1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tips en trucs en wetenswaardigheden :-).

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door Mister Vogezen, 8 okt 2017.

1. Mister Vogezen

Mister Vogezen 5e Versnelling

Op het forum staan veel artikels i.v.m. techniek die ons verder helpen bij een bepaalde probleem of problemen.
    Ik lees ook wel eens op het motor forum http://www.motor-forum.nl/ en dan vooral de rubriek techniek waarvoor ik wel veel belangstelling heb omdat veel problemen met elektriciteit , elektronica te maken hebben.
    Veel uiteenlopende zaken lees je daar over meerdere merken en types van motorfietsen.
    Mechanische problemen zijn misschien niet onderweg op te lossen maar misschien wel enkele eenvoudige tips als het te maken heeft elektriciteit , elektronica.
    Ik probeer hier de techniekers onder de leden op dit mooie forum in hun pen te laten kruipen en een soort van EHBGS , EHNT , EHBOSV , EH....... te laten neerschrijven.
    Tja ,
    eerste hulp bij geen spanning .
    Ik draai de contact sleutel om en er gebeurt helemaal niets.
    Wat doe ik , wat kijk ik na en wat kan ik eraan doen ?

Eerste hulp na tanken.
    Ik heb getankt maar de motor start niet meer ook al werkt alle verlichting en lampjes.

Eerste hulp bij onderweg stil vallen.
    Onderweg valt de motor gewoon uit.

Dit kan aangevuld worden door meerdere situaties , ik schrijf op waar ik zo onmiddellijk aan denk met de losse hand vanuit mijn zetel.
    Een soort van eerste hulp die je eventueel thuis of onderweg kan verder helpen om te kunnen vertrekken van gelijk op elke plaats of om thuis te geraken.

Tips , trucs en wetenswaardigheden.
    Hopelijk komen er veel reacties zodat we in een pech situatie ons verder kunnen behelpen alvorens we de motorbijstand moeten opbellen.

• Leuk Leuk x 4
  2. SThom

SThom 4e Versnelling

3. sven.magnus

sven.magnus 5e Versnelling

4. Mister Vogezen

Mister Vogezen 5e Versnelling

Tja , maar voorlopig weinig succes.

5. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Zal het eens proberen met mijn ervaringen:

1: Ik draai de contact sleutel om en er gebeurt helemaal niets.

-Zet de verlichting uit en check of het neutraallampje brand.
    Die heeft maar weinig stroom nodig.
    -Als deze het doet zet dan de verlichting (dim/groot) aan, gaat het neutraallampje uit, of zeer zwak branden, dan is hoogst waarschijnlijk de accu dood.
    Dit kan het gevolg zijn van een oude/slechte accu, maar ook van een defect laadsysteem.

-Doet echt helemaal niets het, en heb je geen meter voor de accu spanning ga dan de (hoofd)zekeringen en div stekkerverbindingen eens na.
    Niets gevonden, dan kan de accu ook echt helemaal op zijn.

2: Eerste hulp na tanken.
    Ik heb getankt maar de motor start niet meer ook al werkt alle verlichting en lampjes.

-Ga de ingebouwde veiligheids systemen na.
    ( Noodstop, Standaard icm. versnelling, koppeling in, verplicht neutraal enz. )

Hoe deze werken verschilt per motor.
    Sommige starten nog wel met de noodstop in maar hebben geen ontsteking, andere starten ook niet.
    Veel motoren doen niets als de motor in de versnelling staat en de standaard staat uit.
    Heb ook al motoren gehad die je perse in de neutraal moest zetten om te kunnen starten.

-Anders zie punt 1.

3: Eerste hulp bij onderweg stil vallen.
    Onderweg valt de motor gewoon uit.

-Check of je nog brandstof hebt.

-Check of je niet per ongeluk een van de veiligheidssystemen ( punt 2 ) hebt geactiveerd.

-Zet contact aan en uit en probeer nog eens.
    ( gaat de startmotor niet meer/moeilijk rond, zie punt 1 )

-Check voor los geraakte of dubbelgeknikte slangen.

-Heb je zelf iets aangepast aan het ontstekingssysteem ? ( alarm/beveiliging )
    Check of dat nog wel goed werkt. ( Helaas ook uit eigen ervaring :p )

4: Motor doet start niet meer na omvallen (en oprapen) :

( Kijk eerst of de motor geen fysieke schade heeft die het gevaarlijk maakt om te rijden. )

Veel motoren hebben een omval beveiliging, deze dient eerst gereset te worden door het contact uit en aan te zetten.
    Pas daarna kan de motor weer gestart worden.

Doet hij daarna nog niets, check dan op het gemak de veiligheids systemen.
    Kun je uit schrik nog weleens over het hoofd zien.

Nog niets, check dan of er geen stekkers/slangen/zekeringen los zijn geraakt.

• Leuk Leuk x 4
    Laatst bewerkt: 16 okt 2017 om 23:20

Deel Deze Pagina