Weetjes over Banden... Dot code ?

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.258
1.181
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Voor een aantal zal de uitdrukking wel bekent zijn echter de interpretatie ervan laat vaak te wensen over.
want voor de meeste consumenten is de uitgang positie deze datum bij de beoordeling of een band nog geschikt is voor montage of juist niet

Nu zijn gevoel ,emotie en wetenschap verschillende dingen maar we mogen aannemen dat de feiten zoals door de wetenschap zijn vastgesteld van meest doorslaggevende basis moet zijn.

Ook de veroudering van banden is dus onderzocht

samengevat hieronder het artikel incl bronvermelding

Bijlagen

Sjaak

Kilometervreter
21 sep 2018
1.164
588
113
68
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
@waffie goed verhaal. Maar bij bijv. Caravan verzekeringen hanteren ze 6 jaar, hoe bewijs je dat de banden 2 jaar in opslag hebben gelegen.?
En bij aankoop van mijn motor heb ik wel naar de dot code gekeken. Banden waren toen bijna 6 jaar en ik heb dat bij de deal meegenomen.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.258
1.181
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste,
caravan banden en aanhangwagen banden worden anders gebruikt( max 100 km/h en tot 3,5 ton)
Deze voertuigen staan meer stil, dat dat er mee gereden wordt.
en hebben vaker te maken met onderspanning in combinatie met zware belasting
Dit drukt zwaar op de levensduur.
En ondanks dat de technische inzetbaarheid (vanaf montage ) door fabrikanten op max 10 jaar worden geplaatst zien we bij deze voertuigen haast nooit versleten banden binnen de gestelde termijn van inzetbaarheid.

Voorwaarden die verzekeringen gebruiken staan totaal los hiervan.
Zij hebben andere beweeg redenen en nemen de dot code als uitgangspunt voor hun clausule aangaande de dekking ingeval van een banden probleem dat heeft geleid tot een claim.
De meeste verzekeringen hanteren een max termijn van 6 jaar vanaf productie datum.
(mede ingegeven door Duitse wetgeving)
Ik plaats wel de opmerking dat caravan en aanhangwagen banden bij montage vaak zeer vers zijn (hooguit enkele maanden)omdat de omloop snelheid van deze banden relatief erg laag is en vaak geleverd worden enkel op bestelling
Fabrikanten weten dit ook en spelen hierop in!
De aankoopbon van de banden zou in mijn optiek bewijs genoeg moeten zijn in combinatie met dot code op de band.

• Like
Reactions: Andre st1300

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
266
225
43
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Studies naar de invloed van de temperatuur en opslagtijd op het chemische proces wijzen uit dat een band die 60 mph rijdt over 12.000 mijl (97 km/u over 19.000 km) even veel veroudert als een band die 17 jaar bij een temperatuur van 70ºF (21ºC) opgeslagen ligt.
Er zijn helaas veel motoren die die 19000km niet rijden in 17 jaar :p :p :p (Bij Pan europeans zal dat aantal wat kleiner zijn dan gemiddeld)