Verbruik ST1100

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Zit nog steeds op rond de 1:12,5. Ben om te beginnen op zoek naar een andere tankdop. Mogelijk dat dat verschil maakt. Hij sist nog steeds bij openen dus ontluchtin niet optimaal

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Ik hoop het Dennis, nu dus eerst ff op zoek naar een knappe dop. Heb Andreas al berichtje gestuurd. Morgen nog ff ontluchtingsslang doorblazen. Heb er weer een additiefje in gemieterd dus nog even de carbs tunen, nieuw dopje, komt goed.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Inmiddels (met dank aan Andreas) voorzien van nieuwe dop...... ben benieuwd.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.088
1.438
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
1 op 12.5 is niet gezond motor voelt wel lekker lichtvoetig aan ?
Geen slepende remmen?
schoon brandstof filter?
Lekkende vlotters?

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Geen idee Elmo. Weet wel dat verbruik hoog is en altijd een benzine lucht in de garage na een rit. Ik kan geen lekkage ontdekken (tenzij het direct verdampt, dan is het niet te zien). Ook altijd een sis bij het opendraaien van de tankdop.

Brandstof filter is nieuw, remmen zijn keurig en lopen niet aan. Lekkende vlotters........mmmmm

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.088
1.438
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Wat jij schrijft heb ik onlangs gehad met de blauwe st1100 toen bleek het vlotterbakje te lekken je ruikt benzine maar ziet niks door het rijden en het warme blok is het verdampt voordat je het ziet.
Ff starten en goed met een felle zaklamp tussen je carbs schijnen.

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
197
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
Verbruik bij de mijne is na de rem-ellende nu rond de 1:15. Rij wel veel snelweg. Standaard ruit met MRA spoiler en Nonfango (Givi) topkoffer.
(klopt het trouwens dat op de snelweg de wijzer van de temperatuurmeter nèt in het witte staat?)

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.558
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Bedoel je daarmee net voor het rode gebied, of net uit het opwarm blokje?
Met dergelijke buiten temperaturen kwam de mijne over het algemeen net uit de linkerhoek, in het normale gebied, maar zeker niet over de helft.
Pas bij file, hartje zomer, zag ik de temperatuur over de helft komen, en hoorde ik de fan aanslaan.

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
197
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
Ja zoiets. Dan zal het wel kloppen.
Nu alleen op zoek naar een goede tankdop want de mijne sist ook...

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.558
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Doet de mijne ook wel een beetje, maar heb er (nog) geen last van qua verbruik.

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
197
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
Net even doorgeblazen met perslucht. Dat ging zonder problemen. Nu maar zien of het geholpen heeft.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Elmo, jij bedoelt waarschijnlijk nr 21 op de tekening, en dan de pakkingen.

vlotterbak pakking.gif

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.088
1.438
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Hi ja .
idd nr 21 volgens mij bij siccama sales 4 st voor rond de 30 euro.

Wat ik heb gedaan is de motor aanzetten op de bok en de inspectieluiken eraf en goed met een felle lamp tussen de carbs schijnen en zoeken zo vond ik mijn lekkage .Ik wist nog niet precies wat maar dat werd al snel duidelijk na demontage van de carbs.

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
197
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
Is het rubber van tankdop droog, anders licht invetten
Gewoon beetje vaseline aan doen?

Dat doorblazen was hilarisch. De hoek van de straat haalde ik nèt met de proefrit. De tankdop losdraaien gaf een enorme plop en toen liep die weer als vanouds. Ok, het is er niet bepaald beter op geworden. Toen maar een stuk brandstofslang van mijn Kreidler gepakt en die aan de ontluchting gedaan. Het andere uiteinde strak om het blaaspistool en er toen 5 bar op gezet. Toen kwam het terugslagklepje in de dop los. Daarna leek het er op dat hij soepeler loopt dan hij ooit gedaan heeft. Ben benieuwd...

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
186
86
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
Ik heb heel de winter moeite gehad om 1:18 te halen, nu de temperatuur terug gestegen is gaat hij terug richting 1:19 zonder moeite . Blijft rare techniek, carbs :biker:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.829
4.545
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Nee , is geen rare techniek , maar heeft te maken met andere factoren.

In de winter verbruik je meer brandstof dan in de zomer.
Dat is omdat de samenstelling dan ook anders is.
Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait.
De vluchtige benzine is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt. Bovendien voert de koude winterlucht meer warmte af van de radiator en andere onderdelen van de motor.
Daardoor wordt ’s winters meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.

En ten slotte: de weg is in de winter viezer, waardoor er meer rolweerstand is.
Gemiddeld verbruikt men daardoor 5 procent meer energie in de winter.

Maar 1 op 18 is voor een heleboel mensen al een mooi iets , maar vergeet het belangrijkste niet:
Geniet van het motorrijden in alle weersomstandigheden.

Phaedrus

Motorrijles
15 feb 2018
8
4
3
45
Type motor
ST1100
Beste Pan-rijders
Ik ben een newbee (toch op een Pan) en heb gemerkt dat ook ik te veel verbruik.
26 liter voor 312 km => 1 op 12 (voor de nederlanders) ofte 8.33 l/100 km (voor de belgen)

Eventjes héél deze topic doorlezen en ook ik heb last van sissen bij losdraaien tankdop én ik heb een penetrante benzinegeur bij het afzetten van de motor.

Verdere details:
- 1993 model met std scherm en topcase
- semi sportieve rijstijl (binnenkort zelf comfortabel sportief met de nieuwe veren van Hyperpro)
- net 90K onderhoud gehad met vervanging van bougies en alle andere olieën en filters

Todo:
controle ontluchting tankdop
andere??

Wordt vervolgd ...

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
En dan de eerste bevindingen betreffende het hoge verbruik en e benzinelucht na een rit. Bij het synchroniseren van de carbs (sorry ome noot, heb het zelf gedaan met maneschijn84) even gekeken. Alles loopt weer netjes en heb geen lekkage kunnen ontdekken bij de vlotterbakken, alles kurkdroog.

Ineens een heldere ingeving.........benzinemembraam uit elkaar gehaald en wat bleek.........de veer die er in hoort ontbrak. Laat deze nou in mijn bakje met Pan onderdelen liggen. Hoe hij het ooit heeft gedaan zonder veer is mij een raadsel. Ik denk, omdat hij, door het ontbreken van de veer, geen tegendruk heeft gehad, hij overtollig benzine eruit heeft gegooid, gevolg hoog verbruik en stank.

Morgen de eerste rit, ben benieuwd of mijn bevindingen ook kloppen........

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.509
2.390
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Had je die niet ooit vervangen?
Maar dat membraam is toch het “benzinekraantje” van de 1100?
Om ervoor te zorgen dat er geen brandstof doorloopt vanuit je tank
als je plat ligt.
Waar moet dan de overtollige benzine uit worden gegooid?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Laatst bewerkt:

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Er zit een heel klein gaat in waar (denk ik) overtollige meuk uit kan. Het is maar een gok hè. Het klinkt aannemelijk.

Heb deze inderdaad paar jaar geleden vervangen.......al die tijd dus zonder de veer gereden.

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.509
2.390
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Dat lijkt mij stug dat er benzine door dat gaatje kan en mag lopen.
Misschien is dat gaatje wel het probleem?
Edit: zonder veertje is dat gaatje dus makkelijk bereikbaar voor benzine of iig de benzinelucht.

Laatst bewerkt:

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.227
2.607
413
55
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Ik snap dat niet hoor hoe jullie aan zulke verbruik cijfers komen.
Ligt misschien aan mij hoor maar ik rij met mijn rode dame gemiddeld 1 op 21..
Komt mogelijk omdat ze zo gruwelijk in de was staat dat de wind er geen invloed op heeft hahahaha.. geef me bek maar effe een duw hoor.
En ja ik trek hem zo nu en dan best wel effe stevig open..
Gisteren effe op de dijk van vlaardingen naar maasluis.. effe lekker schrobben.
Volgende week Conti Road attacks 3 erop.. schijnt nog strakker te sturen dan de PR4 di er nu bijna 14ooo kilometer onder zit en behoorlijk vierkant aan het worden is.

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.509
2.390
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Nootje, ik weeg 140. Jij 90? Incl bril natuurlijk [emoji56]. En ik trek hem wat vaker open. Als ik dat niet doe en “normaal” rij, red ik 1 op 19 en zelfs 1 op 20.
En verder zijn er nog tig redenen waarom de ene meer verbruikt dan de ander.
Eigenlijk moet je van Pan ruilen. En dan gewoon een tank oprijden. Dan de vergelijking maken.

Tim

2e Versnelling
12 okt 2017
47
8
8
36
Hoevelaken
Type motor
ST1100
1 : 15.5 en trek snel op bij stoplichten
Lage kuipruit en rij nooit met topkoffer en ik weeg 70kg

mijn tankdop krijg ik overigens met moeite los als ik moet tanken, is dit te reviceren? of moet ik opzoek naar een nieuwe dop?

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
303
128
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Vriendvet .... wahahahaha !
Die kende ik nog niet.

Ik rijd gemiddeld ongeveer 1:16, meeste kilometers binnendoor met weinig stukken op dezelfde snelheid.

Tim

2e Versnelling
12 okt 2017
47
8
8
36
Hoevelaken
Type motor
ST1100
Wat en waar bedoel je de tankaansluiting mee?
en dop schoonmaken met de luchtspuit of zo? (hij ziet er heel schoon uit voor het oog)
zal zowiezo even het slangetje wat er op aangesloten is door spuiten met de compressor naar de buitenkant toe
het rubber aan de onderkant zal ik invetten (heb nog een potje in het nachtkastje staan):Lol:

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Haal het rubber er even af en vet hem helemaal in.

Tim

2e Versnelling
12 okt 2017
47
8
8
36
Hoevelaken
Type motor
ST1100
Alles gedaan wat jullie adviseerde, tankdop gaat weer lekker soepel los. je hoort wel een plopje bij los draaien maar dat lijkt me niet meer dan normaal.
Dank jullie voor de tips en advies

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
197
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
Nu twee tanken leeggereden en beide rond de 1:15. Zuiniger wil die niet. Rij wel veel snelwegkilometers. Ik ruik geen benzinelucht bij starten. Sissen bij openen is nu wel weg. Iemand nog een idee?

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
476
380
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Ik houd sinds de aanschaf van mijn Pan trouw ELKE tankbeurt bij in het (alléén voor iPhone) appje Road Trip (Lite).
Met mijn betaalde versie (nu €7,99) kun je meerdere types data en misschien ook dan pas(?) meerdere voertuigen opslaan.

Vanaf september 2013, had hem net en flink wennen, zat mijn verbruik op 1:15.
Ook bewust een periode rustig gereden, als test, toen 1:16 en ooit 415 km. (in Duitsland) maximaal 1:17 gehaald.

Over het algemeen tank ik bij 350-360, heb dan nog zo'n 2 liter reserve, de tank is 25 liter heb ik onthouden...
(correctie PanMan: 28 liter)

En ook een keer BIJNA 400 km. gehaald (psychisch de grens opzoekend) maar kon toen dus een half uur lopen van snelweg naar het dichtstbijzijnde tankstation.

Ik kende de weg gelukkig al, taluut op, tussendoor... Jaren eerder stond ik op bijna op precies hetzelfde plekje met m'n Opeltje... :Biggrin

Jerrycan kunnen lenen, getankt... Kuuu(PIEP)uu(CENSUUR).... Pinpas nog in m'n andere jas...
Naar m'n motor, terug naar huis, pinpas mee, terug naar tankstation. Ritje van een half uur werd 2,5 uur... Leerzaam.

Heb sindsdien altijd 50 euro cash ergens in m'n motorjas "verstopt" om dit voortaan te voorkomen. (TIP)

In 5 jaar ben ik een "vlotte" rijder geworden, snelweg 135-140, verbruik "standaard" zo'n 1:14, winter 1:15.

Tankdop gaat inderdaad best moeilijk open voordat ik tank (vacuüm?), vriendenvet-tip reeds eerder al hier gelezen, Dennis herinnerde me weer eventjes... Tanx, vandaag DOEN dus!

Het verbruik is dus ECHT van zóveel factoren afhankelijk zoals hierboven al gemeld...

Had zelf een slepende achterrem, kreeg hem stilstaand/zittend amper verplaatst, en dit terwijl de klauwen onlangs gereviseerd zijn.
En onlangs wéér uit elkaar voor een nieuwe controle...

In twee maanden tijd heb ik mijn nieuwe blokjes (gelukkig Brembo's van 20 euro) totaal versleten. Wordt nu aangepakt.
Ben bezig met stalen remleidingen en een verwaarloosde ABS storing, heb continu rode lampjes branden als herinnering.

Door oplettendheid gebruik ik mijn ABS nooit, maar heb er uiteraard niet voor niets bewust voor gekozen bij de aanschaf.
Tevens is mijn olieverbruik vanaf de aanschaf al hoog geweest, lekkende klepsteeltjes?
Zwarte uitlaat"mondjes", kan dus kloppen. Niet zomaar een "effe-effe" klusje, maar we zijn nu tóch al serieus bezig...

Ze staat al eventjes "naakt" in Olaf's tuin. Een behoorlijk leerzaam projectje voor ons beiden.

Laatst bewerkt:

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.558
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Handige tip, die app.
@Sancho Panza , ik heb de voorbeeld auto in die app hernoemd naar auto, en alle voorbeeld tankbeurten verwijderd.
Heb nu dus twee voertuigen (auto en motor) in de Lite versie van de app.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
659
241
43
45
Zwaag
Voor de android kwam ik fuelio tegen. Heb mijn complete wagenpark ingevuld :oh no: en nu maar kijken of het werkt.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.558
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Mijn tip van hier boven werkt niet. Na afsluiten van de app en opnieuw starten, staat alle demo info er weer in.

fred

Kilometervreter
27 sep 2015
1.058
451
83
65
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1100
De rechter hand o zo belangrijk,banden spanning,luchtfilter, het weer , het gewicht, het op tijd schakelen gebruik niet de pk's met het koppel van de motor.
Die van mij st1100 bj 91 loopt 1:18 tot 1:20 bij normaal en rustig gebruik.in race stand...........
De st1300 haalt 1:19 bij de laatste toertocht.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
476
380
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
@panman1100 : Ik heb het boek er ook niet bij gepakt voor een check. Maar (uiteraard) heb je gelijk... Het staat overal.

Die 25 liter inhoud werd door mijn "psyche" nog eens extra bevestigd omdat ik telkens rond 360 km. zo'n 23 liter erbij gooi voor een volledig volle tank.
Dan brand dat oranje lampje, voor mijn eigen gevoel, eigenlijk al véél te lang.

In "theorie" kan ik dan nog zo'n 75 km. rijden omdat ik nog 5 liter heb, (1:15) uiterlijk 435 km. dusss...

Denk dat mijn 398 km. (lege tank, pin-pas verhaal) gewoon iets te veel impact heeft gehad hierbij en daarom is blijven "hangen".
Omdat de tank er tóch uit moet voor mijn remleidingen zal ik de "sensor" in de tank ook meteen eens inspecteren.

Misschien is ie wel ietsje "krom" gaan staan toen ik mijn "Manus spatlap" vastboorde in de tank met lange houtdraadbouten en kit...

Kit omdat ie toen ineens een beetje begon te lekken! Wel vreemd trouwens, daar lees ik bij anderen weer NIETS over... :Biggrin

@elmo: Ik zal even bij Kees informeren... Voor 100 euro? Al is het maar gewoon voor de "heb" als studiemateriaal.
Gewoonlijk haal ik m'n blok niet "effe" uit elkaar in het weekend, die nieuwe D-set is inderdaad een pré, nooit bij stil gestaan.

Tanx! :)

Laatst bewerkt: