ST1100 Reinigen van de Carburateur en opnieuw afregelen

motorob

Motorrijles
Omdat mijn Honda zo slecht loopt ga ik de Carburateur reinigen en de belangrijke onderdelen vervangen.
Ik heb eindelijk de carburateur eruit en ben begonnen met nr1 uit elkaar te halen.
Nu kom ik een raar dingentje tegen dat kennelijk ook ingesteld moet worden.
Het komt uit het gat wat omcirkeld is op de bijgevoegde foto.
Weet iemand wat dat is en waar het voor dient en hoe het ingesteld moet worden?
Verder heeft er iemand nog bruikbare tips voor de belangrijke dingen die afgeregeld moeten worden of voor het reinigen c.q. in elkaar zetten.
Misschien een verwijzing naar een goede website, you-tube filmpje of iets dergelijks.

Alvast bedankt Rob

Bijlagen

• Honda-carb1.JPG
    Honda-carb1.JPG
    138,3 KB · Weergaven: 46

Ray_308

5e Versnelling
@motorob Een carburateur is als een muziekinstrument, als je niet weet hoe te bespelen, niet aanzitten.
Er zijn voldoende medeforumleden die je best even willen helpen met (ultrasoon) reinigen van de carburateurs en het weer afstellen hiervan.
Na het plaatsen dien je ze ook weer te tunen. Al met al, als je niet weet waar het ' stelschroefje' voor is zou ik het niet (volledig) zelf doen.

Zelf weten natuurlijk, just my 50 cents.

Nouwel

1e Versnelling
Jij hebt lef Rob.
Ik zou er ook niet aan beginnen.
Maar, ... de stelschroef is er ondertussen uit. Ik zou nu hulptroepen inhuren.
Succes gewenst!

Animal

4e Versnelling
@motorob , is een heel precies klusje wat vooral belangrijk is om te weten wat de basisinstelling is van de stelschroeven (sproeiers) en ze dus ook zo terug te monteren. Anders gaat het niet goedkomen, en een carbtune na het reinigen en in elkaar zetten zeker gewenst.

Voor alles is een eerste keer, heb vorig jaar ook een carburateur uit elkaar gehaald en ultrasoon gereinigd. je moet goed kijken, opschrijven en weten wat je doet, zoals hierboven door de mede-forummers al aangegeven. In het werkplaatshandboek staat de basisafstelling van de sproeiers per type, dus hoeveel slagen je terug moet draaien als deze geheel ingedraaid is. Ook de afstelling van de vlotter (hoogte) staat er in. Als je dit aanhoudt dan komt het goed. Ik heb overigens de losse delen uit de carb geschroefd en gereinigd en de carbs per twee in één kee in de ultrasoonbak gereinigd (dus niet uit elkaar geschroefd, scheelt een hoop frustratie bij het in elkaar zetten.

Succes!!!

Garfield

5e Versnelling
@motorob voor alles is een eerste keer. Elke sleutelaar hier is ooit een keer voor het eerst aan een carburateur begonnen. Sommigen vroeger dan anderen (ikzelf in 1986) en sommigen beginnen met één in plaats van vier carburateurs maar dat mag de pret niet drukken.
Met geduld, zorgvuldigheid en leergierigheid kom je een eind.

Mijn eerste advies: MAAK FOTO'S !

Schrijf op wat je ziet, noteer hoe dingen gemonteerd zitten en als je aan een stelschroefje gaat draaien is het een goed idee om te noteren hoeveel slagen dit schroefje uitgedraaid was ten opzichte van helemaal dicht. Als je dat nu niet hebt gedaan is het overigens ook geen ramp want voor alles is wel een basisinstelling bekend en die kun je dan gebruiken als je straks de boel weer gaat monteren en afstellen.

Maak gebruik van Youtube en andere bronnen op het Internet, wees leergierig, voorzichtig en geduldig.

Veel plezier en succes !

Bovenaan