SJOEMEL MOTOREN

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
601
443
63
69
Type motor
ST1100
Morgen in het programma OPGELICHT een item over sjoemel motoren.
Zag ERIK VAN LENT bij een blauwe ST1100 staan.
Allemaal voor de buis en kijken.
:vroem: :vroem:

GerritH

3e Versnelling
8 jan 2019
149
142
43
68
Type motor
ST1100
Ik hèb een blauwe 1100 en onlangs (21 maart) stond er iemand naar te kijken met een blik waarop alles behalve lente af te lezen viel; ik ga kijken.

• Like
Reactions: TuinfluiterPan

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
601
443
63
69
Type motor
ST1100
Onnodige quote verwijderd

Zien we wel.
Tease

Laatst bewerkt door een moderator:

Cabby

4e Versnelling
26 aug 2019
289
532
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Wat zielig voor onze mede Panner @Tiesemans!!!

Volgens mij was hij er van overtuigd dat zijn Pan nu éindelijk 100% was en druppelt er nu weer koelvloeistof uit en de remschijven zijn afkeur. Is gewoon balen voor hem!
Maar wel een écht Pan-hart: "deze Pan gaat nóóit meer weg!" Mooi toch!?
Als de km-stand afwijkt is zwaar shit, maar als de motor ook nog ooit in elkaar heeft gezeten, dat is nóg vele malen erger.
Dus: geen import motor kopen zonder historie, want de RDW neemt bij de keuring de aangetroffen km-stand gewoon over! Maar ja, die van @Tiesemans is een NL motor en dáár gaat het ook al mis!
Dus heel erg goed opletten en niets zonder historie kopen dan maar.

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
715
414
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Jaja @Cabby

Het was niet helemaal zoals ik het mij had voorgesteld.
Maar ja ik ga ook niet over eind montage.

Dadesalniettemin geen ongemakkelijke of oneerlijke montage en een al met al tevreden Tiesemans.

Wel ging het fout toen de kleur van de motor ter sprake kwam.

Hij was door de vorige eigenaar zilver gespoten, na z'n witte dienstjaren, terwijl de kleurcode aangaf dat hij origineel blauw hoorde te zijn.

Wat die spetters koelvloeistof betreft... Mijn Vuldop sloot niet goed af .. wat je zag aan spetters was daar het resultaat van ...

Het was voor de opnames al reeds gerepareerd alleen de spetters waren niet weggepoetst door de reperateur en hier en daar als het dan warm wordt (zoals na de rit naar de opnames) leveren die spetters dan nog wat geur op ...

Maar die uitleg mijner zijde heeft het niet gehaald. Dat snap ik wel.

Die remschijven daar baalde ik wel van ... Die jongens versleutelen voor 2000 euro en dan nalaten om mij even te tippen dat die schijven onder hun fabriekswaarden zitten.
Valt me dan wel tegen maar daarover ga ik nog met ze in contact want ze hebben zeker gekeken.

Verder heeft het z'n nut gediend want ik ben mijn belofte (richting ten Kate) nagekomen.

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
561
308
63
60
Flevoland
Type motor
ST1300
Het is een domper als je vertrouwd op oprechtheid en eerlijkheid van verkoper en technische onderhoud . Het is een harde les die ieder ons wel een keer overkomt. Aldus leert men . Ik heb zelfde ervaring met een auto gehad. Niet dat ik altijd vooraf alles onderzoek....afgelopen jaar blind een cabrio gekocht...distributie was vervangen weleenswaar bij een lage km stand.....but maar wel 5 jaar geleden....Kortom die kosten .....kwamen er nog bij.

• Triest
  • Mee eens
Reactions: Tiesemans en Cabby

Cabby

4e Versnelling
26 aug 2019
289
532
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Toen ik mijn Pan vorig jaar kocht van de 1e eigenaar, met een relatief lage km-stand voor zijn leeftijd, twijfelde ik in eerste instantie ook. Metname omdat de voetsteunen énorm versleten waren waren. Op de een of andere manier meende ik daaraan te 'voelen' dat iets niet klopte. Nergens op gebaseerd eigenlijk. Mijn buikgevoel bleek onterecht te zijn toen ik de complete onderhoud historie te zien kreeg; facturen vanaf de aankoop met elke keer de km-stand vermeld! Tóch heb ik hem meteen zelf een grote onderhoudsbeurt gegeven. Gewoon een soort van 'weer bij 0 beginnen' idee.
Ik wil maar zeggen dat een buikgevoel dus ook níet áltijd terecht hoeft te zijn, maar vaak wél! Bij twijfel níet kopen, totdat je twijfels weggehaald kunnen worden. En sommige "aanbiedingen" zijn gewoon 'té mooi om waar te zijn'!!!

Daarnaast blijven bij de aankoop van een occasion altijd een gedeelte 'gokken' en 'geluk hebben' een rol spelen. Je kunt je wél voorbereiden door op internet van te voren al uit te zoeken, wat de zwakke punten zijn van de occasion die je gaat aanschaffen en dáár extra op letten, maar álles uitsluiten gaat niet lukken.
Zelfs kenners kunnen dingen over het hoofd zien bij een aankoop, omdat je nóóit in het motorblok kunt kijken. Toch?!

Laatst bewerkt:

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
715
414
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ten Kate voelt zich (opvallend want hun naam is niet genoemd) aangesproken want sinds een klein uurtje staat er een officiële verklaring van hunner zijde (mijn daarnet bevestigd door de eind redacteur) op de site van Opgelicht:

Reactie erkend merkdealer
Helaas is het voor motordealers, en dus ook voor ons, momenteel in sommige gevallen niet altijd mogelijk om de exacte kilometerstanden te achterhalen van de motorfietsen die we in- en verkopen.
In de motorbranche is er, in tegenstelling tot de autobranche, nog geen verplichte kilometerregistratie en dus geen kilometerdatabase.

Zodra aan het licht komt dat wij een motorfiets hebben verkocht waar iets mis mee blijkt te zijn, zullen wij daar onze verantwoordelijkheid overnemen en de zaak zo goed mogelijk oplossen met de klant die deze motorfiets bij ons heeft gekocht.

Wij juichen de komst van de aanstaande verplichte kilometerstandregistratie voor motorfietsen van harte toe en zullen hier zeker mee aan de slag gaan.
Deze wetgeving maakt het voor ons als professionele motordealer eenvoudiger om misstanden bij motorfietsen te detecteren, deze uit onze voorraad te weren en een goede service en kwaliteit te kunnen bieden aan onze klanten.
- Jullie snappen wel dat ik die huichelaars, zeker na dit sterke staaltje hypocrisie, helemaal züm kotsen vind.
Geen woord over het feit dat ze op z'n minst nalatig (met verstrekkende gevolgen) zijn geweest.
De vorige eigenaar evenals ik hebben nul op het rekest gekregen en dat houden ze ook nu fanatiek vol.
1!! Telefoontje als gerenommeerde dealer naar de domeinen omdat een onmiskenbare politiemotor een km stand heeft die onmogelijk kan kloppen.
Ik bedoel maar! Bij Ten Kate koop ik nog geen sleutelhanger! Boeven!

Laatst bewerkt:
  • Angry
Reactions: Andre st1300

Andre st1300

4e Versnelling
5 sep 2019
314
286
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
In ieder geval is iedereen weer eens goed wakker geschud mbt aankopen motor. Idd goed verdiepen in de techniek, goed kijken en doorvragen. Ik neem altijd lamp mee, dat scheelt al veel bij de inspectie. Gisteren met mn dochter wezen kijken naar BMW f650 GS. Voor haarzelf. Zou goed onderhouden zijn.... ja ja. Eerst inspectie; voorband dotcode: 12 jaar oud. Ketting, achtertand wiel uitgesleten, balhoofd dood punt, putjes in voorpoten, remmblokken minder dan mm.... dus lekker laten staan. Komt wel betere in beeld.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
694
337
63
Type motor
Geen
Weet je, dit blijft een item.
Er is geld te verdienen dus je moet op je hoede zijn. Dan nog........ Krijg je de kans op een buitenkansje, (anders dan vanuit bekende kringen), wees alert.
Veel dingen zie je niet, omdat bij de Pan bijvoorbeeld al het plastic er omheen zit. Ga je hem open maken dan worden er opeens dingen zichtbaar, die je uiteraard niet verwacht had. Zou ik nu een Pan gaan kopen dan kijk ik anders na zo'n fiets dan dat ik keek bij de aankoop van mijn huidige Pan.
Er is al veel over geschreven. Neem iemand mee die geen belang bij de aankoop heeft. Die weet wat de onderdelen kosten als er delen vervangen moeten worden. Gebruik het zg. boeren verstand en laat je hart thuis, (pas weer gebruiken als je na de aankoop op de motor naar huis rij).
Ties, Gewoon houden die machine :vroem:

Cabby

4e Versnelling
26 aug 2019
289
532
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
@Staps dat is zeker schrikbarend, maar niet nieuw, dit gaat al 'eeuwen' zo! Zoals in de uitzending werd uitgelegd is er geen dataverbinding tussen het RDW en de buitenlandse RDW's, en dáár gaat het gewoon mis. Zoals gezegd begint het voertuig bij de RDW a.h.w. met een schone lei, als je het aanbiedt voor de import-keuring. En dáár maken vele 'verkeerde' importeurs/handelaren ook al 'eeuwen' lang gebruik van. Dit is ook voorlopig niet te stoppen, ben ik bang!!!
Het beste is daarom zélf aankopen in het buitenland, dan heb je de historie en zélf importeren. Is helemaal niet ingewikkeld overigens.

Wél zijn ze bij het RDW, samen met Douane en belastingdienst, gedreven om zo veel als mogelijk de eventuele (rest)BPM bij je te verhalen!

Ik ben het ook met @Henk2511 eens dat die NAP km-standen voor motorfietsen een wassen neus zijn, zolang daar géén APK-achtig-iets aan gekoppeld is! Of ik nu de teller terug draai, óf telefonisch een verkeerde km-stand door geef, maakt geen verschil als er geen controle middel is. Dus wát is dan de waarde er van.

Verder vind ik het een 'raar' verhaal dat er iets mis zou zijn gegaan bij de Domeinen. Dát het daar óók soms mis gaat weet ik, maar ik weet ook zeker dat de domeinen nóóit een km-stand zullen terugdraaien, misschien wel per ongeluk verkeerd overnemen, maar ze zullen nóóit met de km-teller aan de slag gaan. Ze hebben daar géén belang bij.

Hoe dan ook is er iets ernstig mis gegaan bij de Pan van @Tiesemans en dat is heel triest!!! Ik zou géén vinger durven te wijzen naar wie dan ook in dit verhaal, maar ergens heeft iemend wél bewust verkeerde bedoelingen gehad en is dit het resultaat helaas.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Henk2511

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
715
414
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ben wel benieuwd hoe ze die NAP willen realiseren, de mijne komt nooit bij een dealer, dus dan moeten ze er wel een APK aan verbinden.
Of gewoon op basis van vertrouwen? Jaarlijks één kilometer opname moment inlassen ..
De meeste Nederlandse burgers geven ook gewoon netjes hun meterstanden door?!
Maar dat gezegd hebbende ... een vorm van "kort bezoek" bij bijv. de RDW (waarbij zo'n RDW man je km stand officieel noteert) zou niet verkeerd zijn ..

• Mee eens
Reactions: Nosegear en elmo

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
715
414
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Verder vind ik het een 'raar' verhaal dat er iets mis zou zijn gegaan bij de Domeinen.
Dát het daar óók soms mis gaat weet ik, maar ik weet ook zeker dat de domeinen nóóit een km-stand zullen terugdraaien, misschien wel per ongeluk verkeerd overnemen, maar ze zullen nóóit met de km-teller aan de slag gaan. Ze hebben daar géén belang bij.
De Domeinen valt in deze helemaal niets te verwijten ... Sterker nog ze hoefde mij niet eens te vertellen wat de km stand was bij verkoop van de fiets aan de eerste particuliere eigenaar.
De dame aan de lijn was erg sympathiek en voelde wel aan dat er een situatie van onrecht recht gezet diende te worden. Kreeg dus ook zonder problemen de KM stand te horen die de fiets bezat toen hij van de hand ging.

Hoe dan ook is er iets ernstig mis gegaan bij de Pan van @Tiesemans en dat is heel triest!!! Ik zou géén vinger durven te wijzen naar wie dan ook in dit verhaal, maar ergens heeft iemend wél bewust verkeerde bedoelingen gehad en is dit het resultaat helaas.
Laat dat vinger wijzen maar aan mij over idd. ;)
Feit is wel dat de dealer nagelaten heeft om z'n (redelijkerwijs voor handen zijnde) kennis en expertise in te zetten om km fraude te ondervangen en te ontmaskeren, iets wat volgens alle deskundigen bij mijn fiets een fluitje van een cent zou zijn geweest.
Geeft te denken ...

Het stuk teruggezien. Het is enorm balen als je belazerd bent. Bij de Pan komen km standen voor boven de 350.000 km en rijden nog steeds probleemloos....
Met die gedachte troost ik mij ook .... Het helpt ook dat ik véél zaken heb kunnen vervangen voor nieuw of nette tweedehands.
Hooguit het frame en de motor zelf is een ander verhaal ... en toch "als het echt zou moeten" dan zou ik zelfs bereid zijn om een vervangend frame en/of motorblok aan te schaffen om maar te kunnen blijven rijden want deze fiets bestaat nu voor het overgrote deel uit vervangende onderdelen die makkelijk nog tonnen mee kunnen.
Daarbij opgeteld heb ik jullie als vraagbaak en expertise team en is de Pan een fantastische fiets waar ik geen genoeg van kan krijgen.

Laatst bewerkt:

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.840
2.761
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Van Lent zegt op een gegeven moment dat 60-70% een valse tellerstand heeft - dat lijkt me toch schokkend veel. Zoiets zou zo'n kilometerregistratie beslist legitimeren. Daar hoeft geen APK aan vast te zitten; je laat 'm bij een erkende motorboer jaarlijks even updaten. Als je een gebruikte motor koopt en er is niet zo'n registratie van dan weet je dat het zaakje stinkt . .

Maar helder verhaal @Tiesemans, en leuk om eens een kop bij al die posts te zien! Drinks

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
715
414
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
@Nosegear

Thanks Marcel!!!
Door de gekende omstandigheden niet bij de TDT de mogelijkheid tot "wie is wie" ?! Dus dan maar zo ... ;)
Overigens is die Erik (heb hem nu echt met regelmaat gesproken en aan het werk gezien) er echt niet op uit om voor eigen eer en meerdere glorie de klok te luiden.
De beste man heeft het reeds druk zat, het zit hem vooral dwars dat hij door het "wereldje" al jaren belachelijk wordt gemaakt terwijl het "wereldje" juist motorrijders zoals jij en ik (veelal) actief en (vaker dan niet) bewust besodemieteren omwille van een paar rottige grijpstuivers extra.
Wat je zegt aangaande de km stand ... daar ben ik het roerend mee eens ... :good:

Laatst bewerkt:

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
715
414
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ik kan mij die reclame nog goed herinneren uit m'n kindertijd ... 85 ... Toen was ik zes jaar jong.
Leeft Maarten Spanjer nog?
Nou ja wrang is het dat ze destijds verkondigde waar ze nu in de praktijk niet meer voor staan. Waarvan akte.

COLUMBO1963

2e Versnelling
19 feb 2020
42
24
8
57
Jabbeke
Type motor
ST1300
Leuk programma trouwens. K zie het voor de eerste keer.
Ik wist begod niet dat het geschoemel zo erg aanwezig is.
Om nog maar te zwijgen van die afgestreken gezichten van de handelaars. Maar is het niet zo dat je verplicht een garantie periode van één jaar moet krijgen van de verkoper(dealer)?

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.840
2.761
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
En bij gebruikte motoren bijna altijd tegen een (soms aanzienlijke) meerprijs . .
Afhankelijk van de prijs van de aanschaf is drie à zes maanden garantie voor een occasion redelijk normaal.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

Cabby

4e Versnelling
26 aug 2019
289
532
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
En dan nog maar te zwijgen over die zgn. "rijklaar maak kosten" van ongeveer gemiddeld 250 euro, voor een occasion!!!!!
Als de motor uit de krat komt, nog opgebouwd moet worden, nog van oliën moet worden voorzien en gepoetst, dán begrijp ik dat enigszins.
Maar, 'rijklaar maak kosten' zijn nog nieteens meteen een garantie, daarvoor staat nóg eens een meerprijs!!
Ik bedoel, wát doen ze dan voor dat geld? Zeg niet 'álles' controleren, want in 1e instantie wordt hij alleen maar gepoetst en in de showroom neer gezet. Heb ik zelf met mijn inruilers gezien.

Dus buiten het gesjoemel met de km-stand en het niet eerlijk zeggen als hij een aanrijding heeft gehad, vind ik dit ook wel een puntje van ergernis, omdat ze daarover óók vaak een kletsverhaal ophangen.
En ja @COLUMBO1963 die uitgestreken gezichten waar mee ze je willen belazeren!!!

Trouwens de 55+ers onder ons, zullen zich ook beslist nog wel de automarkt in Utrecht kunnen herinneren!!! Tjonge jonge jonge, over 'gesjoemel' gesproken, hahahahaha!!!

Laatst bewerkt:
  • Like
  • Mee eens
Reactions: Tiesemans en pheufk

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.840
2.761
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Sja, ze handelen in motoren om onder de streep meer centen over te houden hè! Dus als je wat rekent voor werk dat je niet doet en de klant pikt 't dan is dat snel verdiend. Overigens kost een motor die stilstaat uiteraard ook geld, en een ingeruilde motor wordt niet dezelfde dag weer verkocht. Dat zal ook weer ergens vandaan moeten komen.

• Mee eens
Reactions: Tiesemans en Cabby

Cabby

4e Versnelling
26 aug 2019
289
532
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Helemaal met je eens @Nosegear !!! Maar, zet dat bedrag dan gewoon bij de prijs er bovenop, klaar.
Natuurlijk hebben dealers ook overhead kosten en nog meer kosten, maar daarvoor pakken ze dan de winst op de motor, vind ik.

Gewoon de noemer 'rijklaar maken' en daar eigenlijk geen specifieke verklaring voor hebben, of steeds een ander verhaal, daar irriteer ik me aan.
Verder helemaal met je eens: ook hún moeten een boterham er aan over houden! :good:

• Mee eens

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
694
337
63
Type motor
Geen
Ook weer zo'n ding "Rij klaar maken". Hij is al toch klaar man! En dan € 250....... Ik zou weg lopen.
Een keer, ergens in Tilburg destijds mij FJR gekocht en daar werd echt de motor nagelopen. Koste overigens toen niks. Betaalde overigens ook de gewone prijs waarvoor de motor werd aangeboden.
Dit word overigens een gebed zonder eind! Er zijn goeie en er zijn slechte handelaren/motoreigenaren enz.
Wees voorzichtig als je een gebruikte motor wil kopen.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.840
2.761
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Als ze die 250 piek meteen al bij de prijs opdoen is die motor opeens geen €2999 meer maar €3250. Ziet er anders (duurder) uit, mogelijk ook duurder dan de eventuele concurrent.

Daarnaast wordt er in motorhandelland heel wat afgepingeld om tot een voor beide partijen aanvaardbare prijs te komen. Deze €250 als afleverkosten vallen daar buiten, tenzij je als koper kien genoeg bent om tijdens de onderhandelingen dit al op tafel te gooien. Denk je daar in het heetst van de strijd niet aan dan is dat fijn kassa voor meneer verkoper!

• Informatief

Andre st1300

4e Versnelling
5 sep 2019
314
286
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
Nog zo,n mooie: de afleveringsbeurt. Mn VFR gekocht bij motorzaak. 250 euro afleveringskosten incl. afleveringsbeurt. Wat wordt dan gedaan ? Nou, we controleren de slijtagedelen, de filters en verversen de olie en remvloeistof.
Helaas...... na 2 weken leek het wel of hij weinig lucht kreeg controleren: luchtfilter helemaal zwart, en er had een beest ingewoond, nestje en eikeltjes..... Toen rest ook nagelopen: motorolie wel helder, filter vies en oud, remblokken achter, minder dan 1 mm. Lucht in voorband 1.6 bar, achterband 2.1 En daar dus 250 euro voor betaald......

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.972
2.337
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Volgens mij is het verplicht om als motorhandelaar 1 jaar garantie te geven bij een occasie.
Dat rijklaar maken is hier niet van toepassing voor zover ik weet.
Maar zit in Nederland in het rijklaar maken bedrag geen soort van inschrijving taks bij ?
Dat betalen wij dan hier weer wel bij een nieuwe of occasie.
Iemand verkoopt zijn fiets schrijft hem uit en de nieuwe koper schrijft hem weer in.
Heeft te maken met insturen huidige kentekenplaat en aanvraag van een nieuwe kentekenplaat.
Kassa , kassa.

Laatst bewerkt:

Cabby

4e Versnelling
26 aug 2019
289
532
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
nee @Mister Vogezen het is precies zoals @Andre st1300 hierboven beschrijft. natuurlijk niet bij elke dealer of handelaar, maar wél héél erg vaak.

Ik vermoed dat ze de motoren alleen gepoetst verkopen en kijken dan wel hoe ze eventuele klachten oplossen. Krijgen ze géén klachten hebben ze geluk en komen er wél klachten, dán komen ze weer eerst met hun 'garantie-verhaal'!
Maar, er zijn ook goede handelaren, dat níet vergeten natuurlijk! :good:

GerritH

3e Versnelling
8 jan 2019
149
142
43
68
Type motor
ST1100
Iemand die te weinig kennis van zaken heeft, koopt nu juist bij een motorzaak omdat hij te weinig kennis heeft. Die motorzaak mag vragen wat die wil voor een motor maar de klant moet er wel blindelings van op aan kunnen - en juist bij een motorzaak dan geen onderzoeksplicht van de koper - dat hij precies weet wat hij mag verwachten. En dat hij er verzekerd van is, dat wanneer die verwachtingen niet kloppen met de werkelijkheid, de motorzaak aansprakelijk is. En daar moet de wet hem dus bij helpen, waar mogelijk. Problemen zullen er altijd zijn. Maar zo'n verhaal als dat van Tiesemans, dat is te gek voor woorden. Je hebt niet zo maar een motorzaak; dat schept verplichtingen. Het "je hebt ook goed handelaren" moet dus veranderen in "je hebt alleen maar goede handelaren". En doet een handelaar zijn werk niet goed, dan is ie simpelweg de klos.

In de particuliere handel blijven de huidige regels van kracht; daar geldt de verkoper dan dat hij vertelt wat hij weet en de koper dat hij onderzoekt.

Zo zie ik in het algemeen het steeds groter verschil in (vaak enorm specifieke) kennis tussen aanbieders en gebruikers het liefst behandeld; ik wil gewoon blind kunnen vertrouwen en wanneer dat vertrouwen beschaamd wordt, dat de wet mij steunt. Want wie heeft, meent hij zelf, dan voldoende verstand van motors, auto's, tv's, wasmachines, verschillen tussen types en merken in relatie tot de prijs/kwaliteit, banden, garages, verwarmingssystemen, fietsen, politiek, huizen, isolatie, ziektes en hun behandelingen, hypotheken, verzekeringen, offertes, ziektekosten, lood- men leidingwerk, dakbedekking, enz. enz. enz.