Reddingsstrook verplicht in België

MofkaP

4e Versnelling
Sinds 1 oktober j.l. is het in België verplicht een reddingsstrook te vormen op alle wegen met meer dan één rijstrook in dezelfde richting.

Het hoe, wanneer en waarom lees je in het onderstaande artikel.

DuinPan

Mega Mijlenmaker
10 dec 2017
1.673
1.886
113
59
Haarlem
Type motor
ST1100
Dat is hetzelfde als wat de Duitsers en Oostenrijkers een Rettungsgasse noemen bij filevorming.

• Mee eens
Reactions: fred

kcools

4e Versnelling
27 jun 2018
243
344
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
Als iedereen zich aan alle afspraken zou houden, dan hebben we ook geen flitspalen, traject controles en verkeerspolitie etc. meer nodig.
En toch denk ik dat die niet zomaar zullen verdwijnen ...

Gelukkig hebben we wel standaardisering, alleen een beetje jammer dat er zoveel van zijn dat ze in ieder land hun eigen hebben en dat die per definitie vooral niet op elkaar lijken. :)

Ik denk wel dat het goed is dat men naar dit soort zaken kijkt. Je zal maar ergens staan/liggen met de mededeling, hulpdiensten zijn onderweg, maar ze staan nog even in de file.
Maar wat nou de beste oplossing is?

Firefly

3e Versnelling
10 aug 2019
104
146
43
62
Type motor
ST1300
Is dat dan ook tegelijkertijd als convenant ingevoerd zoals in NLD?

Firefly

3e Versnelling
10 aug 2019
104
146
43
62
Type motor
ST1300
Niet naar de bekende weg vragen... Het is als een serieuze vraag bedoeld, ik weet graag waar ik aan toe ben als ik in andere landen ben v.w.b. wetgeving, normen, waarden en afspraken.

MofkaP

4e Versnelling
Is dat dan ook tegelijkertijd als convenant ingevoerd zoals in NLD?
In België is het wetgeving, net als in Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en wel meer landen.
In België mag je als motorrijder de reddingsstrook gebruiken. In de andere landen hoef je dat niet te proberen. Daar staan - ook in Duitsland - hoge boetes op, plus dat je een aantal punten aan je verzameling mag toevoegen.

De hulpdiensten in NL gebruiken de vluchtstrook.

Maar vaak is die er niet of wordt die opengesteld als spitsstrook.
Dan is het een (dringend?) advies om een reddingsstrook te vormen.

Echter, de breedte van de rijstroken van de autosnelweg in NL is standaard een halve meter minder dan in België, Duitsland of Oostenrijk.
Zie je het dilemma?

Firefly

3e Versnelling
10 aug 2019
104
146
43
62
Type motor
ST1300
Dus neem je je verlies als je er op stuit, dan maar wachten met voldoende afstand tot je voorganger om een vluchtroute te creëren. Dank voor je duidelijke antwoord.

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Niet naar de bekende weg vragen... Het is als een serieuze vraag bedoeld, ik weet graag waar ik aan toe ben als ik in andere landen ben v.w.b. wetgeving, normen, waarden en afspraken.
Het was van mijn kant ook een serieuze vraag: wist (en weet nog steeds) niet at je met een convenant bedoelde. Zoals je het beschreef leek het iets met gedoogbeleid te maken heeft. In België kennen we dat niet.
Sorry voor het misverstand hoor.

• Leuk
Reactions: Firefly

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Ik weet wat een convenant is, maar niet in de context waarin de vraag geplaatst werd. Uit de door @panpeter aangehaalde wiki haal ik volgende quote: "Van convenanten en vergelijkbare documenten wordt vaak gezegd dat deze niet juridisch afdwingbaar zijn " Mijn idee over een gedoog dingetje is dus niet zo ver gezocht.
Als antwoord op @Firefly 's vraag zou ik dan zeggen: nee, het is een wet, en dus afdwingbaar (of beboetbaar, zo je wil).

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Echter, de breedte van de rijstroken van de autosnelweg in NL is standaard een halve meter minder dan in België, Duitsland of Oostenrijk.
Effe off topic als het mag: dit is mij jaren geleden al opgevallen. Ook de wegmarkeringen die de rijstroken scheiden, zijn een stuk smaller dan in België. Tel uit de winst, of hoeveel belastingen die Nederlanders hierop uitsparen. Of, vanuit ons (Belgisch) oogpunt: kijk hoeveel gemeenschapsgeld wij hier over de balk gooien.
:cash-gif-emoji: