Van rubberen naar stalen remleiding (met Panman1100)

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
133
36
43
50
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
#1
Remmen, misschien wel het belangrijkste op de motor. Dus besloten om mijn 22 jarige Pan te verblijden met nieuwe (stalen) remleidingen en koppeling.

De spullen besteld bij Sparks-online, en binnen twee dagen geleverd.
Kleur leidingen: Carbon, kleur aansluiting: zwart.

Omdat mijn kennis over de Pan steeds beter wordt, maar het remgedeelte een nog (te) onbekend terrein is heb ik de hulp ingeroepen van @panman1100 ofwel Henk de man die alles kan aan de de Pan (daar ben ik na deze klus nog meer van overtuigd):good:

Vol goede moed (na de koffie met worstenbrood) begonnen aan de klus. Ik had de Pan al een dag eerder al ontdaan van een hoop Tupperware en ook de tank eruit gehaald (waarom nou weer helemaal vol pffff). Dus konden we gelijk aan de slag met remmerij.

De achterrem als eerste, wat zat de slang bij de klauw vast, niet normaal:mad:. De koppeling, dat verrekte zwarte klepje in de weg links en beugels waar een normale klauw niet bij kan om ze open te maken. Maar met vereende krachten uiteindelijk ook gelukt.

Nou kwam eigenlijk het makkelijkste klusje; de voorrem. De leidingen waren zo gelegd, verhoogd stuur, dus 4cm langer besteld, top!
17.50u afvullen kan beginnen, nog 10 minuutjes werk en dan eten.
Nou vergeet het maar..........:MAD:
De remolie kregen we er niet doorheen getrokken. Zowel langs de boven- als aan de onderkant niet. Wat nu? De rempomp helemaal uit elkaar halen en schoonmaken, bleek er een heel klein stukje rubber in te zitten wat de boel verstopte. Waarschijnlijk afkomstig uit de oude (rubberen) leiding. Alles in elkaar geschroefd en het afvullen lukte!!!Yahoo:

Dus om 21u zaten we aan ons (meer dan) verdiende frietje met kroket. Wat smaakt dat dan heerlijk!:Biggrin

Henk super bedankt voor je hulp, kennisoverdracht , verhalen, geduld en positiviteit!!!! Je bent echt een TOPPER !!!:good:
Wel Kl... dat je in de regen nog een dik uur naar huis moest.:eek:
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
780
74
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
#2
Heb al veel positieve reacties gehoord en gehad van https://www.sparks-online.eu/
Ben er zelf nog niet geweest, terwijl het een steenworp (of 20) van ons vandaan is.

Zo zie je maar weer dat je op tijd eraan begonnen bent deze te vervangen als er nu al een stukje rubber de boel aan het verzieken is.

Weer een mooie klus geklaard, toppie :bravo:
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.062
524
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#3
Opgeven is geen optie , maar samen de finish halen is toch het mooiste wat er is.

Bedankt voor de goede verzorging en gezelligheid. :good:
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.062
524
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#6
Jan , dit is zeer zeker een goede modificatie , en het resultaat mag er wezen.
RVS remleidingen zetten niet uit wanneer je remt, hierdoor verlies je geen druk en kun je krachtiger remmen.
Na montage van de RVS remleidingen zal het remmen geleidelijker aanvoelen en kun je jouw motor eerder tot stilstand brengen.
 

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
133
36
43
50
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
#7
@Jan KoekePan de investering is € 234,- (non-ABS) aan materiaal.

Het monteren is ff werk, maar wat mij betreft een noodzaak na 21 jaar.
Uiteraard is de keuze voor eenieder vrij :)

Ik investeer liever in dit soort zaken, beter dan niet kunnen remmen :(.

Ben nog aan het opbouwen, en vandaag is niet echt een dag om het ff te proberen. :oh no:
 

Paul_U

Mega Mijlenmaker
14 okt 2016
1.605
64
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#8
Staan bij mij ook hoog op het verlanglijstje inderdaad.
Goed bezig!
 
18 jan 2017
329
25
43
37
Zwolle
Type motor
ST1100
#9
Staan bij mij ook op het verlanglijstje. Ook nu zonder vindt ik de motor ontzettend fijn om mee te remmen maar luxe problemen hou je altijd. Ik ben erg benieuwd naar mijn eigen ervaringen wanneer ik het zou hebben.
 

Ton en Hennie

5e Versnelling
5 nov 2017
498
12
43
64
Voorthuizen
Type motor
ST1100
#10
Met Animal eens. Beter investeren in goede remmen dan investeren in optische zaken.
 

Hunter

5e Versnelling
5 nov 2017
551
19
43
48
Antwerpen
www.garage-brabo.be
Type motor
ST1300
#11
Optische zaken kunnen zeker ook, maar veiligheid gaat boven alles...
liever met een (lelijk) masjien op de weg, dan een onveilig....
 

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
487
43
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
#12
Inderdaad veiligheid is nummer 1 en cosmetica is 2


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.002
167
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#13
Voor de wise kids

Je kunt nooit sneller vertragen dan de grip van je banden dit toestaan.
Dus betere banden verkorten je remweg , niet de remleidingen
Je kunt manuaal niet meer druk op de leiding krijgen dan ca 20-25 bar (ooit uitgeprobeerd met een proefopstelling met een manometer op de remleiding)
De maximale drukbestendigheid van een steel braided rubber rem leiding ca 260 bar zal zijn.
Dus zelfs met een rubber leiding heb je dan wel ietsie pietsie minder snel drukopbouw maar nog steeds marge genoeg om ook daarmee de maximale remkracht te behalen
Probleem is de leeftijd (max 4 jaar) en daarmee veroudering en verzwakking en meer kans op lekkages
Dus de upgrade is beslist aan te bevelen(lifetime garantee)

maar nu ook oppassen dat je jezelf er in een paniek rem actie jezelf er niet onderuit gaat remmen,

dit is het grootte gevaar..
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.504
335
113
Hulst
Type motor
ST1100
#15
Je weet dan alleen niet waar je precies tot stilstand komt. :Sip::cry:
 

Phaedrus

Motorrijles
15 feb 2018
8
4
3
46
Type motor
ST1100
#16
Deze staat ook op mijn wenslijst.
Nu eerst een setje Hyperpro's, ondertussen verbruik en performantie in orde krijgen en bijtijds een nieuw remcircuit.

Dromen ...
 

Johnreijntjes

1e Versnelling
3 jun 2018
38
4
8
45
Nieuw lekkerland
Type motor
ST1100
#17
Sparks online verkoopt complete sets voor ABS 1 voor 249,-- wat een hoop mensen vergeten blijkbaar is dat er een slang zit op de achterbrug onder de tank.

Sparks hoorde van mij voor het eerst dat hij er niet bij zat. Werd zeer goed opgelost slangetje werd kosteloos opgestuurd. Lengte 175 mm

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 

Ome Paul

Kilometervreter
2 aug 2016
1.360
68
83
33
Dordrecht
Type motor
ST1100
#18
Staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar aan de ABS-CBS versie hangt een prijskaartje van 500 euro.

Veel plezier met je extra stukje veiligheid :)
 

Ray_308

3e Versnelling
29 okt 2018
118
88
28
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
#19
Is al een beetje een oud draadje, maar hier zie je de oude (rubber) en de nieuwe RVS van hel (van Sparks-online)
By the way, onwijs goede service. Vergeten bij bestellen de achterzijde en mijn verhoogde stuur op te geven, geen probleem was zo geregeld. Was al opgestuurd toen ik nog moest betalen... waar zie je dat nog.

De oude
2FCC26D7-2718-4C81-834D-DD8EC6438E53.jpeg

De nieuwe
ECBD9C86-3972-41B5-9FD4-45C7D9A37A45.jpeg
 

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
936
120
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
#20
mannen die met een st1100 rijden zouden allemaal eens moeten gaan nadenken over nieuwe remleidingen .
hoeveel km heeft er niets mee te maken , maar wel de ouderdom .
ik rijd bv niet met remleidingen van meer dan 12 jaar oud ( stalen gaan langer mee )
 

Ray_308

3e Versnelling
29 okt 2018
118
88
28
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
#21
Inderdaad, valt me vaak op, ook op andere plaatsen dat er vaak wel centjes worden uitgegeven voor de looks (wat ik ook snap overigens) en bij remleidingen is het dan meestal, ach dat doe ik wel een keer. Je zal ze op een dag maar heeel erg nodig hebben.

Mijn remleidingen waren van binnen al
Redelijk vergaan en toch zag ik niets in de remolie met verversen. Zag ik dus pas toen ze eraf kwamen.

Ik was voor mijn Pan (zonder ABS) nog geen 200 euro kwijt.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.377
328
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#22
Die omvlochten leidingen hebben hun prijsje en zo te lezen zonder ABS valt het nog een beetje mee .
Ik zeg niet dat het bepaald goedkoop is.
Motorrijden is nu éénmaal niet echt een goedkope hobby maar als je een beetje zoekt op het www. kan je wel eens koopjes doen.
Voor de 1300 is het pokkeduur en je kan zeggen ok , veiligheid heeft zo zijn prijs maar het kost wel wat.
Ik heb de indruk dat er niet zoveel 1300tjes zijn met zo'n remleidingen aangezien de weinige reacties op één van de topics die ik heb gestart.
Verder zoek ik zelf naar een betaalbare oplossing voor de 1300 maar echt gemakkelijk is het niet om stalen remleidingen tegen een aanvaardbare prijs te kopen.
 

Ray_308

3e Versnelling
29 okt 2018
118
88
28
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
#23
Hoi Erwin,

Heb even op internet zitten neuzen en de prijzen voor een st1300 zijn inderdaad wel even anders en ook is het vaak onduidelijk wat je nou precies krijgt voor je geld.

Neemt niet weg dat door rijden met (te) oude remleidingen niet zo veilig is, in eerste plaatst voor jezelf natuurijk.

Is er niemand op dit forum die dit al heeft gedaan en die een paar knappe foto's kan posten? En wellicht kan melden waar hij/zij ze vandaan heeft?

Groeten,

Ray
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.377
328
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#24
Hoi Ray , de prijs is fameus :(.
Mijn leidingen zijn " nog " maar 8 jaar oud en zijn jonkies tegenover sommigen 1100.
Ik blijf rustig verder zoeken .
 

Ray_308

3e Versnelling
29 okt 2018
118
88
28
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
#25
8 jaar oud valt volgens mij ook nog wel mee, met een jaar of 10-12 is vervangen wel een dingetje als ik zo hier en daar lees. Dus je hebt nog even ;)
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
437
63
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#26
Maar het blijft grappig om mensen te zeggen dat ze naar de Hel kunnen lopen als ze stalen remleidingen willen hebben...