Vastere gashendel

Vandorpe Marc

1e Versnelling
Al een dag of 2 voelt de gashandel niet goed aan. Precies alsof iets hem beklemd. Je kan normaal rijden, maar je moet erg draaien aan die hendel.
Gisteren bij het tussen de auto's wringen voelde ik plots een lichte tic aan de hendel en nu rijdt hij terug snel zoals het moet.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Zou het van de stuurgewichtjes kunnen komen, dat die wat teveel tegen de hendel duwen?

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Ik had hetzelfde nadat mijn motor was getransporteerd door de pech hulpverlening. Ze zetten dan banden op de handvatten en sjorren deze vast. Onbedoeld effect was dat het handvat van de gashandel een mm naar links verschoven was tegen het remvloeistofpotje aan en daardoor liep de handel stroef. Proberen terug te duwen en een beetje vaseline tussen handvat en remoliepotje loste mijn probleem op

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@Vandorpe Marc is jouw Pan op transport geweest?!
Van wat ik inmiddels weet kan het voorkomen dat de gaskabel in zijn weg omhoog niet helemaal lekker ligt ..
Wat dan kan helpen is zijn route nalopen om te zien of hij hier of daar gehinderd wordt ...
Je wil niet het risico lopen dat hij langzaam aan overmatig slijt en uiteindelijk knapt.
Uiteraard is een goede zaak om even te controleren of hij inderdaad ook niet tegen het remvloeistof reservoir drukt ..

Vandorpe Marc

1e Versnelling
Dat is een goed idee. Maar de eerste dagen was dat niet zo. Pas sinds 2 dagen, en gisteren plots terwijl ik tussen de wagens en vrachtwagens doorreed, voelde ik een lichte tic en rijd hij zoals het hoort. Kun het toerental bij het starten wat verminderen? Hij draait toch een km of 2 tegen de 2000 toeren. En gisteren reed ik dan 150 en verbruikte hij maar 5,5 l. Beetje een rare machine?

Knorretje

2e Versnelling
Dat is verbruik 1 op 18,2 en dus wel normaal. Motoren geven irrationeel automatische choke of snel stationair. Dat komt door de temperatuurmeting die meestal niet perfect is. De motor kan te weinig toeren hebben als je snel al wegrijdt en het "fast idle" stopt. Het gaat allemaal gemakkelijker als je langer laat opwarmen. Misschien staat die van jou vochtig geparkeerd. De temperatuursensor kan dan niet goed reageren. Het afstellen van stationair geeft sterker afremmen op de motor of juist niet, wanneer je gas dicht doet. Daardoor alleen al is er niet veel ruimte voor eigen wensen.

Ik heb een stuurgewichtje waar je aan kan draaien, naar je toe en dan wordt het gas daarmee vastgezet. Dat zal het bij jou wel niet zijn maar het kan wel. Dat is een onopvallende manier om het rijden van lange afstanden makkelijker te maken. Een andere methode is een klem aan de basis van het handvat. Dat valt ook niet veel op.

Gashandels op motorfietsen hebben een tweede kabel voor tegengestelde actie. Kabels zijn in elkaar gedraaide kleine draadjes. Er kan dan makkelijk een klein gebroken draadje uit de kabel steken en tegen de mantel schurken met een uiteinde of een lus. Kijk eens naar het draaipunt, waar gaskabels eindigen en bij twijfel aan de kwaliteit van de kabel kan je de kabels willen vervangen voor nieuwe, waar dan licht vet aan gesmeerd wordt.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
Ja, bij hem dus niet want hij heeft een 1300 en anders dit in het verkeerde topic gezet. Dat toerental moet je niet aanzitten, dat is afgeregeld op je wax idle body en hoort 2500rpm +/- 100 te zijn tot je koelvloeistof op temperatuur komt en het naar beneden gaat. Er is trouwens een kit in de handel waarmee je die wax idle body kunt vervangen door een kabel met handbediening. Ik zelf zou hem gewoon laten zitten omdat het een vrij probleemloos systeem is. Wat betreft dat zware gas, het kan zijn dat je ergens met de kabel achter bent blijven hangen en dat die onder het rijden terug goed in zijn routing is geschoten. Heb nog nooit een kapotte gaskabel op een 1300 meegemaakt.

Laatst bewerkt:

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Hahahaha :Biggrin
Als eigenaar van een wispelturige ST1100 reken ik nergens op @Ray_308
Tot zaterdag! Sowieso!!

Overigens je leest er zo snel overheen dat het om een ST1300 gaat :(
Zou de administrator of paginabeheerder wellicht de ST1100/ST1300 duiding kunnen aanpassen zodat het altijd dik gedrukt vermeldt wordt ?!

Snap12.jpg

Vandorpe Marc

1e Versnelling
Ben vandaag bij de verkoper geweest. Hij denkt dat hij nog wat in form moet komen? Mijn remmen werkten goed,maar sedert deze morgen voel ik eindelijk de ABS zijn werk doen.
In ieder geval die gashendel lijkt oké. Goed nagezien,er is nergens iets verkeerd te zien.

Vandorpe Marc

1e Versnelling
Was vandaag weer los dat handvat, z e gaan dat nu morgen opnieuw lijmen. Drinken in het stad doet hij als de beste.Moet erbij zeggen als je 30 mag rijden ze 20km/u aan 50 kom je max 40 km/u 70 per uur,dan rond de 60 km/uDeze week klein koerske gedaan tot aan de 150 ruim,dronk daar dan maar 5,5 l/u.Moet ook zeggen,80% van je rit sta je in de fille of rij je tussen de 20 a 40 km/u

Laatst bewerkt:

Vandorpe Marc

1e Versnelling
En ja, nu zijn we er. Dat handvat zat een beetje los en in die kleine spleet zat de kabel geklemd ( was al half door)van de handvatverwarming. Ik heb dat nu door een vakman laten doen die veel aan racemotoren werkt, nu rijdt hij als een trein. Nu nog zien voor een nieuwe luchtfilter voor het gebruik wat te verminderen. Als niet mechanieker, zou ik dit zelf kunnen?

Jan Koekepan

Klokje Rondrijder
Makkie, zelfs ik kon het! Dat zegt meer dan genoeg!
Heb aan mijn ST1300 meer gesleuteld dan ooit daarvoor.
(Was wel nodig soms ook, maar op de TDT leer je veel!!!)

Bovenaan