1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbruik ST1100

Discussie in 'ST1100' gestart door Dennis80, 22 jun 2016.

  1. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Zit nog steeds op rond de 1:12,5. Ben om te beginnen op zoek naar een andere tankdop. Mogelijk dat dat verschil maakt. Hij sist nog steeds bij openen dus ontluchtin niet optimaal
     
  2. Dennis

    Dennis The Preacher

    Jep. Dat is geen fabeltje. Marco heeft het ook gehad. Na wisseling met een goede dop ging zijn verbruik naar beneden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Ik hoop het Dennis, nu dus eerst ff op zoek naar een knappe dop. Heb Andreas al berichtje gestuurd. Morgen nog ff ontluchtingsslang doorblazen. Heb er weer een additiefje in gemieterd dus nog even de carbs tunen, nieuw dopje, komt goed.
     
  4. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Inmiddels (met dank aan Andreas) voorzien van nieuwe dop...... ben benieuwd.
     
  5. fred

    fred Kilometervreter

  6. elmo

    elmo Mega Mijlenmaker

    1 op 12.5 is niet gezond motor voelt wel lekker lichtvoetig aan ?
    Geen slepende remmen?
    schoon brandstof filter?
    Lekkende vlotters?
     
  7. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Geen idee Elmo. Weet wel dat verbruik hoog is en altijd een benzine lucht in de garage na een rit. Ik kan geen lekkage ontdekken (tenzij het direct verdampt, dan is het niet te zien). Ook altijd een sis bij het opendraaien van de tankdop.

    Brandstof filter is nieuw, remmen zijn keurig en lopen niet aan. Lekkende vlotters........mmmmm
     
  8. elmo

    elmo Mega Mijlenmaker

    Wat jij schrijft heb ik onlangs gehad met de blauwe st1100 toen bleek het vlotterbakje te lekken je ruikt benzine maar ziet niks door het rijden en het warme blok is het verdampt voordat je het ziet.
    Ff starten en goed met een felle zaklamp tussen je carbs schijnen.
     
    • Leuk Leuk x 1
  9. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Vh weekend ff kijken. Thnx
     
  10. Haakie

    Haakie 3e Versnelling

    Verbruik bij de mijne is na de rem-ellende nu rond de 1:15. Rij wel veel snelweg. Standaard ruit met MRA spoiler en Nonfango (Givi) topkoffer.
    (klopt het trouwens dat op de snelweg de wijzer van de temperatuurmeter nèt in het witte staat?)
     
  11. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Bedoel je daarmee net voor het rode gebied, of net uit het opwarm blokje?
    Met dergelijke buiten temperaturen kwam de mijne over het algemeen net uit de linkerhoek, in het normale gebied, maar zeker niet over de helft.
    Pas bij file, hartje zomer, zag ik de temperatuur over de helft komen, en hoorde ik de fan aanslaan.
     
  12. Haakie

    Haakie 3e Versnelling

    Ja zoiets. Dan zal het wel kloppen.
    Nu alleen op zoek naar een goede tankdop want de mijne sist ook...
     
  13. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Doet de mijne ook wel een beetje, maar heb er (nog) geen last van qua verbruik.
     
  14. marccc

    marccc Kilometervreter

    een goed afgestelde st1100 zou niet meer mogen gebruiken dan 5,5 L/100 km
     
  15. martinpan

    martinpan 4e Versnelling

    Is het rubber van tankdop droog, anders licht invetten


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  16. martinpan

    martinpan 4e Versnelling

    De mijne rijd 1:13
    Blok en carburateurs zijn vervangen, allen mijn rechter hand nog niet


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    • Lol Lol x 4
  17. Haakie

    Haakie 3e Versnelling

    Net even doorgeblazen met perslucht. Dat ging zonder problemen. Nu maar zien of het geholpen heeft.
     
  18. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Elmo, jij bedoelt waarschijnlijk nr 21 op de tekening, en dan de pakkingen.

    vlotterbak pakking.gif
     
  19. elmo

    elmo Mega Mijlenmaker

    Hi ja .
    idd nr 21 volgens mij bij siccama sales 4 st voor rond de 30 euro.

    Wat ik heb gedaan is de motor aanzetten op de bok en de inspectieluiken eraf en goed met een felle lamp tussen de carbs schijnen en zoeken zo vond ik mijn lekkage .Ik wist nog niet precies wat maar dat werd al snel duidelijk na demontage van de carbs.
     
    • Leuk Leuk x 1
  20. Haakie

    Haakie 3e Versnelling

    Gewoon beetje vaseline aan doen?

    Dat doorblazen was hilarisch. De hoek van de straat haalde ik nèt met de proefrit. De tankdop losdraaien gaf een enorme plop en toen liep die weer als vanouds. Ok, het is er niet bepaald beter op geworden. Toen maar een stuk brandstofslang van mijn Kreidler gepakt en die aan de ontluchting gedaan. Het andere uiteinde strak om het blaaspistool en er toen 5 bar op gezet. Toen kwam het terugslagklepje in de dop los. Daarna leek het er op dat hij soepeler loopt dan hij ooit gedaan heeft. Ben benieuwd...
     
    • Leuk Leuk x 1
  21. Werner1

    Werner1 3e Versnelling

    Ik heb heel de winter moeite gehad om 1:18 te halen, nu de temperatuur terug gestegen is gaat hij terug richting 1:19 zonder moeite . Blijft rare techniek, carbs :biker:
     
  22. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Nee , is geen rare techniek , maar heeft te maken met andere factoren.

    In de winter verbruik je meer brandstof dan in de zomer.
    Dat is omdat de samenstelling dan ook anders is.
    Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait.
    De vluchtige benzine is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt. Bovendien voert de koude winterlucht meer warmte af van de radiator en andere onderdelen van de motor.
    Daardoor wordt ’s winters meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.

    En ten slotte: de weg is in de winter viezer, waardoor er meer rolweerstand is.
    Gemiddeld verbruikt men daardoor 5 procent meer energie in de winter.

    Maar 1 op 18 is voor een heleboel mensen al een mooi iets , maar vergeet het belangrijkste niet:
    Geniet van het motorrijden in alle weersomstandigheden.
     
    • Mee eens Mee eens x 5
    • Leuk Leuk x 3
    • Informatief Informatief x 1
    • Top Top x 1
  23. Phaedrus

    Phaedrus Motorrijles

    Beste Pan-rijders
    Ik ben een newbee (toch op een Pan) en heb gemerkt dat ook ik te veel verbruik.
    26 liter voor 312 km => 1 op 12 (voor de nederlanders) ofte 8.33 l/100 km (voor de belgen)

    Eventjes héél deze topic doorlezen en ook ik heb last van sissen bij losdraaien tankdop én ik heb een penetrante benzinegeur bij het afzetten van de motor.

    Verdere details:
    - 1993 model met std scherm en topcase
    - semi sportieve rijstijl (binnenkort zelf comfortabel sportief met de nieuwe veren van Hyperpro)
    - net 90K onderhoud gehad met vervanging van bougies en alle andere olieën en filters

    Todo:
    controle ontluchting tankdop
    andere??

    Wordt vervolgd ...
     
  24. Dennis

    Dennis The Preacher

    @Phaedrus scroll ff omhoog. Je benzine geur kan komen door een pakking die lek is. Elmo heeft dat goed omschreven.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  25. eric hartendorp

    eric hartendorp 3e Versnelling

    met spiegel kijken dat de vlotter kamers niet lekt eerst lopen laten en dan kijken
     
  26. Dennis

    Dennis The Preacher

    Als die niet lekken dan je tank eruit halen.
    4 bouten en 1 stekker.
    Kans bestaat dat de tank aan de onderzijde doorgeroest is.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    • Leuk Leuk x 1
  27. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    En dan de eerste bevindingen betreffende het hoge verbruik en e benzinelucht na een rit. Bij het synchroniseren van de carbs (sorry ome noot, heb het zelf gedaan met maneschijn84) even gekeken. Alles loopt weer netjes en heb geen lekkage kunnen ontdekken bij de vlotterbakken, alles kurkdroog.

    Ineens een heldere ingeving.........benzinemembraam uit elkaar gehaald en wat bleek.........de veer die er in hoort ontbrak. Laat deze nou in mijn bakje met Pan onderdelen liggen. Hoe hij het ooit heeft gedaan zonder veer is mij een raadsel. Ik denk, omdat hij, door het ontbreken van de veer, geen tegendruk heeft gehad, hij overtollig benzine eruit heeft gegooid, gevolg hoog verbruik en stank.

    Morgen de eerste rit, ben benieuwd of mijn bevindingen ook kloppen........
     
    • Leuk Leuk x 2
  28. Dennis

    Dennis The Preacher

    Had je die niet ooit vervangen?
    Maar dat membraam is toch het “benzinekraantje” van de 1100?
    Om ervoor te zorgen dat er geen brandstof doorloopt vanuit je tank
    als je plat ligt.
    Waar moet dan de overtollige benzine uit worden gegooid?



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018 om 18:58
  29. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Er zit een heel klein gaat in waar (denk ik) overtollige meuk uit kan. Het is maar een gok hè. Het klinkt aannemelijk.

    Heb deze inderdaad paar jaar geleden vervangen.......al die tijd dus zonder de veer gereden.
     
  30. Dennis

    Dennis The Preacher

    Dat lijkt mij stug dat er benzine door dat gaatje kan en mag lopen.
    Misschien is dat gaatje wel het probleem?
    Edit: zonder veertje is dat gaatje dus makkelijk bereikbaar voor benzine of iig de benzinelucht.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018 om 21:15
  31. Henry W

    Henry W 3e Versnelling

  32. Ome Noot

    Ome Noot Moderator Medewerker

    Ik snap dat niet hoor hoe jullie aan zulke verbruik cijfers komen.
    Ligt misschien aan mij hoor maar ik rij met mijn rode dame gemiddeld 1 op 21..
    Komt mogelijk omdat ze zo gruwelijk in de was staat dat de wind er geen invloed op heeft hahahaha.. geef me bek maar effe een duw hoor.
    En ja ik trek hem zo nu en dan best wel effe stevig open..
    Gisteren effe op de dijk van vlaardingen naar maasluis.. effe lekker schrobben.
    Volgende week Conti Road attacks 3 erop.. schijnt nog strakker te sturen dan de PR4 di er nu bijna 14ooo kilometer onder zit en behoorlijk vierkant aan het worden is.
     
  33. Dennis

    Dennis The Preacher

    Nootje, ik weeg 140. Jij 90? Incl bril natuurlijk . En ik trek hem wat vaker open. Als ik dat niet doe en “normaal” rij, red ik 1 op 19 en zelfs 1 op 20.
    En verder zijn er nog tig redenen waarom de ene meer verbruikt dan de ander.
    Eigenlijk moet je van Pan ruilen. En dan gewoon een tank oprijden. Dan de vergelijking maken.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  34. Tim

    Tim 1e Versnelling

    1 : 15.5 en trek snel op bij stoplichten
    Lage kuipruit en rij nooit met topkoffer en ik weeg 70kg

    mijn tankdop krijg ik overigens met moeite los als ik moet tanken, is dit te reviceren? of moet ik opzoek naar een nieuwe dop?
     
  35. Dennis

    Dennis The Preacher

    Ff schoonmaken. Beetje vriendvet op rubber. Ook ff kijken of de tankaansluiting geen roest vertoont.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    • Leuk Leuk x 1
  36. Garfield

    Garfield 4e Versnelling

    Vriendvet .... wahahahaha !
    Die kende ik nog niet.

    Ik rijd gemiddeld ongeveer 1:16, meeste kilometers binnendoor met weinig stukken op dezelfde snelheid.
     
  37. Tim

    Tim 1e Versnelling

    Wat en waar bedoel je de tankaansluiting mee?
    en dop schoonmaken met de luchtspuit of zo? (hij ziet er heel schoon uit voor het oog)
    zal zowiezo even het slangetje wat er op aangesloten is door spuiten met de compressor naar de buitenkant toe
    het rubber aan de onderkant zal ik invetten (heb nog een potje in het nachtkastje staan):Lol:
     
  38. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Haal het rubber er even af en vet hem helemaal in.
     
  39. Dennis

    Dennis The Preacher

    Het deel van de tank waar je de dop opdraait


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  40. Tim

    Tim 1e Versnelling

    Alles gedaan wat jullie adviseerde, tankdop gaat weer lekker soepel los. je hoort wel een plopje bij los draaien maar dat lijkt me niet meer dan normaal.
    Dank jullie voor de tips en advies
     
    • Leuk Leuk x 1

Deel Deze Pagina