ST1100 Uitlaatbochten en collector conserveren.

Jan1963

2e Versnelling
Hallo allemaal, ik zat vandaag mijn uitlaat even te bekijken en deze is niet rot maar wel flink geoxideerd/geroest.
Dus ik zat te denken om hem zoveel mogelijk te ontroesten en dan te behandelen met een roest omvormer en daarna met zwarte hittebestendige lak te spuiten.

Iemand hier ervaring mee, of een goed advies?
Ik wil graag de levensduur met een paar jaar of meer verlengen.

La maar komen.......

Knorretje

2e Versnelling
Hallo, Is het de demper of zijn het de bochten en de collector?

Ontroesten helpt alleen aan de buitenkant. Niet van binnen, waar het er erger uitziet en de juiste hitte bestendige verf of keramische coating (voor gebruikte uitlaten) is denk ik nog niet uitgevonden. Verf vliegt er af en is haast geen optie maar ik leer er graag wat bij. De binnenkant heeft altijd water te slikken gekregen of ademde juist hete zure gassen en metaal wordt op den duur echt minder van kwaliteit. Uitlaatbuizen zijn af fabriek wel eens dubbelwandig en dan is het metaal niet dik. Bij mijn vorige Honda was een buis vlak bij een las doormidden, want daar is het metaal meestal door het lassen wat verzwakt. Er zat hoegenaamd nog altijd geen gat in de collector.

Om uitlaten te ontroesten wordt er wel eens Harpic Extra Sterk gebruikt. Daar zit een bruikbaar zuur in dat roest snel omzet en het is wat kleverig, waardoor het er even op blijft zitten. Alle zuur doet roest verdwijnen maar verwacht niet dat metaal niet snel weer roestig wordt want het kan pitten en de oppervlakte anders van samenstelling doen zijn, omdat er ook chroom in staal zit. De door zuren gereinigde delen zijn zonder te poetsen vaak donkerder van kleur. Probeer het maar eens. Het lijkt in ieder geval netter en vaak is het wel acceptabel.

Je vindt dit veel gedemonstreerd op YouTube bij "harpic exhaust cleaning," net als het gebruik van zelf verdund zuur en er wordt bij gezegd dat het niet goed is voor chroom en aluminium. Ventileren en nergens op morsen dus. Daarna behandelen sommigen de uitlaten nog met een zout om resten van zuur te neutraliseren en natuurlijk een poetsmiddel.

frankie

5e Versnelling
hallo Jan,

ik heb mijn uitlaat collector eerst mooi gemaakt (die blinkt terug) de rest afgeschuurd en behandeld met hitte bestendige kachel verf (spuitbus).
Je moet ze er wel daarvoor eraf halen he !!
die kan er nu nog wel enkele jaren mee verder denk ik.

grts

Bijlagen

• 11.JPG
    11.JPG
    86,5 KB · Weergaven: 32
  • 12.JPG
    12.JPG
    84,1 KB · Weergaven: 32
  • 16.JPG
    16.JPG
    91,3 KB · Weergaven: 33

Knorretje

2e Versnelling
Tot welke temperatuur is de kachelverf hittebestendig want er is veel verschil, ook in kachels trouwens en van welk merk, waar is het te koop? Kan je een foto van na gebruik posten? Het moet wel goed houden en ik ben sceptisch.

PanZoetermeer

4e Versnelling
Probeer anders eens de collector in een roestwerende ijzerlak (Tencopal of Paratol) te zetten. Kun je eventueel ook van binnen erin laten lopen. Door de warmte krijg je een keiharde coating. Vroeger vaak gebruikt bij auto's. Houdt roest lang tegen.

Knorretje

2e Versnelling
Rustoleum Barbeque Black heeft een maximale temperatuur bestendigheid tot 648 graden Celsius maar bedenk dan dat dit bij hittebestendige verf waarschijnlijk de piekbelasting is. Kort durend. Dat lijkt mij daarom niet genoeg. Rustoleum heeft een beter bestendige verf in het assortiment, die heet Rustoleum High Heat en de waarde daarvan is 1093 Celsius. Het is te gebruiken met High Heat Primer Spray als ondergrond, wat op kaal metaal kan en roestwerend zou zijn. De primer heeft de zelfde hittebestendigheid. Dat wordt al wat. Laat nog weten hoe veel het kost en waar je het kan krijgen want zoals zo veel chemische middeltjes komt het niet op de Nederlandse markt. Bij de bouwmarkt heb je verf die kortdurend tot ongeveer 500 graden kan. Ik kan je van tevoren zeggen dat is allemaal helemaal niet genoeg voor op een uitlaat.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker

Engine Primer Mat Wit Flameproof

VHT Flameproof Zwart

Vlambestendig Nu-Cast - gietijzer

VHT Flameproof Grijs

Flameproof Mat Zilver

Laatst bewerkt:

frankie

5e Versnelling
Jan ik heb hittebestendige (500 graden) spuitbus gebruikt van de gamma. De bochten gaan veel warmer worden dan het laatste stuk waar de uitlaten gemonteerd worden en het is dat laatste stuk dat behandeld is. De verf hecht nog altijd mooi en het roest nu niet meer.
Moet wel zeggen dat ik met deze motor weinig in de regen rij he!!

grts

frankie

Bovenaan