Stelknop achterschokdemper van binnen

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
472
126
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Aan het einde van het motorseizoen 2018 bleek dat ik van de achterschokdemper de veer voorspanning niet meer kon regelen. Door aan de knop te draaien komt de veer van de schokdemper strakker te staan. Hierbij zie je de knop over de schaalverdeling schuiven. Ik kon draaien wat ik wilde, maar er kwam geen verandering in. Wat is hier nou aan de hand? :Shrug:
Omdat ik deze winter de motor toch een grote onderhoudsbeurt zou geven, liet ik het maar even zitten en ben ondertussen op zoek gegaan naar een andere stelknop. Pan Gert had er een liggen en die heb ik over kunnen nemen.
Vandaag heb ik de knop gewisseld. Hierbij zoveel mogelijk de oude olie eruit laten lopen en vervangen door verse hydrauliek olie en... het werkt weer.

Maar de vraag was bij mij: waarom werkt de oude stelknop niet meer en hoe ziet het er aan de binnenkant uit? Dus heb ik de oude knop open gemaakt.
Is eigenlijk heel simpel. Een cilindertje met een zuigertje en de stelschroef die het zuigertje naar binnen drukt.

20190211_183907.jpg We kijken even van rechts naar links.

Rechts de cilinder met de schaalverdeling. Hier gaat het zuigertje in met de bolle kant naar beneden. Daar bovenop komt de afdekdop waarin de stelschroef zit. Dit wordt op z'n plek gehouden door de ring links ernaast. Als je de stelknop met olie wilt bijvullen, is het dit zuigertje wat je helemaal tot het einde moet indrukken (met volledig uit gedraaide stelschroef).

Wat was er nu met de knop aan de hand? Helemaal links op de afbeelding zijn stukjes schroefdraad die IN de afdekdop hoort te zitten! De schroef had geen grip meer en kon het zuigertje dus niet indrukken. En dat zuigertje drukt de hydrauliek olie de achterschokdemper in waardoor er een schotel de grote veer van de schokdemper indrukt. Zo wordt de hoogte van de motor afgesteld bij een zwaardere belasting.

Zou dat schroefdraad in de afdekdop nog te repareren zijn??
Ik ga die mogelijkheid eens bekijken. Of weet iemand van jullie het? :Shrug:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.358
180
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Wat is de huidige opening zonder de schroefdraad,
Ik heb namelijk een hele voorraat tappen liggen.
Maar dan word het voor jou wel een ritje Westmalle.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.436
368
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoe kan zo'n schroefdraad nu stuk gaan ?
Ooit eens de draaiknop helemaal uitgedraaid en er terug scheef in gedraaid ?
Metaalmoeheid van de schroefdraad door veelvuldig in en uitdraaien van de knop ?

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
472
126
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Hmmm, is moeilijk te meten: de schroef zit er nog in en is er niet zomaar uit te schroeven. Zoals je op de foto kan zien, zit er een stompe onderkant aan die het zuigertje naar beneden drukt. Maar de schroef heeft een diameter, inclusief schroefdraad, 10 mm en een 1.25 spoed.
Die stompe onderkant moet eraf gezaagd worden om de schroef eruit te krijgen. Dan kan er een groter gat gemaakt worden om nieuw schroefdraad te kunnen tappen. Dus moet er ook een grotere schroef gebruikt gaan worden. Maarrrr... de kop van de schroef moet wel 14mm zijn, anders past de knop er niet meer op.
Als jij dat kan, kom ik naar Westmalle, Marc. Altijd leuk en gezellig! Op mijn werk hebben we toevallig een goede machinebankwerker en is toevallig ook een neef van me. Ik kan het ook aan hem vragen...
postings automatisch samengevoegd:

@Mister Vogezen, ik denk het laatste. Als ik de knop helemaal in- of uitdraai, dan draai ik deze altijd een slagje terug, zodat er geen spanning op het schroefdraad blijft staan. En ik ben niet zo'n krachtpatser die die knop zo hard mogelijk op de uiterste stand draai.

Laatst bewerkt:

knarf

2e Versnelling
24 jul 2015
77
16
8
60
Hemrik
Type motor
ST1300
Bij mijn 1300 is volgens mij net als bij veel anderen het stelsysteem lek. Moet hem om de zoveel tijd bijvullen met olie. Als ik dit zo zie zou hij eenvoudig te renoveren zijn ( nieuwe O ring). Of heb ik het mis

gr

Frank

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.119
257
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
NOOIT grotere schroefdraad tappen!!!!, als de draad kapot is moet je er een helicoil van de juiste lengte inzetten. Je hebt dan de originele draad die bovendien sterker is.
Ik heb ze liggen t/m M14 x 1,25 als ik me niet vergis.

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
472
126
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Waarom mag je er geen grotere schroefdraad tappen, Luc?
Een helicoil vindt ik ook prima: minder werk zelfs. Maar ik ben toch benieuwd naar het waarom niet.
De schroef moet toch worden doorgezaagd om deze te verwijderen.
postings automatisch samengevoegd:

@knarf als die o-ring los te verkrijgen is, wel.
Ik heb wel veel moeite gehad om de borgring (links op de foto) los te krijgen. Bij gebrek aan een stevig (tandarts) haakje, heb ik aan de zijkant een gaatje van 2mm geboord, precies ter hoogte van de borgring (te zien onder het woord LOW). Met hetzelfde boortje de borgring uit de groef gedrukt. Toen kon ik er met een klein schroevendraaiertje de ring eruit wippen.

Laatst bewerkt:

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.119
257
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Als je grotere schroefdraad tapt wordt het oppervlak en de spoed veranderd en dus ook de karakteristiek.

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
472
126
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Ik snap em niet helemaal, Luc.
Als je de boring naar bv m12 brengt, met een spoed van dezelfde 1.25 dan maakt het in principe toch niet uit? De afstand van omwenteling blijft toch hetzelfde?

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
626
105
43
Dalen
Type motor
ST1300
Eens met Lucky Luc. Helicoil gebruiken. Maar dan moet je wel eerst de schroef eruit zien te krijgen. Zou de zeskante kop van de schroef eraf zagen, helicoil plaatsen, schroef er weer in en er een nieuwe zeskante kop op lassen. Andersom kan natuurlijk ook, maar het lijkt me meer werk om een nieuwe stompe onderkant te maken.
Waarom het draad kapot is gegaan blijft gissen, maar bij de ST1300 van een vriend zat de stelknop zo vast dat er met geen mogelijkheid beweging in was te krijgen. Als je in zo'n geval de knop verwijderd en er een dop of ringsleutel op zet, kan met een beetje 'goede wil' uiteindelijk alles kapot....

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
472
126
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Zoals ik al in de 1e post heb geschreven: Ik heb al een andere stelknop van Pan Gert overgenomen. Die zit er ook al opgeschroefd.
Ik probeer de kapotte knop te repareren. Weggooien kan altijd nog.

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
903
116
43
52
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
Eerlijk gezegd heb de verstelling nog nooit gebruikt, zou ook niet zo goed weten waarvoor?.
Heb ook geen idee welke kant ik op moet draaien en ben alleen maar bang dat ik iets verander wat ik later niet meer goed krijg.

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
472
126
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Das simpel @ruudb, Die stelknop is eigenlijk de hoogte verstelling van de achterkant. Als je alleen rijdt, zonder bagage draai je de knop helemaal uit tot je op de stelschroef het woord LOW ziet staan. Dan staat de motor redelijk horizontaal. Als je iemand achterop meeneemt, dan zakt de achterkant verder in. Met bagage erbij zakt die nog verder in. Het gevolg is dat de motor niet meer horizontaal is. De achterkant gaat naar beneden en de neus omhoog. Je krijgt het gevoel dat het stuur heel licht gaat. Dat klopt ook, want er is minder grip op het voorwiel.
Om deze balans weer juist te krijgen moet je aan de stelschroef draaien. Hierdoor wordt de veer van de schokdemper ingedrukt en kan deze meer gewicht aan zodat de motor weer horizontaal op de weg komt te staan. Let wel: het strakker zetten van de veer heeft GEEN invloed op de werking ervan. De veerweg blijft hetzelfde.

Dus, rijd je alleen zonder bagage >>> stelknop op LOW
rijd je met duo óf bagage >>> stelknop op Std (standaard)
rijd je met duo én bagage >>> stelknop op High
(Gelet op het gewicht van de personen en bagage is dit bovenstaande geen vast gegeven. Je moet er een beetje mee spelen.)

En Ruud, je kan er eigenlijk niks verkeerds aan doen als je er aan gaat draaien. Probeer het maar eens,, je zal het verschil duidelijk merken. Tenminste, als er voldoende olie in de stelknop zit. Als je vanaf stand LOW eraan gaat draaien, moet je direct weerstand voelen. Ga je dat pas halverwege voelen, olie bijvullen!
Een simpel klusje. Misschien komende TDT?

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
903
116
43
52
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
De 23e ben ik er @Biker T dus voor die tijd zal ik eens wat uitproberen ben zelf niet de slankste over de 100 kg dus zal hem eens op std zetten. Eens kijken wat ik hier voor verschil in merk.

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
472
126
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Ok, bedankt Marc. Zo ongeduldig als ik (soms) ben, heb ik de spulletjes naar mijn werk genomen. Mijn collega gaat kijken wat hij ermee kan. Lukt het niet, neem ik contact met op.