Sleutel ellende

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Man man, ik dacht vandaag even een grote beurt te doen...
Eerst alle tupperware er af, dan maar beginnen aan de klepspeling contole. De ene na de andere cylinder bleek prima binnen de tolerantoes te zitten. Tot dat ik bij cijlinder 4 aan kwam. nul komma niks geen klepspeling! Nergens, niet bij inlaat of uitlaat. Mijn voeler maatjes gaan maar tot 0.05mm maar die was er met geen mogelijkheid tussen te wringen. Dan maar plaatjes gekocht bij MotoPort, gelukkig waren ze op voorraad.

Maar dan denk je het ergste gehad te hebben...

Dus ik pak mijn momentsleutel en stel hem in op 11NM, volgens het boekje. ik had er alleen geen goed gevoel bij. Ik zat aan het onderste uiteinde van het bereik te pielen, en dan weet je het wel. Geen al te duur model sleutel. Dus ik in de auto overal langs gereden, hadden ze alleen een Facom van net geen 200 Euro. Daar kan ik thuis echt niet mee aankomen.

Dus maar weer voorzichtig proberen. De meeste boutjes gingen kruislings toch redelijk en zaten wel snor maar de onderste bout van het beugeltje bij de tandwielen liep maar niet tegen de 'klik'. Dus voorzichtig aanzetten alles haaks, en KNAL #$%^&* Nee, dat was geen momentsleutel...

Toch kan het wel eens meezitten, al zit het nog zo tegen! Want het lukte me om het boutje inclusief afgebroken deel er uit te draaien zonder dat er iets achter bleef. Het hing letterlijk aan een stukje schroefdraad! Ik vermoed achteraf dat het boutje zelf niet helemaal jofel meer was. Want het alu van de kop is ook niet uitgestript.

Dus dat wordt treinen morgen! En dan Zaterdag maar weer eens een poging wagen om de boel weer in elkaar te krijgen. Nu nog provisorisch de tupperware er weer op en me niet te veel proberen op te fokken...
Ik heb al een post geplaatst in tekoop gevraagd, maar anders probeer ik morgen de dealer wel.
En dan nu een VEEL KLEINERE momentsleutel gaan opsnorren...

Raaipan

Kilometervreter
15 jul 2016
1.413
460
83
56
Nieuweroord
Type motor
ST1100
Tjee, DennisMe! Soms zit het tegen! Je krijgt het weer voor elkaar!

pmponer

4e Versnelling
3 mrt 2015
214
81
28
42
Type motor
ST1100
Jeetje, geluk bij een ongeluk dus. De klepspeling heb ik nog nooit gecontroleerd.
Ik heb wel een kleine moment sloeutel ik denk 10 - 50 Nee ik heb die van de link van Dennis, die heb ik eens op mijn verjaardag gevraagd, nav het advies van Dennis. Maar Vlissingen... Nee daar kom ik niet in de buurt.
Succes, ik hoop dat alles snel weer goed komt.

Heb je ook foto's gemaakt en zou je die willen delen?

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Ik zou persoonlijk voor een 3/8 5-60 Nm gaan. Staat bij mij ook nog op mijn lijstje.

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Ja, ik heb meteen een 3/8 5-nogwat besteld. Vrijdag in huis. Nu nog dat verrekte boutje, maar de dealer zal er wel aan kunnen komen denk ik. Heb het plastic er snel opgeklikt en met een paar schroefjes provisorisch vast gemaakt.

Wordt vervolgd!

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Japarts? Van roukama, die zit toch in noord holland? Of bedoel je een andere?

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Hij bedoelt cama in maassluis.

Maar ze liggen klaar of ff naar waffie of cama of ptt post.........u roept wij draaien

Marquez93

Kilometervreter
21 dec 2016
1.123
257
83
Roosendaal
Type motor
ST1100
Komt goed @DennisMe. Gelukkig heb je het afgebroken boutje er helemaal uit gekregen. Stel je voor :Banghead:
Shims heb je al, alleen dat boutje nog.
Gaat lukken. :)

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
upload_2018-6-13_23-35-52.png

Japparts zit bij Zaandam... Noord Holland vind ik echter nog steeds een rare aanduiding.
Friesland, Groningen en Drenthe vind ik persoonlijk Noord Holland, maar even de boeken aanpassen schijnt te kostbaar te zijn!
Maar... De koning geeft me daarin wel gelijk, we appen regelmatig... :Biggrin

Dennis, met jouw ervaring en gereedschap mag jij straks m'n kleppen controleren! Succes... Fotootje(s)?

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Okee, weer iets geleerd! Japarts, Oostburg, ga ik opzoeken.

Ik heb wel een foto van de berg plastic in mijn voortuintje en van het afgebroken boutje.
Het boutje zelf bewaar ik als souvenir! Ik zal vanavond eens kijken of ik ze hier kan plaatsen.

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
426
301
63
58
Vlissingen
Type motor
ST1100
Lees het nu pas. Momentsleutel had ik voor je gehad. Voor shims kon je beter naar de motorzaak op Vrijburg gaan. Met inlevering van je oude shims €3,50.
Als ik nog met iets moet helpen geef je maar een bril. Heb ook een carbtune

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Wat heel makkelijk werkt... Klik met de rechtermuisknop op de gewenste foto - Openen met: Paint.
In Paint, CTRL + A en dan CTRL + V in een reactieveld. Weet zeker dat het lukt, want jij bent handig! :)

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
@Stekel Abco Motors bedoel je denk ik. Ik zal daar eens een praatje gaan maken, geen idee of ze tijd hebben voor mensen met een kleine beurs, maar ik ben benieuwd.
Van Elmo krijg ik het boutje (plus 1 reserve) opgestuurd. Dus ik ga Zaterdag rijden, desnoods op een tijdelijke 'rat bike' zonder plastic, maar rijden zal ik!

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Sancho, ik heb de foto's op mijn telefoon en heb synchronisatie uit staan. vandaar dat het some vervelend is om de foto's er af te krijgen.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
477
383
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
En waar zit die op je motor? Nog een fotootje? Deze lukte... :) Is ook voor het nageslacht...

Ik heb nog nooit een klep gezien, wel dat ik hem soms eens moet houden. :Biggrin

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.312
489
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Wow, geluk blijkt soms een aangename factor..
Er is gelukkig zicht op een vervolg en zelfs een oplossing.
(Voorzichtige conclusie nav je andere parallelle draadje)
Ik duim dat je snel uit de (sleutel-)zorgen bent...
Succes en snel weer met de glimmende kant boven tussen de witte strepen...

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Even terzijde: niets makkelijker om foto's op een forum te plaatsen dan Tapatalk (vind ik).

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Meer foto's volgen zaterdag, als ze een beetje willen lukken tenminste..

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
@Hunter, dat is precies de sleutel die ik besteld heb! Vandaag komt ie binnen, als de post hem niet weer uit zijn wagen laat vallen, zoals bij een van de laatste pakketjes...

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
195
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
Die sleutel heb ik ook. Wordt ook onder de merknamen BGS en Normex verkocht.

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Zal ik onthouden Dennis! Boutjes van Elmo zijn binnen. Nu zit ik zelf weer in de lappenmand... Hopelijk gaat het morgen weer.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Wattan zo zwaar was de envelop toch niet:p:D:D

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Ik denk dat het vlees op mijn boterham niet goed meer was. Vandaag voelde ik me weer prima!
En maar goed ook want ik wilde mijn klus nu wel eens afmaken.
Het is gelukt, ik heb mijn werk van de vorige keer voor de zekerheid maar weer helemaal gecontroleerd en het was in orde. Alleen bleek ik een rekenfout te hebben gemaakt met de plaatjes, ik had er eigenlijk maar twee hoeven kopen want ik had ze kunnen doorschuiven... Les weer eens geleerd. Ik moet er maar een app voor maken, rekenen laat ik beter aan een computer over, het is nog steeds niet mijn sterkste punt...
De nieuwe momentsleutel is fantstisch! Lekker compact en handzaam, en een heel constant en vertrouwen wekkend gevoel. Wat een verschil zeg. Lesje weer geleerd; als het verkeerd voelt, stop dan en check alles, ook het gereedschap. Man man wat heb ik toch een enorme mazzel gehad dat ik de vorige keer niks gemold heb en dat het boutje er helemaal uit kwam. De ene momentsleutel is de andere niet, dat blijkt maar weer eens.

Voor de liefhebbers heb ik twee plaatjes genomen:
Een overzicht van het linker kleppendeksel, minus de uitlaat nokkenas. En een detailfoto.
Op de detail foto zie je rechts onder in de hoek het emmertje waar de shim onder hoort (ondersteboven). Op de tweede klep van rechts zit het emmertje er nog, met daarop een klein maar sterk magneetje dat ik gebruikt heb om de emmertjes er uit te trekken. Met een tang zou ik ze waarschijnlijk beschadigen, dus dat durf ik niet. Op het magneetje zit een vulplaatje of 'shim' van 1.85mm dik (en 7.5mm doorsnee). Het magneetje helpt ook om de shims uit het emmertje te lichten, want die zijn te krap voor mijn vingers.
overzichtNokkenas.jpg shimBucket.jpg

Nadat ik de nokkenassen weer nagetrokken had en alles dicht gemaakt was de slave van de koppeling aan de beurt. Wat een prut kwam daar uit zeg! Het was echt de hoogste tijd. Helaas ben ik er wel achter waarom er een bout ingedraaid was ipv de originele ontluchtingsnippel. De draad was helemaal doorgedraaid en de vulnippel die ik besteld had sloot totaal niet meer af. Volgende keer maar een nieuw huisje voor de slave op de kop tikken! Voorlopig dus pijnlijk moeizaam moeten ontluchten via de bovenkant. DWZ een half uur op het stuur kloppen en de koppeling inknijpen om ongeveer 20 luchtbellen per minuut er uit te laten bubbelen. Ik was het behoorlijk zat en was al bang dat het niet ging lukken op deze manier, toen ik opeens weerstend voelde. Eindelijk! Dus nog even het boutje lossen en pompen met druk om daar de laatste lucht uit te laten, en afvullen. Klaar.

Dan de tupperware. Ik kwam helaas schroeven te kort. Dat wist ik al maar het bleken er best veel te zijn. En ik hield er een assortiment van vier of vijf verschillende over die nergens pasten... Shit. Nou ja, het is maar plastic zal ik maar denken. Ik zal eens zo'n assortimentsdoos bij Ali gaan bestellen, dan kan ik tenminste alles dicht maken zonder te smokkelen met tie raps...

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
O ja, nog een kleine aanvulling. De proefrit verliep perfect. Ontkoppelen is ietsje soepeler geworden. Nieuwe vloeistoffen en filters voelt ook altijd lekker. Verder voel ik geen enorm verschil.

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Mooi zo !

Hoe heb je gezorgd dat de nokkenas weer in de juiste stand terug kwam ?

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Ik heb eop één tand een streepje gezet met een rode edding stift, ook op het bruggetje. Dat is in de onscherpe overzichtsfoto nog ietsje te zien. In eerste instantie wil de nokkenas niet helemaal naar beneden, dus ik heb de streepjes zo uitgelijnd dat ze goed zouden zitten na het aandraaien. Bij het aandraaien kantelen ze iets van een halve tand naar buiten. Nét niet wordt dan vanzelf nét wel. Uiteraard wel het timing wiel waar de riem over loopt 'op de stip gezet', dan staan er geen nokken vol open en verschuift de boel gelijkmatig.