Helm/Vizier Shoei personal fitting system.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik heb jammer genoeg constant last van oorsuizen en zeker na een rit op de Pan en ik gebruik bij elke rit gehoorbescherming.
Naar de zoektocht van een stillere helm ( velen beloven dat ze de stilste hebben :) ) is er tegenwoordig een keuze van Hemiksem tot in Tokio.
Shoei , niet meteen de goedkoopste maar zal zeer zeker een hele degelijke helm zijn hebben het p f s in hun gamma.
Dit zou kunnen bijdragen tot een stillere helm door bijv de wangkussen beter te laten aansluiten aan het gezicht.
Omdat ik tijdens het rijden een bril draag om de kleine letters op de GPS goed te kunnen lezen gaat mijn eventuele voorkeur uit naar de Neotec 2.
Ik weet , een integraalhelm is altijd wat stiller dan een systeemhelm maar ik vind een systeemhelm leuk omdat het helemaal open kan en lijkt me gemakkelijk als je een bril draagt.
Op joetsjoep een film bekeken van zo'n p f s .
Ze meten je hoofd op maar in feite is het niet meer en niet minder dan de ruimte tussen de wangkussens en de isolatie van de helm op te vullen met pads die ze kleven zodat de speling kleiner wordt.
Kost 60 euro als je met je eigen helm komt.
Ik denk 60 euro om op te meten en wat pads te kleven , nou.
Maar als het echt het geluid in je helm kan verminderen is het die 60 euro misschien wel waard.
Wie van jullie heeft zijn helm al eens laten upgraden door het systeem , was het wat je ervan verwachtte ?
Was je helm echt stiller geworden ?
Ik wil graag reacties over dit , niet van koop dit merk of dat merk.
Alvast bedankt voor de reacties.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.634
1.590
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Hier een onafhankelijke testsite. Quietest pagina is bijgevoegd.
Doe er je voordeel mee, of niet, ik heb er erg veel info afgehaald... :good:

postings automatisch samengevoegd:

PFS is overigens precies wat het beoogt. De pasvorm en niet het geluid...

Hierbij ook meteen de pagina met veel, zo niet bijna alles over (rij-)geluid rondom je helm.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
5.085
2.550
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Zeker de moeite waard Erwin.

Hier ook een Shoei Neotec 2 met Personal Fitting. Erg blij mee, past perfect, zit heerlijk en lekker stil.

Die 60 euro was gratis, gewoon even een actie afwachten.

• Like

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Bedankt Jan , morgen ff lezen.
Door een betere pasvorm kan het geluid wel minderen vermoed ik ?
Elke rit is een kleine marteling voor mijn oren Rimco.
De 10e juli gaat het richting Vogezen en tegen dan wil ik een helm scoren.
Dan betaal ik wel dat bedrag.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
5.085
2.550
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Had hetzelfde Erwin. Bij mij drukte er iemand met zijn duim op mijn voorhoofd.

Door passen en meten aangepast, je ontvangt jouw persoonlijke gegevens in een mail. Als er later toch nog wat zaken moeten worden veranderd, heb je in ieder geval de gegevens.

Voor mij is het een stille helm. Gebruik nog altijd wel mijn optoplastieken .

• Like

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.330
1.613
113
59
Zaandam
Type motor
Anders
Ik heb een Neotec 1
gekocht bij in 2017 bij Motorzoom in de aanbieding.
Dat ding zat op de een of andere manier niet lekker. Zodanig dat ik op punt stond het weg te doen (na 1 jaar worstelen).
Toen zag ik inderdaad bij motorport dat ze dat personal fitting hadden. gratis als je een Shoei bij ze koopt en anders €60.=
Ik heb die 6 tientjes er tegenaan gegooid in een laatste wanhoopspoging om dat ding goed op mijn hoofd te krijgen en daar heb ik geen spijt van gehad.
Wat het geluid betreft vind ik hem lekker stil. Maar ja dat is natuurlijk vrij persoonlijk.
Inez vind haar Neotec 2 meer lawaai maken dan haar vorige helm Shubert C2.

39961514_1971458586207547_2642290732634734592_o.jpg39962619_1971458856207520_5703827602582536192_o.jpg

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.165
745
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
@Mister Vogezen wat voor gehoorbescherming heb je?!
Op maat gemaakt? Hoe oud is het paartje/de filters erin?!
Ik dacht met mijn uitstekend passende Nolan 100-5 een super stille systeem helm te kopen (ook ik had bij Billys uitgebreid onderzoek gedaan) maar geloof me dat stille verhaal viel me vies tegen, amper stiller dan mijn HJC integraal.
Nu ik op maat gemaakte Beter horen (Pluggerz) oorbescherming in heb met bijbehorende motorrijden filters/dempers is er echt een groot positief verschil.
Ja oké er is nog steeds een soort suizen maar het doet geen pijn meer en ik heb ook geen piep meer na een half uur snelweg of langer.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik heb op maat gemaakte bescherming.
Die zullen ongeveer 5 jaar zijn en de filters zijn rood van kleur.
Dat kan bij een ander merk dat zo'n bescherming maakt een andere kleur zijn voor het motorrijden.
Ik ga naar RAD om proef te rijden , daar kan dat.
Een helm kopen zonder proef te rijden doe ik niet meer.
Al teveel miskopen meegedaan.
Als zo'n Neotec 2 in standaard uitvoering al stiller is dan mijn HJC RAPHA ST heb ik al wat gewonnen.
Stille helmen bestaan niet , wel stiller.
Het is een moeilijke oefening.

• Mee eens
Reactions: Tiesemans

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ow Rimco.
Ik ben een beetje gierig ;) .
Ff langs de RAD shop geweest.
Goeiedag , kan ik een Neotec 2 proefrijden ?
Dat kan niet tijdens de corona meneer.
Oeps , spijtig.
Geen test , geen aankoop.
Dan w8en we maar.
Seffens langs de gehoorwinkel , lektest vragen en als ze niet meer voldoen gelijk nieuwe laten aanmeten.
Dan stel ik me de vraag , wanneer mag er terug getest worden ?
Als er een medicijn is , als er geen enkele besmetting meer bijkomt , als Belgistan corona vrij is , als de regering het zegt ?

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Super toch.
Dat Sena SRL systeem , is diefstal.
Het is mooi weggewerkt , ingewerkt en zal wel een top product zijn.
Gelukkig zijn er nog andere types van Sena zoals de S 3 die ik waarschijnlijk zal plaatsen en voor mij voldoet.

W. Boom

3e Versnelling
23 mei 2018
152
152
43
40
Rotterdam
Type motor
ST1100
Ik heb een Shoei die op maat gemaakt is voor mijn hoofd. Voor mij de eerste helm die ik langer dan een uur kan dragen zonder ongemak. Doordat de helm mooi aansluit heb je minder ruis. Maar ik heb al gemerkt dat een andere ruit of net een andere zitpositie nog veel meer effect heeft op het windgeruis dan de helm.

Eric_E

2e Versnelling
18 jan 2019
49
54
18
40
Den Haag
Type motor
ST1300
Heb ook de personal fit gedaan, heerlijk gewoon. 4 uur de helm op je knar en nog geen last ervan. Windgeruis gaat idd beter met andere scherm en oordoppen scheelt enorm veel

• Like
Reactions: Tiesemans

Andre st1300

5e Versnelling
5 sep 2019
488
407
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
Bestaat dat afstellen al langer voor een Shoei helm ? Heb 3 jaar geleden een Shoei gekocht bij Ten Kate, maar daar toen niets over gehoord. Mijn tweede helm, Schuberth C3 is stiller dan de Shoei. En die laatste was een stuk duurder.... 15937032629066809765481946575008.jpg

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Sinds deze week heb ik nieuwe otoplastieken omdat van de huidige de linkse niet meer goed afsloot.
Heeft de lektest gezegd.
Gisteren een Shoei Neotec 2 aangekocht.
Mooie helm , degelijk afgewerkt , het vizier heeft vele standjes , een heel gemakkelijk systeem om het kinstuk naar boven te duwen en beneden te trekken , een gemakkelijk te bedienen zonnevizier en sluit onderaan mooi rond de hals.
Maar , in combinatie met mijn nieuwe oordoppen ben ik niet te spreken.
Een hels lawaai en gebulder , met open of gesloten helm maakt geen verschil.
Dan is mijn Shark jethelm die de helft kost stiller.

Dan maar mijn foam oordopjes van een paar cent maar in mijn oren gepropt en het verschil was opmerkelijk stiller.
Hij is gekocht bij RAD vanwege solden die ze daar doen.
Het aanpassen van helmen doen ze daar niet , ik zal een afspraak moeten maken bij een winkel die dat wel doet.
Hij past mooi , vind ik maar die mensen hebben wat meer kennis dan ikzelf.
Ik verwacht , als ze hem wat persoonlijker kunnen maken geen grote veranderingen i.v.m. herrie.
Wat vreemd was mijn gedacht hierover omdat het zo'n "stille" helm zou zijn.
Nog maar eens bewezen dat het allemaal persoonlijk is ook al rijden we met dezelfde motorfiets .
Maar iedereen is anders gebouwd.
Mijn scherm staat steeds in de hoogste stand en op de steunen zit ze ook gemonteerd op de hoogste stand.
Dit geeft het beste " stille " resultaat voor me.
Die standaard ruiten hebben aan de onderzijde een boog waar veel wind onderdoor komt.
Ik denk als je dat dicht maakt / afsluit met iets dat er minder turbulentie achter de ruit zit.
Investeren in een andere ruit wil ik nog wel doen als het echt helpt.
Dan denk ik eerder aan een wat hogere ruit .
De ene zal wat beter tegen lawaai kunnen of het minder erg ervaren dan iemand anders.
Dit werkt niet zo en zullen die nieuwe plastieken oortjes die toch 160 harde euro's hebben gekost in het tasje blijven zitten.
Als ik met deze helm rijd.
Nu suizen mijn oren ongelooflijk hard maar dat heb ik altijd na een rit en de ene keer wat harder dan de andere keer.
Ik sta er al jaren mee op en ga ermee slapen.
Degoutant gewoon.

Een beetje jammer want ik had toch wel grote verwachtingen van deze " goede" systeemhelm.
59267gr.jpg

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.634
1.590
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Tja, dat onderschrijft maar eens dat de stille helm voor de een een herriebak voor de ander is.
Moraal van dit verhaal: Kies wat bij je (budget/smaak/hoofd/lijf/imago/gevoel) past en geniet.
Zorg dat je gezond en je bucketlist zo leeg mogelijk blijft en belangrijk: Bij twijfel.... Kopen!

Frasp

1e Versnelling
11 feb 2018
27
52
13
57
Ulft
Type motor
ST1300
Twee weken geleden een rit in de Eifel gemaakt. Ik heb al jaren een Nolan N40 en dat beviel goed. De laatste 100 km erg veel last gehad van turbulentie en gebulder in mijn oren. Ik heb al jaren tinnitus. Mijn rechteroor heeft een constante piep. Geaccepteerd, mee leren leven, tis niet anders etc. Maar na de Eifelrit kwam er in mijn linkeroor een "draaiende wasmachine" bij. Dat was niet de afspraak, maar hij was er wel. Op dat moment ook de beslissing genomen dat ik : a. een andere helm ga aanschaffen en b. oorplastieken op maat ga aanschaffen. A is inmiddels gedaan. De Shoei Neotec II met een Sena 2 setje. Gekocht bij MotoPort Zelhem. B zal op 10 augustus gebeuren. Een afspraak bij Beter Horen.
Verbetering m.b.t. de helm? Even wat omstandigheden. Ik heb een V-streamruit. Zadel staat op de hoogste stand. Mijn lengte gaat over de 2 meter. Ik kijk dus altijd over de ruit heen. Ik vind de helm beduidend stiller dan de Nolan. Dan moet de helm wel helemaal dicht zijn. Met het vizier omhoog, of met het hele kinstuk omhoog is het geluid op het zelfde niveau als de Nolan. Geluidssetje stuk beter dan de Cardo 4 in de Nolan. Ik gebruik nu normale Alpine oordoppen.
Ik hoop nog wat winst te kunnen halen met de otoplastieken. Overigens vind ik het rijden met de ruit naar beneden en de helm helemaal dicht nu ook wel prettig rijden. Dat was met de Nolan ook minder. Veel meer wind.
Verbetering m.b.t. de wasmachine?? Ja, gelukkig na drie dagen is tie weer helemaal weg en zijn mijn piep en ik weer met z'n tweetjes :confused:

Vanmorgen al vroeg een rit gemaakt door de mooie Achterhoek. Zonder muziek en nog eens goed "geluisterd" naar het niveau van het geluid. Kan niet anders zeggen, dan dat ik tevreden ben met mijn aankoop.

Blijft persoonlijk.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
5.085
2.550
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Erwin, dat is gek om te lezen.

Dan is er toch iets niet goed met jouw optoplastieken en/of de helm. Zoals gezegd, ik herken jouw problemen niet.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik denk eerder die helm Rimco.
Als ik mijn oude optplastieken neem is het ook.
De oren moeten toch zowat over de uitsparingen zitten in de helm voor de luidsprekers?
Dat is voor zover ik het kan voelen met mijn vingers niet het geval.
Ik heb het vermoeden dat mijn oren voor een deel rusten op de wangkussens en daarom het zo'n kabaal maakt

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
5.085
2.550
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
@Mister Vogezen : dan is een personal fitting echt wel iets voor jou!

En inderdaad de oren moeten vallen in de uitsparingen waar de luidsprekers zitten. Vrees dat je een verkeerde maat helm hebt aangeschaft.... :(

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik heb 2 maten gepast , een small en medium.
De medium zat veel te los. De small als gegoten. Ik ben ermee terug gereden en het probleem uitgelegd. Het is de vorm van mijn hoofd dat vloekt met die helm. Ik denk dat het p f s hier weinig kan aan doen. Ik spreek over verschillende cm dat mijn oor niet overeen komt met die uitsparing. Gekozen voor een Schuberth C3 pro. Ik heb al eens een Schuberth s3 gehad en dat was ok. Ik vind het zeer jammer want die Shoei is zeer mooi en degelijk maar het geluid is belangrijker. De constructie binnenin is ook helemaal anders . Mooi opgelost van Rad.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Let's hope Rimco.
Ze hadden de juiste maat in de winkel maar er waren krassen op.
Ik kreeg een korting als ik die nam of ze leveren een nieuwe aan huis tegen vrijdag.
Ik heb gekozen voor levering aan huis.
We zullen het snel weten of het de juiste keuze is :).

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.852
2.459
113
Hulst
Type motor
ST1100
Mooi dat ze het zo voor je hebben opgelost, Erwin. Blijft een superbedrijf, RAD. Nu maar hopen dat het ook voor jou werkt! :Smile:

• Leuk