Voor- en achterremmen vervangen in 5 min

Edmund

2e Versnelling
@panman1100, ( verwarring wordt al groter :) ) je posting leek aan mij nav de uitsparing.
Daar staat te lezen FDB2075ST en een afbeelding met uitsparingen.
Mijn plaatje is eveneens van de FDB2075ST en daar heeft ie geen uitsparing.
Het betreft hier nummers van Ferodo
@pheufk gaf mij de nummers van Nissin maar het was mij niet duidelijk dat het hier originele (nissin) nrs betrof.
Voor : 06455 - MCS - R02
Achter : 06435 - MCS - G03
Zo vond ik deze nummers terug bij andere merken -kennelijk als referentie, dat zouden meer moeten doen.
Anyway de afmetingen van de originele 06435 - MCS - G03 komen overeen met de Ferodo FDB2075ST.
Het zou best wel handig zijn als fabrikanten refentienummers gebruikten EN de juiste foto EN een tekening met de juiste afmetingen, maar dat zal wel een ouderwets idee zijn.
Inmiddels denk ik meer en meer dat het voor mij originele blokjes worden.

Edmund

2e Versnelling
Ik heb ooit eens met het idee bezig geweest om 2 verschillende merken van remblokken te testen in de voorste remklauwen.
Bijv linker remklauw de originele van Nissin erin en rechts een ander merk.
Dan heb je volgens mij een goede vergelijking ?
Maar het is er tot nu toe nooit van gekomen.
Hoe dacht je dan het verschil waar te kunnen nemen?

waffie

Kilometervreter
de meest voor hand liggende verschillen zouden voor leken terug te vinden zijn in .

fysieke verschillen maw hoe zien ze eruit, hoe dik zijn ze, is er een hitte schild aanwezig(plaatje of keramisch) of juist niet
geluidsproductie bij het remmen
levensduur (hoe lang doe ik er mee)
hoeveel remstof komt er vrij
en welke slijtage zie ik terug op de remschijf (meten)

zaken als zijnde remvertraging zijn lastiger omdat we allemaal andere parameters hebben
gewicht, belading, reminput(hoe hard knijp ik)
staat van de remleidingen

maar in het alg
vergelijking is best mogelijk

en voor edmund... ik ben ook van mening dat de originele het beste voor jouw gaan voldoen.

Laatst bewerkt:

waffie

Kilometervreter
maar als het gaat om remwerking vast te stellen heb je aardig wat te rekenen.
Voor zover de fabrikant van het rem materiaal dit al niet gedaan heeft

zie voorbeeld
1616998564320.png

remmen is niets meer dan bewegingsenergie omzetten in warmte door middel van frictie.
In dit meer specifieke geval iets tegen een RVS stalen schijf aan te drukken.
Deze frictie curve is afhankelijk van het gebruikte materiaal zowel remvoering als remschijf
zelfs de dikte van de schijf heeft invloed
immers de frictie curve zal nooit lineaire verlopen.
het gedrag verschilt of de remmen warm zijn of nog koud.
en dan kom je bij het punt..... welke ga je nemen
welk kwaliteitspunt gaat je voorkeur krijgen

remvertraging of levensduur
opbouwende remkracht of direkt full power frictie

blijft nog steeds een afweging maar neem van mij aan dat vele gewoon een a merk nemen en 85 % een gesinterde uitvoering kiezen

immers je kunt toch niet meer vertragen als de grip van je banden en dus tegen de ABS grens wat ook voor iedere motorfiets weer anders kan liggen
hoe kun je jezelf gek maken !

Manus

5e Versnelling
blijft nog steeds een afweging maar neem van mij aan dat vele gewoon een a merk nemen en 85 % een gesinterde uitvoering kiezen,

Ik wil nog een stap verder denken;

Koop dat wat Honda voorschrijft.
Dit is maximaal getest op een professionele manier.

Al het ,,houtjes touwtjes,, proberen van ons leken kan je toch niet serieus testen noemen.

waffie

Kilometervreter
Ik deel de overweging van manus niet helemaal,

Daar waar ooit technische mensen een advies gaven wat te nemen doen nu managers dat en die kijken vooral naar de centen en dat is een totale andere afweging.
ik noem als voorbeelden,

de vering, ( waarom anders toch hyperpro kiezen)
remleidingen ( waarom toch liever staalflex)
banden (sommige eerste montage banden waren echt bagger
lagerwerk ( waarom conische balhoofdlagers nemen)
dit zijn duidelijke aftermarket keuzes voor serieuse motorrijders waarbij men vaker de kwaliteit laat doorwegen dan kibbelen over de prijs.
echter dit werkt enkel als je weet wat je wilt hebben.

Met de remblokken van origineel Honda krijg je wel precies wat Honda bedoelt heeft en die voldoen

Bovenaan