Stationair draaien bij koude motor

Rein dH

1e Versnelling
Goedendag Forumleden,

Mijn ST1300 draait bij koude motor (bij warme dagen) erg slecht stationair.
Verschijnselen:
- Stationair toerental dusdanig laag dat de motor telkens afslaat.
- Bij langzaam rijden 'bokt' de motor
- Motor reageert traag op gasgeven, wat vervelend is als je bijvoorbeeld op een rotonde langzaam achter je voorganger rijdt. Motor reageert vervolgens bij oppakken te fors, waardoor je onmiddelijk weer gas moet loslaten.

Iets met een sensor?
Ik merk dat tijdens deze warme dagen de motor niet met een verhoogd toerental blijft draaien totdat de juiste bedrijfstemperatuur is bereikt.

waffie

Mega Mijlenmaker
Dat zou kunnen duiden op een defect in het mengsel controle systeem
En het zou de O2 sensor kunnen zijn maar ook een defecte vacuumslang

tja...wat zou je daar nu aan kunnen doen............

RRR

Kilometervreter
Of vervuilde injectoren, niet goed gesynchroniseerde gasklephuizen en mogelijk (ook nog) een defecte waxsensor aangezien 'ie pas stationair blijft lopen als 'ie op temperatuur is. Zou beginnen met een flesje Forte erin te kiepen, tank leegrijden en daarna gasklephuizen synchroniseren. Hoe lang zit de benzine er al in? Oude E10 benzine kan ook voor problemen zorgen.

Laatst bewerkt:

Rein dH

1e Versnelling
Probleem kan mss iets te maken hebben met het tanken van E10 in het algemeen?
Heb laatste keren E10 in België getankt.

Rimconator

Klokje Rondrijder
Tanken E10 zou het niet moeten zijn, ik tank ook af en toe E10.

Kapotte wax sensor misschien, maar ik ben geen techneut.

Rein dH

1e Versnelling
Heb mijn laatste bijvulling van ongeveer 10ltr ook E5 gedaan.
Moet dit mengsel maar eerst eens helemaal oprijden en dan nog eens E5 voltanken. Dan nog maar eens zien of de problemen blijven bestaan.
En dan zal ik zeker ook een 'spoeling' overwegen met bijv. Forte.

Ik heb deze bike sind vorige maand, en sindsdien een 3-tal E10 tankbeurten gedaan. Hiervoor ST1100 gereden.
De brandstof geschiedenis van deze motor is niet bij mij bekend.
Wat ik wel gemerkt heb is dat dit 'koude start probleem' in het begin niet bestond en de motor voor het bereiken van de bedrijfstemperatuur keurig met vehoogd toerental draaide en zonder problemen van en op het gas ging.

Bedankt zover voor de reacties.

Laatst bewerkt:

PandaBlack

Kilometervreter
De 1300 kan beter met E10 omgaan dan de oudere 1100. Heeft een andere samenstelling en vulkanisatie proces van het rubber. Nieuwe rubbers zullen op een 1100 ook minder snel aangetast worden.

E10's grootste probleem is stil staan. Trekt over tijd water aan wat corosie kan veroorzaken. Staat ie echt lang stil kan de vloeistof gaan scheiden. De emulgator breekt af en de bio ethanol gaat bezinken en wolken / vlokken. Lijkt een beetje op algen in een aquarium. Rijdt de motor vrolijk een keer rond op een slokje E10 is dat dus echt niet direct een probleem. Langdurig gebruik of stil staan verandert dat.

Volle tank E5 en heerlijke motor cleaner zoals Forte erbij. Flink stuk rijden om op bedrijfs temperatuur te reinigen. Kleppen en alles zo schoon mogelijk zoekt makkelijker naar het defect.

RRR

Kilometervreter
De benzine lijkt me het probleem niet. Motor liep eerder goed. Draait het blok wel goed als het op bedrijfstemperatuur is?

marc pan

Klokje Rondrijder
Ik heb ook zo en probleem in die richting gehad,
en de boosdoener bij mijn Pan was dat ik bij TOTAL had getankt.

Rein dH

1e Versnelling
Via een dealer aangeschaft.
Snap niet wat hier eventueel iets zou moeten uitmaken, aangezien het euvel zich in begin nog niet manifesteerde.
Pas nadat ikzelf de nodige km's ermee heb gereden en enkele tankbeurten komt dit pas voor.

Eric R.

5e Versnelling
Mogelijk bij dealer iets van garantie (?)
postings automatisch samengevoegd:

En dacht te hebben gelezen dat je m pas hebt

Rein dH

1e Versnelling
Ja, snap wat je bedoeld.
Zit nog in garantie.
Maar moet dan wel weten of dit idd een mechanisch defect is of mogelijk een oorzaak van verkeerde brandstof.

Eric R.

5e Versnelling
Ja, maar volgens mij moet de 1300 op zich E10 kunnen hebben volgens de E10 check. Weet niet hoelang garantie loopt maar misschien wel poging waard hier beroep op te doen.

Rein dH

1e Versnelling
Thanks Eric R.
Hou deze optie zeker open. Heb nog een aantal maandjes garantie.
Eerst maar even 'spoelen' met E5 en een additief.
Kwaliteit van de getankte E10 bij een zelftank in een Belgisch dorpje in de Voerstreek trek ik een beetje in twijfel.

Eric R.

5e Versnelling
Ff wat anders, zie dat je uit zuid Limburg komt, beetje de dans ontsprongen of zit je in water ellende?

Rein dH

1e Versnelling
Gelukkig geen last van gehad. Even iets verderop - maar ook gelijk 50 meter lager - in Valkenburg heb je de beelden van gezien.
Dus ook geen waterschade aan de ST1300

Eric R.

5e Versnelling
Ja, dat zag er heftig uit.

Terug naar de Pan, ik blijf t volgen en ben benieuwd naar de oorzaak / oplossing,

Portupan

Kilometervreter
Gewoon onder garantie terug gaan naar de dealer. Lijk idd op n waxsensor.
kan ook liggen aan de vacuumslange en t 5-voudig t-stuk op het gasklephuis.
dan gaat de MAP sensorvreemd doen.
als er geen storingen zin (FI) lamp, lijkt de gasklepsensor in orde.
Martin.

RRR

Kilometervreter
Eens met Portupan. T-stuk en/of de slangetjes willen soms nog weleens kapot gaan en de waxsensor is hier ook al vaak voorbijgekomen.

Rein dH

1e Versnelling
Thanks Eric R.
Hou deze optie zeker open. Heb nog een aantal maandjes garantie.
Eerst maar even 'spoelen' met E5 en een additief.
Kwaliteit van de getankte E10 bij een zelftank in een Belgisch dorpje in de Voerstreek trek ik een beetje in twijfel.
Ik heb gisteren de tank met 'verdachte brandstof' aangevuld met een juiste dosering reiniger leeggereden.
Heb nu een volle tank schone E5.
Wil nu even kijken wat dit me komende dagen oplevert. Wil in elk geval deze mogelijke oorzaak uitsluiten.
Als het nog niet is opgelost, ga ik voor de optie garantie (i.v.m. mogelijk slangetjes en/of waxsensor).

PurplePan1100

Kilometervreter
E5 (98ron) lijkt me ook het minimale wat je moet tanken.....die bio ethanol kan je beter vermijden.......ik gooi in er zelfs sinds kort alleen nog maar min 100ron in of hoger.....maar goed ik rij de st1100....

ben benieuwd of het geholpen heeft...

Rein dH

1e Versnelling
Inmiddels heb ik een aantal dagen de E5 er in zitten.
Het probleem lijkt te zijn verdwenen
Niet te vroeg juichen, maar het lijkt goed.
In elk geval zal ik vanaf nu enkel E5 (Ron 98) tanken.
Ik zal dit topic zelf maar als opgelost afdoen.

Mocht het toch nog een keer terugkomen, dan weet ik inmiddels wel dat het niet aan de brandstof meer kan liggen en dat de oorzaak een technisch defect zal zijn.

Bedankt allemaal voor meedenken en meedoen.

PurplePan1100

Kilometervreter
bij mij ook min 98 ron erin .. des te hoger des te beter het klopmoment.

bij nieuwere autos word dat electronisch geregeld. als de zuiger meer klopt word dat electronisch bijgeregeld het kloppen word dan minder , dus beter voor je motor ....

voor wie duits verstaat hier een duidelijke nerd test.. is wel met een auto maar gaat om het zien hoe het werkt die benzine ron verchillen !?

View: https://youtu.be/gwMeF4Mu8yY

Laatst bewerkt:

PandaBlack

Kilometervreter
5% is het oude percentage. Nu is het 7 tot 10% toevoeging maar dat terzijde.

Ben niet al te goed in wiskunde maar denk ook dat het inderdaad niet klopt @Edmund. 108 RON is ongemengde bio ethanol dus ze hebben de verkeerde RON waarde daar staan. Met 5% E95 zou de mix al een lagere RON waarde hebben dan 108 laat staan andersom. Nieuwe E10 mixen zijn met 10% bio ethanol voor zover ik weet ongeveer 1 a 2 octaan hoger dan oude 95. E5 is ook grofweg 1 a 2 hoger dan 98.

( [ % Fuel A ] x [ Octane of Fuel A ] ) + ( [ % Fuel B ] x [ Octane of Fuel B ] ) = Octane of Mixture

Oude 5%
(0.95x95) + (0.05x108) = (90. 25) + (5.04) = 95.29 Octane

Nieuwe 10%
(0.9x95) + (0.1x108) = (85.5) + (10.8) = 96.03 Octane

Oh en alcohol of zeer krachtige Ethanol red je ook 108 niet met maar 5% toegevoegd.

"The blending RON of ethanol is about 120-135, and the blending MON 100-106. The sensitivity (RON-MON) is typically 8-10 units for gasoline, but 14 units for ethanol."

10% Ethanol @135Ron
(0.9x95) + (0.1x135) = (85.5) + (13.5) = 99 Octane

Edit: Die grove achterkant van een servertje berekening vanochtend voelde inaccuraat met schatting over de max gehalte. Papieren gezocht van iemand met meer kijk op Bio Ethanol en interactie bij blends en mengen. Onderzoeks resultaat bijgevoegd. BioEthanol's in de test was 108.6 RON / 89.7MON. Samenstelling of "blend" van FCC, CR en iC5 in basis brandstof maakt meer verschil dan ik dacht. Had de data niet en anders kennis niet het te berekenen. Gasten van het document kunnen wel met een Casio omgaan, ik alleen met een broodrooster hahaha. Zat ik er net naast met de hoge kant, de nieuwe brandstoffen zijn zo een 1-3 octaan hoger dan de oude Euro versie. Fabrikanten kunnen dit wat drukken met hun toevoegingen.

Bijlagen

• Mathematicalmodel.pdf
    351,9 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

Edmund

3e Versnelling
@Tiesemans. Begrijp niet wat je bedoelt maar VPower en BPUltimate 98 zijn natuurlijk gewoon de ECHTE octaangetallen die ze opgeven,
dit is AFAIK altijd dmv toevoegingen/dopes. Ongepimpte als je daar ongedoopte nafta mee bedoelt, is geen 98 octaan.
Benzine is zoiets als Coca Cola, water suiker en een heeeel klein beetje nogwat, en dat laatste maakt nou net het verschil.
Er staat mij iets bij dat VPower hier in NL 97 Octaan is maar zelfs als dat zo is is het moeilijk daar harde conclusies aan te binden.
Normaal gesproken is het RON getal hoger dan het MON getal, maar grappig en vreemd genoeg niet altijd.
In Duitsland kon je in elk geval recentelijk VPower 100 tanken.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Zou het?! VPower en BP ultimate oorspronkelijk geraffineerde 95 octaan maar naar 98 getild met hulp van eigen huis toevoegingen?
En "echte" ongepimpte Super 98 alleen afkomstig uit Esso terminal Antwerpen/ Total terminal Antwerpen/ Argos terminal Herentals?!

Bron:
@Edmund ook dat is dus voer voor discussie op die BMW M3 fora .. ik ben geen chemicus bij BP of Shell werkzaam.
Ik lees en probeer te achterhalen of iets berust op waarheid of niet?!
Sommigen beweren dat Vpower inmiddels 98 Octaan is geworden ipv 97 + dopes terwijl er ook zijn die nog altijd volhouden dat ze liever Super98 tanken bij Argos of Berkman of nog beter 100 of 102. :Pardon:
Zo ook dus die bewering dat Vpower en BPultimate weliswaar 98 octaan bezitten maar dat het via toevoegingen is bereikt ipv.

Maar ik lees bijv. ook een reactie zoiets dit:

"Je kunt dat ook terug vertalen naar andere auto's, die presteren in principe gewoon beter op BP ultimate 98".
Als de motor gemaakt is voor 95 en het ontstekingsmoment niet kan aanpassen op het type benzine, dan presteert de motor niet beter op 98."
Nee nou nu tank je vooral 98 voor je Pan om geen ethanol binnen te krijgen :p

View: https://www.youtube.com/watch?v=8SSAlfXNGw0

View: https://youtu.be/AZ5QjqP1THI

Laatst bewerkt:

PandaBlack

Kilometervreter
Geen chemicus, mechanicus of octopus dus pin me er niet op vast. En als een van die drie of iemand anders wil corrigeren perfect! Wil alleen een poging wagen met dat BMdinges forum gedoe.

Consumenten zien het exacte RON gehalte zelden tot nooit met decimalen @Tiesemans & @Edmund. Zeker niet in de normale wandelgangen. 95 of 98 is ook voor het gros verwarrend genoeg. E10 en E5 maakt het al helemaal niet makkelijker.

Exacte RON verschilt altijd al onderling per leverancier. 95 of 98 octaan nummer is een minimum geen absolute. 0-100 en laag gehalte is hogere knock kans (knock is anders door verhoogde compressie door b.v. roetvorming). Brandstoffen worden gemaakt volgens DIN EN228 standaard voor automative fuels met de vastgelegd maximum. RON is ook niet de enige factor. Leesvoer over RON en MON etc.

Hoger octaan heeft meer energie en kan meer compressie aan. Motor moet alleen wel in de parameters van het ontstekingsprofiel vallen anders heb je inplaats van performance schade aan ik neem aan kleppen zuigerveren rockers etc. Ook geen sleutelgoeroe dus. Maar dit is volgens mij waarom sommige E95 voertuigen wel en andere net geen E98 of E5 veilig aankunnen.

Vpower
Launchday was ie RON95(+). De huidige formule is 98(+) en er is of net een nieuwe ofwel in aantocht die RON99(+) is.

Van de shell UK site:
2 days ago
Updated

• Octane is an attribute all unleaded fuels have, measured by a Research Octane Number (or RON).
  • Lower-octane fuels can result in a spontaneous ignition of the fuel-air mix called ‘engine knock’.
  • Engine knock causes the engine to adjust the timing of the spark plug, in order to prioritise protecting itself from damaging over performance.
  • Higher-octane fuels can stand more compression before automatically combusting.
  • New Shell V-Power unleaded is a 99RON octane fuel.
  • By comparison, regular Shell unleaded is 95RON.
  • New Shell V-Power unleaded -the power of high octane."
Vpower is gewoon een degelijk gemengde brandstof met nuttige toevoegingen zoals lubricanten en cleaners op 98+ met redelijk weinig fillers. Bovengemiddelde brandstof in veel test maar de prijs is er ook naar. Weet dat rode Italiaanse bolides etc vaak Vpower aangeraden wordt. Maar ook dat individuele voertuigen er niet hetzelfde op reageren.

Wat ik tegenkwam;
- RON100 en 102 was een paar jaar terug aan bepaalde pompen te koop als "performance" brandstof.
- Injectiemotoren hebben vaak een klopsensor die via de ECU ontstekingstiming regelt of mits turbo aanwezig een wastegate opent bij detecteren van pingelen of kloppen. Veel van die Euro98 BMdinges autos zouden dan volgens mij nog redelijk op te lage RON kunnen rijden. Niet dat het ideaal is mja. Dat is voor mij een BMW auto ook niet. :vroem:

Laatst bewerkt:

Edmund

3e Versnelling
Voor performance engines, is hoe hoger octaan hoe beter. "Race" motoren maken gebruik van hogere drukken, normale motoren niet.
Het mij niet bekend dat hoger octaan schadelijk kan zijn voor "normale" motoren maar het is weggegooid geld.
Misschien met uitzondering van loodhoudende of ethanolhoudende high octane sap, als de betreffende motor geen lood cq alcohol mag hebben maar verder zou ik niks kunnen bedenken. Hoog octaan sap heeft ook niet meer energie dan laag octaan, de vermogenswinst komt uit de hogere compressie niet uit de energie vd brandstof.

PandaBlack

Kilometervreter
Heb ik het te simpel verwoord misschien @Edmund

Hoger octaan heeft een hoger energie potentieel. Zelfde chemische energie. Betere thermodynamische efficientie. Potentieel meer opgeslagen energie omgezet in mechanisch energie. Minder verlies. Resultaat = meer energie uit de brandstof daadwerkelijk gebruikt.

Neem t niet van mij aan. Hier is een MIT Engineer over octaan.

Hogere RON motoren zijn over het algemeen steviger gebouwd om het omzetten van de thermodynamische krachten bij hogere druk aan te kunnen. Zo kunnen geschikte motoren de extra hitte en druk van de thermodynamiek beter aan en de warmte sneller afvoeren.

Daarnaast is de verbranding in een motor met te lagere compressie niet optimaal. Je krijgt dan meer roetvorming en aanslag. Omdat de ontbrandings omstandigheden niet optimaal zijn.

Slecht ontbrande gassen kunnen blowback veroorzaken. Dit weer slecht voor de palladium en edelmetaal filter lagen een katalysator. Is maar een paar micron dik.

Alle drie kunnen direct of indirect schade toedoen aan een motor. Ga je op pure alcohol of met NoS inspuiting met nog meer potentiele energie rijden is de kans op slopen nog hoger.

Hoog octaan is niet altijd beter. Soms loopt een auto er zelfs slechter op en met minder power. Bij race niet ideaal. Zijn dan ook weer die op 100 rijden in plaats van 102. Ook zijn er vooral oudere motoren die 98 plenty vinden.

Er zijn ook straatmotoren die niet "race" zijn maar juist wel onder hogere compressie werken goed de thermodynamiek kunnen omzetten en dus hoog octaan prefereren.

Laatst bewerkt:

Edmund

3e Versnelling
@PandaBlack Niet te simpel verwoord maar ik denk dat het niet volledig juist is.
Hoger octaan sap heeft niet per se een hogere calorische waarde dan lager octaan. Als je op de molecuul wilt gaan analiseren kan er mogelijk een onmeetbaar verschil als gevolg van het mengsel zijn (MTBE- misschien) maar de winst komt uit de hogere compressie.
Schade door hoger octaan heb ik nog nooit van gehoord, misschien als een motor niet tegen 1 vd bestanddelen van hoog octaan kan, maar
dat is dan een bestanddeel en niet de hoog octaan eigenschap van de sap.
Race: lijkt me toch als je de beste prestaties wilt dat je het hoogste octaan neemt zodat de motor max vermogen levert, ik zou niet weten welke uitzondering hierop te bedenken is.
Als jij hier ergens anders over denkt hoor ik graag waarom.

PandaBlack

Kilometervreter
Gaan in pm wel verder @Edmund. Goed? Top!

Moet zo m'n vrouw wegbrengen maar zal daarna gerelateerde documentatie van de research database voor je regelen. Gaat diep in op de geavanceerde natuur+ scheikunde binnen ontbranding processen. Niet interessant voor gemiddelde leden hier. Ga ze er ook niet mee lastig vallen.

Ik ben maar een nerd die broodroosters verkoopt en de universiteit nooit gehaald heeft dus sommige industrie en onderzoeks papieren gaan zo diep op de materie in (pun intended) dat het mij hier en daar ook te boven gaat. Maar het is wel interessant en verhelderend en meestal een stuk beter beargumenteerd dan Facebook groepjes of de vaak loze speculaties op dat BMWhatnot forum. :Biggrin

PandaBlack

Kilometervreter
Nu is dit allemaal half on en half offopic dus sorry beste moderators! Kan hier anders een eigen topic van gemaakt worden vanaf Purplepan's bericht? Is een interessant topic met vaak weinig info. Maar niet exclusief m.b.t. stationaire ST1300.

@Edmund Las de berichten terug en zag het foutje bij mijn tekst. Staat "en" in plaats van "want".

"Hoger octaan heeft meer energie(potentie) en kan meer compressie aan." Moet want zijn.

Calorische waarde brandstof is gelijk. Maar compressie is mechanisch toegevoegde energie. Zit dus meer energie in het totale ontbrandingsproces. En er komt dus ook meer energie vrij. (Natuurwet; Conservering van energie)

Moleculair niveau hebben 98 en 95 qua ontbrandingsgassen inderdaad nagenoeg hetzelfde volume. Maar de 98 werkt (onder ideale omstandigheden) vanaf een kleinere druk kamer voor de hoeveelheid brandstof en wil dezelfde wolk gas in dezelfde tijd kwijt. Dit veroorzaakt zo meer druk op wanden en onderdelen.

Dat schade kunnen veroorzaken heeft te maken met bovenstaande krachten. Overdreven voorbeeld is; Rotje in een zware container geeft een klap maar doet weinig met de container zelf. Rotje in een licht blikje klapt harder en explodeert het blikje. (MON)

Edmund

3e Versnelling
@PandaBlack.
Over het eerste gedeelte zijn we het nu wel eens.
Over het 2e gedeelte niet, schade door een hoger octaangetal.
Een "tamme" motor die niet ontworpen is voor hoog octaan, haalt nooit zo'n hoge compressiedruk die hoog octaan sap noodzakelijk maakt en
door het ontbreken van zo'n hoge compressiedruk zal z'n motor ook nimmer een hogere verbrandingsdruk krijgen met hoog octaan sap.

Bovenaan