Schrijfbeveiliging opheffen.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Ik heb enkele micro sd kaartjes die ik gewoonlijk gebruik om muziek op te zetten die ik dan afspeel via mijn slimme foon.
Zo heb ik een kaartje met muziek op dat ik dan via de Blue T afspeel op de moto.
Ik wilde echter die muziek verwijderen , nieuwe muziek downloaden en op die kaart kopiëren.
Het kaartje gaat in een kaartlezer , de pc herkent het kaartje niet.
Het kaartje gaat in een adapter die ik dan in de kaartlezer steek en de kaart wordt wel herkent.
Dan het kaartje formateren , dit lukt niet omdat ik de vermelding krijg ,
formateren.JPG
Dr Google aan het werk gezet en deze vond wel enkele oplossingen.
Zet de schuifknop van de adapter omhoog , heb ik gedaan.
Resultaat , beveiligd tegen schrijven.
Dan dit toegepast ,

Stap #4: schrijfbeveiliging verwijderen met Diskpart of Command Line

Om dit te doen, hier is de procedure

• Bevestig eerst uw schrijfbeveiligde SD-kaart op uw computer
  • Ga naar de opdrachtprompt, typ diskpart en druk op invoeren
  • Typ “list disk” en druk op invoeren. Dit toont u alle aangesloten apparaten op uw computer, zoals uw interne harde schijf, SD-kaart, enz.

• Typ “select disk < nummer van je schijf >“. Bijvoorbeeld: “select disk 1” voor SD-kaart. Wees voorzichtig tijdens het invoeren van het nummer; zorg ervoor dat je de kenmerken van de interne harde schijf niet verandert
  • Typ opnieuw bij de opdrachtprompt “attributes disk clear readonly” en druk op invoeren
  • Om nu diskpart te beëindigen, typ “exit” en druk op invoeren
  • Voer nogmaals “exit” in en druk op invoeren om uit de opdrachtprompt te komen
Als het probleem nog steeds niet is opgelost, gaat u naar de volgende stap.

Stap #5: ontgrendel de schrijfbeveiliging op de SD-kaart met Regedit

Met behulp van het register kunnen de meeste fouten en problemen eenvoudig worden opgelost. Ik hoop dat dit je probleem ook zal oplossen! Ga door deze stappen,

• Zoek in het startmenu naar “REGEDIT” en open de ‘Register-editor’
  • Navigeer naar de volgende sleutel: “Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies”
  • Aan de rechterkant van de REGEDIT vind je schrijfbeveiliging, dubbelklik erop en verander de waarde tussen 1 en 10 en sluit de REGEDIT
  • Start nu uw computer opnieuw op en sluit uw SD-kaart aan. U vindt er geen schrijfbeveiliging meer op
Diskpart werkt niet , het beveiligd tegen schrijven blijft.
Regedit werkt ook niet omdat ik in deze regel ,
“Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies”
\StorageDevicePolicies , niet kan selecteren in het register editor.

4 Methodes gebruikt om die schrijfbeveiliging eraf te krijgen en geen enkele lukt.
Een andere adapter lukt ook niet.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen ?

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Kan zoiets Wannes ?

Dat is de gemakkelijkste oplossing Henk , maar als ik dan dat nieuwe kaartje ook eens wil formateren blijf ik nieuwe kaartjes kopen.
Het is volgens mij ergens een instelling in de pc die die schrijfbeveiliging activeert , denk ik.
Onze 2 zonen zijn beter op de hoogte als ik met pc's maar helaas weten zij ook niet hoe je dit oplost.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
Nieuwsgierig hier naar.. Heb een externe harde schijf staan,
krijg ik ook niet meer open, al geeft hij aan dat er niets met de schijf aan de hand is...

PurplePan1100

5e Versnelling
Andoid telefoons Windows werken vaak met het NTFS systeem, als je een geheugenkaart in een ander formaat hebt, dan moet je eerst je micro SD kaart formatteren voordat je deze kan gebruiken.

betreft beveiliging
Stap het selectievakje Alleen-lezen uit

Klik met de rechtermuisknop op de kaart en ga naar ‘Eigenschappen’. Wijzig vervolgens de machtiging voor de SD-kaart in Lezen en schrijven vanuit alleen-lezen.

schrijfbeveiliging verwijderen met Diskpart of Command Line

Om dit te doen, hier is de procedure

• Bevestig eerst uw schrijfbeveiligde SD-kaart op uw computer
  • Ga naar de opdrachtprompt, typ diskpart en druk op invoeren
  • Typ “list disk” en druk op invoeren. Dit toont u alle aangesloten apparaten op uw computer, zoals uw interne harde schijf, SD-kaart, enz.
onbekend.svg

Typ “select disk < nummer van je schijf >“. Bijvoorbeeld: “select disk 1” voor SD-kaart. Wees voorzichtig tijdens het invoeren van het nummer; zorg ervoor dat je de kenmerken van de interne harde schijf niet verandert

• Typ opnieuw bij de opdrachtprompt “attributes disk clear readonly” en druk op invoeren
  • Om nu diskpart te beëindigen, typ “exit” en druk op invoeren
  • Voer nogmaals “exit” in en druk op invoeren om uit de opdrachtprompt te komenD97DD0F7-C63B-4CD6-B852-D37978501B77.png
Zag dat je dat al geprobeerd had ! Maar dat heft de beveiliging dus ook niet op ??

Laatst bewerkt:

tManneke

5e Versnelling
Als je GSM onder Android of Apple draait, dan lijkt het mij niet mogelijk om daar onder Windows iets mee te doen. Dat zijn nl. drie verschillende Operation Systems.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
SanDisk microSD memory card is write protected or locked

Why do I get a "The disk is write-protected" message when I transfer files to my microSD card?
Image
SOLUTION 1 - Unlock the memory card

If you are using a microSD to SD adapter, make sure the Lock switch on the left side of the adapter card is slid up (unlock position).
You will NOT be able to modify or delete the contents on the memory card if it is locked.

SOLUTION 2 - Toggle the lock switch.

If the lock switch is loose and moves easily It is likely the switch is sliding to the locked position as the card is placed in your host device. In this case the card will need to be replaced.

Image
Please contact SanDisk support to check warranty status.

SOLUTION 3 - Check the mobile device settings
Some mobile devices have a feature to lock the card. Please check with your mobile device manufacturer for instructions to unlock it.

Denk zelf Solution 3.

Om eventueel formatteren te faciliteren:
https://www.sdcard.org/downloads/formatter/ (gebruik ik zelf al jaren)

Photoshoot

3e Versnelling
Om te bepalen waar de oorzaak ligt zou ik om te beginnen de micro-sd, liefst zonder gebruik te hoeven maken van een adapter, in een andere kaartlezer stoppen en aan een andere computer prikken. Kun je dan nog steeds niet formatteren dan ligt het 100% zeker aan je kaartje. Lukt het wel dan ligt het aan je adapter, kaartlezer of computer. Dit is dan simpel uit te testen door ze één voor één te verwisselen. Succes!

Photoshoot

3e Versnelling
@Photoshoot , heb je een idee hoe die schrijfbeveiliging wordt geactiveerd ?
Doet de pc dit automatisch ?
Ik weet dat een sd card adapter een hardwarematig schuifje heeft dat op ‘schrijfbeveiliging’ gezet kan worden. Ik neem aan dat dit hier niet het geval is. Dan blijft de software over van het kaartje of van de computer.

kcools

3D printer
Micro-sd in een adapter en die in een kaartlezer ?
Wisselen van adapter, wisselen van USB poortje. waar je de kaartlezer in zet. Probeer eens op een andere computer.
Kijk naar het slotje op de kaart, ik noem het er maar bij.

Gebruik sd format tools zoals Tiesemans ook al aangaf.
HP USB Disk Storage Format Tool is ook een die ik veel gebruik voor mijn sd kaarten en USB sticks.

Diskpart of andere commandline tools zijn vooral niet gebruiksvriendelijk, maar wel heel krachtig.
Het is heel gemakkelijk om daarmee je windows vakkundig om zeep te helpen als je een verkeerde disk keuze maakt.
Dit geld ook voor bewerkingen in de windows registry met regedit.

Meestal raken flashmedia dragers (sd kaartje / USB stick) van slag als het media niet netjes wordt verwijderd uit het systeem.
Dit heeft te maken met het feit dat windows data buffert en later in de achtergrond wegschrijft. Ook telefoons, mp3 spelers, navigatiesystemen werken op dezelfde manier.
Als je de kaart uit het apparaat trekt en hij was nog niet gereed met schrijven, dan loop je het risico dat je die kaart niet meer kan lezen.

Of het kaartje is echt stuk, dat kan ook nog. Wellicht garantie bij de leverancier?

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
IK heb al een andere adapter geprobeerd , het schuifje in de juiste richting gezet , een andere pc gebruikt een andere USB poort.
Die kaartjes zijn al enkele jaren oud Kees.
Mijn telefoon heb ik ook doorspit , ontgrendelen of iets in die aard staat er niet bij.
Coderen wel , maar ik heb nog nooit een kaartje gecodeerd , gedecodeerd.

Is het mogelijk , als de stand van het schuifje bij een adapter op beveiligen staat en tijdens het kopiëren van bestanden naar dat kaartje het kaartje is beveiligd tegen formateren , verwijderen en dat deze niet meer kan ontgrendeld worden ?
En de vermelding krijgt , de schijf is tegen schrijven beveiligd ?

Het programma dat Tiesemans aangeeft , lukt het ook niet.
Ik kieper ze gewoon in de vuilbak.

Laatst bewerkt:

tManneke

5e Versnelling
Is t niet goedkoper om SPotify of Itunes op je foon te zetten? Heb ik ook, werkt prima en geen gedoe met opslaan.
En een bijna oneindige databank met muziek.

Dirk

3e Versnelling
Ik heb hetzelfde gehad.
Toen bleek ook na veel gezoek dat het kaartje gewoon kapot was.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Ik vraag me af hoe dit stuk kan ?
Het zit in mijn telefoon en er staat muziek op die wordt afgespeeld.
Tot die conclusie ben ik ook gekomen , gewoon stuk ?

Ik heb Spotify gehad Wannes en onze oudste had zo'n familie abonnement of zo.
Ik gebruikte het amper en deelde mee in de kosten en dan maar mee gestopt.
Ook Spotify had niet alle nummers die ik zocht , al hebben ze wel een groot aanbod.

kcools

3D printer
Het blijft electronica, en dat kan gewoon stuk gaan.
Gelukkig gebeurd het niet vaak, ik gebruik er tientallen in mijn raspberry pi's, navigatiesystemen, camera's, tablets en telefoons.
Maar heel soms heb je pech en gaat het stuk.

Als een kaartje problematisch gaat worden, dan gebruik ik het nog zo weinig mogelijk.
Formateren als dat nog lukt, dan even goed in de gaten houden wat het nog doet, en anders gewoon weg.
Je wil uiteindelijk toch dat je apparaat gewoon goed functioneert, dus een goede betrouwbare kaart erin.
Zijn ook niet meer echt de kosten tegenwoordig en 16 of 32 Gb daar past zoveel muziek op dat luister je niet in 1 ritje af.

Gibbel

Kilometervreter
Dat is nu het nadeel van SD kaartjes, tegenwoordig worden die voor alles en nog wat gebruikt.
De meest onstabiele kaartjes zijn nu eenmaal die SD kaartjes en nog ergen de micro-SD kaartje. Omdat ik hier heel veel met dat soort kaatjes te maken heb heb ik er ook al tientallen moeten weg smijten omdat ze onbruikbaar waren geworden.
LET WEL op een SD kaart zit geen controller, met andere woorden dat je controller op je lezer zit (je adapter dus). Deze adapter moet dus aangepast zijn aan het kaartje dat je gebruikt. JE moet dus regelmatig een (up-to-date- adapter aanschaffen om de nieuwste kaartje t kunnen lezen en bewerken. Maar ze blijven heel erg onstabiel en al zeker als je ze in een android omgeving gebruikt.
Probeer een format met DISKPART (geen unlock) en als dat niet lukt zal je toch een nieuwe aan moeten schaffen.

HOE FORMATEER JE MET DISKPART:

GEBRUIK:

Klik de STARTknop en tik in het veld [Programma's en bestanden zoeken]
de drie letters CMD - er verschijnt een zwart 'DOS'-icoon met de letters in het
programavenster - NIET OP KLIKKEN!!!! Maar met de RECHTERMUISKNOP de optie "Als administrator uitvoeren]

Je krijgt dan een zwart DOS-scherm.

Tik in: diskpart [ENTER]

- je krijgt de versie te zien en de prompt DISKPART>

Tik nu: list disk [ENTER]

- Je krijgt nu een genummerde lijst met alle gevonden drives

- Zorg dat je 100% zeker weet welk nummer bij de disk hoort die je wil 'cleanen'

Tik nu: select disk # [ENTER] - vervang # door het gewenste drivenummer

- Je krijgt een melding dat de desbetreffende schijf geselecteerd is.

Tik nu: clean [ENTER] - dit start het ONHERROEPLIJKE commando dat alle FAT-tabellen van de gekozen
van de gekozen drive gaat wissen.

- Afhankelijk van de grootte duurt dit eventjes...

Tik nu: create partition primary [ENTER] - om de drive terug leesbaar te maken in eender welk OS
(Windows/Linux/Mac)

Tik nu: active [ENTER] - om de drive te activeren

Tik nu: format quick fs=NTFS [ENTER] - Normaal NTFS voor W7, w10.

Tik vervolgens: assign [ENTER] - maakt de drive opstartbaar voor een OS

Tenslotte, tik: exit [ENTER] - DISKPART wordt afgesloten.

Tik nogmaals: exit [ENTER] om terug te keren naar Windows.

SUCCES en nogmaals als dit niet lukt dan ben je gewoon aan een nieuwe toe!

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Heb ik al geprobeerd Gibbel , diskpart.

Het is toch niet meer dan een plat apparaatje waar ik die micro insteek en dan de adapter in de kaartlezer of pc.
Dat is blijkbaar belangrijk dat je dan een recente adapter hebt , maar lost dit het probleem tegen een schrijfbeveiliging op ?

Gibbel

Kilometervreter
Neen, als hij die leest is de kaartlezer goed, de schrijfbeveiliging kan je met diskpart niet weghalen op de manier die ik aanhaalde, maar blijkbaar ook niet op de manier zoals jij ze hebt toegepast,,, jij hebt proberen de schrijfbeveiling weg te halen met diskpart ik initialiseren het kaartje helemaal en maak er een kaartje van zoals dat uit de winkel komt. (je bent dan wel alles kwijt wat op dat kaartje staat uiteraard). Dat is eigenlijk een low-lever-format je moet dan ook aangeven dat je ntfs wil formateren (om wat groteren bestanden er op te kunnen copyeren.

Bovenaan