ST1300 Te koop: 2006 en 17.000km

Tjeerd

Beginnend Bestuurder
28 apr 2016
18
4
3
50
Amersfoort
Type motor
ST1100
Hallo,
Ik ben op zoek naar een st11300, ik zag er een te koop staan uit2006 met maar 17.000 op de teller.
Verhouding km stand bouwjaar vond ik verdacht, bij navraag zou die 5 jaar hebben stilgestaan. Wat is erger, een motor die 5jaar heeft stilgestaan, of een motor die stiekem meer kilometers heeft gereden ?

PandaBlack

1e Versnelling
7 mrt 2020
26
41
13
Wieringen
Type motor
ST1100
Hangt denk ik af van de hoeveelheid "extra" kilometers en natuurlijk of dat de kilometers niet erop staan omdat de fiets na schade in een land waarin ie dan total loss verklaart is hier weer is ingevoerd met een nieuwe cockpit, dash etc.

Stil staan en stof pakken zonder ooit even de benen strekken is niet heel goed voor een machine. Olie moet af en toe even door een blok om alles te smeren. Rubbers, pakkingen etc kunnen vergaan.

Lastig te zeggen wat erger is.

edit: beide maakt het lastig om de daadwerkelijke waarde en staat in te schatten

• Mee eens
Reactions: Cabby

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
2.488
1.411
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Waar staat hij te koop, wie biedt hem aan, onderhoudshistorie al dan niet bekend, wanneer heeft hij 5 jaar stil gestaan, tussentijds of rijdt hij al weer? etc. etc.
Allemaal punten om mee te nemen in de overweging om wel of niet aan te schaffen. Geen goed gevoel? Vergeten en op zoek naar een andere mooie Pan, want die zijn er voldoende.

MaHeDu

5e Versnelling
31 aug 2013
571
536
93
55
Duiven
Type motor
Anders
De motor die je gezien hebt zal best wel wat knaken kosten.
Er zijn hier op het forum wel mensen te vinden met kennis van zaken en die met je mee willen kijken. Deze zijn ook niet emotioneel betrokken bij een aankoop. Eric van Lent is natuurlijk een optie.

• Mee eens
Reactions: Tiesemans

Sypie

3e Versnelling
22 apr 2019
89
64
18
39
Type motor
ST1300
Erik van Lent kun je er zo bij vragen, kost wel wat maar daar krijg je best wat voor terug. In mijn geval bleek het om een eerlijke machine te gaan, waar ik ook niet over twijfelde. Wat met name belangrijk is zijn de punten van onderhoud die er aan zitten te komen... Die ga je na aanschaf nog een keer voelen in de portemonnee.

• Mee eens

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.857
2.462
113
Hulst
Type motor
ST1100
De gemiddelde motorrijder rijdt tussen de 1200 en de 3400 km per jaar.
De motor is van 2006. Plus vijf maakt dat er negen jaar actief met de motor is gereden. 17000 : 9 = 1888 km per jaar dat er met demotor is gereden.
Het is allemaal mogelijk, maar een gezonde portie achterdocht is wat mij betreft wel op zijn plaats.
Kijk naar slijtagepunten: voetsteunen, rem- en koppelingshendel.
Zoals eerder gezegd, neem een getraind oog mee.
Succes!!! :Smile:

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
De algehele staat van de motor vertelt je wel of er meer mee gereden is dan de tellerstand vermeldt. Naast de tips van PanEuRoel ook letten op overmatige steenslag op de kuip en check het bouwjaar van de banden. Als er nu nog steeds 'oude' banden op zitten, zou het verhaal kunnen kloppen. Wie biedt de motor aan? Een als betrouwbaar bekend staat bedrijf (al hoewel dat ook niet altijd iets zegt - Tiesemans spreekt uit ervaring), een of andere 'snelle Sjonnie' of een 'bejaarde' particulier die 'm ooit als hebbedingetje heeft gekocht, maar niet met zo'n zwaar loeder kon omgaan? Als de motor 5 jaar in een niet al te koude omgeving binnen heeft gestaan en hij is weggezet met fuelstabilizer in de benzine (niet zijnde E10) en een beetje 'Marvel Mystery Oil' (of iets vergelijkbaars in de bougiegaten, dan zou ik het risico wel durven nemen. Ik zou Erik v. Lent 'm sowieso laten keuren. Die kijkt ook vast wel met een endoscoop in de cilinders.

• Mee eens
  • Leuk
Reactions: Cabby en Tiesemans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.986
3.083
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Het kan overigens wel. Ik kocht de mijne (uit 2007) ook met nét 10.500 km op de klok. Machine was in fabrieksstaat.
Na ieder ritje werd-ie schoongelikt, alle vloeistoffen vervangen, keurig onder een hoes in een verwarmde én geairco-de garage tussen zeker 10 andere prachtmachines gezet . .

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.304
1.270
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste tjeerd,

je kunt inderdaad iedereen vragen om er iets over te vinden maar uiteindelijk gaat het om jouw gevoel

als je het op voorhand al verdacht vind moet je er vandaan lopen.

maar het leven is ook zo nu en dan een gokje wagen

als men een zachte prijs vraagt waarom niet

maar bij de verkoop kan ook een mooi verhaal zitten

• Mee eens

Django

1e Versnelling
28 sep 2017
25
23
3
72
Moerbeke-Waas
Type motor
ST1100
Kan perfect,ik verkocht zojuist een BMW K1200LT van 2004 met 26000 Km op de teller, 100 % zuiver.
De motor kwam van een zelfstandig aannemer (die zeker niet op zijn centjes moest kijken) en die motor had zowat heel de tijd in de garage gestaan,wegens "geen tijd" en "geen goesting"
Dus dat komt nog wel eens voor ... en niet ZO zelden.

• Informatief

Andreas

4e Versnelling
3 aug 2016
341
206
43
47
STADTLOHN
Type motor
ST1100
In Duitsland staan er ook genoeg,en de tuv brief geeft ook de km aan.
Zoals in Nederland met de apk en service boekje is er ook vaak bij deus dubbel kontrolle.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
5.094
2.560
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Toen ik de mijne kocht bij Snoek stond er 13.000 km op. Motor was van 2006.

Dus ja, het kan.

Andreas

4e Versnelling
3 aug 2016
341
206
43
47
STADTLOHN
Type motor
ST1100
@Django wat is dat eigenlijk voor een machine zo'n K1200LT ?! Hoe rijdt ie ?! Gebouwd voor lange toerritten zie ik?
Je dashboard zit ver weg door het lange stuur.
En als je deze aan het stuur drukt gaat het zeer moeizaam.
Omdat baalhoofd en eind van stuur te ver van elkaar af zit en manufreren als je er naast loopt slecht gaat.
En de versnellingsbak kun je de pook behoorlijk op en neer roeren.
En is niet te vergelijken met een jap.
Heb ze eerder veel proef gereden en gestransporteerd voor export.
Probeer maar eens het zadel eraf te halen.
Kan lang duren als je het niet weet.

• Informatief

Django

1e Versnelling
28 sep 2017
25
23
3
72
Moerbeke-Waas
Type motor
ST1100
@Django wat is dat eigenlijk voor een machine zo'n K1200LT ?! Hoe rijdt ie ?! Gebouwd voor lange toerritten zie ik?
Beste Tiesemans
perfecte machine , hij rijdt heel goed en is zeker goed voor lange comfortabele ritten (auto baan) maar als je zo een ding binnen steekt bij een dealer dan ben je zowat geruineerd aan werkuren alleen. Er is heel wat afbreek werk aan om er zelfs een kleinigheid aan te doen zoals onderhoud.Dan spreek ik nog niet over echte herstellingen en die zijn er toch wel af en toe, zoals bvb de aandrijving achteraan .
Dus nogmaals ,het is een perfecte machine ... als je er zelf aan kunt werken... anders is het een financieele ramp.
Dit is een van de hoofd redenen waarom menig bezitter zijn K1200LT verkoopt,alles is ingebouwd en weggestoken dus..... "werkuren" en die zijn bij een dealer zowat HET grootste kostenplaatje.

COLUMBO1963

4e Versnelling
19 feb 2020
248
136
43
57
Jabbeke
Type motor
ST1300
Ik kan de redevoering over de LT beamen. Ik heb er één gehad. Gewoon onderhoud plus een achterband betaalde ik gemakkelijk rond de €750.
Achteraf hoor je dan altijd:"Ja maar die dealer, da's een dief"

• verrast

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.384
2.880
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
IK heb ff de machine gegoogeld.
Wat een motorfiets zeg !
Ik kan best geloven dat de uren voor van alles te verwijderen de doorslag wel eens kunnen geven.
Geef mij maar een Pan.

• Mee eens
Reactions: COLUMBO1963

Tjeerd

Beginnend Bestuurder
28 apr 2016
18
4
3
50
Amersfoort
Type motor
ST1100
Bedankt allen, ik ben intussen op een andere Pan uitgekomen daar ga ik vanavond kijken. Ik heb er een goed gevoel over.