slap worden ervaren of zijn). Middels het verstellen met de “Pinvork” doe je dit. Immers, hoe meer je de veer indrukt met de genoemde verstelling (kijk maar eens goed naar die verstelling) des te meer gewicht kan de veer aan voordat die daadwerkelijk inveert. Nadeel hiervan is, dat de effectieve veerweg korter wordt.
Naast de veervoorspanning, is de uitgaande demping te regelen middels een stelschroef bovenop de schokbreker. Deze moet niet te hard dempen (stugge vering en klappen im je rug tot gevolg) en niet te weinig dempen (net alsof je met een boot onderweg bent). Het verschil tussen een onbelaste veer (op de middenbok) en een belaste veer (alleen middels het eigen gewicht én vervolgens ook met de bereider erop) mag een bepaalde waarde hebben,dit noemt met SAG.
Hierover is veel te vinden op de sites die ik aanhaalde. Overigens geldt grofweg hetzelfde voor de voorvork....

RogerNosurrender

5e Versnelling
@waffie ja band voren heb ik al gecontroleerd , valt me op dat bij iets warmer weer het minder word ! Denk toch dat de voorvork eens opengemaakt moet worden en nieuwe olie erin , ik hou je even in me achterhoofd , als er een versoepeling komt ivm het Corona virus , kom ik wel jouwn kant op met de motor , ik meld me voor die tijd dan bij je , dan hoor ik wel wat ik nodig heb aan olie enz .

denk dat het geen kwaad kan om de voorvork een revisie te geven . Setje nieuwe veren erin kost ook de wereld niet zag ik......

@Tiesemans ja de achterdemper zal denk ik weinig uitmaken in mijn geval , toch dank voor de link ! Ik heb helaas die speciale sleutel er niet bij gekregen , toch maar even bestellen, .......

Oooosterling

1e Versnelling
@RogerNosurrender ;
Revisie van een rsu (RightSideUp) voorvork is iets meer dan alleen de veren en olie.... Dan neem je de keerringen, stofkappen, glijbussen e.d. ook mee. Nieuwe veren en olie erin, en dan proefrijden. Als die dan nog niet goed is (te slap of te stug) dikkere of dunnere olie erin. Als finishing touchs kun je nog de hoogte van de luchtkamer aanpassen..
Let wel, dan heb je al een aantal maal de voorvork gedemonteerd.... olie en luchtkamerhoogte noteren, en dan 2 jaar later weer opnieuw servicen...

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Bij mijn binnenpoten bleek het chroom op verschillende plekken nagenoeg compleet te zijn verdwenen ze vonden het een wonder in Tiel (HK Suspension) dat ik amper lekkage had.
De binnenpoten zijn opnieuw verchroomd, veren vervangen incl. 4 nieuwe glijbussen en alles van rubber + verse olie.
Ik had de eerste kilometers een brok in m'n strot van geluk. Totaal andere fiets.

Laatst bewerkt:

waffie

Kilometervreter
beste Rogernosurrender,

Ondanks de corona maatregelen die voor de middenstand (winkel sluiting) geldt val ik buiten deze maatregelen (onmisbare bedrijfstak, namelijk het garanderen van mobiliteit)
Dus als je je mijn geklets op afstand kunt dragen mag je langskomen .

ik zelf hou wel van Jip en Janneke dus de simpele uitleg

de olie dempt en de veer drukt de motorfiets terug omhoog
waarbij je voor geest moet houden dat dikkere olie zich langzamer verplaatst dan dunnere olie (ingaande demping)
De veer draagt de motorfiets en jouw gewicht
als die te licht is zakt ze ver in en staat ze te veel op de neus ( dit gaat olie niet veranderen)
alles begint dus met de juiste veer (spanning)
De luchtkamer werkt als een ballon
Bij het inveren zorgt de luchtkamer voor tegendruk (last line of defence) want je maakt de interne ruimte kleiner
hoe kleiner hoe minder snel het eindpunt bereikt wordt van de veerweg
Maar je kunt de max veerweg altijd bereiken ,het zogenaamde doorslaan

de glijbussen zijn gemaakt van koper met een teflon coating en deze zijn okee als deze nog minimaal 75 % van hun coating bezitten
Nu kosten ze niet de hoofd prijs en als de zaak uit elkaar ligt kun je ze net zo makkelijk vervangen.
echter alles begint met de staat van de voorvork poten en de demontage incl poetsbeurt zowel in als uitwendig
Met andere woorden, zijn ze recht en hoever zijn ze door corrosie alsmede zand en ander straatvuil incl insecten shit beschadigd (krassen of loslatend chroom)
succes met het maken van je keuzes

Laatst bewerkt:

RogerNosurrender

5e Versnelling
@waffie , ok dat is moet even zo maar alleen olie vervangen en klaar , ja dan kom ik zeker langs , maar dat zal dan wel nog heel even duren , maar komt goed , dank voor alle informatie heren ..........waar moet je aan denken kwa prijs en wat moet ik alvast aanschaffen tot die tijd ? Zal wel als compleet set te koop Zijn?.......

... Ik ga eens googelen , tips wat betreft aanschaf (merk) .altijd welkom .........! ...

waffie

Kilometervreter
ook yss en/of wilbers en hagon hebben prima voorvorkveren

vergelijk ze gewoon.. kost je enkel wat tijd

Bovenaan