Start ,,,,probleem,,,

huntink

3e Versnelling
Sinds 2 maanden geb ik soms last met het starten van mijn st1300
Ik zet hem op contact alles gaat dan branden en knipperen, alleen hij wil dan soms niet starten
Dan ga ik ff een beetje pielen met de sleutel in het contact, en tot op heden is ie iedere keer nog gestart, alleen ik ben bang dat ik straks ergens sta, en dat het dan gebeurd is met pielen,,,,en dat ie niet meer start, kent iemand dit ,,,probleem,,,,ik hoor het graag,
Gr.jan

RRR

Kilometervreter
Komt me bekend voor.

PandaBlack

Kilometervreter
Klinkt als een probleem met de chip of de ontvanger. Kan ook in het alarmsysteem zitten als die er op zit. Sommige op contact hebben ook een startonderbreker.

Zal zoals ijskonijn aangaf beginnen met de reserve sleutel. Werkt die ook niet zonder pielen dan storing sleutel er in en met de reservesleutel langs de contactslot halen.

huntink

3e Versnelling
Dank voor de reactie, ik ga het zeker proberen met de reserve sleutel, ik zal het niet direct weten, de motor starte namelijk meestal wel gewoon, maaaar achteraf bedenk ik me, dat ik voor 4 maand geleden,een nieuwe sleutel heb laten maken,,,,,,,,,,,dus zeg ik
1+1=
Gr,jan

huntink

3e Versnelling
Is het mischien ,,,handig,,,,om de oude sleutel samen aan de huidige sleutel te hangen,,,in verband met contact maken met de chip, , , ,,,,,,

Nosegear

Administrator
Medewerker
Kan overigens ook een brakke contactschakelaar zijn, of een draadbreuk in de kabelboom. Dat laatste dan waarschijnlijk bij de overgang van het frame naar het stuur.

huntink

3e Versnelling
Nee hij doet helemaal niets,,,,het contact werkt verder wel, dat wil zeggen, alle toeters en bellen doen het, maar de startmotor doet niets,,,
Gr.jan

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Mmmm dan ga je vrij vlot toch denken dat je een kapotte startmotor of een dode accu hebt?
(Er vanuit gaande dat je een kapotte start relais c.q. draadbreuk hebt uitgesloten).

Lees hier eens:

Laatst bewerkt:

huntink

3e Versnelling
Accu is uitgesloten u heb mijn bericht denk ik nie goed gelezen,,daar heb ik vermeld dst alle toeters en bellen volop branden,,,en normaal is hut starten en lopen,,alleen op een enkele keer na, doet ie vreemd, maar zeker de acvu niet, en eigenlijk ben ik er ook van overtuigd dat hut ook nie de startmotor is,,die heb ook nog nooit vreemd gedaan,,,,,,
Gr.jan

PandaBlack

Kilometervreter
Af en toe het probleem en niet de accu of de startmotor.

Geen klik of kik.

Terzijde; Durf zelf de startmotor niet 100% uit te sluiten omdat die soortgelijke problemen kunnen geven. Heb iets soortgelijks als dit met een VW Golf gehad. Altijd starten maar soms niks. Was stervende startmotor.

Uitgaande van niet de startmotor klinkt dit voor mijn ongetrainde oor toch verdomd veel op defect of storing rondom startrelais en anders startonderbreker (chip of module) of een draadbreuk. En waarschijnlijkheid in die volgorde.

Ben geen sleutelaar maar misschien helpt dit. Ik zou zelf de startrelais switchen als de 2e sleutel ook niets doet. Laten uitlezen is ook een optie begreep ik vandaag. Met kapotte zekering had je het probleem onafgebroken gehad.

Sterkte!

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@huntink klopt helemaal ... Ik schrijf een dode accu maar bedoel een accu die zijn langste tijd heeft gehad.
Verder ben ik benieuwd wat het blijkt te zijn als je succesvol via eliminatie de oorzaak achterhaald!
Op basis van het forum staartje waar ik naar verwees kan het van alles zijn.

huntink

3e Versnelling
Voorlopig rij ik weer met de oude sleutel en is hut gewoon,,,starten en lopen,,,net zo vaak als ik wil, dus ff afwachten,,mocht ie weer eens een keer nie starten, ga ik de kabelboom nakijken en dan begin ik uiteraard bij het frame overgang stuur,, maar wie weet,,,,,,,,

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Wacht eens ... Een ST1300 heeft HISS toch?! Dan zou je denken dat er iets mis is met de HISS chip in de sleutel?!

Portupan

Kilometervreter
Als de Hiss niet klopt draait de startmotor wel.
dit gaat buiten de ECU om, die allen ‘ vonkt’ en brandstof geeft als de juiste sleutel wordt ‘ gezien’ .
Ties, betreft diepere kennis van de werking van de elektronica.
Deze kennis komt niet simpel vanaf internet. Vergt een hoop achtergrondkennis. Deels opleiding, deels ervaring., praktische kennis.
ik mag dan een stil figuur op het forum zin, maar ik probeer met mijn posts inhoud te creëren.
Btw : ik had al op duizenden posts kunnen zitten als ik ieder nieuw lid na mijn aanmelding welkom had geheten.
Martin.

Pangerard

Beginnend Bestuurder
Ik heb bij een dergelijk probleem het kontaktslot een keer uit elkaar gehaald. Toen bleek het bij de kontakten gebruikte vet verhard te zijn en de punten zelf geöxideerd. Nadat dit was verholpen: altijd starten en lopen!

PandaBlack

Kilometervreter
Sloten moet toch altijd gewoon met kruipolie gedaan worden? Eventueel teflon of siliconen. Waarom zit hier vet in dat überhaupt kan verharden? De inhoud van een potje vet (al dan niet een van Mentos) hoort op splines of meenemer. Niet in het contact.

PandaBlack

Kilometervreter
@marccc Lijkt mij niet ideaal voor de delicate rockerpin mechaniek van een slot. Je wil niet dat die plakt. Vroeger geleerd voor sloten raad men op eerste plaats een droog smeermiddel als grafiet poeder aan. Op 2e plaats een lage viscositeit olie. Vet (helemaal de dikkere) raad men meestal af voor sloten omdat vet plakt en vuil vast houd. Vuil kan op zijn beurt het mechaniek beschadigen of aantasten.

Wit lithium spray en vet is in mijn boekje meer een bescherming tegen vocht en daarnaast een smeervet voor het grove mechaniek van scharnieren etc.

Heb je toevallig iets van documentatie? Linkje naar info? Scheelt mij googlen. Ben broodrooster verkoper en geen slotenmaker maar leergierig en zeer benieuwd hoe en wat nou de juiste smeering van een slot is. :)

drivervince

4e Versnelling
ik had ooit eens het zelfde, staat nog ergens een draadje van.
heb de halve motor uit elkaar getrokken, t/m de startmotor toe.
bleef om de paar weken de kop opsteken. werdt er gek van.

Ik heb als laatste de knoppen handel rechts vervangen voor een oude model (zodat ik het dimlicht kan uit doen), en sindsdien is het weg.
opvallend is dat juist het nieuwe model schakelaar heel doordacht en degelijk in elkaar zit, en de oude gewoon 2 contactjes zijn. maar die doet het iig..

dat jij met je oude sleutel geen problemen hebt klinkt in ieder geval als contact issue, maar moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met het slot.

succes.

vincent

Portupan

Kilometervreter
Sleutel/schakelaar zijn eigenlijk 2 verschillende systemen. Een slotmechanisme dat een schakelaar bedient.
Het slot kan prima werken, maar een elekrisch defect in de schakelaar kan tot problemen leiden.
HISS is de diefstalbeveiliging op basis van de transponder in de sleutel. Alleen hiermee (juiste transpondercode) kan de ECU/boordcomputer worden vrijgegeven om de motor te laten werken.

Bovenaan