Welke soort olie heeft de voorkeur?

marc pan

Klokje Rondrijder
De cardanolie aflaten, word ook met de meeste pans te weinig gedaan.
Deze laat je af door de onderste bout te verwijderen, en vul hem terug links schuin boven tot dat ie er gewoon terug uitloopt. en draai je de stop er terug op.
En vergeet niet de olie SAE 80/90 te gebruiken.Wink:

pheufk

Klokje Rondrijder
@marc Pan
Deze laat je af door de onderste bout te verwijderen, en vul hem terug.
Dat doe je toch niet.[emoji38]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Jan Pan

Moderator
Medewerker
1 x per jaar of als ik 20-25 k heb gedaan. Dat wat het eerste gebeurd. En doe dan gelijk filter, bougie, remvloeistof en cardan er ook bij, ben er nou toch :)
en na de koffie ook maar even de remklauwen/zuigers ff schoonmaken.

Tiesemans

Kilometervreter
"Goed" ... vanmiddag het laatste beetje olie uit de Castrol literfles erin gegooid.
Begin September de fles aangekocht omdat het oliepeil dicht bij het onderste streepje kwam.
Stond vervolgens na bijvullen mooi tegen het bovenste streepje aan.
Vandaag geïnspecteerd > weer bijna een cm gedaald.
Kortom de mijne lust wel een slokkie.
Bijna 8000 km gereden dit jaar en gok op 10.000 voor het einde van het jaar. (Mits het weer meezit).
De olie (althans achter glas) ziet er bijna zwart uit .. Gok erop dat er best wat rotzooi in zit inmiddels?
Hoe dan ook komende maanden gaat er verse olie in.
Lezen lezen lezen.
Veel geleerd of nou ja meningen tot mij genomen.
Ik betrap mezelf erop dat ik naast de lange rit (100+ km aan een stuk zonder stop) vaak "korte" ritjes maak
--- bijv 30 á 50km heen rit ---visite-- en dan 30 á 50km terug en dat soms 3 a 4 keer per week.
Eigenlijk dus het belangrijkste puntje voor mij.
Ik ben nu al een paar uur aan het lezen over motorolie en dit threadje is denk ik wel de plek om deze vraag te stellen.
Mijn conclusie tot zoverre .. Semi synthetisch prima en zeker voor oude beestjes als de Pan het standaard aanbevolen recept.
Betaalbaar en werkt naar behoren.
Merken > Motul, Kroon, Castrol, Shell, Putoline, Valvoline, Motorex etc.
Full synthetisch vooral duur(der) maar "betere" smeereigenschappen door toevoegingen en ook langer "houdbaar".
Maar nergens (bij geen van de merken) haal ik er als leek uit welke Semi/vol syn olie nou vooral voor een ST1100 zoals de mijne (die nauwelijks de kans krijgt om echt goed warm te worden) het beste aansluit.
Ik kan voor een godsvermogen Motul 7100, Kroon EXPULSA RR, Castrol GS of Putoline N-Tech Pro R+ kopen maar ik lees toch her en der dat ook deze kroonprinsjes van het verdienmodel toch ondanks de dunnere samenstelling moeite hebben om bij met name korte afstanden voldoende goed te werken.
Specifiek dus de vraag is er een (Semi) synthetische motorolie die met name voor een tour buffel als de Pan geschikt is wanneer de Pan eigenlijk maar weinig aan echt touren toekomt en vaker voor korte ritjes machine wordt gebruikt?!

Edit:
*wist ik niet*

Laatst bewerkt:

Andre st1300

5e Versnelling
Afgezien van de olie-perikelen.... Met afstanden van 30 a 50 km wordt je motorblok toch wel lekker warm ? Kleine stukjes zijn ff naar de supermarkt of gewoon ff starten en dan uit. Daar wordt de Pan niet gied van. Maar ff uitlaten en 50 km rijden lijkt me prima.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
Tjonge jonge, heel simpel, ben je een "stevige" rijder, dan wordt je blok wat meer thermisch belast en heb je dan ook een 1300, wordt het blok nog meer thermisch belast, dan ben je het beste af met een volsynthetische olie. Ben je niet zo'n verschrikkelijke gasgever of heb je een 1100, dan wordt het blok thermisch minder belast en kun je goed uit de voeten met een halfsyntheet.
Zelf gebruik ik voor mijn 1300 de "kroon Expulsa RR 10W40", die is er ook als halfsyntheet en heet dan gewoon "Kroon Expulsa 10W40". Voor diegenen die het nog niet wisten, Kroon-oils is altijd een werkmaatschappij geweest van Shell en nu in handen van een investeringsgroep. (en nee, ik heb er geen aandelen in). Bij de laatste 1300's staat er in het boekje 10W30 gespecificeerd, dat komt om twee redenen, er worden een paar andere materialen gebruikt in het blok (kijk de onderdeelnummers maar na) en de toleranties zijn daardoor iets veranderd. Bovendien zijn deze dunne oliën de laatste jaren sterk verbeterd waardoor de molecuulbinding in de ketens sterker is (ander type dopes en synthese), grote voordeel van deze oliën is dat er bij lagere temperaturen minder sludge gevormd wordt in het blok en er een groter smerend vermogen is. (maak niet de fout om het in een oudere 1300 te gebruiken want dan is de kans groot dat het fout gaat!).

waffie

Kilometervreter
Ik heb wel een opmerking,

het markt aandeel van kroon in de motorfiets wereld is zo klein dat vele er gewoon aan voorbij gaan.

Dit geld overigens ook voor shell
De verkoop kanalen vindt je zelden bij motordealers maar meer bij de brezan, aps, of andere autoonderdelen gerelateerde inkoop organisaties.
omdat zij het gehele assortiment van het merk op moeten nemen

ook op motorfiets gerelateerde beurzen kom je deze firma,s nooit tegen maar wel weer op automotive beurzen

misschien zegt dit toch iets over de kwaliteit en over het vertrouwen van het motor rijdend publiek in dit merk ?

Twointje Pan

4e Versnelling
In de handleiding dat bij mijn ST1300 van 2007 geleverd is staat nog steeds 10W40 op ,dus ik gebruik al sinds 2007 half synthetische 10w40 olie eerst van Eurol nooit geen problemen mee gehad maar de laatste 3 jaar ben ik overgeschakeld op Castrol Power RS 4T 10W40 prijs is bijna even duur als de Eurol olie. Voor de Cardan gebruik ik Motul GEARBOX 80W90 1L en nog nooit geen problemen mee gehad elke 2 jaar gaat de cardan olie eruit voor de hoeveelheid die er maar in gaat moet je daar niet op besparen vind ik

fred

Mega Mijlenmaker

Tiesemans

Ik zou de intervallen van van de st1100 op 5000 km zetten, vind zelf om 10.000 wel erg veel ,of 1x per jaar.
ik gebruik kroon olie 10w40 .
6.95 per liter bij techniekwebschop.

RogerNosurrender

4e Versnelling
M partz adviseerde.

Transmissieolie / cardanas Putoline RS75 75W80 1 liter Honda ST1100 Pan European 1996 das geen 80 w90 ...zoals boek aangeeft....​

En nu ik zo aan het lezen was kwam ik een andere discussie tegen dit ging over 75w140 ...Full S . Heb helaas geen vrachtauto! ;) Of 4 Wheel

tja er is dan olie en olie en er is olie , je ziet bijna door de bomen het bos niet meer !!!

Waarom moeten mensen altijd iets anders willen dan het boekje voorschrijft ?

Bijlagen

• 1E09CA93-2F9B-4691-AD2E-4153AE46A923.jpeg
    1E09CA93-2F9B-4691-AD2E-4153AE46A923.jpeg
    41,2 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

fred

Mega Mijlenmaker
Daarom gebruik ik al meer dan 25 jaar kroon olie gl5 80/90. voor de st1100 en st1300. De gl 75/140 klopt, deze gaan op cardans en end aandrijving van vrachtauto's. daar komen heel andere krachten op bv een trek as moet 50ton verplaatsen.

Laatst bewerkt:

Tiesemans

Kilometervreter
@Lucky Luc wist je ook reeds dat Kroon Olie Putoline heeft overgenomen?! Dat wist ik dus niet.
Van wat ik nu begrijp uit "het wereldje" is dat Putoline dus nagenoeg hetzelfde kwaliteitsproduct schijnt te zijn als dat Kroon dat zelf is.
Interessant en leerzaam dus om te weten te komen dat menig ervaren Pan rijder hier het volste vertrouwen heeft in Kroon Olie.
Zeker als je de contatering van wat Waffie (terecht) opmerkt meeneemt...
Maar een goede half syntheet is dus prima voor de Pan?! Mooi zo ...Ik wil gewoonweg het beste voor m'n Pannetje meer niet.
Dan val ik nu dus ook niet ten onrechte voor al die fantastische teksten die ik vooral bij de duurdere vol synthetische oliën lees maar die vooral voor nieuwere fietsen zin heeft.
Castrol 4T RS is ook een half syntheet toch?! (Zit er nu namelijk in aangevuld met een litertje Castrol 4T power1).

Laatst bewerkt:

RogerNosurrender

4e Versnelling
Castrol 4T RS is idd een semi-synthetische olie.... tja alles draait om viscositeit en temperatuur, aangezien we niet in Rusland wonen of -45 halen in de winter is 10w40 geschikt voor ons klimaat. De vraag is wil je bij een koude start iets meer smering dat neem je een wat dunere olie zeker bij hele lage temperaturen..... denk dat er genoeg info te vinden is op Google over olie ..........dus ik stop maar ;) .....

Tiesemans

Kilometervreter
Nou dat is zeker een goede vraag ... Voor je het weet is er een droge maar koude(re) winter ineens en dan start je meerdere keren deze winter een motor met temperaturen onder het vriespunt ...
Zou een 5W40 een optie zijn of is het gewoon naïef?!

RogerNosurrender

4e Versnelling

Het beste neem je – zodra de motor goed is ingelopen - een merkolie van goede kwaliteit, dus een half- of volsyntheet met een SG en minimaal een JASO MA1 kwalificatie. Voor de viscositeit kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’ getal zo laag als wordt toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen. En natuurlijk geldt altijd: beter de verkeerde olie, dan helemaal geen olie…

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
Ik heb wel een opmerking,

het markt aandeel van kroon in de motorfiets wereld is zo klein dat vele er gewoon aan voorbij gaan.

Dit geld overigens ook voor shell
De verkoop kanalen vindt je zelden bij motordealers maar meer bij de brezan, aps, of andere autoonderdelen gerelateerde inkoop organisaties.
omdat zij het gehele assortiment van het merk op moeten nemen

ook op motorfiets gerelateerde beurzen kom je deze firma,s nooit tegen maar wel weer op automotive beurzen

misschien zegt dit toch iets over de kwaliteit en over het vertrouwen van het motor rijdend publiek in dit merk ?

Eh nee, dat zegt alleen iets over de hoeveelheid reclame die er gemaakt wordt. En er zijn nu eenmaal héle volksstammen die denken dat een olie waar veel reclame voor wordt gemaakt ook de beste olie is. Trouwens, als je op de grootste motorbeurs van dit land (die in Utrecht) komt zal je zien dat Kroon daar wel degelijk vertegenwoordigd is op de stand van Oliehandel.nl

Tiesemans

Kilometervreter
Zouden ze bij Honda wat meer uit zijn gegaan van langere ritten (ST) ipv kortere ritten en wellicht daarom voor 10W40 ipv 10W50 hebben gekozen?!
Want feit is dat je in Nederland vooral lekker en voor langere tijd kunt doorrijden op de snelweg.
Zelfs als ik hier in de regio rond rijd word ik voortdurend geconfronteerd met snelheidsverminderende maatregelen wat de motor eerder warmer dan koeler doet zijn.

waffie

Kilometervreter
Best luc,
Het is gewoonweg voor kroon olie niet mogelijk het huidige merken monopolie in de motorfiets branche te doorbreken, niet met wat er op het schap staat en niet met wat in de werkplaats gebruikt wordt.
Verkoopcijfers laten dit zien.
Er is geen vraag naar.
Of dit komt door reclame of door welke beleving dan ook, dat verandert daar niets aan
Het draait om de centen.
Daarnaast beschouw ik oilehandel.nl(online shop) nu niet als referentie voor de handel maar meer als een online prijsvechter die werkt met een laagste prijs garantie model en zich uitsluitend richt op de consument die het graag zelf wilt doen

Dat ze kroon in de aandacht zetten als verdeler is wat anders dan wanneer je de Castrol stand aantreft op de motorbeurs in koln ( de beurs waar je uiteindelijk toch moet zijn !)
de motorbeurs Utrecht is leuk voor de eindgebruiker die op zoek is naar een motorfiets en wat ander klein spul maar zeker niet geschikt als leidraad voor de vakhandel

we hebben gewoon een verschillend commercieel inzicht in deze ( wat totaal los staat van de geleverde kwaliteit)

je houdt ervan of toch niet

Laatst bewerkt:

Twointje Pan

4e Versnelling
Zouden ze bij Honda wat meer uit zijn gegaan van langere ritten (ST) ipv kortere ritten en wellicht daarom voor 10W40 ipv 10W50 hebben gekozen?!
Want feit is dat je in Nederland vooral lekker en voor langere tijd kunt doorrijden op de snelweg.
Zelfs als ik hier in de regio rond rijd word ik voortdurend geconfronteerd met snelheidsverminderende maatregelen wat de motor eerder warmer dan koeler doet zijn.
Hoi ik gebruik al sinds 2007 toen ik mijn ST1300 nieuw gekocht heb 10W40 en dit met het Belgische klimaat nooit problemen mee ondervonden, maar dan ook dikwijls met de ST1300 naar Portugal gereden en daar heel Portugal doorkruist aan temperaturen van 40 graden en ook nooit problemen ondervonden. Mijn ST1300 verbruikt nog steeds niets van olie ,dus voor mij gaat er 10W40 blijven ingaan , zie niet in waarom ik meer zou betalen voor vol synthetische olie.

JanDK

3e Versnelling
Afgezien van de zelf sleutelaars zal menigeen de olie krijgen waar de dealer/garage een fraai kwamtum korting op kreeg van de vertegenwoordiger...meestal zie je dan ook dat ze een leuk schap en wat reclame materiaal hebben gekregen. ( en dat betaal jij)

Zou er nog slechte olie bestaan, betwijfel het ten zeerste.
Zal er een olie zijn die dan procentueel ver boven de anderen uitsteekt op het gebeid van onze toermotor...betwijfel dat ook.

Olie vervangen, dacht toch dat de ST1100 om de 12.000 aangeeft om deze te vervangen, of 1 x per jaar.
Ik vervang dus ieder jaar op het einde van het seizoen de olie, heb al div merken gebruikt...Motul, Castrol, Eurol, Repsol. 10W40
Allemaal vol synthetisch...waarom omdat ik grotendeels Eifel en Ardennen rij met 2 personen en dan zie ik dat alles toch iets warmer wordt dan cruisen op de snelweg.
Wat mij met al die merken opviel was het schakelgedrag, dan met name van de 1 naar de twee. Bij een merk is het schakelen duidelijker hoorbaar...klak ...dan bij het andere merk.
wie ervaart dat ook ???

Repsol was de klak het meest hoorbaar, eveneens bij de Eurol en veel minder bij de Motul

Denk dat ik eens naar Kroon olie ga kijken of dan toch weer terug naar Motul.

Laatst bewerkt:

Tiesemans

Kilometervreter
Laat ik vooropstellen dat ik een 1100 rij en zoals ik het nu begrijp weinig kan met de ervaringen van 1300 eigenaren.
Nogmaals ... mijn primaire vraag is wat nou de meest passende olie (semi of vol synthetisch) is voor een Pan die veelal voor "korte" ritten wordt gebruikt in alle jaargetijden.

fred

Mega Mijlenmaker
( mag ook een ander merk zijn, aan jou de keus)

Expulsa 10W-40 is een semi-synthetische motorolie speciaal voor gebruik in alle hoogtoerige 4-takt motorfietsen.

Tiesemans

Kilometervreter
Wil gewoon slijtage door de koude start en sludge door (te weinig km's) zoveel mogelijk beperken, thats all.

Kroon Expulsa 10W-40 it is ...

Verdere conclusie(s) ...
1) olie pestende korte ritjes is eigenlijk niet te ondervangen, ook niet met synthetische dunnere olie met nog meer toeters en bellen eigenschappen.
2) 10W40 is zeker voor warme Nederlandse zomers prima ... Mocht het nou toch ineens elfstedentocht koud worden? Dan is 5W-40 (als je dan toevallig toch olie moet vervangen een optie.)

webster

Administrator
Medewerker
Ik gebruik veel de olie van MPM of Castrol goede ervaringen mee
kortere ritjes geeft niet smering is direct blijft best veel olie achter in de kop van de motor vol synt of semi kan goed als je maar oplet dat hij geschikt is voor natte koppeling

AlbertD

Motorrijles
Heb sinds een jaar een ST1300 uit 2002. Dit weekend de eerste oliewissel gedaan. Handboek geeft niet aan of het syntetisch of halfsyntetisch moet zijn wel dat het JASO ma of hoger en afhankelijk van de omstandigheden waar je rijdt, sae 10w30, leek mij voor Nederland prima, misschien de volgendekeer 10w40 ivm de warme zomers.

Ik heb de full syntetische olie Motul 7100 gebruikt. Wat direct opviel wat het veel beter schakelen van de versnellingsbak!!

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat garageseen paar algemeen gebruikelijke olies gebruiken en niet echt heel specifiek naar de vereisten uit het instructieboekje.

Gr Albert

waffie

Kilometervreter
Beste albert,

jouw indruk is dan niet de juiste,
De tijd van een universeel smeermiddel is allang voorbij,

het gangbare pallet bestaat inmiddels uit een variateit van merken en diktes zoals

10 w 30
10 w 40
5 w 40
10 w 50,15 w 50 , 20 w 50 en 10 w 60
daarnaast nog wat specials voor motorfiets merken zoals harley davidson, bmw en ktm
al dan niet half synth en full synth
vervolgens komen dan de smeerdmiddelen voor versnellingbak en cardan nog bij
zoals 75 w 90, 80 w 90 en 75 w 140 al dan niet miet limited slip

lijkt me al een aardig arsenaal om uit te kiezen

Portupan

Kilometervreter
Bij mij is het recept simpel.
10W40 halfsyntheet van Procycle (te koop bij Louis).
Voldoet aan de specs.
elke 12.000 km vervangen.
Nooit enig idee gehad dat deze olie niet voldoet.
Afgelopen 10 jaar ca 300.000 km gereden, waarvan ruim 200.000 met mn huidige 1300.
Martin.

AlbertD

Motorrijles
Beste albert,

jouw indruk is dan niet de juiste,
De tijd van een universeel smeermiddel is allang voorbij,

het gangbare pallet bestaat inmiddels uit een variateit van merken en diktes zoals

10 w 30
10 w 40
5 w 40
10 w 50,15 w 50 , 20 w 50 en 10 w 60
daarnaast nog wat specials voor motorfiets merken zoals harley davidson, bmw en ktm
al dan niet half synth en full synth
vervolgens komen dan de smeerdmiddelen voor versnellingbak en cardan nog bij
zoals 75 w 90, 80 w 90 en 75 w 140 al dan niet miet limited slip

lijkt me al een aardig arsenaal om uit te kiezen
Oké waffie, jij zult dichter bij de praktijk staan waarschijnlijk. De garage waar ik em van gekocht heb was een algemene garage en die heeft iig niet de juiste olie in gedaan.... het verschil in schakelen is iig wel heel erg duidelijk!

Gr albert

JanDK

3e Versnelling
In dat andere topic over olie schreef ik dat ik ook verschil.merk met schakelen tussen verschillende merken terwijl het toch altijd vol synth 10w40 is.
Is vol synth dan toch niet zo top voor een st1100 ?
Sta op het punt om.motul 7100 vol synth te kopen. Aanrader of iets anders. @waffie Advies vanuit ervaring zou ik blij mee zijn

webster

Administrator
Medewerker
belangrijkste is dat het een olie is die geschikt is voor natte koppeling

vol sent of semi is prima ik gebruik veel eurol 10W40 MPM 10W40 of castrol
goede ervaringen mee

cardan 80W90
of 75W140 limited slip
Remolie DOT 5 LV zeker met de ABS systemen

fred

Mega Mijlenmaker
webster

75W140 limited slip is voor zwaarbelaste transmissies waar een olie gevraagd is die bestand is tegen hoge belastingen aandrijvingen voorwielen 4x4 tussen bak enz

waffie

Kilometervreter
Motorolie en mijn ervaringen......

ik zorg vooral dat er genoeg in blijft zitten
prijs vindt ik niet van belang omdat het goedje in prijs per gereden kilometer niet echt van invloed is op de operationele kosten.

heb wel de voorkeur voor full synth (gewoon betere eigenschappen)
ieder gerenommeerd merk wel gebruikt ,en de een schakelde beter dan de ander maar om nu te roepen dat er 1 uitspringt
Huismerken zoals RAD en Louis hebben ook een prima produkt
uiteindelijk zie je pas na vele duizende kilometers intern het resultaat
de onderhoudsintervallen zijn ook niet voor iedereen het zelfde

de ene doet het om de 3000 km de andere om de 6000 en weer een ander om de 12000 km
het is vooral waar je een goed gevoel bij hebt

JanDK

3e Versnelling
om de 3000 km....dan belast je hem extreem maar een hedendaagse goede olie hoeft toch echt niet om de 3000km.
Ik zelf doe gewoon standaard wat het boekje voorschrijft....12.000km of jaarlijks.

Tiesemans

Kilometervreter
@waffie je mening is ook dat bij machines van vóór 2002 full synth de betere keuze is? (Vanwege die betere eigenschappen?)
Heb die jongens met een tevreden gevoel net Expulsa in huis laten halen voor m'n fietsje.
Begin ik nou toch wil lichtelijk te twijfelen.
Ik wil gewoon het beste voor m'n beesie en die paar euro meer voor die betere eigenschappen boeien me niet... RR Expulsa is zo gevraagd.
Wat ik eerder al zei ... Beste smering bij vooral vaak en kort vind ik belangrijk.

fred

Mega Mijlenmaker
De meeste st1100 van Honda zijn meer dan 20 jaar oud ,gebruik gewoon 10/40 olie voor motoren.
Wil je de Honda st1100 of de st1300 nog jaren willen gebruiken dan heb ik een goede tip.
rij de eerste 10 km met beleid ,je warmt de motor hiermee goed op, is hij een maal op temperatuur dan kun je volle vermogen gebruiken.

Olie verbruik, gebeurt allen maar door verkeerd gebruik. te snel rijden, te veel toeren, met koude motor. (alles moet op temp worden gebracht)

in de st1100 geen gebruik maken van 10/40 vol synthetische is mij ervaring ,waarom het schakelen gaat niet lekker.

waffie

Kilometervreter
De onderhoudsinterval staat beschreven in afstand of in tijd (1 jaar) en als iemand niet veel rijdt.. bijvoorbeeld minder dan 3000 km.
Dat heeft niets van doen met extreem gebruik
dan volg je het advies van de fabrikant.
En de keuze voor het type smeermiddel en of merk staat niet in het boekje anders dan MA of soms al MA 2
en daarvoor had je de API classificatie SE,SF ,SG en SH
De keuzes die ik maak zijn persoonlijk en gebaseerd op mijn rijstijl en wijze van gebruik (relatief zeer weinig rij kilometers )
maar ook op verkrijgbaarheid (wat heb ik zelf op voorraad)
En ondanks dat ik over veel info beschik is het haast onmogelijk om te zeggen dat product A het beter doet dan product B
enkel gespecialiseerd onderzoek zou de verschillen kunnen vast leggen.
Wij .. de gebruikers hebben enkel onze beleving en daarmee bepalen we een keuze

Bovenaan Onderaan