Reserve contactsleutel ook eens gebruiken.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Hallo ,

mijn vorige motor was een DL 1000 van 2003 en daar heb ik 13 jaar mee gereden en ongeveer 60 000 km bij elkaar gefietst.
Ik heb altijd dezelfde contactsleutel gebruikt , 13 jaar aan één stuk.
Die sleutel was als het ware gezet naar mijn contactslot of moet ik zeggen dat mijn contactslot was gezet naar mijn sleutel.
Bij de verkoop ( export naar Polen ) gaf ik mijn reservesleutel mee.
Mijn reservesleutel ging probleemloos in het contactslot maar draaien ging niet.
Die sleutel was nieuw en het contactslot was gebruikt.
Ik heb mijn Pan verleden jaar gekocht , 6 jaar oud en 43 000 km op de teller en zal vanaf nu een tijdje mijn reservesleutel gebruiken zodat alles mooi op elkaar kan euh , inslijten ?
Je zal maar ergens staan met je reservesleutel en je kan hem niet gebruiken.

Manus

Kilometervreter
Na 11 jaar en 155.000 km op de st1300 geen verschil tussen hoofd en reserve sleutel.
Deden het allebei even goed.

Motormuis

2e Versnelling
Ik heb gisteren een reservesleutel laten maken bij de sleutelboer. Tot mijn verbazing werkt deze beter dan de orginele. Bij de orginele moest ik een beetje wiebelen om hem op contact te kunnen zetten. Bij de nieuwe replica gaat het zonder probleem.

Portupan

Kilometervreter
Mischien een idee voor de reservesleutel:
Kunnen bij Karwei ( code L788 ) voor €6,50 worden bijgemaakt.
Alleen zonder HISS transponderbehuizing.
Maar als je de oude sleutel ( of het restant daarvan ) aan de bos doet, zou het geheel moeten functioneren.

Boemerang

2e Versnelling
Effe een “blokkie om” voor een zakkie patat en een volle tank benzine….

Op een parkeerplaats met beide faciliteiten de motor geparkeerd, contactsleutel omgedraaid, eruit gehaald en zowaar deze zich voor mijn ogen “spontaan” in tweeën deelde. (mijn reservesleutel lag natuurlijk thuis….) Ik weet ’t, op dit Forum bij diverse Topics al eerder voor gewaarschuwd… Maar tot vanmiddag had ik daar geen weet van… Misschien een extra kattenbelletje hier nu toch even geen kwaad kan.
Sta je dan, met een in 2 gedeelde sleutel in je hand en een blik in je ogen waar de schoonmoeder van Uri Geller jaloers op zou zijn en nou dan ?…. even de ANWB bellen…. hmm probleem No 2 dient zich dan al direct aan, telefoon ligt n.l. in het afgesloten zijvakje van mijn op dat moment zeer energiezuinige ST1300…. Maar heel toevallig staat zo’n 100 meter verderop een busje van de wegenwacht… Om een lang verhaal kort te maken, deze man heeft de 2 sleutelhelften meegenomen naar een, door hem vooraf gebelde dichtstbijzijnde “slotenmaker” (Breeman tweewielers te Oude-Tonge) en kwam wat later met een nieuw geslepen exemplaar terug, deze paste goed en met de andere halve sleutel er naast houdend om de HISS te deactiveren, starten en lopen….

Thuisgekomen de reservesleutel bekeken en vastgesteld dat ook deze krom is… dus heb ik de komende tijd op dit punt nog wel iets te doen…
Sleutel is nogal erg lang vanwege de spoel/antenne van het HISS systeem dat zich op de kop van het slotcontact bevindt maar laat zich bij het openen van zijvakje, tankdop en ontgrendelen/openen van de koffers daardoor relatief makkelijk verbuigen (voorzichtigheid geboden), beste optie lijkt i.d.d. om daar een aparte sleutel zonder chip (goedkoper) voor bij te laten maken, ééntje heb ik dus nu inmiddels al.

Alles bij elkaar was de financiële schade € 6,50 + een zakkie patat en een volle tank benzine… Al met al ook veel geluk, sleutel in zijn geheel uit het contact gekomen (anders pas echt een probleem) ANWB reeds ter plaatse en fantastisch door geholpen…. en ik weer wat geleerd.

tManneke

5e Versnelling
Ik heb dat ook bij iemand gezien, weet niet meer waar en bij wie. Is inderdaad erg handig.
Dat van die reserve sleutel en de transponder moet ik onthouden.

Twointje Pan

4e Versnelling
@Twointje Pan heeft ook zoiets volgens mij.
Zeer juist Rimco , ik gebruik dit systeem al zeker 12 jaar. heb dat toen in die tijd eens gezien op een Amerikaanse site en heb mij toen 3 sleutels laten bij maken dan de sleutel afgemeten in het slot van de zijbakken de sleutel afgezaagd en een cola dopje genomen en daar 2 componenten lijm ingedaan en dan de afgezaagde sleutel erin duwen . Na een uurtje is die lijm uitgehard . Ik heb er in elke zijbak eentje en eentje in het afgesloten vak in de linker kuip en die gebruik ik steeds als ik moet tankenWP_20150604_003.jpg

DSC02224.JPG

Op de eerste foto zit er zo eentje in het slot van het hendeltje die je omhoog moet doen op de zij bak eraf te kunnen nemen en op de tweede foto zie je zo eentje duidelijk in het slot zitten van de linker zij bak. Die zitten bij mij er steeds op en worden er alleen afgenomen als ik iets in de zij bakken plaatsen en afsluiten wil.

Groetjes Twointje Pan

Biker T

5e Versnelling
Heb ik ook, @panmanbos. In 2012 naar Schotland geweest. Reserve sleutels meegenomen voor gevalletje "je weet maar nooit". Daarna altijd in mijn motorjas laten zitten.
Ik heb hem 1x gebruikt nadat mijn reguliere sleutel tijdens een toerrit afbrak.
JE WEET MAAR NOOIT.

Laatst bewerkt:
Bovenaan