ST1100 project: Wat preventief vervangen?

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Viffer

1e Versnelling
8 aug 2018
38
9
8
28
Type motor
ST1100
Hallo,

Vorige zomer heb ik een ST1100 bijgekocht voor een prijsje die ik normaal voor onderdelen zou gebruiken.
Ik heb achteraf toch besloten om er een soort van caferacer achtig projectje van te maken en de plastic te verkopen.

Bij de demontage op een paar dingen gestoten zoals versleten cardanklok/meenemer, remschijven etc maar deze heb ik ondertussen al gevonden.

De motor is er al uit maar ik vroeg me af wat het best preventief (vooral motorisch/technisch) zouden moeten vervangen worden ?
Hij heeft +-120000 op de teller, van de voorgeschiedenis ben ik spijtig genoeg niet op de hoogte.
De standaard dingen die ik ga doen:
-Standaard oliewissel
-Filters
-Bougies
-kleppen controleren
-Wiellagers en balhoofdlagers
-Remblokken en remvloeistof (overweeg nieuwe leidingen, best stalen leidingen?
-Vloeistof koppeling
-Koelvloeistof

Ik heb de distributieriem eens bekeken en deze ziet er best goed uit maar hoe kan ik uitmaken dat deze aan vervanging toe is?

Achterbrug is ok en uitlaat ook maar die wordt toch vervangen.

Nu is mijn vraag zijn er nog dingen die best preventief vervangen worden of gecontroleerd?

Alvast bedankt!

Mvg Nick

sven.magnus

Kilometervreter
29 okt 2016
1.200
353
83
50
Muizen
Type motor
ST1100
Aan een distributieriem kan je niet veel zien, gewoon preventief vervangen, zeker als je de geschiedenis niet kent, van stilstaan verslijt die ook.

• Leuk
Reactions: Guardian

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
951
907
93
58
Haarlem
Type motor
ST1100
Heb je de kuipdelen nog? Zijn ze bordeauxrood? Heb je een rechterspiegelkap en een kontje over?

Viffer

1e Versnelling
8 aug 2018
38
9
8
28
Type motor
ST1100
Nee zijn verkocht.
postings automatisch samengevoegd:

Aan een distributieriem kan je niet veel zien, gewoon preventief vervangen, zeker als je de geschiedenis niet kent, van stilstaan verslijt die ook.
Ja zou de riem dan wel vervangen. Maar is zo'n hele set met spanner etc nodig of enkel de riem? Zie je dan bv slijtage aan die andere onderdelen?
postings automatisch samengevoegd:

Alle rubber- en plastic slangen vervangen.
Deze hebben hun beste tijd gehad.
Had ik ook al in mijn hoofd. Tip waar te verkrijgen voor een redelijke prijs?

Laatst bewerkt door een moderator:
  • verrast
Reactions: DuinPan

Viffer

1e Versnelling
8 aug 2018
38
9
8
28
Type motor
ST1100
En zaken zoals:
Alternator
Startmotor
Waterpomp
Thermostaat

Zijn dit gevoelige onderdelen?

Viffer

1e Versnelling
8 aug 2018
38
9
8
28
Type motor
ST1100
Bedankt, kan ik de o-ring daar ook verkrijgen?

Laatst bewerkt door een moderator:

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.802
2.846
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Nee. Die moet je bij een motorzaak bestellen:
91307-MB0-003

Dynamo 28a moet je de draden die uit de dynamo komen nakijken. Grote kans dat deze gescheurd zijn aan de kant van de dynamo.
Waterpomp komt niet vaak voor. Wel de koelslangen.

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
454
411
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
Wat je ook regelmatig hoort is het membraan van de brandstofkraan (vacuum kraan).
Je kunt hem natuurlijk testen door het vacuum slangetje aan te zuigen (via een verlengbuis!) maar er zijn kant en klare setjes voor, en dan be in 1 keer klaar.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.571
1.896
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Als je toch bezig bent zou ik de 28A dynamo vervangen door een 40A exemplaar. De 28A is namelijk erg licht....

Viffer

1e Versnelling
8 aug 2018
38
9
8
28
Type motor
ST1100
Bij deze heb ik een complete distributie set besteld metthermostaat en ook nog een radiator.

Nog iemand tips waar ik de rubber slangen kan bestellen? Bestaan er sets op maat of kan je dit zelf op maat maken? Heb er geen idee van en vind weinig info hierover.

Thx

Laatst bewerkt:

Viffer

1e Versnelling
8 aug 2018
38
9
8
28
Type motor
ST1100
@Jan77 Ja inderdaad hier vind je alles maar allemaal zooo duur.
Voor een paar rubberen leidingkjes bijna 100 euro pff.

Ga eens kijken of er een deftig alternatief bestaat anders moet het wel natuurlijk.