verkleuring zwarte delen

Maartenjvanaken

1e Versnelling
De zwarte delen van mijn motor verkleuren erg door de zon. Vooral de koffers. Ze zijn er wit uitgeslagen. hoe kan ik hert weer mooi zwart maken en houden

Sjaak

Mega Mijlenmaker
Ik heb een raamstijl van de auto die door poetsen wit uitgeslagen is. Ik heb er pindakaas op gesmeerd. (Dit had ik gelezen op een forum van autopoetsers) dit zag er heel goed uit. Maar na een aantal wasbeurten komt het toch langzaam weer te voorschijn.

Grepp

3e Versnelling
Ik heb bij mij de grijze/zwarte delen met gekookte lijnzaadolie behandeld. In wrijven en daarna weer uitpoetsen, werkt perfect maar net als met wax moet je het bij houden.

Twointje Pan

4e Versnelling
IK gebruik al jaren Autofinesse Revive ,voor de ST1300 en mijn wagen. En ik moet zeggen alle plastiekdelen op mijn ST1300 lijken als nieuw. Maar het voornaamste is dat tijdens een regenbui je niet overal strepen hebt die over je plastiekdelen aflopen.Autofinesse Revive.jpg
Wel mijn ST1300 is al 14 jaar oud en de zwarte plastieken delen zien er zo uit, dus ik ben zeer tevreden met dit product gebruik dit al zeker 12 jaar DSC02217.JPGDSC02224.JPG

Laatst bewerkt:

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@Turbilence Polytrol heb ik op bijv. het grijs van mijn koffers en onderbuik kappen meerdere keren achter elkaar moeten aanbrengen en uitwrijven alvorens er bevredigend resultaat optrad.

Turbilence

3e Versnelling
@RRR deze methode kan je maar een paar keer herhalen, dan is je plastic bros en breekt het makkelijk.
Beschermen is volgens mijn mening een betere optie en gaan je onderdelen langer mee...

RRR

Kilometervreter
Zou het zelf ook niet doen. Zwarte schoensmeer wil ook wel helpen, maar moet je, net zoals met alle andere middeltjes, herhalen. Dat noemen ze 'onderhoud'....

GeSp

4e Versnelling
Met fohn heb ik ook geprobeerd nadat ik dit hier gelezen had. Zolang ik warmte inbracht werd het echt prachtig grijs (grijze delen van st1100), maar toen het weer afkoelde trok het weer wit op......

Vroeguh, toen ik weinig geld had en uiterlijk vertoon belangrijk vond wreef ik de kunststof delen van mijn toenmalige auto in met afgewerkte olie. Werd weer prachtig door, maar ook hier moest je blijven herhalen.
Tegenwoordig boeit het mij niet meer, een mooie auto / motor houd ik toch niet vol, het zijn meer werkpaarden dan sierpaarden.....

Boemerang

1e Versnelling
Google eens op "poetsadvies kunststof delen" veel autopoetsers in ook deze diverse Fora delen hun ervaringen... UV-filter voorkomt verkleuring/verkrijting, dus in ieder geval een produkt wat ook deze eigenschap heeft lijkt mij sowieso de voorkeur hebben... Maar al reeds verkleurde delen (blijvend) terugbrengen in originele kleur word moeilijk denk ik, smeren toch altijd blijven herhalen....
Volgende keer gebruik ik toch ook eens Pindakaas (zonder stukjes anders krasjes)....als dit geen bevredigend resultaat geeft is het altijd nog lekker op een boterhammetje en dus nooit weggegooid geld...:)

tManneke

5e Versnelling
Nu weet ik niet zo heel veel van motortechniek, maar heel toevallig wel iets van etenswaren.
In pindakaas zit suiker gemengd, dat lost op in water. Bij de eerstvolgende regenbui of wasbeurt smelt die suiker op je Pan dus en verbreekt de hegemonie van het mengsel. Dag bescherming.
Als je dan toch zo graag vettige pindakaas op je zwarte delen wil smeren, gebruik dan pinda-olie, beter bekend als arachideolie, zelfde effect, geen suiker.
Voor een optimaal resultaat voeg je aan de arachide olie 1 eierdooier, lepel azijn, lepel mosterd en PEZO toe.
Goed mengen. :jin:

Manus

Kilometervreter
In de automobielwereld worden bumpers veelal gemaakt van PP(polypropyleen.)
Dit is als basis slecht lakbaar.
Daarom eerst corona(heeft niks met virus te doen) behandeling, dan een etsprimer en daarna aflakken.
Dit geeft de beste bescherming tegen verkleuren.
Corona behandeling is elektrisch maar een goed alternatief is de gasbrander.

cotton

4e Versnelling
dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest. toen heb ik ook gereageerd. mijn oplossing (permanent!!) is REPAPLAST COLOUR FINISH van INNOTEC.
dit wordt veel gebruikt in de autoschadewereld om kunststof (bijv. bumpers) na reparatie weer te spuiten.
ik heb in het verleden mijn bumpers van mijn auto's er mee gespoten. wasstraat, pekel, modder, niets kon deze "verf" van de bumpers krijgen.
afgelopen alle zwarte delen van mijn ST1300 zwart gespoten (onderste deel van de koffers, kuipdelen etc.)....mooier dan nieuw! enne....tblijft zitten he, ook na lange tijd zal het nog mooi zwart zijn. (zie mijn ervaring met de autobumpers)
het materiaal zit in spuitbussen (ca. 10 euro per bus) en zou je via autobedrijven moeten kunnen kopen.
als er geen beschadigingen zijn is goed ontvetten voldoende, afplakken duurt langer dan het spuiten....
nu staan de bumpers van de VW Transporter van mijn zoon op de nominatie om gespoten te worden.....

Bovenaan