1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangen van koplamp(en)

Discussie in 'ST1300' gestart door Erik VI, 3 okt 2015.

1. Erik VI

Erik VI Beginnend Bestuurder

goedemorgen,

miss een domme vraag, maar hoe vervang ik een koplamp op mijn st1300?

ik heb gelezen dat je deze makkelijk op de zijsteun kunt plaatsen, de stuur draaien en zo bij de lamp kunt.
    dit heb ik zopas proberen te doen, maar met die grote pollen van mij ...

vandaar de vraag of er een andere mogelijkheid is?

erik

2. Mikey

Mikey 4e versnelling

Het lukt mij met de motor gewoon op de bok, met het stuur gedraaid in de richting van de lamp die vervangen moet worden. (Ontstaat de meeste ruimte tussen lamp en vorkpoot). Wel via de onderzijde en dan op gevoel.
    Het is effe een beetje priegelen.
    De enige andere mogelijkheid is de topkuip demonteren want daar zit de lamp in vast en dan kun je er zeker bij...

3. Erik VI

de kuip demonteren ...
    dat probeer ik te doen.
    moest ik nu ook nog weten welke bouten/vijzen ik moet lossen ...

het scherm is er al af maar ik geraak niet verder

4. Mikey

Mikey 4e versnelling

De spiegels moeten er af, incl. De bevestiging met 2 bouten, zijkuip delen moet eraf, of in elk geval ver genoeg gelost dat ze uit elkaar kunnen en de topkuip er tussenuit kan. Binnenkuip (zwarte delen bij radiator) moeten eruit, cockpit moet los....
    En dan vergeet ik zo uit m'n hoofd vast nog een boutje of wat meer.
    Alleen voor het vervangen van een lamp zou ik daar dus niet aan beginnen.
    Op de tast;
    Stekker eraf, rubber stofkap eraf, metalen beugeltje heeft zijde met 2 'oogjes'. Die iets richting voorzijde motor duwen en iets als knijpertje samenknijpen en open klappen. Lamp kan er dan uit.
    Montage is iets makkelijker, je kunt via de koplamp in het gat meekijken (tot zekere hoogte).
    De rest in omgekeerde volgorde. En er woont vast iemand in de buurt met kleinere handjes.

5. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

@Erik VI
    dit heb ik zopas proberen te doen, maar met die grote pollen van mij ...

Erik,
    je kan eens proberen met het vrouwtje heel lief aan te spreken om de lampjes te vervangen, zij hebben toch meestal kleine handjes.Spiteful

6. Mikey

Mikey 4e versnelling

...in kleine handen lijken sommige zaken ineens veel groter...

• Leuk Leuk x 5
    • Lol Lol x 1
  7. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Blij dat de mijne hele kleine heeft

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

• Leuk Leuk x 1
  8. marc pan

Over wa' hebben jullie het eigenlijk.:Sorry: :D

9. Mootje1300

Mootje1300 Kilometervreter

Over een H4 lamp verwisselen Marc.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Top Top x 1
  10. marc pan

OOOOOOOOOOOOOOooooooooooooooooo, ik dacht al heeeeeeeeeeeeeeeel ieeeets anders.Tease

11. Dennis

Dennis The Preacher

Jep, jij herkent snel dingen die jezelf hebt. Dat vind ik goed aan u he.

“Always notice who does and who doesn’t applaud you when you succeed.”

12. Erik VI

hallo,

na enige tijd zwoegen en zoeken is mijn frank gevallen ...

eerst de lamp in de fitting steken
    dan deze vastklikken met de beugel
    dan de rubber erover
    en dan de stekker erop

ik monteerde alles (lamp, rubber en fitting) en wilde zo het geheel plaatsen ....
    zouden die moppen over domme belgen dat toch waarheid bevatten?

tot bedankt voor de reacties

• Leuk Leuk x 1
  13. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Niet per sé hoor Erik. Ik ben gistermiddag óók een hele tijd aan het klooien geweest om een H4-tje in de Pan te vervangen. Ben nog het langst bezig geweest met . . de stekker van de lamp af krijgen. *Knijpen* in die 2 tabjes, knijpen! :mad: Maar losgaan ho maar . . Uiteindelijk de hele koplampunit maar uitgebouwd en toen was het met 2 tellen klaar. Zat een klein stukje restkunststof van het gieten bij tussen, waardoor het allemaal niet wilde.

Maarrr . . de volgorde van monteren had ik dan weer wél goed! Spiteful

14. Erik VI

het zou handiger zijn geweest indien het geheel makkelijk verwijderbaar zou zijn (net als de achterlichten trouwens)

15. marc pan

@Erik VI ,
    ik monteerde alles (lamp, rubber en fitting) en wilde zo het geheel plaatsen ....
    zouden die moppen over domme belgen dat toch waarheid bevatten?

Eeeeela,
    ons niet allemaal over de zelfde kam scheren hé.:cry::D

16. Flying Eagle

Flying Eagle Beginnend Bestuurder

Ik zou wel de ietwat gelige verlichting willen vervangen door echt hele heldere. Is dat een speciale lamp of zo te koop en te monteren?

17. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Die zijn er inderdaad @Flying Eagle, kijk even op het forum bij het onderwerp Gloeilamploze Pan.

18. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

• Informatief Informatief x 1
  19. panmanbos

panmanbos 2e Versnelling

Erik grote handen moet ook lukken zelf motorhandschoen 5X XL en al heel wat lampen vervangen 2002 model en 2003.
    het gekke is ik heb nu 3 jaar een 2008 model en nog steeds geen defecte lamp zit waarschijnlijk in een betere warmte huishouding van de kuip.
    p.s. gewoon op de midden bok stuur naar li of re wat van toepassing is alleen uit kijken dat je het klemveertje niet molt(ervaring)
    suc6 Theo

20. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

heb al twee lampen vernieuwd sinds 2010,en steeds de linker vanuit de bestuurder gezien,is dus de rechter als je er voor staat Wink::Biggrin

21. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Om het werk eenvoudig te maken haal ik altijd de cockpit eruit. Raam hoogtse stand, paar klikpennen los, 10 boutjes/schroeven en 2 elec pluggen. 10 minuten werk en daarna goed zicht op wat er moet gebeuren.
    Groet,

• Mee eens Mee eens x 1

Deel Deze Pagina