1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke onderdelen vervangen of controleren

Discussie in 'ST1100' gestart door luca, 11 jul 2018.

1. luca

luca Motorrijles

Ik wil bij mijn net aangeschafte motor (st1100 van 94 met 88000 km) de onderdelen vervangen die nodig zijn om er een perfect rijden de motor van te maken.
    ik wil de carburateurs ultrasoon laten reinigen.
    De motor gaat volgende week terug naar de dealer omdat het lijkt of je op een hobbelige weg rijd terwijl de weg spiegelglad is.
    Mijn vraag is dus wat zijn de onderdelen die ik zou moeten vervangen of in ieder geval zou moeten controleren.
    Onderhouds historie is onbekend.

Of misschien is er iemand die een keer naar de motor kan kijken.

Gr. Jan

2. Dennis

Dennis The Preacher

Hai Jan,

Dealer?? Hier op het forum zit meer kennis dan sommige dealers hebben.
    Puntjes die je moet aanpakken, omdat de historie onbekend is:
    * alle vloeistoffen (olie/filter/benzinefilter)
    * bougies
    * juiste vet voor je achterwiel (meenemer/cardan) deze bestellen: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/molykote_pasta_g-n_plus/p/10014
    * denk dat ie voorvorkolie ook moet worden ververst, als ik je verhaal zo lees.
    * controle achterbrug.
    * denk dat de slave (koppeling) schoonmaken ook geen overbodige luxe is.
    * remmen

Groet
    Dennis

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Mee eens Mee eens x 5
    • Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 11 jul 2018
  3. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

Hoi Jan,

In aanvulling op wat @Dennis schrijft, gezien het hobbelpaard dat je nu berijdt, zou ik ook kijken naar
    - banden (slijtage, cupping, spanning en balancering)
    - balhoofdlager

Aangezien je schrijft 'terug naar de dealer': Heb je 'm daar gekocht met garantie? Zo ja, dan zou ik eerst de dealer maar eens aan het werk zetten - al ben ik het met Dennis eens dat je sommige dealers beter kunt vermijden.
    Schroom in ieder geval niet om evt. verdere vragen hier op het forum te stellen. Zoals Dennis schrijft: hier zit heel veel kennis 'verpakt' in veel behulpzame mensen!

Groets, Hans

4. Dennis

Dennis The Preacher

Heb je pb gestuurd

5. luca

luca Motorrijles

Hallo hans
    Er zit garantie op daarom gaat hij terug naar de dealer.
    Ik wil er dus zo snel mogelijk achter komen welke dingen er nog meer aan mankeren zodat het in de garantie kan.

6. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Gezien de leeftijd van de machine, zou ik als je toch bij de carburateurs aan de slag gaat, ook meteen de koelslangen die daar onder zitten laten vervangen.
    Bij mij zijn ze begin dit seizoen door Dennis vervangen aangezien ik een lekkage had (een van de knietjes was gescheurd).
    Heb toen alle koelslangen vervangen, evenals de thermostaat, de slang van de radiateur naar het overlooptankje bij het achterwiel, en het al door Dennis aangedragen benzinefilter.
    Ook het oliefilter en de olie is toen meteen vervangen (periodiek onderhoud).
    Die slave van je koppeling is ook zeker een goede, heb hier al de nodige bagger voorbij zien komen uit die slaves (staat dus bij mij nog op het to-do lijstje).

Voor alles waar de dealer waar je hem hebt gekocht moeilijk over doet, kijk hier op het forum eens naar de TDT (Technische Dag Teteringen). Die wordt 2 x per jaar georganiseerd. Meer kennis over de ST1100 en ST1300 vind je niet op 1 plaats, als je daar met je motor naar toe komt. Voor de echt grote klussen is die dag overigens niet echt geschikt.
    Ook zou ik zeker overwegen om je distributieset te vervangen aangezien de historie onbekend is. Dat zal de dealer niet onder garantie doen ben ik bang, maar er staat begin augustus volgens mij een riemwisseldag gepland in Sprundel, waar vorige week in ieder geval nog een plekje vrij was. Is in ieder geval het overwegen waard. Dennis zal daar samen met Sleutelaar de nodige riemwissels uitvoeren, @Sancho Panza is daar de organisator van, wellicht kun je hem een berichtje sturen.
    Die wisseldag in Sprundel is bij MSD Bandenservice, waar ons lid Waffie te vinden is. Mochten de banden zoals hierboven aangedragen ook aan vervanging toe zijn wegens cuppen etc. zou je wellicht tijdens de riemwissel ook meteen je banden kunnen laten vervangen daar, sla je 2 vliegen in 1 klap... :)

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  7. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Zelfde verhaal als bij mijn machine. Zoals door Dennis, Paul en Hans al beschreven zeker laten controleren of vervangen. En dealers ........... Hier is veel meer kennis !

8. Mister Vogezen

Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

Als bijv de koelslangen ouderdom verschijnselen vertonen kan je dat verhalen op je garantie ?

9. Dennis

Dennis The Preacher

Nee. Garantie geldt alleen voor onderdelen die kapot zijn volgens mij.
    Naast het feit dat de verkoper plichten heeft, heeft de verkoper dat ook.
    Denk niet dat men onderdelen gaat vervangen die aan de leeftijd zijn en gewoon nog werkend zijn.

• Mee eens Mee eens x 3
  10. luca

luca Motorrijles

Nee ik denk ook niet dat ze alles vergoeden.
    Maar daar gaat het ook niet om.
    Het is een kwestie van het elkaar gunnen en dat ze helpen als er iets is
    En ik weet zeker dat ze dat daar wel doen.
    en nee ze zullen op een Pan van 24 jr oud geen duizenden euro's aan reparaties doen maar als er iets ernstigs is zul je daar samen uit moeten komen.

Maar nog een vraagje want ik weet het niet.
    Wat betekend deze aanduiding.
    upload_2018-7-11_22-4-7.png

11. Dennis

Dennis The Preacher

Is denk ik ooit vervangen en dus een onderdelennummer van de sloperij.

• Niet Leuk Niet Leuk x 1
  12. Panofiel

Panofiel 3e Versnelling

bij mij staat er ok zo iets op het blok, ik vraag mij af of het een sloperijnummer is, het is wel een hondablok hé, die gaan niet kapot....

13. Dennis

Dennis The Preacher

Heeeeeeel soms. Binnenkort een motorwissel doen bij iemand.

• Leuk Leuk x 1
  14. luca

luca Motorrijles

Deze staat op youtube met een ander nr er op kan geen toeval zijn toch anders moet het wel een heel slecht deel zijn. upload_2018-7-11_23-34-57.png

Bijgevoegde bestanden:

• image.png
      image.png
      Bestandsgrootte:
      78,8 KB
      Weergaven:
      12
  15. marccc

marccc Kilometervreter

deze nr in witte verf staat op elke st1100 , dus geen stuk van een sloperij

• Mee eens Mee eens x 1
    • Handig Handig x 1
  16. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Ook bij mij staan er soortgelijke nummers op het blok.

17. luca

luca Motorrijles

Gisteren even bij een motorzaak geweest daar stonden er 3 en ze hadden het allemaal.

18. pmponer

pmponer 4e Versnelling

Heb ik dan de enige echte nog rijdende originele, bijzonder Rofl

Deel Deze Pagina