Pijn aan de linker schouder.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ergens in april , mei verleden jaar heb ik een Helibar stuurverhoger op m'n Pan geplaatst.
Niet omdat ik last had van pijn in mijn polsen , armen , schouders , …. .
Nee , gewoon omdat de reacties hier overweldigend waren.
Met de Helibar nooit problemen gehad , geen pijn en dus een goede investering.
Sinds een week of 3 terug krijg ik pijn in mijn linker schouder na een tijdje toeren en die pijn blijft tot ik thuis ben en duurt nog enkele dagen en verdwijnt dan.
8 Uren op de motor is 7 uren pijn hebben.
Je begint oorzaken te zoeken , vanwaar komt die pijn ?
Misschien toch die Helibar ?
Maar dat leek me uitgesloten omdat het steeds goed ging en ik heb ook geen andere zithouding op de motor , geen ander zadel gekocht.
Maar ik heb wel een week of 3 geleden van die verstelbare hendels geplaatst op mijn stuur en dat is nu juist die periode dat die pijn begon.
Nu ga ik terug mijn origine koppelingshendel eens terug plaatsen en een toertje maken van een paar uur.
Komt de pijn niet terug dan is het wel duidelijk .
Heel waarschijnlijk stel ik die verstalbare hendel niet goed af en zonder dat ik het besef moet ik nu meer kracht uitoefenen om te ontkoppelen , koppelen .
Het is misschien ook mogelijk door de constructie van die hendel , vorm , meer kracht vraagt
Even meten hoeveel de afstand van de originele hendel tot het handvat bedraagt en zo ook de verstelbare hendel instellen of toch bij benadering.
Blijft de pijn toch aan dan toch met de originele hendel dan de Helibar verwijderen en zo eens proberen.
Wordt vervolgd.

dakkie

5e Versnelling
14 nov 2012
643
285
63
63
zaandam
Type motor
ST1100
je kan ook even naar de dokter ipv alles om te gooien

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Ik heb sinds kort ook de Helibar gemonteerd. 2 weken terug naar Wales geweest, geen centje pijn.

Denk inderdaad dat het iets lichamelijks is en niet de schuld van de Helibars. Zoals Dakkie als schrijft bezoek dokter/chiropracticer lijkt me de 1e stap.

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.312
489
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Aangezien je beschrijft dat de klachten er zijn sinds het gesleutel met je rem- en koppelingshendel zou het kunnen dat je de oorzaak zelf al gevonden hebt.
De positieve effecten van de helibars zijn algemeen bekend en behoeven inmiddels (nagenoeg) geen betoog meer.

Los van de oorzaak is het sowieso goed om een bezoek te brengen aan een medicus. Heb je meteen antwoord op de toestand van je kast.

Succes met sleutelen.... ;)

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.523
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Naar een orthomanuele arts gaan. Geen chiropractor. Jan jan de bruijne is een toonaangevende arts. Werkt samen fysiomed (die weer olympische sporters doet etc)
Heb een tijd last van mijn pols gehad. Dry needling (2 a 3x per week, fysio etc). Had geen nut. Naar Jan Jan gegaan, die sloeg mijn elleboogbot op zijn plek. Dag polspijn. Elk half jaar ff langs om de botten die niet goed staan, recht te laten slaan. Bekken, schaambeen, nekwervels etc. Zelfs je ribbenkast kan die rechtzetten, je schouderblad terug op zijn plek zitten etc etc.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Laatst bewerkt:

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
195
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
Ergonomie is heel persoonlijk. Wat voor de een geweldig werkt kan voor een ander juist nadelig werken.
Ik zou inderdaad de oude hendels eens terugzetten en dan kijken.
Voor nu kan het nuttig zijn om een fysio of masseur te bezoeken. Je schouder zit waarschijnlijk vast en moet los, anders blijf je pijn houden.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Al bedankt voor de reacties, slash , adviezen.
Ik ga eerst die hendel veranderen en proberen , alvorens de Helibar te slopen.
Nemen de klachten af dan heb ik toch al de oorzaak gevonden , en dan ff naar de huisarts die een diagnose stelt en me doorverwijst.
Vermindert de pijn niet sowieso naar de huisarts.
Wordt vervolgd.

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.159
1.295
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
Als de pijn alleen bij / na het motorrijden komt zou ik het in die hoek zoeken. lijkt me duidelijk.
die verstelbare (Ali) handels zijn heel anders van vorm. Ik heb ze ook even geprobeerd. Inez vind ze geweldig, ik niet. de kracht die je moet gebruiken is daardoor ook anders. oude handles terugzetten klusje van niks en je weet het.
Het zou ook kunnen dat je zadel langzaam aan anders is geworden, daardoor wordt je zit ongemerkt anders en dat heeft uiteraard invloed op je hele lichaam. dus ook je schouders.
succes.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Een goede opmerking Tommie. Aan dat zadel had ik zelfs nog niet gedacht . Eerst maar beginnen met de goedkoopste oplossing en dan verder kijken.

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik heb het originele terug geplaatst.
Hier een foto van de verstelbare hendel.
20180627_101614.jpg
De originele heeft een ruimere greep om de vingers te plaatsen en is daarom comfortabeler.
20180627_101702.jpg
Wordt vervolgd.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Vandaag een ritje gedaan.
Minder pijn met de originele hendels maar ze is niet weg.
Het is mijn schouderblad dat protesteert.
Morgen bel ik voor een afspraak bij de huisarts.
Wordt vervolgd.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Vandaag de huisarts een bezoekje gebracht.
Hoe gaat het met je vroeg hij, ik was al een hele tijd niet meer op " bezoek " geweest.
Niet goed hé :).
Verdict = de aanhechting van de biceps aan mijn schouder is ontstoken door een overbelasting.
Ik heb een vermoeden hoe dat komt.
De motor helt over naar links als hij op zijn zijpootje staat en trek hem altijd met mijn linkse arm naar rechts om hem recht te zetten.
Als ik een rit maak op zondag is dit een keertje of 9 dat ik deze beweging maak en op een maand tot 36 keer.
Nu zal de éne motorrijder daar minder gevoelig voor zijn dan een andere .
Het heeft met die hendel niets te maken want het is al langer bezig en de laatste tijd kwam de pijn wat regelmatiger en dacht ik , ja dat komt van dat.
Als ik mijn autostuur vast neem voel ik het ook , het is bij een bepaalde houding van die schouder dat het opkomt.
Nu 2 weken een onstekingsremmer nemen en als het dan nog niet beter / gedaan is even terug een bezoekje brengen.
Wat zijn eventuele oplossingen ?
Een verlengde zijpoot zodat de motofiets wat rechter staat en ik minder kracht moet uitoefenen om het recht te trekken .
Als een verlengde poot bestaat ?
Of doorslijpen en er een stukje tussen laten lassen .
Of onder mijn zijpoot een houten blokje duwen met mijn voet met een koordje eraan , motor recht en aan het koordje trekken , blokje in mijn handen.
Op de middenpoot zetten is eventueel ook een oplossing maar dat is niet overal toepasbaar vanwege de ondergrond.
Andere oplossingen steeds welkom.

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.523
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Peesontstekingen kunnen meerdere oorzaken hebben. Dat je het nu merkt met motorrijden, betekend niet automatisch dat dit door het motorrijden komt.

(Zelf een polsblessure gehad voor een geruime tijd. Rechterpols. Veel last met motorrijden. Na dry needling, fysiotherapie, naar een orthomanuele arts (jan jan de bruijne) gegaan. Die kwam erachter dat mijn elleboogbot niet op de juiste plek zat. Met een konische beitel het botje teruggeslagen en nooit meer last van de pols gehad)

Dit ter info [emoji56]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
hi je jiffy verlengen zou ik niet doen,aangezien je motor dan veel rechterop komt te s taan en daarmee ook sneller omvalt of word omvergeblazen.
je kan ook eerst op de motor gaan zitten en wat meer met je benen en je rechter hand doen natuurlijk.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.096
1.977
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
Je kan proberen aan te wennen om eerst op de motor te gaan zitten en bij het recht op zetten de binnenkant van je dij te gebruiken. Als je dan ook nog met je bovenlichaam overdreven naar rechts gaat hangen, heb je je linkerhand alleen nog nodig voor controle.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
965
719
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Dit klinkt zo bekend..

maar wat wordt het....
rusten en ontstekingsremmers...
of misschien toch maar direkt een sterioden prik.
voor mij zelf bleek het uiteindelijk bot verkalking te zijn en dit zorgde voor de pees ontstekingen

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
589
501
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Bij mij werd de Pan te zwaar om te handelen bij op en afstappen.
Ook koppelen werd te veel voor mijn linkerhand/arm/schouder.
Remmen rechts speelde ook wel een klein beetje maar lang niet zo veel als links.
Mijn oplossing lag, na lange tijd therapie, in de aanschaf van een NC750X aut.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
594
199
43
Dalen
Type motor
ST1300
Ik zet de motor pas overeind als ik erop zit. Kans op omvallen is namelijk groter als je dit staande doet. Plus dat het niet veel kracht kost omdat je je dijbeen er ook bij gebruikt (methode Marcel W.).

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Zo doe ik het ook RRR , pas overeind als ik erop zit.
Ik ga toepassen wat Marcel schrijft.
Lijkt me de beste oplossing .
Wordt vervolgd.

Marquez93

Kilometervreter
21 dec 2016
1.123
257
83
Roosendaal
Type motor
ST1100
Ik heb er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat er motorrijders zijn die dat niet doen. Net zoals aan de linkerzijde opstappen .

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.351
938
113
Hulst
Type motor
ST1100
Ik zet de motor pas overeind als ik erop zit. Kans op omvallen is namelijk groter als je dit staande doet. Plus dat het niet veel kracht kost omdat je je dijbeen er ook bij gebruikt (methode Marcel W.).
Nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die dit anders doen. Het is geen fiets waar je op stapt. :Questionmarks:

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
594
199
43
Dalen
Type motor
ST1300
Ik zie regelmatig mensen aan de rechterzijde opstappen en vraag me dan altijd af waarom ze zo moeilijk doen. Je moet immers je been hoger optillen? Niet handig als je lang bent én ook nog een topkoffer hebt.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Die koffer blijft even hoog.......als je nu links of recht opstapt;)

Wim st1100

1e Versnelling
22 okt 2017
34
32
18
49
Type motor
ST1100
Ik wil even inhaken op het stukje opstappen, er wordt bij het lessen op gehamerd dat je de motor eerst van de jiffy haalt en dan pas op stapt. Het CBR let hier ook op bij het examen, net als afstappen van de motor en dan pas op de jiffy zetten. Afijn ik heb nu het motorrijbewijs en doe het dus niet meer en zeker niet met een Pan. Gewoon opstappen en dan met de benen rechtop zetten.
Groet Wim Ellen
Ps succes met de schouder

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ja , merci Wim.
Het lijkt me onhandig om de motor eerst recht te zetten en dan pas op te stappen.
Een Pan weegt wel iets en bij het minste onevenwicht gaat hij.
Bij een fiets van 150 kg is dat misschien wel te doen.
Waarom moet je dat zo aanleren , is dat veiliger ?

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.502
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Er lijkt hierboven overigens wat verwarring over het woord 'jiffy' - da's dus de ZIJstandaard, NIET de middenbok. Op de jiffy staat je Pan dus schuin naar links geleund, op de bok rechtop.

Tante Anita

Kilometervreter
7 okt 2016
1.530
901
113
36
Den Haag
Type motor
Geen
@Wim st1100 klopt. Zo is mij dat ook aangeleerd. Dat gaat inderdaad prima bij een CB500F, maar niet bij een toerbuffel. Ik heb dat dus heel snel afgeleerd en zet nu mijn motor op de jiffy voor het afstappen en klap 'm pas op na het opstappen.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.591
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Inderdaad, ook ik stap eerst op, en klap daarna pas de standaard in.
Afstappen: Eerst de jiffy uit, dan pas afstappen.
Ik stap ook eigenlijk altijd links op en af, dus aan de kant van de jiffy.

ijskonijn

4e Versnelling
30 mei 2016
378
165
43
68
Type motor
ST1100
Is inderdaad veiliger eerst de jiffy en dan opstappen ,want zonder jiffy iets over het punt dan houdt je er niets meer aan .
Gelijk een bak schade.

Yahoo:

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.591
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Zeg je het nu niet precies verkeerd om ijskonijn?

Wim st1100

1e Versnelling
22 okt 2017
34
32
18
49
Type motor
ST1100
Ja , merci
Waarom moet je dat zo aanleren , is dat veiliger ?
Er is door mijn instructeur verteld dat het eerst rechtop zetten en dan opstappen, een eis is geworden bij het CBR door de verzekeraars. Je zou volgens hun zo minder kans op valschade hebben. Iets waar ik en meerdere motorrijders in mijn omgeving het trouwens niet mee eens zijn.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Nou dat wil ik nog wel eens zwart op wit hebben.o_O.........want daar geloof ik helemaal niks van,zeker niet omdat je met jiffy nog evt de steun hebt met opstappen.

En bij een Pan is opstappen aardig spannend zonder jiffy ......afstappen ook trouwens:Biggrin

Wim st1100

1e Versnelling
22 okt 2017
34
32
18
49
Type motor
ST1100
Ik neem aan dat je beeldscherm net als bij mij zwarte letters weergeeft op een witte achtergrond, dus heb je het zwart op wit... Ik heb 4 maanden geleden mijn a rijbewijs gehaald en ook tante Anita die recent haar rijbewijs heeft gehaald, heeft het ook zo geleerd en bevestigd daar mee mijn verhaal

Marquez93

Kilometervreter
21 dec 2016
1.123
257
83
Roosendaal
Type motor
ST1100
Waar het plaatsen van een Helibar stuurverhoger wel niet toe kan leiden.:gek: :Biggrin

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.096
1.977
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
Met enige verbazing las ik de verhalen over de volgorde bij het opstappen in deze post.
Daarom maar even gegoogled.
Er bestaat een pdf van het CBR waar iets uit te halen is (zie bijlage)
Na enig zoeken kon ik in een inleiding de volgorde achterhalen en inderdaad staat daar eerst van de standaard halen en dan opstappen ergens anders heb ik het niet gelezen.

Er staat ook ergens dat je de motor van de middenstandaard moet halen met de daarvoor bedoelde beugel/handvat.
Wordt bij een 1300 lastig aangezien deze wegklapt.

Lijkt mij weer zo'n puntje doen op je examen en dan nooit meer.

Bijlagen

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Als dit idd nieuw is ......prima maar ik kan je vertellen dat je dat gelijk afleerd maar daar kom je vanzelf wel achter zeker met het gewicht van een Pan.;)
En ook in het filmpje "lopen en inpakeren" zet de cursist hem op de jiffy alvorens op te stappen, en als deze zit klap hij de jiffy in dus..........:biker:
Maar even teruglezend doe jij het zelf ook niet, ondanks dat het je wel geleerd is, dus is het in mijn ogen klinkklare onzin en zal dit op termijn ook wel weer verdwijnen.

Ik zit mij te bedenken dat ik het met scooter van mijn vrouw ook doe eerst zitten en dan van de bok af:D

Marquez93

Kilometervreter
21 dec 2016
1.123
257
83
Roosendaal
Type motor
ST1100
Als je achteruit naast de motor lopend je motor in een parkeervak moet manoeuvreren is het logisch dat je niet eerst op de motor gaat zitten om de jiffy uit te klappen.
Maar als je al op de motor zit en je jiffy wilt gebruiken is het idioot om eerst af te stappen en staat ook nergens te lezen.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Er is een groot verschil , zwart - wit tussen reglementen en die reglementen toe te passen in de praktijk.
De zone die het meest wordt toegepast als dat mogelijk is grijs.
Bepaalde reglementen zijn idioot en in bepaalde omstandigheden onuitvoerbaar.