Winterproject Pan gestart: achtervork doorgeroest.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Dieseltank

Motorrijles
5 okt 2018
3
2
3
60
Type motor
ST1100
Al is het momenteel nog echt motorweer, begonnen mijn handen te je jeuken om aan mijn pas aangeschafte winterproject te beginnen. Dat heb ik dus maar gedaan.
Ten eerste zaten alle remzuigers vast; inmiddels schuiven die weer soepeltjes heen en weer. Valt me op dat er geen rubberafdichtingen op de klauwen zitten die vuil en water tegenhouden. Misschien niet nodig met RVS remzuigers.
Omdat het achterwiel er toch uit was, heb ik ook maar eens verder gekeken hoe alles door Honda bedacht is en wat de staat is na 26 jaar dienst. De achtervork is zwaar aangetast door roest. Sterker nog, de schetsplaat tussen de poten is doorgeroest. Dat is wel een serieus dingetje om bij je E36C264D-ED79-4826-85F7-DCD8F5D2B1A7.jpeg 70143F26-D6D0-471F-94FA-4E7945976CFB.jpeg 4F36DC11-427C-4238-9893-C4E397189E4A.jpeg Pan ook naar te kijken, want als de vork bezwijkt, gaat het niet helemaal goed. Mede door de eenzijdige schokdemper komt er ook nogal wat wringing op te staan. Ondanks het feit dat de vorige eigenaar mijn Pan zwaar heeft verwaarloosd, is dit zeker geen sterk punt in het ontwerp van Honda.
Ik was verrast door de achtervork lagering: nog nooit gezien dat er geen doorlopende as was, maar twee aseindjes.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.070
1.960
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
Alle techniek vereist onderhoud. Zonder een betweter te willen zijn doet de achterbrug zijn werk nog na 26 jaar en ? Kilometers en dat zegt ook wat. Op dit forum heb ik ergere gezien overigens.

Niettemin is de rest beter ontworpen en lijkt dit net zoals de uitlaten en de cardan het zwakste punt bij verwaarlozing.

Maar voor de rest heb je wel lekker wat te doen de komende tijd in je sleutelhok.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.118
536
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Rubbers om vuil en of water tegen te houden zijn nodig en dat zal bij de 1100 ook wel zo zijn.
Alles wat kan bewegen in iets , een remklauw bv moet afgeschermd worden daarom zat ook alles vast bij je Pan.
RVS zuigers houden het vuil niet tegen, ze zullen wel beter bestand zijn tegen weersinvloeden dan geen RVS onderdelen.