1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wie heeft hier een antwoord op? (remklauw voor klappert)

Discussie in 'ST1300' gestart door mart kienhuis, 18 mei 2017.

1. mart kienhuis

mart kienhuis 2e Versnelling

Hoi effe een technische vraag... Aan de linker remklauw zit een hulp cilinder secondary master cylinder die moet normaal gesproken onder druk staan maar bij mijn Pan 1300 klappert hij er staat geen druk op bij het remmen met de voetrem komt er druk op laat ik los dan is de druk weer weg . Mijn vraag is zijn de rubbertjes in de master cilinder versleten of die van het voet pedaal of alle 2 graag iemand een antwoord b.v.d. een klapperende Pan rijder

• Leuk Leuk x 1
  2. Honda

Honda Kilometervreter

Een "MANUS" veertje monteren dan is het klapperen over!

• Leuk Leuk x 1
  3. Manus

Manus 5e Versnelling

Heb hier een paar jaar geleden een zwaarder veertje voor laten maken.
    Lees het forum er maar eens op na.
    Hoor het dan wel hoe of wat.

• Leuk Leuk x 1
  4. mart kienhuis

Ga ik zeker proberen thanks manus

5. Fred-A

Fred-A 5e Versnelling

in principe heeft het veertje hier niets mee te maken aangezien dit veertje onder spanning staat en de druk pen geborgd wordt door een gearclip hetgeen ook de spanning op de veer uitoefend;ik denk eerder een versleten rubber op de zuiger,ik spreek hier als ervarings deskundige omdat ik het vorige week vervangen heb en bij het uithalen van het zuigertje kwam er een soort rubber drab mee dat gedraaid zat om de zuiger zodoende lekte het bij mij,revisie set gekocht waar een nieuwe veer bij zit en erin gezet en opgelost het probleem, hoewel ik een manus veer heb liggen alleen is die minder indrukbaar,omdat het meer veer spiralen heeft ik dorst het miet aan,wil je wel zeggen dat dit euvel zich pas voor-deed bij 310000 km,dus...
    gr Fred a

• Oneens Oneens x 1
  6. Mike6728

Mike6728 Stuiterbal

@Manus;
    Ga jij het Fred uitleggen of verwijzen we naar de zoekfunctie en adviseren we Fred de hele geschiedenis en ontwikkeling van jouw veer met krachten etc. eens in te lezen......

• Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  7. mart kienhuis

Hoe of wat het ook kan of mag zijn ik moet het cilindertje toch uit elkaar halen als er drab of een rubber versleten is en anders een sterkere veer dus ik hou het nog effe in het midden...maar mike toch bedankt voor het mee denken

8. Mike6728

Mike6728 Stuiterbal

Mart, het is een heel bekend euvel en de veertjes van Manus zijn een hele goede, permanente oplossing voor een fractie van de prijs van een revisieset. Cilinder schoonmaken en veer van Manus plaatsten.

Mijn reactie richting Fred was een beetje cynisch omdat hij de veer van Manus een soort van in twijfel trekt omdat deze meer windingen heeft en van dikker staal is gemaakt. Dit klopt ook, echter vereist deze veer exact dezelfde krachten om in te drukken als de originele (in nieuwe staat) is alleen stukken duurzamer. Manus heeft daar allemaal heel lang en serieus over nagedacht en gezien zijn ervaring uit zijn werkende verleden (allemaal terug te vinden) kun je hier blind op vertrouwen. Velen zijn je al voor gegaan en allen zonder problemen.

• Mee eens Mee eens x 1
  9. mart kienhuis

oke ik snap hem maar heeft manus die veertjes op de plank liggen zo ja wil ik er graag een bezitten
    als het kan

10. Mike6728

Mike6728 Stuiterbal

Stuur hem even een PB-tje.

Als hij ze nog heeft, zou met de aankomende Tukker Toer Tocht a.s. zondag, met een beetje mazzel, snel bij je kunnen zijn als er iemand uit zijn buurt naartoe komt en er ook iemand uit jouw buurt aanwezig is, of je er zelf bij bent.

11. mart kienhuis

heb ik al gedaan dank je Mike

12. Fred-A

Fred-A 5e Versnelling

ik weet het niet Mike maar het veertje was na 310dkm niet op,het rubber op de zuiger was op.
    en Mike, ik trek helemaal niets in twijfel wb Manus dan heb je het niet goed gelezen en uitleggen hoeft niet want het stuk van Manus ken ik allang,ik heb alleen mijn eigen bevindingen op geschreven toen ik het uit elkaar haalde,want ik had het niet alleen over het veertje
    Fred a

• Leuk Leuk x 1
  13. mart kienhuis

fred hoe het er straks ook uit zal zien dat maakt niet zoveel uit..nu ik weet hoe wel moet zitten en zijn strakke veer en geen drab moet er uit komen te lopen gaat hoe dan ook goed komen

• Leuk Leuk x 1
  14. Manus

Manus 5e Versnelling

Het grootste probleem zit in het binnendringen van stof/vuil onder de rubber stofkap.
    Dit kan je verminderen door regelmatig de stofkap op te lichten en daaronder schoon maken met wd40 en daarna voorzien van vaseline.
    Ook het veelvuldig gebruik van de achterrem maakt dat het plunjertje langer gangbaar blijft.
    Na 2008 zijn er door Honda wijzigingen aangebracht waarbij ook een ander veertje is toegepast.
    Of dit afdoende is heb ik niet kunnen achterhalen.

• Leuk Leuk x 1
  15. Mike6728

Mike6728 Stuiterbal

Je had het idd niet alleen over het veertje. Maar bovenstaande vermeld je over het veertje op zich. Je geeft daarmee mijns inziens toch duidelijk aan dat het volgens jou minder indrukbaar zou zijn tgv de grotere hoeveelheid windingen en je het om die reden niet aan durfde. Geen idee hoe ik dit dan anders zou moeten lezen/interpreteren als 'twijfel' m.b.t. het veertje.

Maar gezien je reactie heb je het kennelijk anders bedoeld en dat neem ik dan gelijk van je aan. Of ik zal het idd verkeerd hebben gelezen, ook geen probleem verder hoor.
    Zo serieus was het allemaal nl niet.
    Ging mij er feitelijk alleen om dat het veertje heel goed werkt en beter is als het origineel met dezelfde specificaties. En ik zou het gewoon zonde vinden als iemand zich zou laten afschrikken deze te gebruiken.
    Maar uiteindelijk maakt ook iedereen die keuze zelf.

• Leuk Leuk x 2
    • Winnaar Winnaar x 1
    Laatst bewerkt: 19 mei 2017 om 23:57
  16. Fred-A

Fred-A 5e Versnelling

Mike mee eens, we gaan geen vliegen afvangen,heb je het erzelf inzitten?

17. Mike6728

Mike6728 Stuiterbal

Jazeker, dat fenomeen strak bij mij ook weer de kop op (al vaker toen hij nog van de werkgever was). Sinds het gemodificeerde veertje echter geen last meer gehad. Zit er nu ongeveer 3 jaar in. Bij een aantal collega's hetzelfde verhaal.

18. Pannos

Pannos 5e Versnelling

Had ik eigenlijk ook meteen moeten doen toen Henk hier was voor m'n remvloeistof....

Heb al tijden last van dat rammelen, het rammelen is weg als ik lichte druk uitoefen op het rempedaal.

19. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

De veertjes van manus zijn super.
    Ik heb hem direct vervangen na de breuk van mijn remklauw.. en ja ik had ook last van dat geklapper.
    Nou dus niet meer he...

20. mart kienhuis

Nou ik heb er 1 besteld dus dat gaat goed komen als ik hem binnen krijg . Nog ff dit had ik niet verwacht dat het best wel wat stof op doet waaien maar ach het leest wel lekker weg .. En nu weet ieder dat het de veertjes van Manus goed zijn maar ook de complete revisie van de klauw van Fred en dat Mike er ook verdomd veel verstand van heeft gezien zijn bijzonder mooie uitleg over zijn ervaringen. Voor ieder een fijn weekend.

21. Manus

Manus 5e Versnelling

Elke discussie is goed, kan er goed mee omgaan en alleen maar van leren.

Veertjes hebben dezelfde karakteristiek als de originele.
    Alleen meer windingen om zonder problemen langer de specificatie vast te kunnen houden.
    Oude veer zat door belasting te vroeg aan de vermoeidheid grens.
    Overigens kan ik nog een 4tal pans helpen. Ben dan door mijn voorraad heen.

• Leuk Leuk x 1
  22. mart kienhuis

Oke.... ja je hebt gelijk elke discussie is een leermoment en vreemd genoeg naarmate de pans ouder worden worden ze telkens maar beter door al die modificaties en ik hoop dat ze in Japan dat eindelijk eens door hebben dat het een Super machine is die best weer eens van de band mag rollen en dan gelijk met al die technische hoogstandjes.ik zeg laat de band maar rollen .

23. panmanbos

panmanbos 2e Versnelling

manus:Of dit afdoende is heb ik niet kunnen achterhalen.
    is afdoende vanaf dit bouwjaar geen geklapper meer.

24. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Manus, is jou veerje ook voor 2006 Pan? Zo ja dan wil il graag er 1 bij je kopen. Klappert nog niet maar handig om alvast te hebben
    Groet,

25. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Grispan,
    Deze veertjes zijn voor elk bouwjaar..
    Snel bestellen zou ik zeggen

26. Manus

Manus 5e Versnelling

Deze veertjes zijn tot bouwjaar 2008.
    Na Grispan nog 2 te gaan.

• Informatief Informatief x 1
  27. Ad2002pan

Ad2002pan Kilometervreter

Manus
    Graag ook 1 voor mij

Ad

28. Pannos

Pannos 5e Versnelling

29. Fred-A

Fred-A 5e Versnelling

Manus ,
    waarschijnlijk ook hier bevestigen uitzonderingen de regel, ik had geen last van een klapperende voorklauww [310dkm] maar van een lekkende Dbcs zuiger,als het nieuwe veertje net zolang meegaat als de oude heb ik nog heel wat jaren te gaan.
    verder Manus begrijp ik je uitleg prima.
    gr Fred a

30. Manus

Manus 5e Versnelling

Het laatste veertje is gereserveerd. Verdere afwikkeling met PB.

31. mart kienhuis

Nou ik heb wat teweeg gebracht met mijn geklapper maar IK heb een manus veer

32. Pannos

Pannos 5e Versnelling

33. Manus

Manus 5e Versnelling

Even pas op de plaats. Er zijn 5 belangstellende voor 4 veertjes.
    Degene die een PBtje hebben gestuurd gaan voor op volgorde van binnenkomst.

34. Ad2002pan

Manus
    Hoe kan ik een PB sturen als ik op de motor zit
    Heb hem vanmorgen om 7:11 besteld

Ad

• Informatief Informatief x 1
  35. Pannos

Pannos 5e Versnelling

Ik heb een PB van je gehad....klopt dat dan?

36. Manus

Manus 5e Versnelling

Sorry luitjes.
    Wil er eentje vrijwillig afstand doen van het veertje?
    Heb 5 belangstellende voor 4 stuks.
    Help me aub.

37. mart kienhuis

Ik heb al betaald en denk dat je het veertje al op de post heb gedaan mag ik hopen

38. Manus

Manus 5e Versnelling

Klopt Mart. Vrijdag heb ik er een op de bus gedaan. Wist niet meer naar wie.Wacko Dit lost dan ook meteen mijn probleem op.
    Geef even een berichtje als je hem ontvangen hebt.
    Dan heb ik nu nog 4 aanvragen voor 4 veertjes.
    Probleem opgelost.

39. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

Heb hier nog een aantal veertjes liggen,zijn wel van een 13 jaar oude valkparkiet.:Lol:

• Leuk Leuk x 1
  40. Manus

Manus 5e Versnelling

Steek die maar.............Piet.;);)

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  41. Pannos

Pannos 5e Versnelling

Opgelost dus?

Had er na Mart ook 4 geteld dus snapte het eigenlijk niet echt.....:Biggrin

42. Manus

Manus 5e Versnelling

Zal mijn leeftijd wel zijn, of zoiets.:)

• Lol Lol x 3
  43. mart kienhuis

hoi Manus ik heb mijn veertje vandaag binnen gehad...nu nog effe monteren en het klappeten is over mag ik hopen

44. Manus

Manus 5e Versnelling

Gelukkig. eind goed al goed.
    Leveringen van veertje is toch nog goed verlopen.
    suk6 met de montage.

45. Pannos

Pannos 5e Versnelling

Hoop dat de mijne ook op de deurmat ligt, ga het vanavond zien.

46. Ad2002pan

47. Pannos

Pannos 5e Versnelling

En de mijne ook, bedankt!

48. mart kienhuis

zo effe een goed berichtje...ik heb vanavond het manus veertje gemonteerd de zaak weer goed ontlucht en wat een verschil geen geklapper meer heerlijk dus einde bericht :vroem:

49. Pannos

Pannos 5e Versnelling

50. elmo

elmo Kilometervreter

Die manus is zo gek nog niet

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Deel Deze Pagina