Test je verkeerskennis !

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

MofkaP

3e Versnelling
Uiteraard had ik alle vragen goed
Dus nog steeds weet ik hoe het moet
Bijna had ik het idee om de test te staken
Want met verkeerskennis heeft het niet zoveel te maken

Het is wel een punt van terechte kritiek
Veel vragen gaan over het gedrag en de techniek
Wat mij daarbij nog meer benauwd
Ik constateerde ook nog eens een fout

Richting aangeven bij inhalen is geen verplichting
Je rijdt immers in dezelfde richting
Het is de zijdelingse verplaatsing die het gebiedt
Of je nou aan’t inhalen bent of niet

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
547
437
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Ook de opfriscursus gedaan. 21 van de 24 goed. Niet slecht, al zeg ik het zelf :biker:. In 1983 het rijbewijs gehaald en in tussen tijd zijn er toch veel regels veranderd!

MofkaP

3e Versnelling
Het is wel jammer dat actuele zaken en veranderingen niet aan de orde komen.
Zoals:
Indien een rijstrook ophoudt dan is de invoeger die van die rijstrook komt en naar de naastgelegen rijstrook moet, voorrangsgerechtigd ter hoogte van het verdrijvingsvlak of als de rijstrook eindigt. De bestuurder die op de naastgelegen rijstrook rijdt moet dus de invoeger voor laten gaan. (Dat is een verkeersregel die in de meeste Europese landen zo luidt.)
Dat is een doorbreking van en uitzondering op de algemene regel van bijzondere manoeuvres waarbij geldt dat bij van rijstrook wisselen voorrang moet worden verleend aan de bestuurder die al op die rijstrook rijdt.
De verkeersborden verboden te parkeren en verboden stil te staan gelden alleen voor de rijbaan en niet voor overige weggedeelten die een parkeerbestemming hebben zoals de berm. Ook de vermelding op een onderbord "geldt ook voor de berm" heeft geen enkele juridische waarde.
Een uitvaartstoet van motorvoertuigen voorzien van twee vlaggetjes mag niet worden doorsneden. Dat betekent dat voertuigen behorende tot zo'n stoet voorrang hebben op gelijkwaardige kruisingen, niet hoeven te stoppen voor voetgangers of gehandicaptenvoertuigen op een zebrapad (VOP) en dat ze een bus die wegrijdt van een halte niet voor hoeven te laten.
Overigens vertelde een OvJ mij dat hij nog steeds mensen voor het hekje krijgt die niet weten dat fietsers van rechts ook voorrang hebben op een gelijkwaardige kruising.

• Leuk
Reactions: panman1100

rav4

3e Versnelling
17 nov 2012
149
47
28
63
Deventer
Type motor
Anders
Moet zeggen dat veel veranderingen nooit aan het grote publiek kenbaar gemaakt worden. Al is het alleen maar een verwijzing naar een publicatie.
Hierdoor zijn de mensen die al langer hun rijbewijs hebben vaak niet op de hoogte van deze wijzigingen.
Wat dat betreft heeft de wetgever nog een taak liggen mbt publicatie en meldingen.
En ja, ik weet van het staatsblad, maar wie heeft die en met welke frequentie moet je die dan bekijken?

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.428
1.611
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Communicatie is waar staatsinstellingen zwaar uit de bocht gaan .
Dat is hier in België ook zo.
Je haalt je rijbewijs , apetrots ben je dan.
Maar daar stopt het dan ook.
Wie neemt de wegcode nog eens bij de hand na het behalen van het rijbewijs ?
Ik niet .
Doe je dan zo'n test dan merk je pas wat je niet weet en wat je niet meer weet.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.503
1.931
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
En het kan zo makkelijk zijn..... nieuwe verkeersregels....... gewoon ff postbus 51 spotje maken ziet iedereen het tussen de tv programma's door :good:

• Mee eens
Reactions: panman1100

MofkaP

3e Versnelling
Het kan nog veel eenvoudiger. Iedereen die het rijbewijs verlengt na tien of vijf jaar krijgt een A4'tje met daarop geprint de verkeersregels die de afgelopen vijftien jaar zijn gewijzigd of door de rechter zijn ingevuld.
Dan kun je noot meer zeggen dat je het niet wist of kon weten. Zo'n printje kost de kop niet en is simpel te verwezenlijken.
Jaren geleden heb ik dat (al meermalen) aan het ministerie voorgesteld, maar het is nooit opgepikt.
De politieorganisaties waren tegen, vooral bij rechterlijke uitspraken die een invulling gaven aan de verkeersregels.
Is de politie het met zo'n uitspraak (van een lagere rechter) eens dan wordt vol bombarie verkondigd: "De rechter heeft bepaald dat......"
Is de politie het niet eens met een uitspraak, dan heet het: "Eén rechter maakt nog geen wet."
Alsdan moest men (ook ik) bij een uitspraak die anders luidde (soms op verzoek) in hoger beroep om de hoogste rechtsinstantie in verkeerszaken (het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden) arrest te doen wijzen.
Ik heb dat in mijn rechtspraktijk ook wel meegemaakt met argumenten als: "Je denkt toch niet dat alle 40.000 agenten het fout hebben?" Ik: "Ik denk het niet alleen ik weet het gewoon zeker." Of: "Het staat gewoon in de Europese wetgeving of verdragsregels of in de Nota van Toelichting bij de wet." Dan kreeg ik antwoorden terug als: "Met Europese wetgeving heb ik niets te maken....."
Soms was de wetgever wel bereid om de regel aan te scherpen of te verduidelijken, maar niet altijd. Bijvoorbeeld, dat bij het voeren van voormistlicht geen dimlicht hoeft te worden gevoerd. Dat staat nu in de regelgeving; daarvoor stond het in de toelichting, maar welke agent - die weer eens een onterechte bon gaf voor het niet voeren van dimlicht - leest dat?

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.503
1.931
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
@MofkaP das leuk zo'n a4 tje maar pas na 5 of 10 jaar zet geen zoden aan de dijk helaas dan rijden ze al die tijd zonder dat ze op de hoogte zijn.
Met wijzingen op tv en media bereik je praktisch iedereen

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.503
1.931
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Eens hoor maar daarom zeg ik ook tv of media want na 5 jaar op de hoogte gebracht worden leverd 5 jaar bekeuringen op :Biggrin :Biggrin