ST1100 knalt en knettert soms bij ca. 3000 toeren

Ton

Motorrijles
Mijn pannetje heeft plotseling de volgende probleempjes, bij starten loopt hij op 3 cilinders en de 4e komt een beetje kneterend bij ,tijdens rijden en accelereren merk ik geen verschil met normaal alleen soms begint hij bij ca 300 toeren te knallen en te knetteren heeft iemand enig idee?

panman1100

Onovertroffen Panverslijter
Check de bougies en kijk hoe ze eruit zien

spark-plugs-with-different-types-of-buildup-on-tips-0-1.jpg

1. Normale bougie: Plaatje nummer 1 geeft aan hoe een normale gebruikte bougie eruitziet.
Vaak is deze een beetje gelig van kleur.
Deze kleur wordt vaak veroorzaakt door de additieven die in brandstof aanwezig is.

2. Afzetting: Plaatje nummer 2 is een bougie met te veel afzetting.
Deze afzetting kan ontstaan door onder andere slechte brandstofkwaliteit of een te hoog olieverbruik.

3 & 4 Vervuiling / roetaanslag: Plaatjes 3 en 4 geven een vervuilde bougie aan.
Deze vervuiling wordt vaak veroorzaakt door olielekkage of roetaanslag.
Roetaanslag kan ontstaan door dat er alleen maar korte afstanden worden gereden met de motor of wanneer een verkeerde warmtegraad bougie in het motorblok zit.

5. Loodvervuiling: Plaatje 5 geeft loodvervuiling aan, tegenwoordig wordt dat echter niet meer gebruikt in brandstof.

6. Oververhitting: Plaatje 6 geeft een oververhitte bougie aan.
De aanslag op de bougie is gaan smelten.

7. Isolator breuk: Het laatste plaatje, nummer 7, toont een isolatorbreuk aan.
Een dergelijke isolatorbreuk kan motorschade tot gevolg hebben.

PandaBlack

Kilometervreter
Hoe vaak kom jij op 300 toeren? Stationair is ~950-1500rpm. Liefst zo een 1000 á 1050 Toerental op 300 is niet ideaal voor een goede ontbranding. Venturi vacuüm in de carburateurs werkt bij zulke lage toeren ook minder goed dus aanzuiging en verstuiving van de brandstof is minder. Motor is gemaakt voor 950+ neem aan dat het klappen bij de te lage 300 toeren komen van onverbrande brandstof en gassen?

Bougies aflezen vertelt een hoop per cilinder. Zou ook daar eerst naar kijken. Weet je wat er in de motor gebeurt en hoe de ontbranding globaal is. Perfect startpunt.

Wie weet blijft de choke simpelweg hangen. Lagere stationaire toeren bij warme motor en poft ie ook.

Ton

Motorrijles
bougies gecontroleerd zien er prima uit zitten er ongeveer 200Km in en zijn de voorgeschreven bougies waar ik al jaren mee rijd.iets donkerder als plaatje 1 maar zeker niet zoals plaatje 4

Bart D

5e Versnelling
Zitten de dopjes nog op de slangetjes waar mee de caberateurs gesynchroniseerd worden.
Bij mijn eerst St1100 was er een dopje verdwenen onder het rijden. Ik kreeg toen ook knallen uit de uitlaat.

RRR

Kilometervreter
@Ton: Je hebt dus recent de bougies gewisseld. Is het probleem daarna begonnen? Zo ja, moet je het daar ergens zoeken. Bougiekabels of doppen die doorslaan of gecorrodeerde aansluitingen op de bougiedoppen/bobines? Checken zoals PanEd schrijft of de motor in het donker laten lopen en kijken of je vonkjes ziet overspringen. Of misschien gewoon een slechte (nieuwe) bougie. Weet je welke cilinder er niet meedoet? Dan die bougie eruit te halen en aan massa te leggen en kijken of 'ie goed vonkt.

Ton

Motorrijles
De bougies zijn door de dealer vervangen en hebben het tot 3 dagen geleden perfect gedaan goed lopend weg gezet. gisteravond in het donker gecontroleerd op overslag maar niet kunnen constateren. ook het vacuüm membraan is nog niet lang geleden vervangen en het stomme is dat hij soms gewoon goed loopt.

RRR

Kilometervreter
Neem aan dat de juiste bougies erin zitten? Hij loopt soms goed (en dus meestal niet). Knalt 'ie ook als 'ie stationair loopt of alleen bij 3000 rpm (ook als je stilstaat)? Als 'ie bij stationair en/of bij 3000 rpm knalt én op drie cilinders loopt, dan één voor één een bougiekap eraf trekken en luisteren of 'ie dan op twee cilinders gaat lopen of dat 'ie op 3 cilinders blijft lopen. In het laatste geval heb je de verdachte cilinder te pakken. Wat nog niet wil zeggen dat het dan een elektronisch probleem is. Kan ook zijn dat de cilinder die niet meedoet te weinig of geen brandstof krijgt door b.v. een vacuümlek zoals Bart D omschrijft.

Ton

Motorrijles
stationair loopt hij wel wat onrustig maar knalt niet ik denk dat ik de slangen van het vacuumsysteem maar eens ga vervangen

Ton

Motorrijles
i.o. met de dealer carburateurs afgetapt en probleem lijkt opgelost, het komt volgens hem wel vaker voor dat er bij euro98 waar toch iets alcohol in zit er een vocht afscheiding ontstaat die dit soort klachten veroorzaakt. gistermiddag weer een ritje van ruim 200Km heerlijk gereden

Portupan

Kilometervreter
i.o. met de dealer carburateurs afgetapt en probleem lijkt opgelost, het komt volgens hem wel vaker voor dat er bij euro98 waar toch iets alcohol in zit er een vocht afscheiding ontstaat die dit soort klachten veroorzaakt. gistermiddag weer een ritje van ruim 200Km heerlijk gereden
Rij alcoholvrij…
Shell V-power of BP Ultimate.
(Schijnen geen alcohol te bevatten).

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Na wat rond gebeld te hebben, omdat ik in België ook graag ethanol vrij wil rijden, nu zover dat ik begrijp dat niet alle e5 98 ethanol vrij is.
Daarentegen schijnt de Super 98 bij de onafhankelijke pomp maar ook bijv bij Lukoil ethanol vrij ..

Bovenaan