Radiator en resevoir volkomen leeg, wel gereden:(

Discussie in 'ST1100' gestart door Mischa Colard, 12 mrt 2018.

  1. Mischa Colard

    Mischa Colard Motorrijles

    Hoi, tweede post over mijn gebrek aan koelvloeistof. Was eerst in de veronderstelling dat er weinig in het resevoir zat, maar na het opdendraaien van de schroef op de radiator tot de conclusie gekomen dat het systeem droog staat:(. Motor afgelopen zaterdag opgehaald en wel een flink stuk meegereden. Meter is niet in het rode gekomen en daalde tijdens het rijden wel door de rijwind. De vraag:

    1. Wat moet ik nu doen?
    2. Welke kleur vloeistof, aangezien ik geen vergelijking heb nu.

    Lichte paniek, hoop dat ik niks beschadigd heb.

    Mischa
     
  2. Jan KoekePan

    Jan KoekePan Kilometervreter

    Beste even checken wat de oorzaak is van "droog" rijden...
    Wellicht een lekkage in je systeem...
     
  3. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Zou het systeem even vullen met water zodat je de lekkage kan opsporen en verhelpen. Als je het verholpen hebt kan je de boel weer afvullen met rode koelvloeistof type G12+.



     
    • Mee eens Mee eens x 4
  4. Dennis

    Dennis The Preacher

    Bijvullen aan bovenkant van radiator.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    als er geen vloeistof inzit, zal de sensor ook geen temperatuur meten, dus ook geen juiste waarde weergeven op het dashboard...
     
    • Mee eens Mee eens x 3
  6. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Hij liep bij mij behoorlijk snel op naar het rood toen ik het grootste gedeelte van de koelvloeistof was kwijtgeraakt door een defecte fan sensor.
    OK, toegegeven, toen was het wel iets warmer dan afgelopen zaterdag.
    Maar goed, de temperatuurmeter moet inderdaad nog wel iets te meten hebben.
    Ik zou inderdaad maar eens beginnen met afvullen met water, en dan een tijd laten lopen, om te controleren of er:
    1 - geen lekkage is.
    2 - de temperatuurmeter (en fan-sensor) werken. Je fan zou als de temperatuurmeter halverwege is moeten aan slaan.

    Voordeel van afvullen met water is ook nog eens dat je het koelsysteem goed doorspoelt, en je daarna dus kunt afvullen met de koelvloeistof naar keuze.
    De kans dat er dan nog zo veel oude koelvloeistof aanwezig om te reageren met de nieuwe is dan inmiddels nagenoeg nihil te noemen.
     
  7. Manus

    Manus 5e Versnelling

    G12 kan je mengen met de koelvloeistof die er al in zit.
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  8. Mischa Colard

    Mischa Colard Motorrijles

    Dag heren,

    fijn dat jullie allemaal meedenken:). even voor mijn beeldvorming:

    1. Reservoir vullen met water (dus niet via de radiator).
    2. Laten draaien en kijken of er geen lek is.
    3. Controleren of de fan draait
    4. Indien stap 2 en 3 goed zijn
    5. Radiator aftappen/leeglaten lopen (kan dit zonder de kappen te verwijderen met een punttang?
    6. Afvullen met nieuwe koelvloeistof

    groet Mischa
     
  9. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Neeneenee , bij de radiator vullen, dop er nog even aflaten. Starten en rustig warm laten worden , af en toe wat water erbij. Tot er niet meer bij kan en dan de dop erop. Op de temperatuur letten, en vlak voor het rood op de meter moet de fan aanslaan. Gebeurt dat niet, uit doen en kijken waarom niet. Voor controle kan je de twee draden die op de temp.schakelaar zitten even met elkaar verbinden, contact aan. En dan moet de fan gaan draaien. Dan weet je dat de fan en bedrading goed zijn.


     
    • Mee eens Mee eens x 4
    • Leuk Leuk x 1
  10. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

    Moet er ook niet in de waterdarmen worden geknepen om te ontluchten ?
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  11. Dennis

    Dennis The Preacher

    Nee. Systeem ontlucht zichzelf. Niet perse nodig.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. cjavham

    cjavham 5e Versnelling

    Ja allemaal leuk en aardig maar niet met water afvullen gewoon met koelvloeistof kost geen drol bij action


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    • Mee eens Mee eens x 2
  13. Eddy DM

    Eddy DM 5e Versnelling

    Alweer 2 draadjes die over hetzelfde gaan ?
     
  14. Frans

    Frans 5e Versnelling

    @cjavham
    Waarom koelvloeistof verbruiken als je nog een lekkage moet verhelpen ?.


     
    • Mee eens Mee eens x 2
  15. cjavham

    cjavham 5e Versnelling

    Onnodige quote verwijderd

    Nou de voor uit zichten van het weer vorst en het achter blijven van water in het blok deze krijg je namelijk nooit helemaal leeg


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mrt 2018
  16. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Het is natuurlijk niet de bedoeling om dat “ oude” te laten zitten. Na reparatie, spoelen en vernieuwen, lijkt mij.


     
    • Leuk Leuk x 1
  17. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Het is ook niet de bedoeling het er in te laten, maar eerst afvullen met water om lekkage uit te sluiten, om vervolgens de boel weer leeg te laten lopen, daar zou ik gewoon water voor gebruiken.
    Het restant water wat achterblijft na het leeg lopen is verwaarloosbaar, het systeem is doorgespoeld dus ook geen risico van twee verschillende soorten koelvloeistof meer (zou klonten kunnen veroorzaken).
     
  18. waffie

    waffie Kilometervreter

    Tja welke koelvloeistof,

    Honda heeft eigenlijk geen specifiek produkt advies
    anders dan 50/50 mix met antivries op mono ethyleen basis
    maar uit goed geïnformeerde bronnen wordt G 30 en G 48 genoemd.
    soms hoor je
    nitriet-, amine-, en fosfaat vrij koelvloeistof te gebruiken en dan weer juist houdend
    alles moet je plaatsen in de techniek van het geboorte jaar van de motorfiets
    Ik laat me maar leiden door het specialisme van de fabrikant en dat is de blauw groene (G 48)
     
  19. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Als een merk b.v. Valvoline zegt dat er g12+ in moet, ga ik er vanuit dat ze dat hebben gecontroleerd. Maar of de g12+ van Valvoline hetzelfde is als bv van shell, dat weet ik niet. Misschien heeft een andere producent wel een ander advies.


     
  20. Ton en Hennie

    Ton en Hennie 5e Versnelling

  21. Mischa Colard

    Mischa Colard Motorrijles

    Hoi Ton en Hennie,

    nee nog niet. Nog geen tijd gehad om er serieus naar te kijken. Moet even wachten tot het weekend, dus even veroordeeld tot de auto:(
     
    • Informatief Informatief x 2
  22. Zeurdoos

    Zeurdoos Kilometervreter

    Doe er heel zeker geen water in zeker nu het van het weekend weer zo'n 6 graden gaat vriezen. Zou lullig zijn als er door dat water er in iets kapot vriest ;)
     
    • Mee eens Mee eens x 2
  23. cees pan euro

    cees pan euro 4e Versnelling

    darm onderin je radiator los draaien, alles leeg laten lopen, bovenin bij je dop / temperatuurmeter een waterslang erin hangen en eerst even lekker doorspoelen met gewoon water, daarna afvullen en je motor starten en kijken hoe je motor loopt !
     
  24. DutchMicro

    DutchMicro 5e Versnelling

    Zijn allemaal zo tegen water met dit weer voor een test, maar een motor kan ook gewoon in een verwarmde garage staan...
    ( Overigens niet slecht dat het genoemd word mocht dit niet zijn. )
     
    • Mee eens Mee eens x 1

Deel Deze Pagina

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie