Stijve veren

1975

Motorrijles
Mensen. Ik heb sinds een 1500km een st1300. Heb altijd scheurijzers gehad. Die waren ook stijf. Maar dit ding is stijver als dat ik ooit als een 16 jarige geweest ben. In de bochten stuiters de fiets vrolijk zijn eigen weg. Achter hyperpro. Voor, geen idee.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Van wanneer is de fiets? Via particulier of motorzaak?
Benieuwd welke olie er in de voorvork is gegaan. Ik las van de week al dat men 15W afraadt ivm het wegtrillen van je gebit..

1975

Motorrijles
De fiets is uit eind 2006 met Bovag garantie. Had er al naar gevraagd bij de garage. Die kan ook niet alles weten qua historie. Was een overheids fiets. Voor mij een particulier als eigenaar. De hyperpro ziet er nieuw uit en is bijna volledig ingedraaid. Denk dat de vorige eigenaar het heeft vervangen, gezien overheids fietsen bijna altijd “stock” blijven. Volgens de dealer schijnt ook voor nieuwe veren in te zitten.

Laatst bewerkt:

elmo

Klokje Rondrijder
Enne overheidsfietsen blijven juist niet stock....... Ook ik heb een ex politiefiets en daar was het ook aangepast en rijdt voortreffelijk

1975

Motorrijles
bij mij is de voorvork stug/hard. Ik krijg met geen rem-geweld de vork naar beneden. Achter is hij waarschijnlijk ter compensatie stug gezet. Men zette cardan fietsen stug om de trek te compenseren. Geloof (hoop) dat dat niet meer gedaan wordt. Ik ben 179 lang en krijg mijn voeten niet fatsoenlijk op de grond. Hellingshoek op zijstandaad is +_20°. Mijn K13s trok ik uit de veren. Bij deze geen beweging. Olie in rem en koppelings reservoir is ook ranzig. En turbulentie vanuit ruitje in alle standen. Dat komt waarschijnlijk door de trillingen voorzijde. Maar eerst de veren. Dan kan ik de rest voelen en aan (laten) pakken.

Edmund

2e Versnelling
Veert ie helemaal niet of een klein stukje?
Je zal iets moeten demonteren om de fout te vinden, helaas kan je de Dop niet afnemen zonder eerst een stuurhelft te verwijderen.
Je kan ook even de steekas en de borgbouten loshalen om te checken of daar spanning op staat.
Hou ons op de hoogte van de vorderingen, het komt vast goed :)

1975

Motorrijles
@Edmund Honda? Komt altijd goed. Zij rijd verder prima. Bougies, vloeistoffen en remblokken vervangen. Standaard werk… Zoals eerder geschreven, mijn motorevaring is beperkt tot wegracers. Heb zelfs enkele jaren het hele jaar door met duc’s en cbrretjes gereden. Maar geen toerfietsen. Dit was al jaren een ding voor mij. Telkens als ik de jongens van het KLPD of KMAR er mee zag rijden dacht ik, op een dag…..

er zit wel vering in. Het is erg hard. Krom lijkt mij niet het geval. Tot 160+ blijft zij koers houden. Heb ook geen vergelijkingsmateriaal. Allich dat iemand uit de buurt met verstand van zaken mee kan kijken?

@elmo Ben altijd klant geweest bij Safe motors, van Dijk en nu Edgar Stijner. Voor alles wat ik niet kan of wil…. Vindt het prettig dat handen die ik ken en vertrouw aan de fiets zitten. En een goede onderhoud als basis om mee te beginnen. Als men al bij voorbaat dingen niet ziet, gaat het sowieso niet goed komen is mijn gevoel.

Edmund

2e Versnelling
Dat er "beweging" in zit lijkt me een goed teken. Toch even een dop eraf halen en je weet een stuk meer.
Ik las -ergens- dat iemand gemeten heeft hoe het olie niveau is met de vork geheel UITgeschoven.
Zo kan je even vlotjes checken of er niet te veel olie in zit.
Zal zonder veer iets van 62mm + 110mm moeten zijn denk ik. ( tot veerweg is bij mij 110mm )

Oooosterling

3e Versnelling
Doe het goed of doe het niet..
UITgeschoven is geen meerwaarde. Je moet toch de motor opbokken, stuur/clip ons lossen, bovenste kroonplaat lossen, de dop eraf halen en de v.v. veren er toch uithebben om überhaupt een redelijke indicatie te krijgen, is 1 extra handeling om dan de voorvork in de uiterst ingeschoven stand te brengen en een redelijke meting te krijgen (met de voorvork nog in de motor).
Ben het met @elmo eens dat een secure meting enkel met een voorvork in verticale positie te verkrijgen is (= uitbouwen), maar de bovenstaande manier is een redelijk goede indicatie om het vloeistofniveau bij benadering te meten/controleren en een indicatie te krijgen hoe het werkelijk staat met de veervoorspanning (al dan niet ermee gerommeld of verkeerd gemonteerd0.

Edmund

2e Versnelling
Nog een mogelijkheid! Er zitten "dikke" veren in en men heeft de juiste Honda!! hoeveelheid olie erin gedaan.
Tip: Ter controle, de dikte vd originele veerwinding = 4.85mm.

RRR

Kilometervreter
Doordat de Hyperpro achterveer geheel is ingedraaid wordt 'ie achter ook harder. Als ik me niet vergis levert Hyperpro voor de ST1300 ook een verzwaarde achterveer. De vraag is dus welke uitvoering je er achter van Hyperpro op hebt zitten. Ik heb voor en achter de standaard Hyperpro's en ervaar geen harde vering. Bij normale belading heb ik de voorspanning van de achterveer niet eens ingedraaid. Hij is vóór weliswaar iets stugger geworden, maar beslist niet zo dat je er van de weg mee stuitert. Overall genomen stuurt 'ie door de Hyperpro's een stuk strakker. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier een setje standaard voorveren liggen. Dus als je wilt vergelijken, kan dat. Een veer is er zonder al teveel gedoe snel genoeg uit te halen. De juiste hoeveelheid olie meten is een ander verhaal. Dan moet je vorkpoot eruit en rechtop staan. De dikte van de vorkolie maakt een wereld van verschil. Heb ooit bij m'n eerste motor een dikkere olie gebruikt omdat ik 'm te slap vond en ik de veren niet wilde vervangen. Succes verzekerd. En wat Edmund zegt klopt: Als je vóór Hyperpro's hebt, moet er minder olie in. Als er teveel olie in zit, wordt 'ie ook stugger. Ik weet de vulhoeveelheden niet uit m'n hoofd, maar herinner me nog wel dat het verschil in cc's met het origineel aanzienlijk was. Ik heb er zelfs nog met Hyperpro over gebeld omdat ik dacht dat de montagehandleiding niet klopte.

Edmund

2e Versnelling
Correctie op m'n eerdere post : olie niveau in UITgeveerde toestand.
Met -standaard- veer erin en demperstang bovenkant gelijk met de vorkpoot= 179mm!

Om even vlotjes te checken of het in de buurt zit, lijkt me dit een prima methode. Als je in het midden meet of het gemiddelde vd voor en achterkant neemt valt de hoek vd vork ook weg.

1975

Motorrijles
Voor en achter hyperpro veren. Poten zijn recht. Ik doe sowieso olie verversen en achter wat losser. Dat zal het wel oplossen. Jammer dat de poten niet instelbaar zijn. Dit probleem is bijna opgelost Nu de koppeling. Allen dank.

waffie

Mega Mijlenmaker
Ik heb vast iets gemist maar hoe is het mogelijk dat we zoiets als het comfort van een motorfiets gaan vergelijken met als basis enkel de ervaringen van ons zelf ,echter geen motorfiets is gelijk noch de rijder.
Er zijn te veel variabele
De perfecte balans is als een maatpak.. alles moet perfect zijn.
Neem enkel het verschil tussen de genoemde buikschuiver en deze toerbuffel, dit is al snel 150 KG !
en dat doet beslist wat met je bochten werk.

Als de vering goed is afgesteld verwacht ik dat deze motorfiets (binnen de mogelijkheden die deze techniek bied) een prima stuurfiets kan zijn.
ja ze is(te) zwaar, ja ze heeft iets meer naloop als een buikschuiver en ja ze biedt comfort.

misschien wordt je er vrienden, mee maar mischien ook niet

probeer het te ontdekken ?

Rimconator

Klokje Rondrijder
Inderdaad neem even contact op met Hyperpro en laat het door deskundigen checken.

Doe ik iedere 2 jaar.

Edmund

2e Versnelling
Ik heb vast iets gemist maar hoe is het mogelijk dat we zoiets als het comfort van een motorfiets gaan vergelijken met als basis enkel de ervaringen van ons zelf ,echter geen motorfiets is gelijk noch de rijder.
Er zijn te veel variabele
De perfecte balans is als een maatpak.. alles moet perfect zijn.
Neem enkel het verschil tussen de genoemde buikschuiver en deze toerbuffel, dit is al snel 150 KG !
en dat doet beslist wat met je bochten werk.

Als de vering goed is afgesteld verwacht ik dat deze motorfiets (binnen de mogelijkheden die deze techniek bied) een prima stuurfiets kan zijn.
ja ze is(te) zwaar, ja ze heeft iets meer naloop als een buikschuiver en ja ze biedt comfort.

misschien wordt je er vrienden, mee maar mischien ook niet

probeer het te ontdekken ?
Ach dat weet jij best wel.
Ik heb mijn ervaring met mijn 2e handsje gedeeld en je kan er veilig je huis eronder verwedden dat er geen mens is die iets anders zal concluderen dan ik gedaan heb. Natuurlijk kunnen we fine tunen en natuurlijk zal dat afhankelijk zijn van persoonlijke omstandigheden als gewicht en rijstijl.
Dat alles neemt niks weg van de grote lijnen en verder hebben we het hier uitsluitend over de ST's en niet over buikschuivers.

Voor wie het leuk vind, ik vond een youtubje van iemand ( zal wel net zo'n sukkel zijn als ik ) die EXACT hetzelde gedaan heeft als ik!
View: https://www.youtube.com/watch?v=X-uiiksWsOs&t=1748s

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Tot nu toe de meeste positief schokkende investering die ik in mijn Pan heb gedaan.
Bezoekje aan HK in Tiel.
De eerste kilometers terugreis heb ik bijna niet op de weg kunnen letten omdat mijn wangen door het grijnzen mijn ogen van beneden af dichtduwde.
Man wat een dag en nacht verschil.
Nieuwe Wilbers veren vóór en een nieuwe achter + revisie van de voorvork poten + verse olie uiteraard.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Dan is de jouwe wel extra verwend @Henk2511 want de mijne had tot op het nikkel versleten voorvork poten, originele voorvork veren om te janken, vloeistof waar je neus spontaan van overlijdt en een originele achterdemper die echt z'n langste tijd had gehad?!
Maar ach dan is hij nu alsnog een verwend (ex) politie fietsje.
Stiekem zou ik wel willen weten hoe jouw carburateurs zijn afgesteld en waarmee. (sproeier maat etc).
Wellicht dat ze daar bij de politie ook nog mee gespeeld hebben?

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@Henk2511
Van je carbs blijf ik af.
Maar mocht je die ooit reviseren/reinigen dan hoor ik graag welke maat sproeiers.
Overigens kan ik mij goed voorstellen dat er tussen de motoragenten echte techneuten zaten die "zelf" modificaties lieten uitvoeren op hun dienstfietsen?! OF wellicht in samenspraak met de MotoPort in de regio die het onderhoud deed?!

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@Zoals ik zelf gemerkt heb is een anders sproeiertje €2,51 p.s. het einde van de wereld niet?!
Misschien dat er ooit nog eens een motoragent opduikt hier die vroeger actief op de Pan diensten reed en al dan niet dit soort activiteiten ontplooide?!

Bovenaan