Prijsvergelijk Originele Remblokken/Remschijven (april 2018)

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Ik heb 2 remschijven nodig voor de vóórkant en heb me georiënteerd bij 3 aanbieders van origineel.
Als je voor origineel kiest, vind je hieronder een duidelijk overzicht met de huidige prijzen van 2018.

Ik kan dit topic eventueel 1 keer per jaar updaten zodat het ook een beetje actueel blijft.

Omdat er 3 verschillende types ST1100's zijn uitgebracht, kun je in het lijstje ook makkelijk zien welk onderdeelnummer voor jou van toepassing is voor een eventuele bestelling. Kopiëren/Plakken (handig).

Hiervoor zal ik ook het Excelbestandje meeposten, of vragen of dat erbij gezet kan worden. (Kan een XLS-bestand niet 1,2,3 uploaden.

Voor de variatie koos ik voor: David Silver (GB), KFM-Motorräder (DUI), CMSNL (NL, Honda):

David Silver rekent voor de verzending z'n prijzen op gewicht, 1 blokje kost €6,95 extra, 1 schijf €20,-.

CMS rekent behoorlijke (torenhoge) prijzen, zelfs met de 20% korting die ik krijg, is het bijna niet rendabel.
Ik heb ze echter wel opgenomen in de lijst om het verschil in prijzen van origineel duidelijk weer te geven.

Dit topic is puur informatief, NIET om hier discussies uit te lokken tussen Origineel/Imitatie.

WEL kun je het hier melden als ik een originele aanbieder over het hoofd heb gezien, ik kan deze dan eventueel toevoegen, speciaal voor jullie portemonnee. :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.591
415
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Mooi helder overzicht Sancho!
Wellicht is MSP (zie de links hier rechtsbovenin) nog een interessante partij om mee te nemen in de lijst.
Heb hier voor mijn 1100 het een en ander besteld laatst, prijzen waren veelal iets voordeliger dan CMSNL.
De remblokken voor (eerste artikel in de lijst) komen bij MSP op € 48,14

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.523
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Remblokken, zijn dat de gesinterde?
Daar heb je namelijk meer aan dan organische. En het slijten van de schijf gaat echt niet sneller met gesinterde blokken. Verwaarloosbaar.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Ik heb mijn schijven (nissin) bij jos smit vandaan. Zou je ook mee kunnen nemen in je vergelijking. Weet ff niet hoe de prijzen daar zijn.

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.523
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Ik zal eens kijken of het rendabel om MSP erbij te zetten, anders doe ik dat zeker voor de volledigheid!

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.272
2.052
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Gewoon originele steken,
en je hebt dan geen gezijk voor die paar tientje die je er mee bespaart.

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.490
614
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
Gewoon originele steken,
en je hebt dan geen gezijk voor die paar tientje die je er mee bespaart.
Honda maakt geen rem delen :p die mag alleen zijn naam er op zetten. Dus misschien is een Brembo schijf of een Nissin wel een originele.

Belangrijkste is dat je rem delen altijd voor zien zijn van de juiste keur merken dan zit je altijd safe. Dus kijk uit op Chinese website's als AliExpres en dergelijken grote kans dat die niet voldoen aan de juiste eisen. Daarom zeg ik met rem delen altijd lekker binnen de EU bestellen en nooit daar buiten want slechte remmen kunnen het verschil zijn tussen thuis komen en nooit meer thuis komen.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Op advies van Dennis ga ik sowieso voor de gesinterde blokjes...
Niet dat ik zo sportief rijd... Hoewel? Maar ook voor normaal gebruik zijn ze prima.

Harder materiaal, slijt minder, maar wel iets duurder.
Remmen zijn belangrijk, daarom ook ABS, maar helaas ook lastiger (en duurder) bij problemen.

Ik ga me eens verdiepen, om me heen vragen, of gewoon een tijdje met (hier aanbevolen) schijven + blokken rijden.

Ben met de banden al geswitched, prima, merk geen duidelijk verschil en het "went" ook snel.
Ook ik reed al 5 jaar, op advies van hier en ter harte genomen, met originele remdelen + Bridgestone omdat dat "hoort", maar vanaf nu ga ik gewoon eens een tijdje (spannend) vreemd!

In het dagelijkse leven zou ik dat nooit doen, maar met mijn Pannetje heb ik dus tóch mijn, mannelijk, "avontuurtje". :Biggrin

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
MLM "stunt" momenteel (19-5-2018) met prijzen voor remschijven, ik ontving een nieuwsbrief met 10% korting!
Japparts stunt echter, heel oplettend mee, en ik denk dat ik NU dus 2 remschijven voor de voorkant ga bestellen!

Scheelt echt een hoop! En... Ook géén verzendkosten. Fijne besteding van m'n vakantiegeld! :)

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Heb even zitten kijken bij Japparts maar ik kan bij de MD1008 geen verschil ontdekken tussen links of rechts voor.......klopt dit.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Ennnnn besteld, heb de boel er nu toch afliggen.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Je hebt de juiste besteld hoor! Voor je ABS en de linker en de rechter zijn gelijk.
Fijn dat je hier een voordeeltje mee had! Ik wacht nog heel even (ongeduldig) op m'n vakantiegeld. :)

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
is het nog aan te raden om de bouten van de schijven met loctite vast te zetten of gewoon op juiste aanhaalmoment en klaar

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Kijk, dit zijn tips waar een ieder weer wat aan heeft. Maakt de kleur van de nagellak nog iets uit o_O

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.947
4.654
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Advies van Honda in het Werkplaatshandboek is :
Schijven vastzetten met 43 Nm.
Geleidelijk (in stappen bij grote momenten) de bouten aandraaien.

De bouten altijd kruiselings vastzetten en LockTite borgmiddel gebruiken.
Bouten en gaten wel eerst ontvetten, anders werkt die zooi minder goed.

Vergeet ook niet je ringen tussen je remschijf en velg te controleren en eventueel te vervangen.
(45128ME2003 SHIM, DAMPING of zelfmaken)

Kleine uitleg ;
Waarom er wel ringen tussen moeten is ,ter voorkoming van corrosie.

Principe van galvanische corrosie
Galvanische corrosie tussen twee metalen ontstaat wanneer:
• een voldoende groot verschil in potentiaal bestaat tussen de metalen waardoor de ene zich als anode en de andere als kathode gaat gedragen
• er een geleider is tussen de twee metalen
• een elektrolyt (vochtige elektrische geleider) beide metalen verbindt, bijvoorbeeld water, een zure of een basische oplossing

Bij een combinatie van metalen ontstaat een vorm van lokale corrosie, galvanische corrosie genaamd.
De beste manier om galvanische corrosie te voorkomen is het vermijden van direct contact tussen de metalen.

Dit gebeurt dus als je een isolator er tussen plaatst ( bv pakking ring).
Dat de bouten wel contact met elkaar maken , maakt niet uit .
Deze zitten in het materiaal en zijn dan niet direct blootgesteld aan de buitenlucht /elektrolyt.

Bij het monteren van een remschijf worden de bouten met Loctite (schroefdraadborging) bevestigd ,
deze heeft behalve een borgende , ook een isolerende taak.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Nadat ik vanmiddag 2 nieuwe schijven besteld had bij www.japparts.nl (site waar ik regelmatig onderhouds dingetjes bestel of haal), kreeg ik vanavond (let wel !! Zaterdag avond) een persoonlijk mailtje van Henk Roukema (eigenaar japparts). De vraag was, welk type Pan ik had omdat er nogal wat verschil zat in de schijven met de types Pan (ABS, non ABS, voor 1995 of na 1995). Dit met het oog op mijn bestelling, zodat wel de juiste schijven werden opgestuurd.

IS DIT SERVICE OF NIET !!!!! Top, wat een klantgerichtheid, meedenken, niet klakkeloos versturen.

Wat mij betreft een warme douche of gouden pluim of whatever..... Ik ben blij met zo'n service.

Ik had overigens keurige de juiste besteld.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
@Oppie: Ik had 17 Gates riemen nodig voor een groepsaankoop D-sets en ik belde (ZELF!) een week van tevoren naar mijn toenmalige "leverancier" van de Gates riemen.
Ze konden ze tóch ineens niet leveren en ik had een maand daarvoor alles ook al betaald...
Heb toen in "paniek" mails gestuurd naar o.a. Japparts.

Ook van Henk Roukama persoonlijk (op zaterdag 22:00) een mail gehad dat ik het gewoon even op tijd moest laten weten als ik ze nodig had.
Dan zou hij ze wel voor me op "voorraad" leggen, sindsdien bestel ik ze dus voortaan daar.

Ik heb een Honda Rebel 450 (restauratie-projectje) en Japparts heeft gewoon veel goed "imitatie"spul liggen voor een prima prijs, origineel Honda is namelijk niet altijd nodig.

Ben er anderhalve maand geleden, uit interesse en voor een bestelling, ook even langsgereden en heb toen (snel) even kennis gemaakt met Henk, de eigenaar.
Een aardige, maar superdrukke man (logisch) met minimaal 30 jaar kennis, ervaring en ook kundig personeel in huis.

De motorsloop zit daar naast de winkel, ze hadden "helaas" geen Pan staan... Ik zie ze uiteraard ook liever op de weg! :)

Die service en betrokkenheid verwacht je inderdaad niet en is tegenwoordig eigenlijk best zeldzaam.
Dat is, voor mij persoonlijk, al een goede reden om daar regelmatig te blijven bestellen.

Een handvaardigheidsdocent heeft voor mij trouwens eens een zakje met de benodigde "ringetjes" gemaakt van "oliepapier".
Als je er 12 nodig hebt stuur ik deze naar je op, betaal je alleen de postzegel(s).
Ze zijn wel iets minder stug dan origineel, maar 12 x 3,50 = keuzes maken in het leven. ;)

Omschrijving Oliepapier
Oliepapier is natronkraftpapier dat behandeld is met parafine. Dankzij deze laag parafine stoot het papier vocht en vetten af. Het papier wordt daarom veel gebruikt voor het verpakken van vettige en geoliede producten. Oliepapier wordt onder andere gebruikt door producenten van meubels en metaalbewerkers. Door de waterafstotende werking van het papier wordt het ook veel toegepast bij exportverpakkingen.

Met 43 Nm. tussen remschijf en velg geklemd gaan ze tóch nergens heen!
Of ze moeten graag hun lippen willen stiften, dan kruipen ze er misschien wel tussenuit richting schroefdraad bouten...

Ik heb zelf bij mijn achterschijf Locktite middelsterk gebruikt, maar bij mij ligt dat sowieso "psychisch" gevoelig.
Veel doe ik altijd volgens "het boekje", tenzij ervarenen me kunnen overtuigen van hun eigen "logica".

@Dennis: Ik ontvang binnenkort een Haynes boek, daar mag je wel even in bladeren...
Maar... Wel eerst je hand"JES" wassen, er mogen namelijk geen vlekken in komen!

Nootje kopieert wel enkele bladzijdes voor je, de propjes mag je achteraf naar hem opsturen of langsbrengen. :Biggrin

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
En daar las je in dat je het beste nieuwe bouten kunt gebruiken toch? 90105-MV9-003
Daar zou ik dan dat geld van de "ringetjes" voor gebruiken, lijkt me "beter" besteed.

Of kunnen de oude wel hergebruikt worden? (Even dit topic van info voorzien) :)

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.947
4.654
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Als je de originele (nieuwe) bouten koopt , dan zit er op het schroefdraad al borgmiddel op.

Koop je geen originele bouten (bv.. van Pro-Bolt) of hergebruik je de oude bouten ,
dan moet je dit borgmiddel zelf aanbrengen om eventueel loslopen van de bouten te voorkomen.

Voor montage van de nieuwe bouten is het verstandig om de draad van het schroefdraadgat eerst te zuiveren/ontdoen van het oude borgmiddel.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Bedankt voor het aanvullen van de info, Henk, de oude hergebruiken "mag" dus wel.

Nieuwe bouten worden inderdaad "compleet" verkocht, is hieronder te zien, maar kost wel €4,50 per stuk x 12...
De oude schoonmaken loont dus, is toch weer een tank benzine, bijna 2...

upload_2018-5-20_11-38-9.png

Laatst bewerkt:

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Krijg de 'afdek' boutjes remklauw 20180521_211502.jpg 20180521_211511.jpg 20180521_211520.jpg niet los........ tips welkom

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.321
1.029
413
48
Purmerend
Type motor
ST1300
Afdek dopje geleidepen is vaak een lastige en heel snel naar de haaien.
Grote brede precies passende schroevendraaier wil nog wel eens helpen.
Beter eerst proberen te lossen als de klauw nog vastzit aan de poot. Kun je meer kracht zetten vriend.
Of laten schrikken door een klap met een hamer, zorg wel dat ie niet gelijk naar de filistijnen is.

Verzonden vanaf mijn iPhone

Laatst bewerkt:

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.523
2.414
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Schroevendraaier tegen het einde van het spleetje zetten en tegen de klok in een tik op de kop van de schroevendraaier geven. Tik je ze zo los.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Oke, ben dus te gevoelig en te emotioneel voor deze klus ........ grof geweld was de oplossing..... thnx dennis. Btw oproep gemist.....missie geslaags

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
En wáár smeren we voortaan een beetje kopervet op als we de nieuwe(?) er weer in draaien? Juist... :Biggrin
Ik had uiteindelijk ook het breedste platkopbitje van m'n slagschroevendraaier nodig, is toen met "gewoon draaien" (door het grote handvat) gelukt, zonder daadwerkelijk te slaan.

Even laten "schrikken" door met een licht tikje naar binnen te slaan is inderdaad ook goeie, @MINIBENZ.

Maar heb wel meteen 2 nieuwe besteld.

Kopervet op bijna ALLES is trouwens een tip van @Dennis... Hij smeert het zelfs op z'n boterham. ;)

Laatst bewerkt:

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Ff los tikken was de oplossing. Wel ff nieuwe bestellen.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
20180524_123013.jpg 20180524_124337.jpg 20180524_131037.jpg 20180524_133833.jpg 20180524_142623.jpg

Zo en alles weer netjes. Bussen weer schoon en kunnen weer met de hand terug geduwd worden, alles weer schoon, nieuwe schijven erop ( met de ringetjes op van oliepapier van Sander) nieuwe blokken en nieuw voorbandje.

Overigens voor de bouten van de schijven geen loctite maar een stuk goedkopere lock bond van bison gebruikt.

Laatst bewerkt:

Robert-jan

2e Versnelling
8 okt 2014
51
22
8
35
Type motor
ST1100
vanmiddag met schaamrood op m'n kaken de remblokken achter vervangen.
Veel te laat, maar nu wel weer op orde, uiteraard de busjes wel netjes schoongemaakt :)

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Metaal op metaal geeft wel een heel mooi effect, vooral in het donker zien ze dan goed dat je remt! :Biggrin
Ik ben ook soms zo'n Oelewapper die "ineens" 1,8 liter olie moet bijvullen of een TEMP in het rood over het hoofd ziet...
Terwijl je tóch zeer regelmatig naar je cockpit kijkt... De temperatuur neem ik dus voortaan mee mee in het "automatisme".

Ik kon "vroeger" ook makkelijk met 0,5 bar in de banden rijden tot ik dacht: Wat gaat dat zwaar als ik hem lopend verplaats.

Gaat er om dat je er iets van leert... Netjes schoongemaakt en je checkt je ze voortaan vast regelmatig(er).

Mijn remblokken achter waren vervangen en 2 maanden later bijna wéér kaal, terwijl je denkt: Voorlopig is het goed.
Blijk ik een slepende achterrem te hebben...

Heb momenteel een (goede) leenPan en dan heb je ook vergelijkingsmateriaal van hoe het "hoort" te zijn.
Deze had eerst (reeds verholpen) nog een slechte cardan, omdat dit al bekend was weet ik nu óók hoe dat voelt.

Als mijn eigen Pan ooit een klikje of klakje heeft, zal ik daardoor veel eerder en sneller op reageren.

Ze staat momenteel voor groot onderhoud al een tijdje stil, bij aankomst op m'n werk bleek (na een half uur rijden) dat ik mijn kettingslot was vergeten.

Of verzin ik dat nu maar gewoon ter plekke? :Biggrin

Ik heb gister trouwens dezelfde schijven als @Oppie besteld, die korting geldt blijkbaar nog steeds bij Japparts.

Laatst bewerkt:

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Vandaag besteld...

Holpijpsetje van HBM om ringetjes mee te maken voor tussen de schijf en het wiel.

Ik vond de 3 euro (Excl. BTW) die Honda vraagt een beetje te gek... Ook al vervang je niet al te vaak je schijven.
Ga binnenkort zelf aan de slag met stevig oliepapier en deze set om "Forummers" deze aankoop te besparen.

Zal ze meenemen naar Gert op de TDT van 6 oktober of, indien eerder nodig, stuur me maar een PB'tje.

Voor een postzegelprijsje...

Laatst bewerkt: