Zelf stalen remleidingen maken

Dennis

The Preacher
Hai,

Was het weekend bij een maat van me. Heeft een harley, sorry, maarrrrr die maakt zijn remleidingen zelf.
Tis makkelijk en volgens mij goedkoper.

Heeft hier iemand dit al zelf gedaan?

Groet
Dennis

Sent from my iPhone using Tapatalk

webster

Administrator
Medewerker
Nou dat is nou 1 van de singen die je gewoon moet laten doen

Ik kan ook van die leidingen maken voor me werk maar ook maar iets schuin afknippen en hij kan los schieten

Sommige dingen moet je gewoon aan de professional over laten

Ozzy

Klokje Rondrijder
R.I.P
Hangt niet voor niets een magneet achter een Harley dafietsson

Dennis

The Preacher
Duidelijk. Ik ga is op zoek naar een zaak die ze kan maken. Die moeten er zijn. Als dat kwaliteit niks scheelt, behalve knaken dan is de keus makkelijk.
Argument rex zegt alles.

waffie

Kilometervreter
laat je niet helemaal van de wijs brengen

ja, ik heb er ervaring mee,
maar je moet eigenlijk onderscheid maken tussen 2 manieren

schroef koppelingen en geperste koppelingen

De schroefmethode zelf is goed te doen maar is uiteindelijk toch duurder dan de geperste uitvoeringen
kostprijs zit vooral in de koppel stukken, wartels en persringen gezien de leiding (telfon + RVS mantel) vrij standaard is.
en ook hier hebben we 2 type leiding systemen
Je hebt namelijk ook prefab remleidingen waar je zelf enkel het koppelstuk op draait en door de constructie zijn ze ook direct goed dicht en inzetbaar (conische aansluitstuk)
een kind doet de was .
sleutel 11 is voldoende aan tools

de volledig geperste leidingen vragen uiteraard om gereedschap namelijk de pers en die is voor vele toch iets te duur in aanschaf

de met de hand gemaakte remleidingen kunnen direct on demand in elkaar gezet worden en dat is ook het grootste voordeel.
daarnaast is de pas zuiverheid (lengte) goed aan te passen terwijl dit met standaard producten vaak te wensen overlaat

net te kort of de koppelstukken lopen net niet mooi weg langs het stuur etc
als je een remsysteem hebt (ABS + dual brake)met vele leidingen is zelf maken geen optie
complete sets zijn dan beter

Ome Noot

Moderator
Medewerker
Inderdaad.
Remmerij moet je niet mee gaan knoeien of doe het zelven.
Enig idee hoeveel kracht er op die leidinkjes komt te staan..
Je wilt niet meemaken dat het slangetje van je voorrem los plopt bij een heftige noodstop.

Dennis

The Preacher
Ad, gaat mij om de geknepen leidingen.
Zelf haal ik de complete set, maar ik ben van mening dat men met het juiste gereedschap en de juiste kennis het gewoon te doen is.

Of het verstandig is, tja, ze rijden er al jaren mee en niks gebeurd. Maar we praten wel
over heren die zelf motoren bouwen.

waffie

Kilometervreter
het is ook te doen maar niet veel werkplaatsen hebben dit gereedschap staan

echt special tools

marc pan

Klokje Rondrijder
Ad, is het de moeite om deze tools zelf te maken.
Anders zet ik het weer op mijn lijstje.

Laatst bewerkt door een moderator:

waffie

Kilometervreter
je praat over een hydraulische pers die uitwisselbare persklauwen heeft omdat er ook verschillende pers hulzen zijn afh van de dikte van de leidingen

het systeem werkt namelijk ook op hydraulische leidingen zoals gebruikt op andere machines
de handversie enkel voor de rmeleidngen is er ook maar ik heb prijzen gehoord van 2000-2500 euri
zoals ik al zei , duur voor de ene enkele remleiding

ik ken 1 persoon die er 1 heeft en die heeft zelf bij :good:ridge gewerkt

mvg ad

prostreet

Beginnend Bestuurder
Hai,

Was het weekend bij een maat van me. Heeft een harley, sorry, maarrrrr die maakt zijn remleidingen zelf.
Tis makkelijk en volgens mij goedkoper.

Heeft hier iemand dit al zelf gedaan?

Groet
Dennis

Ik heb als ik weer wat had aangepast aan mijn Harley altijd zelf mijn remleidingen gemaakt. Als je weet hoe het moet is het simpel. Ik wil het wel eens voordoen.

H

Huubxxl

Guest
Wij hebben op de zaak zo een pers maar als ik eerlijk ben zou ik mijn leven niet aan dat ding toevertrouwen.
Denk dat er toch iets van ervaring bij komt kijken.

Dennis

The Preacher
Dat je ervaring nodig hebt spreekt voor zich.
Ik zou niet lekker op mijn motor zitten met de gedachte dat mijn originele remleidingen zijn gemonteerd door iemand die dit nooit gedaan heeft.

@Pro: waar woon je? Ik wil dat wel eens zien. Met juiste gereedschap en kwaliteitspullen maak ik me geen zorgen.

De dwazen zijn die mensen die denken dat een spiegel er alleen is om hun uiterlijk een cijfer te geven.

Coen86

2e Versnelling
Brrrrr ik moet er niet aan denken...
Altijd maar die onzekerheid "zullen ze t houden bij een noodstop"

Op remmerij en op banden, geen enkele euro besparen, op de rest is al genoeg te verdienen

No Nick

Kilometervreter
Ik moet er niet aan denken mijn remleidingen zelf of door een andere amateur
te laten maken. Het gevolg zou wel eens kunnen zijn dat het laatste wat er door
je hoofd schiet bij een noodstop, je eigen anus is.
Niet aan beginnen zou ik, net als velen voor mij, zeggen.

elmo

Mega Mijlenmaker
ik hoor hier veel amateur, en dat doe ik niet nou volgens mij zit het forum vol met amateurs,en die doen toch heel veel aan andere en eigen Pan.bijna iedereen doet zijn eigen remmerij en als ze daar wat vergeten of iets verkeerd doen kan het ook fout gaan .als de tool daar is zal het wel getest zijn denk je niet.:)
Als je je remmen of iets anders hebt gedaan knal je ook niet gelijk met 200 over de weg om je remmen te controleren, maar doe je dat ook gecontroleerd:biker:

No Nick

Kilometervreter
Elmo ik heb even terug gelezen en kan het woord "amateur" slecht 1 maal terug vinden en wel in MIJN bijdrage
en dan ook nog in relatie tot mijzelf. Dus dat je veel amateur hoort of leest heeft kennelijk een andere oorzaak ! Dirol

Waar je vanzelf gelijk in hebt is dat, nagenoeg, het hele forum bestaat uit amateurs. Maar ik vind het risico bij het
door hen laten plaatsen van een oliefilter, luchtfilter, remblokken of het doen van een carbtune, toch nog even
wat anders dan het maken van een, voor je gezondheid, zo essentieel onderdeel van je motor als je remleidingen.
Om dezelfde reden laat ik de ademautomaat van mijn duikuitrusting nakijken door een professional en niet door
een duikmaat die het ook zegt te kunnen en die van hemzelf ook doet. Better save, than sorry.

Maar laat je door mij niet tegenhouden hoor.
Ga je gang zou ik zeggen. :Shrug:

elmo

Mega Mijlenmaker
heel kritisch ,maar goed daar gaat het mij niet om,jij stelt dat remleidingen maken door een collega amateur een heel essentieel onderdeel is van je motor ,heb je gelijk in maar een slecht ontluchtte rem is net zo gevaarlijk.
ik bedoel hiermee het gaat om de remleiding en iedereen is bang ,voor de auto maak ik ze ook al jaren met een velzsetje en werkt ook goed.nu is iedereen hier uiteraard vrij in om het wel of niet te doen,danwel te laten maken.

webster

Administrator
Medewerker
ik heb veel ervaring uit mijn werk met het maken van dat soort leidingen wij hebben ze namelijk ook en de tang ervoor , echter heb ik ook mee gemaakt wat er kan gebeuren als deze net niet goed vast zit , tevens worden de leidingen altijd getest bij hel op een drukbank zodat ze (zeker) kunnen zijn dat het goed zit , ik zie nu geen mensen hier prive een drukbank maken die 200 bar kan persen , sluit maar eens een drukmeter aan op een remklauw ik denk dat je schrikt van de druk die er opgebouwd word als je goed remt , zelf maken als het voor je zelf is ok maar ik zou geen leiding op iemand anders zijn motor willen monteren die zich vervolgens invalide of dood rijd , ik denk dat de nasleep van dat vele malen erger is dan een iets duurdere remleiding kopen

elmo

Mega Mijlenmaker
@rex daar heb je wel een punt om het te maken voor een ander kan ik heel goed begrijpen. en persoonlijk zou ik het ook zoveel mogelijk voor mezelf doen .
Wat betreft de tester ja die zullen de meesten niet hebben.
ik denk dat je gauw genoeg in de gaten zal hebben of je remmen niet goed zijn voordat je gaat rijden als ze sponzig worden gaan de meesten ook gelijk kijken cq verhelpen. Nogmaals ik wil niemand persoonlijk aanvallen hierover maar ik geef aan dat ik het persoonlijk wel zou doen .
Ff tussendoor (rex jij weet dit al) een goed werkend remsysteem is essentieel mijn collega had een bmw k100 rs en die had spontaan geen remmen meer omdat zijn ABS pomp aan het resetten was en daardoor niet meer kon remmen en is met 50 km/h recht over de rotonde gegaan en met zn bakkes gelukkig tussen de tulpen beland[emoji15] gelukkig geen persoonlijk letsel wel zijn fiets total loss
Maar goed iedereen moet doen waar hij gevoelsmatig achterstaat[emoji106] [emoji2]

Maar oefening baart kunst. .............en baby's[emoji23] .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Dennis

The Preacher
En toch wil ik weten wat je bij een zaak zal betalen als ze een paar flexibele leidingen moeten voorZien van aansluitingen op me Pan.

Dat kan veel duurder zijn, maar ook goedkoper.

Daar gaat het mij om.

Ps: veiligheid is 1 dus ik zou dit niet bij "sjakie" om de hoek laten doen.

De dwazen zijn die mensen die denken dat een spiegel er alleen is om hun uiterlijk een cijfer te geven.

H

Huubxxl

Guest
Bij sparks online (zie link stalen remleidingen ) heb je tot 1m met koppling voor onder de 40 euro op maat gemaakt.
Geen grld zou ik zeggen.
Heb gisteren ivm.vacantie een set besteld

Jepa

1e Versnelling
ik heb ff op de link gedrukt en op mijn motor gezocht en ik kwam daar voor een setjes (ABS/TCS/CBS) op een bedrag van €498.00
Heb je wel 17 leidingen en kun je kiezen uit 12 kleuren.

webster

Administrator
Medewerker
Ik kan wel wat met de prijs doen bij sparks heb daar ook afspraken als ik 10 of meer set direct afneem
@Jepa stuur maar een PB als je wat wil weten ga verder geen prijzen op forum zetten daar ik zelf dealer ben

Tiesemans

Kilometervreter
@Jepa Ik wil geen reclame maken maar ben zéér goed geslaagd bij https://www.probrake.de
Deze jongens gebruiken in tegenstelling tot Hel RVS leidingen die niet uit 3 maar 5 gevlochten draden bestaan en ze gebruiken alleen maar Spiegler (begrip in het RVS leidingen wereldje) materiaal.
Neem het in ieder geval mee in je overwegingen.

marccc

Kilometervreter
ik heb de remleidingen en koppelingsleiding voor mijn zijspan gewoon zelf gemaakt , allemaal speciale lengte's waren nergens te koop .1 onder de zijspan door is 1.80 M lang
zitten er nu een 5 tal jaren op en geen probleem mee .

Duckati

4e Versnelling
In de jaren 90 heb ik ze ook zelf gemaakt, voor een Suzuki VX 800 vanwege een superbike-stuur en voor een Yamaha 900 Diversion vanwege een hoger toerstuur.
Toen mochten knevelkoppelengen nog, dat mag volgens mij nu niet meer. Het werkte cq remde overigens wel prima en bij de Suzuki zelfs stukken beter dan origineel.

magnamaniac

4e Versnelling
Mag gewoon en is verkrijgbaar bij elke caferacershop
Dat het verkrijgbaar is staat helemaal los van dat het toegestaan is (op de openbare weg), je kunt ook uitlaat"dempers" kopen welke niks meer zijn dan een holle buis, maar deze mogen echt niet op de openbare weg.
Ik neem overigens meteen van je aan dat het toegestaan is hoor, ik zou het zelf niet weten :D

Bovenaan Onderaan