Start probleem

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Laatst kwam ik thuis van een leuke herfstrit. Uitgezet en op de zijstandaard gezet om de poort te openen, maar wilde daarna niet meer starten. Draait dus wel rond maar slaat niet aan. Uiteindelijk naar binnen geduwd.

Her vreemde is: Met contact aan, geen dimlicht, dashboardverlichting is stuk minder fel, er brandt alleen neutraal + olie lampje, knipperlichten voor doen het niet (achter werkt alles). Dashboard verlichting komt kortstondig terug als ik het contact langzaam schakel tussen uit/aan. Ik hoor dan ook even de brandstofpomp lopen.

Voor alle duidelijkheid, de Jiffy staat niet uit, de dodemansknop staat goed (tevens vaak heen en weer gehaald). Zekeringen gecheckt, alles ok. Ik snap er helemaal niks van.. Paar maanden geleden defecte dynamo laten repareren (€€€) en nu ineens dit.. Iemand enig idee?

Ik kwam een topic tegen van Fred-A, waar het probleem vergelijkbaar is en uitkwam op een draadbreuk.

Ook het probleem van Motorrijles lijkt er erg op. De oorzaak bleek een verkoold/doorgebrand/geoxideerd massadraadje te zijn dat vastzit aan het frame.

Ik hoop dat het probleem bij mij simpeler is. Bovenstaande oplossingen gaan een hoop tijd kosten en de dynamo reparatie doet nog zeer.

Laatst bewerkt:

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Bedankt voor de reactie, goede vraag. Accu is in orde, ruim 12v. Startmotor doet flink z'n best, dus accu zal het niet zijn.

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Bedankt voor alle reacties! Tsja het is nogal een vage issue, dus moet er idd een en ander uitgesloten worden. Ik zal van het weekend alle suggesties nalopen, te beginnen bij de bougies.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
749
394
63
Type motor
Geen
Afgelopen week soortgelijke storing aan een scooter hier gehad. Alleen ging hier de startmotor niet rond ??!! Doorgemeten en leek goed echter bleek later toch niet. Nieuw slot gemonteerd ($$$$) en deze rijd gewoon weer.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.773
2.158
413
62
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Zijn de contacten van je transponderstekker niet toevallig losgekomen? onder het zadel aan de linkse kant, een tweepolige witte stekker. Heb er zelf ooit eens precies dezelfde problemen mee gehad en nadat ik de contacten wat samengeknepen had was het opgelost, heb er wél een tijd naar moeten zoeken toen.

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Allereerst mijn oprechte excuses voor de radiostilte aan mijn kant. Door gezondheidsproblemen helaas dit euvel even moeten parkeren. Niks ernstigs hoor. Maar het vervelend vinden als mensen topics openen en dan niet meer reageren, en dan vervolgens zelf schuldig aan maken kan natuurlijk niet. Inmiddels al een poos aan de beterende hand en gepoogd dit euvel weer op te pakken.

UPDATE:
In de winter heb ik om de 2-3 weken korte check gedaan en ook weer even geprobeerd te starten. Noem het ijdele hoop. Een paar weken geleden een buurman & goede kennis om advies gevraagd. Heeft een garage aan huis en nog een stuk technischer aangelegd. Heeft tevens een netwerk waar hij ook aanspraak op kan maken. Kwam langs om even de basis zaken na te lopen (zeker weten = immers beter weten). Ik draai het contact en hoor zowel de brandstofpomp als de fans van de led verlichting aanslaan. Het zal toch niet? Ja hoor, starten en lopen!

Omdat het lastig storing zoeken is als er geen storing is, afgesproken wat km's te maken om de tank leeg te rijden. Die had ik voor de winter natuurlijk vol gegooid en leek mij niet veilig sleutelen zo.Wanneer het euvel zich weer voordoet, wat ik wel verwacht, gaan we alsnog de genoemde suggesties hier nalopen.

@Lucky Luc dank voor de suggestie! Ik zet deze op het lijstje erbij!

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
847
471
63
Dalen
Type motor
ST1300
Klinkt als een slecht contact. De ST1300 van een goede kennis hield het een paar jaar geleden ook voor gezien. Bleek de stekkerverbinding op de benzinepomp gecorrodeerd te zijn.

Laatst bewerkt:
  • Informatief
Reactions: Cabby

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Dank je @RRR . Ja dat zijn dan inderdaad de dingen waar je aan gaat denken. Ik verwacht in ieder geval binnenkort eens met afspraakje met de wegenwacht. Klinkt gek, maar daar kijk ik naar uit, want dan kan ik er weer mee aan de gang. Wordt vervolgd.

• Like

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Ik ga het checken @RRR maar ik verwacht niet dat dat het is, aangezien er meer niet naar behoren werkte: de verlichting voor werkte ook niet (achter wel) en dashboard verlichting was uit/sterk gedimd. Digitaal paneel werkte bv. wel maar was vrijwel niet te lezen. De benz. pomp werkte vaak wel even kort bij het draaien van het contact op 'aan' en stopte meteen erna. Maar goed, baat het niet..

Laatst bewerkt:

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Nou het gaat niet bepaald de goede kant op..

Afgelopen weekend een kort ritje gedaan. Na een km of 30 zie ik ineens m'n ABS-lampje knipperen. Direct aan de kant gegaan natuurlijk en motor uit gezet. Na een paar tellen geprobeerd te starten, maar dat ging niet (normaal = starten & direct lopen). Accuspanning gecheckt, was 10.5v. Eigenlijk wist ik het toen al, maar voor de zekerheid even accu laten herstellen tot +12v. Toen wel meteen starten, maar helaas: de accu wordt niet bijgeladen. Het lijkt erop dat de dynamo/spanningsregelaar ermee is opgehouden. De ANWB was vrij snel ter plaatse en na een paar minuten bijladen, gewoon op eigen kracht weer veilig thuis gekomen, met de ANWB achter me aan voor het geval dat. Nu heb ik 's bekeken waar die dynamo zit en wat ermee gemoeid is (om evt. zelf te vervangen / laten reviseren.), maar dat gaat mijn pet te boven :oops: . Zucht..

• Sad

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.186
414
83
overveen
Type motor
ST1300
Leuke klus is te doen zit een beetje lastig.
postings automatisch samengevoegd:

Hoeveel km heeft het motortje.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.773
2.158
413
62
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Die zit bij een 1300 onder de tank en onder de gaskleppen, lastig werkje. Gaan overigens zelden kapot.

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Nou inderdaad lastig. Ik vond onderstaand filmpje van iemand in Rusland die het verwijderen gefilmd heeft, mocht iemand in de toekomst nog op dit draadje belanden. Tenzij je Russisch spreekt zou ik het geluid uitzetten en duurt ca. 1u (het filmpje dan).

View: https://youtu.be/mjDyNOYJ73w

• Informatief

drivervince

4e Versnelling
15 nov 2012
213
104
43
Utrecht
prachtige video.
leuk om te zien dat ik niet de enige ben die loopt te k@#$! -en met de stekkertjes.. geloof dat die wel 5 minuten bezig was om dat ding los te krijgen :Biggrin..

wat een werk om dat inlaat spruitstuk er af te krijgen zeg. echt alles moet los.

ik zag in de haynes staan dat de koolborstels en gelijkrichter achter een kapje van de dynamo zitten.
Dus vanaf de voorzijde van de motor gezien, tegen de dynamo aankijkend.
kun je daar toevallig bij vanaf de voorkant zonder de bovenkant uit elkaar te halen?

dus radiator er uit en wat slangenwerk aan de kant of zo?

grt,
vincent

• Informatief
Reactions: Tiesemans

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
@pheufk Daar leek mij ook. Bij mij stationair 14.7v normaal, dus 15.5v bij 5000 toeren geloof ik meteen. 1 ding is duidelijk: M'n volgende huis heeft een mooie ruime en warme schuur om te klussen.

Nu maar 's gaan kiezen of ze weg gaat, danwel gerepareerd wordt. Veel alternatieven zo fijn als de Pan zijn er niet wat mij betreft, dus ik neig naar het laatste.

Indien het reparatie wordt, denk dat ik dan wel gelijk m'n koppeling en waterpomp mee pak. Volgens mij is namelijk 90% van het voorwerk al gedaan om die 2 zaken mee te nemen of vergis ik me?

Als iemand nog een goed en betrouwbaar adres weet, houd ik me aanbevolen.

Laatst bewerkt:
  • Like

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
@drivervince Bij voorkeur omgeving Flevoland, maar ben bereid een stuk verder te rijden. M'n vorige motor had ik in onderhoud bij MSA te Ede. Een trailer is zo geregeld.

@Fred-A Dat lijkt me ook het beste. Ik heb 2 bedrijven gevonden dit dat kunnen doen, Robarcko.nl en Carmo.nl. Maar er zullen waarschijnlijk wel meer zijn die dat kunnen.

@pheufk Klopt inderdaad, had gezien in het werkplaatshandboek dat dat geïntegreerd is in de dynamo. Al zet me dat wel aan het denken; indien het de spanning regelaar is, is dat nog te repareren / vervangen? Of moet je dan echt aan een andere dynamo met werkende spanningsregelaar..?

Laatst bewerkt:

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Dat klopt @pheufk maar dat demonteren gaat 'm bij mij niet worden. Vandaar mijn eerdere vraag dat als iemand nog een goed en betrouwbaar adres weet, ik dat graag hoor.

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
Dank voor de suggestie @pheufk , Olaf en Dennis hebben zich opgeworpen om me hiermee te helpen (nogmaals dank!).
De kogel is dus door de kerk: De Pan blijft (gelukkig). Nu op onderdelenjacht en binnenkort corona-verantwoord kennismaken, sleutelen & hopelijk nog wat van opsteken. Wordt vervolgd.

AlphaLorne

3e Versnelling
30 jan 2017
121
47
28
40
Almere
Type motor
ST1300
We zijn precies een maand verder en alles is opgelost.

Dynamo;
Na een paar weken wachten op alle onderdelen, zijn @sleutelaar en ik begonnen met het uitbouwen van de dynamo. Deze was een kleine 3u later in handen, klaar om weg te gaan voor revisie. Deze is keuring gereviseerd (nieuwe borstels, lagers & opnieuw gewikkeld) en binnen een week klaar.

(Slave) koppeling;
Ondertussen de koppeling vernieuwd en de slave koppeling uitgebouwd. Deze laatste bleek helemaal vast te zitten en is waarschijnlijk de oorzaak van het ietwat wat hoge oppakken van de koppeling. Een hele goeie tip van sleutelaar om deze mee te pakken, dus de revisie set hadden we klaar liggen. Wel was het een beste klus om 'm schoon te maken, maar daar wist sleutelaar wel raad mee. Ook was er ongelijkmatige kleuring van de stalen koppelingsplaten (slijtage koppelingsplaten zelf viel best mee). Als je zo ver bent is het eigenlijk zonde om de koppeling niet mee te nemen, temeer omdat ze toch al ruim 24u in een oliebad lagen te trekken lol.

Waterpomp;
Deze lekte een klein beetje, maar na demontage viel ook op dat de lagers hoorbaar waren en de pomp zelf vrij stroef draaide. De onderdelen waren ook hier al voorhanden en dankzij de connecties van sleutelaar zijn de nieuwe lagers en keerringen geperst, met een veel soepelere en stillere pomp als gevolg.

Onvoorzien;
Bij het uitbouwen kwamen we erachter dat we 2 o-ringen waren vergeten te bestellen (koelwaterkanalen van & naar de waterpomp) en bleek de luchtfilter aan vervanging toe. De luchtfilter zondag online besteld waar op voorraad en Woensdag in huis. De o-ringen maandag besteld bij de Honda dealer in Uithoorn, welke ze de de volgende dag al had liggen. Vooral dit laatste is dus wel een goeie als je eens snel iets origineel Honda nodig hebt. Zij blijken dit rechtstreeks bij het Honda-depot in BE te halen met dagelijkse ritten. Een zaak als MSP levert ook origineel, maar deze blijken geen voorrad te hebben en die levertijd duurt beduidend langer. De prijs is hetzelfde.

De 2e dag hebben we samen in 4-5u alles weer teruggebouwd. Een korte proefrit later bleek dat ik er een veel fijner rijdende 1300 aan over heb gehouden.

Al met al is het een beste klus geweest, eentje die ik zelf niet had ondernomen. Maar dankzij de kennis, begeleiding en ervaring van sleutelaar hebben we het eigenlijk in een weekend geklaard. Een heel leerzaam en gezellig weekend mag ik wel zeggen! En altijd leuk om een mede-forum lid te ontmoeten.