ST1100 geeft te hoge snelheid aan.

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
Sinds de aanschaf van mijn motor is mij al opgevallen dat de snelheidsmeter een te hoge snelheid aangeeft. Dit valt al op bij meetapparatuur die aan de kant van de weg staat geplaatst. Als deze meter 72 km/h aangeeft zegt mijn meter op de motor 90km/h. Bij die 72 zit natuurlijk nog een correctie van ongeveer 3 maar vast niet meer. Bij mijn GPS hetzelfde verhaal. Kortom motor geeft bij 50km/h een verschil van ongeveer 10km, bij 100 is dit al 15km.

Zou iemand van jullie me kunnen helpen met de vraag of dit af te stellen is en hoe ik dit zou moeten doen?

Al vast dank voor jullie reacties

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
601
443
63
69
Type motor
ST1100
Kijk eens naar je banden maat volgens mij als ik het zie geen ABS
Normaal licht er 110 op maar zelf heb ik er 120 opgelegd ook geen ABS.
Mijn km teller geeft nu ook meer aan dan de GPS.
Is volgens mij op te lossen met een andere aandrijving of ik vergis mij.
Dat mijn teller meer aan geeft is wel makkelijk met het oog op een bekeuring.

Tease Tease

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
Kijk eens naar je banden maat volgens mij als ik het zie geen ABS
Normaal licht er 110 op maar zelf heb ik er 120 opgelegd ook geen ABS.
Mijn km teller geeft nu ook meer aan dan de GPS.
Is volgens mij op te lossen met een andere aandrijving of ik vergis mij.
Dat mijn teller meer aan geeft is wel makkelijk met het oog op een bekeuring.

Tease Tease
Huidige bandenmaten zijn achter 160/70/17 en voor 110/80/18
Uit je opmerking concludeer ik dat de snelheid op het voorwiel wordt gemeten.
Zo te zien wijkt mijn bandenmaat niet af van de standaardbreedte. Wat ik wel vreemd vind is dat de bandbreedte bepalend zou zijn voor de gemeten afstand.
Weet je misschien hoe die afstand mechanisch wordt gemeten?

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
Afwijking is niet abnormaal.
Ik kan er wel mee leven maar blijft wel lastig, de bekeuringen zijn in Nederland niet misselijk. Volgens mij wisten ze in 1995 bij Honda ook al wel nauwkeurige meetsystemen te fabriceren. Ik heb vaker een Honda gehad maar nooit met zulke extreme afwijkingen.

sven.magnus

Kilometervreter
29 okt 2016
1.388
459
83
50
Muizen
Type motor
ST1100
Zowel bij auto's als bij motorfietsen geven kilometertellers te hoge snelheid aan. Fabrikanten willen geen proces aan hun been! Zolang het verschil niet meer dan 10 is, is er niet echt een probleem denk ik.

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
492
480
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
Ik heb ook wel de indruk dat de OP's meter meer te hoog aangeeft dan ze normaal doen. Vaak zijn meters af te stellen mbv een stelschroefje, maar ik heb mijn ST1100 klok nooit hoeven nastellen. Misschien kan iemand met meer ervaring vertellen of er hier ook zo'n schroefje op zit?

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
Zowel bij auto's als bij motorfietsen geven kilometertellers te hoge snelheid aan. Fabrikanten willen geen proces aan hun been! Zolang het verschil niet meer dan 10 is, is er niet echt een probleem denk ik.
Ik vind zelfs +50 geen probleem zolang ik maar weet wat de exacte afwijking is. Daarnaast onderweg voortdurend gaan rekenen of je al aan de maximumsnelheid zit vind ik niet bepaald verkeersveilig. Ik ben zo'n "max.snelheid +10%-rijder". Ik heb dus graag nauwkeurige weergaves.:)
postings automatisch samengevoegd:

Staat vast wel in het grote boek !!
Prima! Ik ben hier net nieuw. Staat dat grote boek hier ergens op de site? Al vast bedankt.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
694
337
63
Type motor
Geen
................ Ga eens naast een auto met een digitaal dashbord rijden, om vanaf je motor zijn snelheid te controleren. Neem een navigatie systeem dat ook snelheid laat zien. Kijk op diverse snelheden en bepaal die afwijking. Neem het gemiddelde en je weet de afwijking.

En kijk uit als je langs de weg bepaalde auto's ziet staan. Dat zijn meestal snelheidscontroles :cash-gif-emoji:

Cabby

4e Versnelling
26 aug 2019
290
532
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Zet Google Maps of Waze eens aan op je gsm. Niet dat dié zó nauwkeurig zijn, maar dan heb je een beetje een idee hoeveel hij ongeveer afwijkt. En ja, vanuit de fabriek al geeft elk voertuig op de teller een hogere snelheid aan. Soms is het zelfs zo, dat hoe sneller je rijdt, hoe hoger de afwijking is t.o.v. de 'radar snelheid'. Dus zit je alrijd safe!

Verder óók even de boven genoemde tips van de kenners te harte nemen. :good:

Andre st1300

4e Versnelling
5 sep 2019
314
286
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
Wel een leuke discussie... zat te denken : geldt dat dan ook voor de km stand. Bijv. Als de snelheidsmeter gemiddeld 10% meer aangeeft, zou dan echte 100.000 km op de km teller stand 110.000 km zijn ?

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
Dat is ook weer een goede vraag André.
Daarvoor zou je moeten weten of snelheidsmeter zijn bevindingen doorgeeft aan kilometerteller of dat dit 2 losstaande processen zijn.
In ieder geval is dit de eerste keer voor mij dat vrachtauto's, sinds de invoering van de snelheidsbeperking zo'n 20 jaar geleden, ineens 110 km/h rijden wil ik ze kunnen bijhouden. :)

• Like
Reactions: Andre st1300

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.277
1.279
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
De Engelse term is niet voor niks “speed-indicator”.
Ze hebben vaak goed passende termen bij zaken.
“Indicator” zegt genoeg. “Bij benadering” dus.
Zelfde geldt voor de km-teller. Alles bij benadering.
De omtrek van de banden zou geijkt moeten zijn en dan nog..
Ook hierbij: Lekker belangrijk, starten, rijden, lol hebben.
Hou de glimmende kant boven en geniet van de “ongeveer-km’s”..

• Like
Reactions: Rene Evers

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.404
2.012
113
Hulst
Type motor
ST1100
Or is it speedometer?
Wikipedia:
speedometer or a speed meter is a gauge that measures and displays the instantaneous speed of a vehicle. Now universally fitted to motor vehicles, they started to be available as options in the 1900s, and as standard equipment from about 1910 onwards.
:Smile:

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
De Engelse term is niet voor niks “speed-indicator”.
Ze hebben vaak goed passende termen bij zaken.
“Indicator” zegt genoeg. “Bij benadering” dus.
Zelfde geldt voor de km-teller. Alles bij benadering.
De omtrek van de banden zou geijkt moeten zijn en dan nog..
Ook hierbij: Lekker belangrijk, starten, rijden, lol hebben.
Hou de glimmende kant boven en geniet van de “ongeveer-km’s”..
Vanuit het gebruikersdoel heb je helemaal gelijk Jan. Maar ik ben nu eenmaal techneut, engineer, dus ik wil graag het naadje van de kous weten en verbeteren waar mogelijk.:)

Den hoek

1e Versnelling
20 feb 2020
32
34
18
61
Type motor
ST1100
Hij is af te stellen want ik heb een politie Pan en die geeft op de kilometer nauwkeurig aan hoe hard ie rijdt alleen met versleten voorband geeft een paar kilometer te hard aan .vraag niet hoe ze het gedaan hebben want dat weet ik niet dat was al gedaan voordat ik hem kocht.Ik het begin dacht ik dat ik de langzaamste Pan van Nederland had want ik kon niet harder als 211 km en ik hoorde andere Pan rijders over 230 praten maar die tellers waren nog orgineel afgestelt .

Jan Pan

Moderator
Medewerker
14 feb 2013
1.592
1.032
413
53
Gorinchem
Type motor
ST1300
10 km is een veilig verschil, die marge heb je ook met auto's. Op de 1300 is het een kwestie van je dash loshalen en je wijzers aanpassen. Van Mikey geleerd dat in de eerste versnelling 1000 toeren 10 km moet zijn 2000-20 km en so on. Wil je het heel precies doen rij en stukje met navigatie en pas dan je wijzer aan.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.840
2.761
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Gaat niet op bij een 1100, Jan. De snelheid wordt daar niet van de bak genomen maar van het voorwiel.

De gear ratios op een ST1300 zijn 2.57, 1.72, 1.29, 1.04 en 0.862 dus er is er geen een die bij 1000 RPM een exacte 10 km/h zal geven! Als vuistregeltje bruikbaar, maar niet als je echte nauwkeurigheid zou willen. De vierde versnelling komt nog het dichtst in de buurt overigens, niet de eerste.

Er is overigens geen constante af te leiden, en een snelheidsmeter is niet af te stellen. Ook politiemotoren hebben doorgaans geen gekalibreerde snelheidsmeter, maar een ijktabel (x km/h op de teller is y echte km/h). Een snelheidsmeter heeft af fabriek en by design een zogenaamde progressieve miswijzing; hoe harder je rijdt, hoe nog veel harder hij aanwijst. Bij lage snelheden dus redelijk accuraat, maar hoe harder je rijdt, hoe groter het verschil met de werkelijke snelheid.

Oh, en 'indicator' betekent beslist niet dat het een indicatie is, dat is een slechte vertaling! Indicator betekent aanwijzer of verklikker (turn indicator is richting'verklikker').

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
694
337
63
Type motor
Geen
Zoals Marcel schrijft, betreffende de ijktabel, en daar is dan nog een marge van 4 tot 6 km verplichte correctie. Met andere woorden lijkt er geen enkele snelheidsmeting op de motor accuraat te zijn ????

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
Zoals Marcel schrijft, betreffende de ijktabel, en daar is dan nog een marge van 4 tot 6 km verplichte correctie. Met andere woorden lijkt er geen enkele snelheidsmeting op de motor accuraat te zijn ????
Dat zijn dan de correcties waar politie mee werkt om geen onzinnige rechtzaken te krijgen vanwege een paar km verschil. Deze toleranties kun je dan ook aanhouden bij je eigen meter. Daarom vind ik een verschil van 15-20km bij een snelheid van 90-95 dan ook wat te gortig. Het is wel een Honda uit 1995 en geen Russische Ural uit 1952.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.840
2.761
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
. . lijkt er geen enkele snelheidsmeting op de motor accuraat te zijn ????
Nou, gek genoeg wel: je GPS! Sinds de selective availability daarvan is uitgezet (onder de Clinton administratie, ergens om en nabij 2000) is deze op zo'n 4 meter nauwkeurig in het laterale vlak (verticaal een stuk minder). De snelheid die je GPS je voorschotelt is behoorlijk accuraat.

Dat zijn dan de correcties waar politie mee werkt om geen onzinnige rechtzaken te krijgen vanwege een paar km verschil.
Niet helemaal; die ijktabellen worden wel met enige regelmaat ververst en hebben een geldigheidsperiode (ik meen een jaar). Zo'n tabel hoort dan ook specifiek bij één motorfiets (chassisnummer staat ook op de tabel).

Maar snelheidsverschillen zoals @Rene Evers aangeeft zijn aan de hoge kant; tussen vier en tien procent te hoog aanwijzen is echter normaal. Ik vermoed dan ook dat z'n teller niet goed meer is of er een ondermaat voorband gemonteerd is (lager / platter). Wellicht eens met een andere ST1100 tijdelijk cockpitjes uitwisselen? Als een andere cockpit diezelfde afwijking heeft ligt het ws. aan de voorband of de opnemer, doet die het wel goed dan is het het teller- / metermechanisme.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

Rene Evers

Beginnend Bestuurder
19 mrt 2020
12
11
3
53
Enschede
Type motor
ST1100
Voorband is 110/80-18, met normaal profieldiepte. Volgens mij is dat ook de gebruikelijke maat voor een 1100 zonder ABS. Ik vermoed dan ook dat dit een mechanisch verhaal is. Echter de kilometerstand vermeldt 72.000, dus dat vind ik nog wat te vroeg voor mechanische afwijkingen. Maar ja, wat is de km-stand waard wanneer snelheidsmeter onjuiste waarden aangeeft. In ieder geval vraagt dit om nader onderzoek.

Maar eerst gaan we het benzinekraanmembraan maar eens vervangen. Motor vond het nodig 3 dagen geleden bij 120km/h op de snelweg er ineens mee te stoppen. Startmotor draaide daarna normaal, motor gaf te kennen wel te willen maar blijkbaar nog niet te kunnen. Na 5 minuten wachten kon ik hem weer gewoon starten en daarna rijden zonder problemen. Zoals al gelezen hier op de site is het membraan dan vaak de boosdoener.

Laatst bewerkt:

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.277
1.279
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Taal is zo mooi, daar kun je naar hartelust mee spelen. Interpretatie is de sleutel.
Indicator is inderdaad aanwijzen, al hebben veel woorden een dubbele betekenis..
(Taal-) Technisch gesproken heb je gelijk. Ik doel meer op het indicatief zijn van (nagenoeg) elke snelheidsmeter.
Ook digitale. Er zijn veel factoren (oa slijtage) die invloed hebben op het “indicatief” zijn er van.

For the record: Mij boeit het niet, ik rij en rijden is genieten. Hoe hard? Zal me worst zijn.
Ik ben daar niet mee bezig. Glimmende kant boven houden en progressief defensief rijden.

Rij en reken voorzichtig.. Ik hoor wel wat het wordt...

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
533
561
93
48
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Een snelheidsmeter van een st1100 is mechanisch. Er loopt een kabel van de linkerzijde van het voorwiel naar de kilometerteller, deze draait rond en is aangedreven door een tandwielenset. In de snelheidsmeter drijft deze een magneetje aan. Deze magneet neemt de naald van de kilometerteller mee, tegen de druk in van een veer. Dus hoe harder de magneet draait (hoe harder het voorwiel draait dus) hoe harde de magneet ‘trekt’ aan de naald tegen de druk in van de veer.

als je dit herleid, zou de enige tweak kunnen zijn om dit af te stellen, het aanpassen van de sterkte van de veer moeten zijn. (Welke je er niet uit krijgt als deze in elkaar is gezet)

LEUK WEETJE; dit magneetje gebruik je dus in combinatie met een hal sensor, om een gear indicator in te bouwen. Zo maak je van dit mechanische geheel een digitale sensor. (met dank aan @Tiger)